Ni får tycka vad ni villl, men travare...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissMandis
  • Startdatum Startdatum
Visst går det! :) Med jobb och tålamod så kan en travhäst omskolas till en ridhäst och ridas i alla gångarter och utföra lättare dressyrrörelser.
Vem har sagt att det inte skulle vara möjligt? :confused:
Däremot håller jag inte med om alla dessa trådar där travhästen framhålls som den perfekta tävlingsindividen vad gäller dressyr eller hoppning. Att påstå det är bara patetiskt och skapar bara onödigt tjaft. Folk har tröttnat på frasen: "jag vet en travare som tävlade svåra klasser" där namnen på hästarna uteblir! :smirk:
Men att travhästen kan skolas om till en ridhäst för hobby/allroundbruk och att travhästen kan vara en fin kompis, det kan vi nog alla skriva under på! :)

Nirak

Dem som har något emot den här tråden, varför läser ni den?
Är det något som är moget så är det väl att inte läsa den om man blir så uppretad av den.
Om ämnet redan är uttjatat så förstår jag inte heller hur ni ids fortsäta att diskutera det och sen undrar jag om ni har något emot travare eftersom att man inte får skriva såna här trådar för vissa? Tål ni inte att någon säger att travare är bra och kan bli bra ridhästar med rätt träning. Varför ska dem med travare vara rädda för att bli slagna av ett halvblod? ursäkta mig men det var det fånigaste jag hört, ja det var ju väldigt MOGET?! Antagligen är dem inte det eftersom att de inte äger något halvblod som det antagligen hade gjort om de nu ville ha ett, sen tror jag inte heller att de med travare (de flesta) har något emot såna med halvblod utan det är ni med halvblod som får det till det.

Varför ska det vara just halvblod de är avundsjuka på, det finns ju hur många andra olika hästraser som helst! Jag skulle mycket hellre vilja ha en Lipezzaner med fin stam eller en andalusier.

Jaja jag undrade just om det fanns barnsligare människor än sånna som läser en tråd som de inte tål men jag har tyvärr inte hittat någon som är barnsligare än, men vem vet det kanske jag gör en vacker dag?

De länkarna har vi sett.

Den ena är ren "historia", dvs om hästar som tävlade på 80-talet eller tidigare. Baloubet har 25% travarblod och jag räknar INTE honom som travare, inte heller Jappeloup som hade 50%.

Den andre är ganska intressant. Om man läser historien så framgick det inte att han är travare förrän köpet var klart. Jag undrar om han överhuvudtaget varit i närheten av travet eller om han helt enkelt avlats fram såsom blivande hopphäst.
Fransmännen baserar som bekant sin hoppavel till stor del på (franska) travare.

I varenda en av dessa evinnerliga travartrådar finns det någon som har en kompis som tävlar MSV - eller högre - dressyr med sina varmblodstravare. De målar ju naturligtvis över frysmärkningen - för annars vinner de inte eller får topplaceringar. :D

Märkligt - när vi frågar efter namnen på dessa dressyrtravare, ja då blir det tyst som i graven. Jag säger bara: visa mig en enda varmblodstravare som går medelsvår dressyr. Det har jag bett om i över två år nu, men aldrig fått något svar. Alltså drar jag slutsatsen att det inte finns några.

Immer

vad är det för del på dessa namn? namn som namn! Hur många ska det vara om jag får fråga, blir ni aldrig nöjda?
Men okej, nämn 50 halvblod som är kända dress/hopp hästar som tävlar med framgång just nu i GP nivå, alla ska vara kända som man känner till! :smirk:

Visst, vilken nivå ska jag kopirra en start eller resultat lista ifrån???

Moget eller inte moget, det var ett likande svar på hur inläggen brukar se ut från en del fd travhäst ägare, nu kanske ni ser hur jäkla illa och löjligt det är.

Efter allt tjat här så vill jag veta ETT NAMN på den som har utalat sig illa och hatar travare här på buke, det är ingen som gör det så jag förstår inte detta jäkla gnällandet speciellet hur folk med halvblod ser ner på travare.

Jag ser inte ner på travare på något sätt, men efter allt skrikande och gapande här från fr travhästägare så ser jag numer ner på de flesta fdtravhäst ägare.

Eh?? Va? :confused: Gå in på ridsportförbundets sida och läs mer! :) Annars, vill du se halvblod som tävlar, besök vilken elittävling som helst!

Nirak

Det är alltid samma namn som dras upp. Franska travare eller hästar med tex. 20% travblod.
Jag har inte sett en enda varmblodstravare som haft en någorlunda fördelaktig ridhästexteriör eller ens medelmåttiga gångarter.
Snälla ge upp, ni förlöjligar bara er själva genom denna diskussion! :crazy:

ja det kan jag hålla med om att ämnet är uttjatat, men jag tror inte de är de som ha egna fd. travare (hoppas verkligen inte att det är någon vuxen som skapat den här tråden) som skapar trådarna utan att det är någon vilsen själv som inte är äldre än 13 år.
Jag tar inte det här så allvarligt, har absolut inget emmot halvblod eller någon annan ras.

jasså så nu är alla helt plötsligt emot mig när jag frågor om namn på halvblod som tävlar med framgång på GP nivå, ja varsågod det är bara att klanka på här jag tål kritik som inte vissa andra! :smirk:
Om det nu finns så många hästar så är det väl inte svårt att skriva ner 50 namn på halvblod som tävlar på GP nivå?
Jag undrar bara vem det är som är löjlig här men det är väl jag för det är juj jag som är felet för jag ville ju veta namn på halvblod.... skulle någon med en fd. travare sagt så om någon frågade efter namn på travare som tävlar hade det ju var helt åt skogen. Då får man ju höra -Folk har tröttnat på frasen: "jag vet en travare som tävlade svåra klasser" där namnen på hästarna uteblir! av iallafall en person här...? :rofl:

hm...alltså är du inte ute på lite djupt vatten nu? :confused:
Du tvivlar alltså på att det finns halvblod i Svår Klass, medan du påstår att det finns ett helt gäng varblodiga travare i motsvarande? :confused:
Kolla resultatlistorna samt hästförteckningaran från årets tävlingar (det kan du göra via ridsport.se!)

Jag tycker inte illa om varmblodstravare men däremot irriterar jag mig på denna diskussion! :crazy:

Nirak

Jasså så nu har jag sagt att det inte finns några halvblod som tävar i svår klass och att det finns ett helt gäng med travare osm tävlar i motsvarande, vad bra att du påminde mig för jag visste inte änns själv att jag sagt något sånt! Det värmde!
Vilken tur att det finns så omtänksamma människor lite här och där :D
Jag orkar inte kolla resultatlistorna, varför ska de som säger att travare tävlar leta upp hästarna och skriva det här när inte dem som säger så om halvblod kan det?
Det är väl bara att skriva upp några namn på halvblod om det nu finns så många?

Suck... :crazy:
Kolla Domarens inlägg lite längre upp så har du ett ett par namn

Nirak

jaa, vilka av dem är halvblod då? jag har ingen aning tyvärr, är inte insatt i ämnet. :p

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 360
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?