Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Någon skrev ju t ex att ridningen tog en halvtimme inkl på- och avklädning av häst, slänga på ett träns och sitta upp bara. Det är rätt ovanligt att rida träningspass under de premisserna, så jag ifrågasatte - och det visade sig vara ett missförstånd, det var bonusridningen som gick till så, och den var utöver ordinarie ridning som tog längre tid, inkluderade sadel, osv. Är det inte bra att man frågar ifall man inte förstår, hellre än att missförstå varandra?

Men nu forutsatter du (igen) att alla gor precis som du. Det ar inte alla som rider traningspass, valdigt manga har skogsmullehastar som inte kraver sadana pass som man forknippar med en tavlingshast. Hasten kan vara ung - 20 minuter kan alltsa vara fullt tillrackligt - eller gammal, samma sak. Och inte ens nar man har en tavlingshast rider man traningspass varje dag. Det ar ratt enkelt att schemalagga sa att man rider ordentliga pass nar man har tid, och longerar eller bara skrittar ut 30-40min andra dagar. Eller till och med lagger in en vilodag eller tva nar det behovs/passar.

Likadant med skotseln. Man behover inte rykta varje dag. Jag har bade jobbat for och haft hast hos saval proffsryttare som travtranare och hastarna ryktas inte dagligen.

I stallet dar jag star nu finns det 30 hastar, bara en enda ryktas och pedantskots varje dag. Agaren ar medelalders, ensamstaende och utan barn. Alla vi andra far prioritera for att hinna med allt annat ocksa dvs barn, andra djur, partner, karriar etc. Det ar ju sa det ar i livet. Ska man vanta tills laget ar 100% perfekt sa kunde man nog varken skaffa barn eller djur.

Att lägga mer än tio minuter på häst- och persedelvård om dagen, inkluderat den tid det tar att ta fram och plocka undan utrustningen, och klä av och på hästen, är knappast pedantskötsel. Jag har aldrig under mina år som medryttare träffat nån som lägger så lite tid på att sköta en ridhäst.

tycker diskutionen börjar urarta nu o lämnar dennes fortsatt önskan om mer vidsynthet

Ha en trevlig kväll, i stallet eller hemma ;-)

Senast ändrad:

Kl

En poäng där är att många har häst men inte rider särskilt mycket. Det är något man gör på helgen och semestern.
Då får man lttare ihop de med mockning, fodring osv.

Men du har väl ffa träffat de med liknande syn på hästliv?

Jag har varit i så många olika stall att en timmes rykt om dagen för mig är lika normalt som en kvart i halvåret.

:)

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Man kan så klart rykta en kvart i kvartalet om man vill det - och då är ju en del av svaret på hur man får ihop det med jobb, barn och häst att man inte lägger särskilt mycket tid på hästens skötsel. Precis som ett annat svar på samma fråga är att någon annan (pappan, mormor) tar hand om barnet. Ytterligare ett delsvar kan vara att man rätt ofta äter rätt torftiga middagar, och att man är splittrad medan man gör det och försöker hinna hundra andra saker samtidigt.

Vem som helst av oss kan ju hitta på olika scenarior och kalla dem normala, men frågan här är väl hur folk faktiskt gör, vad man prioriterar och vad man prioriterar bort och hur man tänker kring det.

Om man tex ryktar en kvart i kvartalet: känns det helt ok, eller känner man att man umgås väldigt lite med sin häst och att det kanske är lite tråkigt? Någonstans finns ju den nedre gränsen för att det ska vara någon mening med att ha häst. Om det enda man gör är att betala räkningarna, skulle jag säga att kostnaderna inte motsvarade nöjet, tex.

För att hitta tillbaka till trådens frågeställning och i den händelse det tillkommit någon ny läsare som faktiskt är intresserad av hur man skulle kunna göra för att få ihop ekvationen jobb-häst-egen gård-småbarn, så kommer vårt recpet, en gång till och kanske lite tydligare än första gången för att förhoppningsvis undvika iaf några missförstånd och snedtolkningar:

1) Vi har sett över alla möjligheter att göra stalleriet effektivt:
Vi har lösdrift och lägger alltså ingen tid på in- och utsläpp, vi fyller vatten varannan dag (en slang som ligger i tunnan medan vi mockar), vi har en fin permanentbädd som kräver 1-30 minuters mockning per dag beroende på när det är på året + en urmockning vartannat år, vi fodrar med hela balar ute i hagen och trasslar inte med IKEA-påsar el motsv.

Vi har alltid den mest använda uppsättningen benskydd, sadel, träns o fleecetäcke hängande på uppstallningsplatsen. Vi har en god grundordning i sadelkammaren och vi har gett bort alla överflödiga hästprylar.

Vi har A-staketet och på 6 år har vi inte behövt göra något mer än att sträcka trådarna ett par ggr. Vårt hus köptes nyrenoverat och kräver vanligt underhåll men våra stallbyggnader behöver panelbyte bl a och det gör vi efterhand. Stallet invändigt och sadelkammaren är nybyggt (av oss) men foderutrymmet är kvar att göra vid. Allt utom att måla går för oss att göra mer eller mindre tillsammans med barnen. Målandet tycker vi därtill är tråkigt, så det har vi betalat för att få gjort.

2) Vi har gjort stallet och miljön runt omkring säker och barnvänlig, så det går att göra så många sysslor som möjligt tillsammans med barnen eller med barnen lekande i anslutning, givetvis då under uppsikt. Vi har staket runt gårdsplanen vilket gör att barnen inte kan gå utom synhåll.

Vår 3-åring älskar att vara med och göra i ordning kraftfoder och mocka och även om det tar lite längre tid att göra det ihop, så lägger jag gärna den tiden tillsammans med honom! Vi umgås samtidigt som saker och ting blir gjorda. Eftersom han älskar att vara ute och det går så snabbt att göra vid vårt stall så har jag även en många andra utomhusprojekt som fungerar bra att syssla med i sällskap med honom.

Jag tillhör den kategorin föräldrar som hellre gör sådant ihop med mina barn än att jag lägger de timmarna sittande i sandlådan eller lekande med bilar. Det gör våra ungar så bra själva!

Sedan älskar 3-åringen att pyssla själv, framförallt i sandlådan då och han kan utan vidare lägga 2-3 timmar i sträck med egna sysslor. Han är inom syn- och hörhåll och vi kan förstås mycket väl interagera under denna tid. 1-åringen tycks gå i hans fotspår. Henne har vi alltid i vår omedelbara närhet och hon plockar gärna med hinkar medan man mockar t ex. Upp till en timme pular hon i sandlådan utan att behöva support och emellanåt laddar hon batterierna sittande i vagnen. Hur vanligt/ovanligt detta är vet jag inte, för oss är detta bonus men jag tror i alla fall inte inte att det är ren slump att de är så bra på att sysselsätta sig utan att vi är med och styr upp.

3) Jag har sänkt mina ambitioner. Jag hade teoretiskt sätt kunnat rida oftare, men jag vill även kunna spela badminton då och då och gå på filmklubb t ex!
Min gamla häst kan jag göra i ordning inför en ridtur även om jag är själv med barnen och då stänger jag in till uppstallningsplatsen med grindar. Unghästen däremot tar jag inte in när jag är själv, eftersom jag inte vill lämna henne själv på gången ifall ngt av barnen behöver TLC just då. Rider gör vi när den andra föräldern tar över uppsikten över barnen och då åtgår det 30-90 minuter till egentid för detta.

4) Eftersom hundarna behöver ut och då vi tycker om att göra saker ihop så är det ofta som vi är ute hela familjen på kombinerade ridturer/promenader.

5) Vi hoppas kunna jobba 80 respektive 85% ett bra tag framöver då vi värdesätter tid mer än pengar. Vi sparar dock inte in på mat (tvärtom, stort intresse för ena föräldern) eller ändamålsenliga kläder etc till barnen.

6) Vi har en medryttare som rider 1-3 ggr i veckan och därtill hjälper oss med stallet, unghästen och lite allt möjligt annat av bara farten :)

Hoppas jag kan inspirera någon som verkligen vill försöka fortsätta med hästeriet även post barn. Har jag varit otydlig med något så fråga gärna så ska jag försöka förtydliga!

utsikt_zps20806e36.jpg

Utsikt från uppstallningsplatsen

transport_zps2143393b.jpg

Stallarbete. Vi tvättar transporten

hagarbete_zpsaef745a6.jpg

Hagarbete. Vi hjälper en kompis att sätta upp en provisorisk hage.

bygger_zpsb1052ee9.jpg

Byggarbetsplats. Vi bygger klätterborg!

Jag är för övrigt inte det minsta orolig över konsekvenserna av detta sätt att umgås med mina barn ;)

Ser härligt ut!
Skulle önska att vi båda kunde gå ner i arbetstid... min dröm hade varit två kvällar i veckan istället för tre... Kanske går att genomföra när skolan börjar och det inte går att umgås på morgnarna?
Ideealet är ju att hitta en balans i tillvaron. Jag tycker det verkar omöjligt med heltidsjobb, häst-ar utan hjälp med antingen hästar eller barn. Men hjälp är ju inte fel heller! I en ideal värld borde jag kanske skaffa en medryttare en dag på helgen när min pålle blir äldre och inte - som nu- jobbar 3 dar max i veckan.
Angående borstning så är det en dröm i min värld. Jag drar av snabbt leran och är det kväll kanske jag snabbduschar hästen efter passet... Nån gång i månaden kan jag ta mig tid att putsa och ansa man och svans. Men jag tror hästen skiter i det! Jag hade gärna haft en högre standard men jag hinner hellre rida än borsta;-)Många dar tar det nog just tio minuter att göra hästen klar för ridning! Låter inte konstigt alls i mina öron.

Tycker ni har löst barn/fritid/jobb/hästar hemma på ett bra sätt.
Så som ni har det skulle jag själv vilja få till det i framtiden.

Värt att säga igen, ska man kombinera barn och häst så är ert upplägg något av det fiffigaste jag hört. Det där skulle min son också trivas med, han älskar att få vara med och hjälpa till likväl som han kan gräva nöjt i en sandlåda en timme elr två. Dessutom får jag intrycket av att ni vuxna tar hälften var av ansvar och skötsel av barn.

Men det är väl inte konstigt att man blir provocerad.
Flera har här skrivit om hur de gör och sedan talar ett gäng här om för dom att så kan man inte göra,
-inga barn kan sysselsätta sig själv någon längre stund och kan de det, är det taskigt föräldraskap
-man kan inte göra i ordning en häst på 10 minuter, dåligt hästägarskap
-barn tröttnar på sin trädgård på max två dagar, dåligt föräldraskap att låta barnen leka i sin kära sandlåda
-det går inte att rida meningsfullt om man bara har en timma på sig, dåligt hästägarskap
-underhåll av en hästgård måste vara tungrott och ta tid (och att köpa tjänster finns inte)

Alla är olika! Både barn och vuxna fungerar olika, jag vet barn som inte kan lämnas utan övervakning mer än sekunder i stöten, jag känner barn som inte är nöjda med att leka själva längre stunder än ett par minuter, MEN jag känner också barn som gillar att leka själva i trädgården och som trivs utmärkt med det.

Några har skrivit hur de gör och sedan har några andra i ganska hårda ordalag talat om att det inte går/är dåligt föräldraskap *punkt*.

Återigen: Alla är vi olika och har olika förutsättningar. Somliga borde fundera på detta innan man dömer ut andras levnadssätt.

/AA

Jag dömer ingen, däremot tycker jag det är väldigt intressant att läsa om hur andra gör, hur ser de ser på barn, hur de leker med sina barn, hur de får ihop sina liv helt enkelt. Det jag har ifrågasätt är hur tid mycket underhåll av gård verkligen tar, men då påpekar folk att man kan köpa tjänster. Enligt min erfarenhet är det få som gör det, eftersom det blir dyrare än att göra själv och hästar kostar redan så mkt. Men det är förstås olika vilken ekonomi man har.

Men sover du 8 timmar på natten? Inte för att alla behöver det, men de flesta mår bra av 7 - 8 timmar iaf..sen vaknar alltid mina barn till på natten så sömnen blir alltid störd. Jag skulle aldrig palla att sova så lite som du verkar göra. OBS det är ingen kritik, du är inte en sämre förälder (vem 17 som nu påstått det -ingen) jag bara reflekterar över att JAG aldrig skulle palla det schemat som du har. Jag skulle aldrig funka som förälder åt mina barn om jag inte får sova.

Mina 1-åringar stoppar bara grejer i munnen hela tiden när vi är ute så jag måste ha järnkoll, men ni verkar inte ha det problemet ser jag. Sen blir de bara less på sina grejer och vill sitta hos mig eller gå iväg och snubbla och sen försöka gå åt olika håll, men det är inte heller nån kritik utan bara en reflektion över att barn är olika.

Poängen är att vi är alla så olika. För mig kanske högsta nöjet med hästarna är att se flocken umgås, busa och bara vara hästar.

Det finns liksom ingeg fel sätt så länge hästarna har det bra.

I tråden får man en känsla av att det bara räknas om man spenderar 3-4h i stallet om dagen och ryktar så fingrarna glöder.

Det är ju högst individuellt vad man vill med sitt hästintresse.

Nej, poängen är inte att vi är olika. Det är snarare självklart. Om man undrar hur andra får ihop det och får svaret att alla är olika, har man inte fått något svar som jag ser det. Om man får svaret att lösningen är att rida ut barbacka i 25 minuter eller att ha ettåriga barn som sköter sig själva, finns det däremot något att ta ställning till.

*kl*

En helt normal dag så går jag upp ca 07.20 med lilleman som äter frukost på förskolan(sambon går upp lite tidigare med de äldre som äter frukost hemma), vi borstar tänderna, klär oss och går till förskolan som ligger mittemot vårt hus. Jag är på jobbet kl.8 och äter frukost på 9.30 fikat.
Är det jag som hämtar barnen så är jag på barnen skola ca 17.10 och sedan hämtar vi lillebror på vägen hem. Hemma ca 17.20-17.30 då sambon börjat med middagen.

Den hästtid jag väljer är antingen genom att ta en förlängd lunch (då jobbar jag antingen igen samma dag eller kvittar den tiden mot någon kväll då jag håller föreläsning eller något annat slags möte) eller åka till stallet vid kl.20.00 då barnen går i säng. Just för att jag inte är intresserad av att förlora en barnkväll.

Poängen är att vi är alla så olika. För mig kanske högsta nöjet med hästarna är att se flocken umgås, busa och bara vara hästar.

Det finns liksom ingeg fel sätt så länge hästarna har det bra.

I tråden får man en känsla av att det bara räknas om man spenderar 3-4h i stallet om dagen och ryktar så fingrarna glöder.

Det är ju högst individuellt vad man vill med sitt hästintresse.

Självklart är det individuellt. Därför är det ju bra att precisera vad man menar om man säger att det går bra att kombinera hästar, småbarn och heltidsjobb (vilket ingen i tråden verkar göra, iofs? Antingen är barnen äldre eller så jobbar man deltid). Om hästeriet består i att titta på hästar i en hage, som går på lösdrift och aldrig rids eller hanteras, så är ju det andra förutsättningar än om hästeriet är en häst som tävlas msv. Hästar som inte rids eller tränas tar givetvis mindre tid i anspråk än de som gör det.

Hur man sen väljer att lägga upp sitt hästeri är såklart en smaksak, liksom vad man tycker är värt pengar och möda.

Nej, de tre vardagskvällar jag är i stallet så sover jag inte 8h. Jag klarar mig bra på 6h de dagarna och fungerar bra ändå (skulle nog klara mig på det de flesta dagar faktiskt, men försöker sova mer än så ändå) så då prioriterar jag helt enkelt att ha häst istället för att sova de två h extra, de dagarna :) Där du behöver sova för att vara en en så bra förälder som möjligt åt dina barn så behöver jag ha kvar min häst, för att vara en så bra förälder som möjligt åt mina barn :)

Övriga 4 dagar/v så sover jag ca 7-8h, ibland mer (vi brukar ta någon timmes sovmorgon en dag var på helgerna, jag och min man).

*kl*
Förvisso mammaledig just nu och sedan arbetssökande men har jobbat en del under mammaledigheten med båda pojkarna.

Hästarna går på lösdrift 500m brot och hittills är det jag eller lillsyrran (som bor på gården) som morgonfodrar. Våra barn går och lägger sig mellan 19-20 på kvällarna, så efter det eller före (jag och sambon brukar turas om ibland) så åker jag till stallet om jag inte har hjälp av min medryttare som kommer ca 2 dagar i veckan. Försöker hålla igång hästen minst 5 dagar/vecka. Sambon har sitt intresse hemma på gården så han knäpper bara på barnvakten och går ut i garaget. Ska han iväg så stannar jag helt enkelt hemma eller tar med pojkarna till stallet och gör det jag kan göra, ibland tömkör jag medans de leker vid sidan. Har funkat bra för oss och kommer säkerligen fortsätta göra iom att vi har väldigt fasta rutiner. Sen när jag börjar jobba kommer jag inte jobba med än 75% vilket betyder kortare dagar för barnen hos dagmamman och mer tid för oss tillsammans!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter