Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Sv: Ni med småbarn, jobb hela dagarna och hästar hemma....

Jag byter till mån-fre och snortidiga morgnar som gör att jag kommer sluta senast 12, oftast 10.30. Tisdagar och torsdagar under vintern så tar jag Dponnyerna till ridhus direkt när jag kommer hem och trimmar. Sen hem med de och så knata till dagis och hämta.

En el två vardagar till så rider jag ut när jag kommer hem och hämtar sen på dagis.

Det här är ingen kritik till planen eller nåt sånt, bara en liten kommentar.

Det är vanligt att dagis inte tillåter att man har barnen på dagis annat än restiden + arbetstiden. T.ex. att gå in på posten eller affären på hemvägen innan man hämtar barnen är egentligen inte heller ok. Dagis brukar fråga efter listor på föräldrarnas arbetstider och så är det arbetstiden + restiden som är barnens dagistid.

Men det ar val ok, om man har ett barn som gillar att vara ute?

Det hade inte funkat for mig, for jag har ett barn som gillar vara ute och ett som inte gillar det - for oss hade det slutat med gnall och tarar dagligen. Men jag tycker FlipTheFrogs upplagg verkar alldeles utmarkt, aven om jag tror att det kravs att bada foraldrarna ar intresserade av att ro iland hastar och byggnader etc, vilket uppenbarligen ar fallet for henne.

Men återigen, det är väl ingen som sagt att Flipthefrog inte får göra som de vill? Jag vill inte leva så, jag kan inte ens leva så med två 1-åringar som kräver konstant passning ute. De sätter i sig grejer, de snubblar, de sticker iväg.

Vi har en plan för att hålla två av fyra ponnyer i tävlingsskick sen när det väl blivit knodd, den har tittat ut osv.

Jag byter till mån-fre och snortidiga morgnar som gör att jag kommer sluta senast 12, oftast 10.30. Tisdagar och torsdagar under vintern så tar jag Dponnyerna till ridhus direkt när jag kommer hem och trimmar. Sen hem med de och så knata till dagis och hämta.

En el två vardagar till så rider jag ut när jag kommer hem och hämtar sen på dagis.

Helgerna gör vi hästarna tillsammans och vi kommer ha upplyst ridbana.

Sambo har egen firma och kommer lämna på dagis vid 9-10 så det blir lagom långa dagar.

Hade vi inte kunnat göra så hade vi fått lösa det på annat vis. Den ena dponnyn ska dessutom lånas ut ett par år för tävling, så då blir det ännu lättare. Vi har två russ också men den ena är pensionär och den andra kan vi köra tillsammans :)

Vår förskola kräver inga intyg på arbetstider, men jag tycker ändå att man inte ska ha sina barn på förskolan när man utövar sina fritidsintressen. Det får man lösa på annat sätt. Det är att utnyttja samhällets resurser på fel sätt.

Det finns ju också ett incitament från förskolan att barnet ska spendera en sådan tidsmängd där att barnet kommer in i barngruppen. Jag tror ingen är betjänt av att barnet ska vara där en timme per dag (sambo lämnar 10, lil-sis hämtar 11). 15h/vecka ( i vissa kommuner 30h/vecka) är ju standardtid då barnet kan gå på förskola även om föräldrarna är arbetslösa eller föräldralediga med syskon.

I ett sådant här fall tror jag på att hålla en dialog med förskolan/områdesansvarige för att se vad som skulle vara bäst för barnet.

Nej lil-sis hämtar inte 11. 15 snarare. Lagom mängd är ju inte 1-2h om dagen.

Där jag bor är det inga problem att "skarva". Det är ett väldigt litet dagis. Upplägget gör också att det inte blir så mkt VAB eftersom vi kam gå om varandra.

Men skrev du inte att ni oftast var utomhus hela dagarna och fixade och snickrade med stallet och en massa andra projekt på tomten?

Jo vi är ute mycket men STALLET tar fortfarande inte mer än 15 minuter en vanlig dag!

Eftersom stallet tar så liten tid i anspråk och mina ungar vill vara ute mycket så brukar jag passa på att tvätta bilen, bygga på klätterborgen, läsa en bok, jobba (göra några av mina förtroendetimmar), gräva i pallkragarna, sola, fika, grilla, äta etc samtidigt som jag umgås med barnen.

Det som har med stallet att göra är att vi håller på att byta panel efter hand och att foderutrymmet är kvar att "piffa till". Detta lägger jag lite tid på då och då när andan faller på, och hade jag inte tyckt att det var roligt eller om det hade hindrat mig från en önskan om att hålla en häst i tävlingskondition så skulle jag lejt bort det jobbet!

Nja, det var nog mer hypotetiskt än direkt koppling till dig. Jag förstår inte varför du försvarar dig. Jag resonerade ju bara kring hur jag skulle ha tänkt vid vissa val. Men visst, dina bilder visar tydligt en livsstil som jag inte skulle trivas med och därför lever jag inte så. Det är ju bra att få se sådant innan man testar själv.

Jag försvarar mig inte. Jag förtydligar eftersom jag antog att det var en direkt koppling till mig och att du i så fall återigen drog en slutsats baserad på en felaktig tolkning.

Du behöver inte gilla min livsstil, men sluta förvränga den. Tack.

Ja, och det var väl det Petruska skrev, en livsstil som kräver att man är ute med en ettåring och snickrar klätterborg/jobbar i stall etc hela dagarna känns inte lockande? Du berättade ju att du hade ständiga projekt på tomten, och umgicks med barnen genom att de fick hjälpa till med dem?

Det passar ju inte alla att ha det så, så det blir ju inte obegripligt ifall man avstår från häst ellre än att ha en under de premisserna. För egen del tycker jag lägenhetsliv och ridskoleridning är perfekt när man jobbar heltid och ar småbarn: hemmet är lättskött utan ständiga projekt som måste fixas, och jag kan ha en häst i tävlingskondition och vara ute och tävla lite grann, trots att jag bara har tid för stallet två kvällar i veckan. Tiden i stallet lägger jag på att pyssla med hästen, prata med folk och rida, alltså bara de göttigaste bitarna av hästeriet, perfekt!

Det beror ju på vad man tycker är de viktigaste bitarna med hästeriet, helt enkelt, och är givetvis olika från person till person. Att ha hästar jag inte hinner rida efter nån ordning, utan bara sköta, skulle jag inte alls tycka var värt det, det skulle göra mig deppig istället för glad.

Det som verkar skilja er från mängden är att ni båda tar lika stort ansvar och hästarna är ett gemensamt intresse vad jag förstår?
De låter rätt trevligt;)

Tack :)
Jo hästarna är ett gemensamt intresse från början, men min fru har mer fokus på träningen med hundarna numera, även om hon ägnar sig en hel del åt unghästen också. Hennes egen häst är 24 år och halvpensionär.
Och vi är sedan ett ganska väloljat team tycker jag :) utan att vi behöver planera ihjäl oss så blir saker gjorda (till sist iaf ;)), det den ena glömmer kommer den andra ihåg och vi byter lätt och ledigt sysslor med varandra - Bara för att den ena tycker det är kul att laga mat och är bättre på det än den andra, så behöver det ju inte betyda att den alltid ska stå för matansvaret!
Men jag hoppas att vi inte skiljer oss från mängden när det gäller detta..?

Ja, och det var väl det Petruska skrev, en livsstil som kräver att man är ute med en ettåring och snickrar klätterborg/jobbar i stall etc hela dagarna känns inte lockande? Du berättade ju att du hade ständiga projekt på tomten, och umgicks med barnen genom att de fick hjälpa till med dem?

Petruska skrev "Om en förutsättning för stall hemma tex är att man dagen lång arbetar utomhus tillsammans med sin ettåring - ja, då är det väldigt enkelt för mig att se att det är inget för mig. Antingen måste jag göra på något annat sätt, eller så får det vara med hästgård och ettåring samtidigt. Att arbeta utomhus dagen lång, blir för mig en uppoffring, en livsstil som jag inte skulle trivas med."

Och då säger jag alltså nej, man behöver inte en arbeta utomhus dagen lång tillsammans med sin ettåring för att kunna ha hästgård.

Jag tipsar egentligen om hur man kan göra sitt stall lättskött, ni behöver ju inte köpa hela konceptet med självgående ungar och klätterborgar ;)

Du behöver inte gilla min livsstil, men sluta förvränga den. Tack.

Men snälla du. Om jag exemplifierar med något, och du tycker att det vagt men inte i tillräckligt hög grad liknar ditt liv, varför antar du då att det är dig jag skriver om?

Om jag skriver: Om egen hästgård innebär hela dagsverken utomhus i sällskap med en ettåring, och du inte tycker att det är så du lever - varför påstår du då att jag skriver om dig fast med "felaktiga fakta"?

Det verkar extremt självupptaget.

Jag tycker nog ocksa att det var ratt uppenbart att du syftade pa FlipTheFrog :)

Det passar ju inte alla att ha det så, så det blir ju inte obegripligt ifall man avstår från häst ellre än att ha en under de premisserna. För egen del tycker jag lägenhetsliv och ridskoleridning är perfekt när man jobbar heltid och ar småbarn: hemmet är lättskött utan ständiga projekt som måste fixas, och jag kan ha en häst i tävlingskondition och vara ute och tävla lite grann, trots att jag bara har tid för stallet två kvällar i veckan. Tiden i stallet lägger jag på att pyssla med hästen, prata med folk och rida, alltså bara de göttigaste bitarna av hästeriet, perfekt!

Det beror ju på vad man tycker är de viktigaste bitarna med hästeriet, helt enkelt, och är givetvis olika från person till person. Att ha hästar jag inte hinner rida efter nån ordning, utan bara sköta, skulle jag inte alls tycka var värt det, det skulle göra mig deppig istället för glad.

Min yngsta skulle klättra på väggarna om vi skulle bo i lägenhet, vi bor tack och lov i villa vilket har gjort att han har kunnat varit ute medans jag har fixat disken, hängt tvätt ute, suttit ute på bärbara och jobbat medans han har grävt i sandlådan osv. Och ja han har varit sådan från första början, medans min äldsta har man fått sparka ut för att hon ska komma ut och röra på sig, väl ute brukar hon ha roligt men inte alls samma företagsamhet som min yngsta. Nu är han tack och lov snart 8 år gammal och klarar sig alldeles utmärkt själv ute, han bygger koja i skogen bakom huset, snickrar på egen hand under uppsikt, står och bollar med fotbollen en timme utan problem, hoppar studsmatta osv. Sen har vi även mycket kompisar med hem oxå men han roar som sagt även bra på egen hand.

Nu har jag valt bort egen häst, ridit lektion, och hjälpt till i ett stall under småbarns åren, men den stora anledningen var inte barnen utan att jag själv brände ut mig på hästjobb. Att jag dessutom har jobbet hemma och har kunnat styra det väldigt mycket har inneburit att jag har ridit lektion på fm i perioder för att det har passat min tränare bäst. Barnen har gått 15h i veckan på förskolan hela tiden och idag går de på fritids till ungefär halv tre de dagar de inte åker buss hem.

Jag har oxå lite svårt att förstå att det tar så väldigt lång tid för en del i stallet, de gånger det har behövts så har jag hämtat hästen i hagen och haft den klar på 10 min utan problem, men visst kan jag även ibland känna att det är rätt skönt att stå och rykta oxå men det är för att jag tycker att det är rätt avkopplande. Men jag kan tänka mig att det handlar en hel del om vana och tempo att göra saker. När jag jobbade med hästar så fanns det ingen halvtimme till att borsta och pyssla, att mocka 20 boxar fick ta max en timme inklusive ströning och fodring osv Jag har ett upparbetat tempo i kroppen som få som inte har jobbat i stall har, även om det idag går betydligt långsammare så är jag snabbare än genomsnittet.

Men för att återkomma till sina livsval, alla är olika, alla gör olika val utifrån sina egna liv, någon annans val kan aldrig bli rätt för en själv eftersom vi sällan är exakt lika.
Jag hade nog kunnat valt att bo på en hästgård och leva det liv FliptheFrog beskriver men min man skulle inte vilja det, alltså är det inte vårat val som familj. Men våra val som familj skulle säkert inte falla alla i smaken heller även om vi stortrivs och våra barn stortrivs.

Samma här, jag går inte vara ute och träna hund innan dagishämtning, utan måste hämta efter jobbet. Handlar jag en liter mjölk på vägen är det ingen som har åsikter, men jag däri te ha henne på dagis för att utöva fritidsaktiviteter.

Skulle 15 min stallskötsel en vanlig dag vara ett ok upplägg?

Jag ser inte hur det skulle vara genomförbart.

Jag lägger mer tid än så på stalltjänsten, och då har jag ändå hästen inackorderad, så det är mycket jag slipper göra. Att mocka, köra ut skiten, skölja vattenspannen, fylla den, ibland strö med nytt spån, sopa undan efter mig, kolla och fylla på vatten i hagen, och kolla och fylla på hö i hagen tar längre tid än 15 minuter/dag.

Och då är det ju ändå mycket jag inte gör - jag hanterar inte foder, köper inte hem strö, jag lagar inte hagar annat än minimalt (knyter ihop trådändar som gått av, typ) och jag fodrar nästan aldrig.

Jag med!

Däremot undrar jag fortfarande vilken den "nedlåtande kommentaren" om caféhäng var..?

Här syftar jag förstås tillbaka till FlipThe Frogs inlägg och beskrivning av stallskötseln i en väl fungerande lösdrift. Du behöver ju inte fylla på något vatten i hagen när du har en frostfri vattenflottör, inte packa några påsar när du har storbalar med el. utan nät etc.

Men jag kan tänka mig att det handlar en hel del om vana och tempo att göra saker. När jag jobbade med hästar så fanns det ingen halvtimme till att borsta och pyssla, att mocka 20 boxar fick ta max en timme inklusive ströning och fodring osv Jag har ett upparbetat tempo i kroppen som få som inte har jobbat i stall har, även om det idag går betydligt långsammare så är jag snabbare än genomsnittet.

Jag haller med dig har. Jag har ocksa jobbat med hastar (lange sedan nu iofs) och jag har haft egna hastar i over 15 ar. Man blir ju ratt effektiv och tidsbesparande nar man gor det varje dag, och har lart sig manga knep langs vagen for att forkorta arbetet sa mycket som mojligt :)

Jag ar ratt langsam idag jamfort med forr, nu tar det mig ungefar en halvtimme att mocka + stroa en box inkl tomning av karran, rengora hinkar, gora iordning ho och kraftfoder, sopa och stada undan. Men sa ar min hast riktigt ruskigt stokig i boxen :eek:
Jag brukar forkorta arbetet med att forbereda hopasar, foderhinkar osv en gang i veckan. Da tar det dagliga arbetet de ovriga 6 dagarna 15-20 minuter och det kanns ju ratt overkomligt.

Det är ju väldigt tur att vi är olika! För mig passar inte lägenhetslivet alls (speciellt inte med barn) och jag vill själv kunna lägga upp träningen på min egen häst och bestämma själv om jag vill rida ut, hoppa eller rida dressyr. Jag vill själv välja tränare och det är också essentiellt att jag kan bestämma själv vilken tid på dygnet jag vill åka dit.
Skulle jag rida 2 st lektioner på veckorna (jag antar att en lektion ligger på ca 50 min och att du befinner dig där sammanlagt ca 3h) så hade det för mig inneburit att jag förlorat på tok för mycket barntid för min smak under veckodagarna.

Så det är ju toppen att det finns lösningar för alla olika behov!:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar