Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Om man får svaret att lösningen är att rida ut barbacka i 25 minuter eller att ha ettåriga barn som sköter sig själva, finns det däremot något att ta ställning till.

Antar att du syftar på mitt inlägg.

Jag ska försöka förtydliga det ännu en gång.

Jag menade att om man har hästen på hemmaplan, så finns det MÖJLIGHET att ta en snabbtur om man får oplanerad ledig halvtimme. Det går inte lika enkelt att nyttja en ledig halvtimme tillsammans med hästen om man har den inackorderad på bortaplan.

Jag menade inte att det är något som sker dagligdags, eller ens varje vecka. Utan att det är en av förmånerna av att ha hästarna hemma.

Att det ska tjatas om det hela tiden...

Jag tycker inte att det tjatas, däremot tycker jag att man får en hel del att ta ställning till. Jag hade aldrig velat sova så lite som en användare beskrev det helt enkelt för att jag hade klappat ihop av så lite sömn. Och det som är bra med sådana här trådar är ju just det, att man får saker att ta ställning till. Sen är det ju talande precis som Mabuse skriver, att ingen verkar ha småbarn, jobba heltid och ha en häst i tävlingskondition.

Men är det så konstigt egentligen. När mina äldsta var små hade jag tävlingshäst i tävlingskondition (tränade msv) men valde att avstå från just själva tävlandet eftersom det klöste för mycket barntid att ligga borta var och varannan helg under tävlingssäsong. Har dock bekanta där hästeriet var ett familjeintresse och de fortsatte men köpte buss så att de mer eller mindre kunde campa på tävlingsplats.

Sen är det ju talande precis som Mabuse skriver, att ingen verkar ha småbarn, jobba heltid och ha en häst i tävlingskondition.

Fast utifrån våra förutsättningar hade jag definitivt kunnat rida oftare (= hålla en häst i tävlingskondition) än vad jag har valt att göra i nuläget. Och när jag jobbar 80% så motsvarar det ca 40 timmar i veckan.

Men att vara ute var och varannan helg på tävlingsplatser är däremot något som inte hade fungerat i vår familj - det kräver kanske en alldeles särskild livsstil?

Senast ändrad:

Nu jobbar jag ju bara 90 % men min häst tävlas i både hoppning och dressyr. Väljer tävlingsplatser som inte ligger för långt borta så blir bara borta en halv dag (högst) så fortfarande kan jag göra något med familjen sen när jag kommer hem :) Mina barn är inte jättesmå, 4 och 7.

Min häst är i tävlingskondition men rids aldrig mer än 5 dagar i veckan, hon rör sig mycket i hagen med kompisar och jag anser att hon behöver sina vilodagar.

Men är det så konstigt egentligen. När mina äldsta var små hade jag tävlingshäst i tävlingskondition (tränade msv) men valde att avstå från just själva tävlandet eftersom det klöste för mycket barntid att ligga borta var och varannan helg under tävlingssäsong. Har dock bekanta där hästeriet var ett familjeintresse och de fortsatte men köpte buss så att de mer eller mindre kunde campa på tävlingsplats.

Nej, det är inte alls konstigt. Däremot var ju TS: s frågeställning från början hur man fick ihop tiden till allt, även om TS kanske inte menade tävlingskondition. Så döma av svaren här verkar det vara svårt att få ihop småbarn, heltidsarbete och hästar hemma.

Fast utifrån våra förutsättningar hade jag definitivt kunnat rida oftare (= hålla en häst i tävlingskondition) än vad jag har valt att göra i nuläget. Och när jag jobbar 80% så motsvarar det ca 40 timmar i veckan.

Men att vara ute var och varannan helg på tävlingsplatser är däremot något som inte hade fungerat i vår familj - det kräver kanske en alldeles särskild livsstil?

Det som verkar skilja er från mängden är att ni båda tar lika stort ansvar och hästarna är ett gemensamt intresse vad jag förstår?
De låter rätt trevligt;)

Fullt genomförbart är det ju helt klart. OSryttaren jag jobbade för en gång i tiden berättade glatt att denne gav barnet till dåvarande partnern och sedan tränade och tävlade det denne behövde. Sedan är det ju upp till varje familj vilka förutsättningar som finns och hur de väljer att lösa det hela.
Men jag tror att det är rätt vanligt att ta ett steg tillbaka på tävlingsfronten just under småbarnsåren för att sedan komma igen när barnen blivit äldre.

Fullt genomförbart är det ju helt klart.

Det är inte uppenbart. Snarare är det möjligen genomförbart under vissa omständigheter.

Det hade tex inte varit genomförbart för mig.

Om jag hade varit OS-ryttare hade ridning och tävling varit mitt yrke, och saken hade kommit i ett annat läge. Jag hade ju inte blivit hemmamamma istället. Men något överdrivet familjevänligt yrke, tror jag inte att det är att vara OS-ryttare. Som OS-ryttare hade jag väl även gjort undan det mesta av den vardagliga träningen medan barnen var på dagis.

Jomen här hamnar vi ju igen i de unika förhållandena/förutsättningarna som finns i olika familjer. Alltifrån vilka avståenden du hade varit intresserad av att göra för att kunna tävla under småbarnsåren? Ex.vis byta jobb för att få bättre tider /ökad lön för att finansiera tävling, flytta närmare stallet, effektivisera din tid i stallet etc? Och vilka förutsättningar du har; hästintresserad partner, backup när det gäller barnvakt, hjälp med stallsysslor?
Och slutligen; skulle ev. avståenden på familjesidan vara värt den ökade mängden tävlingsridning för dig?

För mig personligen har jag valt att inte tävla just på grund av de avståenden jag behöver göra utifrån just mina familjeförutsättningar. Hade jag haft en annan inställning där eller andra familjeförutsättningar hade tävlande varit en självklarhet.
Jag känner ett helt gäng som tävlar/tävlat under småbarnsåren utan att för den skull jobba inom hästsporten. Uppenbarligen har de haft andra förutsättningar än mig eller helt enkelt värdesatt andra saker.

Jag känner ett helt gäng som tävlar/tävlat under småbarnsåren utan att för den skull jobba inom hästsporten. Uppenbarligen har de haft andra förutsättningar än mig eller helt enkelt värdesatt andra saker.

Precis. Och därför blir det ju betydligt mer intressant att diskutera de sakerna, än att gång på gång säga "alla är olika", eller att gång på gång påstå att andra "dömer". Först då man diskuterar förutsättningarna och liknande, får man något att förhålla sig till.

Jag känner också hobbyryttare som hållit igång hästar och tävlande hela tiden, men tittar jag på deras tidsschema och (det jag ser som) deras uppoffringar, så blir tydligt för mig varför jag inte gjorde som de. Det kan handla om skillnader både vad gäller vilket nätverk familjen har omkring sig, och vilken sorts liv man själv vill ha.

Om en förutsättning för stall hemma tex är att man dagen lång arbetar utomhus tillsammans med sin ettåring - ja, då är det väldigt enkelt för mig att se att det är inget för mig. Antingen måste jag göra på något annat sätt, eller så får det vara med hästgård och ettåring samtidigt. Att arbeta utomhus dagen lång, blir för mig en uppoffring, en livsstil som jag inte skulle trivas med.

Att gå upp klockan halv fem för att hinna med mitt dagsprogram, är heller inget jag väljer. Som exempel.

Om en förutsättning för stall hemma tex är att man dagen lång arbetar utomhus tillsammans med sin ettåring - ja, då är det väldigt enkelt för mig att se att det är inget för mig. Antingen måste jag göra på något annat sätt, eller så får det vara med hästgård och ettåring samtidigt. Att arbeta utomhus dagen lång, blir för mig en uppoffring, en livsstil som jag inte skulle trivas med..

Om det nu är mig och min ettåring du tänker på nu så vill jag, återigen, förtydliga: Vårt stall för tre hästar tar mellan 1 och 30 minuter att sköta. Säg 15 minuter en vanlig dag. Detta är inte "dagen lång".

Att jag och mina ungar sedan är ute längre än så beror på att vi gillar att vara ute!!

Bortsett från renoveringsbehovet på våra uthusbyggnader (som vi hade kunnat leja bort och fått gjort snabbt och relativt billigt, om det inte var så för att jag tycker det är så kul att snickra) så är vår hästgård väldigt smidig att ta om hand.

Jag tvingar inte på dig någon hästgård om du inte vill ha en, men jag önskar återigen att du kan använda korrekt fakta om det nu råkade vara så att det var min situation du refererade till.

Om det nu är mig och min ettåring du tänker på nu så vill jag, återigen, förtydliga: Vårt stall för tre hästar tar mellan 1 och 30 minuter att sköta. Säg 15 minuter en vanlig dag. Detta är inte "dagen lång".

Att jag och mina ungar sedan är ute längre än så beror på att vi gillar att vara ute!!

Bortsett från renoveringsbehovet på våra uthusbyggnader (som vi hade kunnat leja bort och fått gjort snabbt och relativt billigt, om det inte var så för att jag tycker det är så kul att snickra) så är vår hästgård väldigt smidig att ta om hand.

Jag tvingar inte på dig någon hästgård om du inte vill ha en, men jag önskar återigen att du kan använda korrekt fakta om det nu råkade vara så att det var min situation du refererade till.
Men skrev du inte att ni oftast var utomhus hela dagarna och fixade och snickrade med stallet och en massa andra projekt på tomten?

De som jag känner som fortsatt tävla med småbarn har haft en partner som ställer upp på att ta med barnen på tävling varje helg. Ser mysigt ut med pick nick korg på sommaren... Någon gång har vi gjort tävlingsdagen till en familjegrej- om vädret varit fint och det inte varit så långt borta till exempel. Men även om min sambo är världsbäst och ställer upp så är det inget han gör varje helg- han har ju massa projekt han vill hinna med på helgerna.

Ibland kan man lösa det med barnvakt så har man köpt loss lite tid för båda två att göra vad man vill... Har super far/ mor föräldrar så det går jättebra! Nu har jag sålt min tävlingshäst men jag hade nog kunnat klämma in nån tävling i månaden om jag prioriterat bort annat.
Så allt går- med rätt hjälp! Men jag tror det är viktigt att alla i familjen får tid till egna saker för det blir lätt gnäll över att hästarna tar så mycket tid . Och att rida efter läggdags och kliva upp tidigt är för mig världens mest effektiva preventivmedel ...

Men skrev du inte att ni oftast var utomhus hela dagarna och fixade och snickrade med stallet och en massa andra projekt på tomten?

Men det ar val ok, om man har ett barn som gillar att vara ute?

Det hade inte funkat for mig, for jag har ett barn som gillar vara ute och ett som inte gillar det - for oss hade det slutat med gnall och tarar dagligen. Men jag tycker FlipTheFrogs upplagg verkar alldeles utmarkt, aven om jag tror att det kravs att bada foraldrarna ar intresserade av att ro iland hastar och byggnader etc, vilket uppenbarligen ar fallet for henne.

Nja, det var nog mer hypotetiskt än direkt koppling till dig. Jag förstår inte varför du försvarar dig. Jag resonerade ju bara kring hur jag skulle ha tänkt vid vissa val. Men visst, dina bilder visar tydligt en livsstil som jag inte skulle trivas med och därför lever jag inte så. Det är ju bra att få se sådant innan man testar själv.

Ingen har sagt att det inte är ok. Det är inte frågan ens.

Om en förutsättning för stall hemma tex är att man dagen lång arbetar utomhus tillsammans med sin ettåring - ja, då är det väldigt enkelt för mig att se att det är inget för mig. Antingen måste jag göra på något annat sätt, eller så får det vara med hästgård och ettåring samtidigt. Att arbeta utomhus dagen lång, blir för mig en uppoffring, en livsstil som jag inte skulle trivas med.

Att gå upp klockan halv fem för att hinna med mitt dagsprogram, är heller inget jag väljer. Som exempel.

Men då har du ju fått ett alldeles utmärkt exempel att förhålla dig till i FlipTheFrogs inlägg nedan

Skulle 15 min stallskötsel en vanlig dag vara ett ok upplägg?

Vi har en plan för att hålla två av fyra ponnyer i tävlingsskick sen när det väl blivit knodd, den har tittat ut osv.

Jag byter till mån-fre och snortidiga morgnar som gör att jag kommer sluta senast 12, oftast 10.30. Tisdagar och torsdagar under vintern så tar jag Dponnyerna till ridhus direkt när jag kommer hem och trimmar. Sen hem med de och så knata till dagis och hämta.

En el två vardagar till så rider jag ut när jag kommer hem och hämtar sen på dagis.

Helgerna gör vi hästarna tillsammans och vi kommer ha upplyst ridbana.

Sambo har egen firma och kommer lämna på dagis vid 9-10 så det blir lagom långa dagar.

Hade vi inte kunnat göra så hade vi fått lösa det på annat vis. Den ena dponnyn ska dessutom lånas ut ett par år för tävling, så då blir det ännu lättare. Vi har två russ också men den ena är pensionär och den andra kan vi köra tillsammans :)

Självklart är det individuellt. Därför är det ju bra att precisera vad man menar om man säger att det går bra att kombinera hästar, småbarn och heltidsjobb (vilket ingen i tråden verkar göra, iofs? Antingen är barnen äldre eller så jobbar man deltid). Om hästeriet består i att titta på hästar i en hage, som går på lösdrift och aldrig rids eller hanteras, så är ju det andra förutsättningar än om hästeriet är en häst som tävlas msv. Hästar som inte rids eller tränas tar givetvis mindre tid i anspråk än de som gör det.

Hur man sen väljer att lägga upp sitt hästeri är såklart en smaksak, liksom vad man tycker är värt pengar och möda.

Jo, jag jobbar heltid och min 5-åring (häst alltså) är i normal tävlingskondition för en 5-åring, i a f för definitionen av tävlingshäst på normal "hobbynivå". Sedan har jag valt att begränsa själva antalet tävlingstillfällen lite, för att få en lagom balans för familjen.

För hästens skull räcker min stalltid bra, med tre vardagar med ridning/longering/tömkörning runt 1h (inte exakt tid, naturligtvis, utan det varierar självfallet) och två pass på helgerna där det blir lite extra noggrann skötsel av utrustning etc. Eftersom jag har full skötsel i stallet så räcker ca 11-14h i veckan (beroende på om vi tränar på hemmaplan eller borta) för hästskötsel, mys med hästen och träning alldeles utmärkt.
Dessutom har vi skrittmaskin i stallet så en oförväntad vilodag för extra VAB eller annat går att lösa enkelt, den använder jag också för fram/avskrittning ibland om jag vill använda den tiden till annat stallpyssel.

MEN - jag har ju min häst uppstallad, inte hemma, OCH att jag är i stallet på tider då andra kanske sover (tidiga morgnar/sena kvällar) för att maximera tiden med barnen hemma och dessutom ha det lugnt i stallet så jag kan koppla av där. Många hade kanske prioriterat att lägga ner hästeriet istället till förmån för soffan/sängen, men för mig så behöver jag hästen för att må bra (sålänge jag inte känner att det går ut över barnen). Vi delar lika på ansvaret för barnen och min man tränar ca 2-3 dagar i veckan, utöver att kan kan träna 3 dagar/v på arbetstid, så han får egentid även han.

Sedan har jag tagit ett aktivt beslut att inte låta hästen kvala till unghästchampionaten i hoppning tex för det kräver mer av tid som jag vill lägga på annat (familjen), då jag inte tävlar de klasserna i hoppning själv nu, utan skulle ha lejt bort tävlandet i så fall med mer tidsåtgång som följd. Så hästen får gå dressyr med mig istället, och lite lägre hoppklasser då och då, så jag kan anpassa antalet tävlingar efter hur det fungerar med familjen och annat. Helgaktiviteter för hästen, utöver vanlig träning, planeras utifrån familjens övriga aktiviteter, då de alltid går först. Tävla lite mer kan jag göra när barnen är större! Jag kommer heller aldrig att rida mer än max 5 dagar/v själv inom överskådlig tid, utan kräver hästen sedan mer, så skaffar jag en medryttare. Nu tycker jag att det fungerar bra utan, och självfallet är familjen med i stallet då och då , särskilt äldsta barnet älskar att vara med och fixa. Han och jag kan åka till stallet en kväll utöver de dagar jag rider bara för att mysa med hästen tex.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar