Ni får tycka vad ni villl, men travare...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MissMandis
  • Startdatum Startdatum
Immer skrev att halvblod är den vanligaste rasen i sitt inlägg, och menade att du borde sett några sådanna i dina dagar, så skriver du vad spelar det för roll att det är vanligaste rasen och jag svara på frågan och förklarar för dig, mer med det är det inte..

Du ifrågasätter ju som en 3-åring.. varför då, vad är det... :crazy:

Varför skulle en travare vara hopplös har du din stackare råkat ut för fördomsfulla människor

Vad spelar det för roll hon får inte ens starta NI ÄR RASISTER som är rädda för att bli slagna av ett halvblod.. Sluta se ner på halvblod det är lika mycket värda som era travare..

det är väl ändå inte hon som har bestämt reglerna, eller hur?

I mitt Multimedialexikon definieras halvblod (väldigt enkelt) såsom
"Varmblodig häst som inte tillhör fullblodsras"

Immer

skumt..?
kanske jag inte fattar, men enligt det lexikonet är travare halvblod alltså? :crazy:
eller? det finns ju halvblod, fullblod och kallblod, inte är väl travare fullblod? jag menar vbltravare nu.
fattar ingenting :confused:

Åh nej, nu läser du som fan läser Bibeln :D

Ett halvblod är - liksom den varmblodiga travhästen - en varmblodig häst som inte tillhör fullblodsras.

Förstår du nu? :confused: :D

För övrigt finns indelas hästraserna i varmblod, kallblod och ponnyer. Bland varmbloden hittar man bl a fullblod, halvblod och varmblodiga travare.

Immer

Den här tråden belyser verkligen ett problem, det finns en hemsk massa folk därute som inte ens har en grundläggande hästkunskap olika rasers olika ursprung och varför dom har den fysionomi som dom har = användningsområde. Snälla läs en av alla dessa enkla fakta/instruktionsböcker som finns om hästars historia och avel - tex hur det arabiska fullblodet är anpassat till öknen och varför shettisen ser ut som han gör. Det har avlats på hästar i tusentals år för olika inriktningar tex snabbhet/styrka/uthållighet/lättföddhet/intelligens/storlek i kombination eller för sig och det finns stora fysionomiska skillnader - muskelansättning, skelett, foderutnyttjande osv i dagens hästar som man bör vara medveten om när man rider/kör/utfodrar.
Snälla alla ni det räcker inte att kunna rida bra och ha den finaste hästen på en tjusigt generellt uträknad foderstat. Man måste veta varför en häst är en häst för att kunna hantera den som den ska hanteras.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 359
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?