Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....
Självklart är det individuellt. Därför är det ju bra att precisera vad man menar om man säger att det går bra att kombinera hästar, småbarn och heltidsjobb (vilket ingen i tråden verkar göra, iofs? Antingen är barnen äldre eller så jobbar man deltid). Om hästeriet består i att titta på hästar i en hage, som går på lösdrift och aldrig rids eller hanteras, så är ju det andra förutsättningar än om hästeriet är en häst som tävlas msv. Hästar som inte rids eller tränas tar givetvis mindre tid i anspråk än de som gör det.
Hur man sen väljer att lägga upp sitt hästeri är såklart en smaksak, liksom vad man tycker är värt pengar och möda.
Jo, jag jobbar heltid och min 5-åring (häst alltså) är i normal tävlingskondition för en 5-åring, i a f för definitionen av tävlingshäst på normal "hobbynivå". Sedan har jag valt att begränsa själva antalet tävlingstillfällen lite, för att få en lagom balans för familjen.
För hästens skull räcker min stalltid bra, med tre vardagar med ridning/longering/tömkörning runt 1h (inte exakt tid, naturligtvis, utan det varierar självfallet) och två pass på helgerna där det blir lite extra noggrann skötsel av utrustning etc. Eftersom jag har full skötsel i stallet så räcker ca 11-14h i veckan (beroende på om vi tränar på hemmaplan eller borta) för hästskötsel, mys med hästen och träning alldeles utmärkt.
Dessutom har vi skrittmaskin i stallet så en oförväntad vilodag för extra VAB eller annat går att lösa enkelt, den använder jag också för fram/avskrittning ibland om jag vill använda den tiden till annat stallpyssel.
MEN - jag har ju min häst uppstallad, inte hemma, OCH att jag är i stallet på tider då andra kanske sover (tidiga morgnar/sena kvällar) för att maximera tiden med barnen hemma och dessutom ha det lugnt i stallet så jag kan koppla av där. Många hade kanske prioriterat att lägga ner hästeriet istället till förmån för soffan/sängen, men för mig så behöver jag hästen för att må bra (sålänge jag inte känner att det går ut över barnen). Vi delar lika på ansvaret för barnen och min man tränar ca 2-3 dagar i veckan, utöver att kan kan träna 3 dagar/v på arbetstid, så han får egentid även han.
Sedan har jag tagit ett aktivt beslut att inte låta hästen kvala till unghästchampionaten i hoppning tex för det kräver mer av tid som jag vill lägga på annat (familjen), då jag inte tävlar de klasserna i hoppning själv nu, utan skulle ha lejt bort tävlandet i så fall med mer tidsåtgång som följd. Så hästen får gå dressyr med mig istället, och lite lägre hoppklasser då och då, så jag kan anpassa antalet tävlingar efter hur det fungerar med familjen och annat. Helgaktiviteter för hästen, utöver vanlig träning, planeras utifrån familjens övriga aktiviteter, då de alltid går först. Tävla lite mer kan jag göra när barnen är större! Jag kommer heller aldrig att rida mer än max 5 dagar/v själv inom överskådlig tid, utan kräver hästen sedan mer, så skaffar jag en medryttare. Nu tycker jag att det fungerar bra utan, och självfallet är familjen med i stallet då och då , särskilt äldsta barnet älskar att vara med och fixa. Han och jag kan åka till stallet en kväll utöver de dagar jag rider bara för att mysa med hästen tex.