Tack fina du
Tack fina du
Ja ibland för man tänka sig får ordentiligt, jag vet ju inte hur det känns att vara så intryckskänslig och ibland kan jag nästan bli tokig när hon läser in saker som jag inte sagt. Jag har ju läst på forum på fejjan där det är föräldrar som skriver men jag blir lite deppig för det är mkt fokus på mediciner mm..
Just avsnittet mediciner ger mig ont i magen då jag tror att väldigt många mediciner är ett direkt och indirekt resultat av omgivningen. Hon kraschade för ett år sedan ungefär, efter ngr svåra år i skolan. Vi var på möte och till slut gick det så långt att jag gav skolan en deadline, hitta en lösning annars anmäler jag till alla tänkbara instanser.. punkt... Jag blir så arg på detta att alla ska in i en mall.. Bara en så enkel sak som ringklockan i skolan, hon fick ju ett stresspåslag varenda gång det ringde. De testade allt öronkåpor mm.. Så fort de ställer på henne och inte ser henne så frågar jag om de skulle ta en unge utan AS och sätta i en klass med bara aspie-elever.. Blir lika tyst varje gång.. och sen är diskussionen över. Givetvis behöver hon stöd och verktyg att klara sig samt interagera med andra. Men ställ henne i stallet med en ponny och andra barn så bara det flyter, där är hon trygg.
För ett år sedan mådde hon illa hela tiden nästan, hon grät och trodde att allt var över.. i samma veva gjorde vi utredningen och vi fick fullt stöd av hela teamet på BUP att om skolan inte kunde garantera en bra miljö så skulle hon inte tillbaka dit.
För oss gick det vansinnigt fort för hon har innan utfrysningen i skolan ja varit världens gladaste unge som hängt med på allt, vi har aldrig haft bekymmer hemma om ni förstår vad jag menar? Jo hon kunde vara glömsk med skolväskan, läxa , hygien mm men det tog jag som vanlig tankspriddhet.. Men efter att hon fick panikångest så trillade allt in med social fobi, svårigheter att åka bil mm mm.
Nu lite mer än ett år senare så är det sällan hon har ångestattacker, vi åker bla på bio och handlar men vi har alltid en plan dvs olika utvägar om hon får ångest och iom det så reder hon ut det helt fantastiskt. Men en gång var det för hög musik så då satt vi ute i väntrummet och blippade på telefonen
Sist gång så var det riktigt mkt folk så att även jag kände att usch fy satan.. var väldigt orolig för hur hon skulle ta det men hon blev istället arg på sin ångest och muttrade helvetes jävla ångest!! Ja det är bra ge den där ångesten en fet smäll på käften! Innan har hon alltid blivit ledsen och stressad. Hon körde sin fyrkantsandning och satt nära nära och klarade ut det.. Hon var så otroligt nöjd med sig själv sen.
Vilket fokus, helt otroligt.
I vilket fall så har hon varit hemma mkt med mig och det har nog fördjupat vår relation tror jag, vi pratar mkt och kramas mycket och hon visar helt öppet alla känslor här hemma.
Sen har jag ju tyvärr inte svar på alla hennes frågor...
Det är så himla svårt som förälder då jag inte vet hur det känns, jag är ju rädd att göra fel. Jag vill inte att hon ska växa upp och känna sig otillräcklig. Jag vill att hon ska växa upp och känna att hon är alldeles bra precis som hon är. Jag vill inte att ngt fyrkantigt, dubbelspelande, ytligt prestationssamhälle ska kväsa henne bara för att hon inte passar in i mallen. Samtidigt så är det i detta samhälle vi tyvärr lever och då behöver man på ngt sätt rustas för det. Vi pratar om att bygga lägenhet på gården, att skapa ngt i företaget som hon/de kan pyssla med om det nu är så att det blir för tufft på högstadiet/gymnasiet. Inte för att rikta in utan för att det ska finnas som en trygghet, ngt att falla tillbaka på. Men vi lever väldigt isolerat här nere, på gott och ont.
Ibland skulle jag vilja ta familjen och flytta till Australien och bosätta oss ute i vildmarken. Ha känguru safari eller ngt Vi måste bara komma på hur vi ska tjäna lite mer pengar först
Jag ska absolut ta med mig det du skriver
@Lipperta , hon är bara precis fyllda 12 och får inte hänga på offentliga forum, även om ni är super så kan det finnas andra som inte är lika snälla som surfar på nätet. Men läsa kan hon få göra.
Förlåt för ett jättelångt, egocentriskt inlägg och trådkap!!