Om sonen faktiskt vill hålla sig ren för att fungera socialt, men behöver påminnas för att få det gjort så är det en hjälp att du säger till. Tjat är när man säger till för att påverka någon att utföra saker enligt dina egna önskemål om att det ska göras. Liten men viktig skillnad. Om både sonen och du tycker att dina tillsägelser är en fungerande metod, så kan du bara lägga bort känslan av tjat och fortsätta så. Bara ni pratar om det och gör en överenskommelse om vad, när, på vilket sätt osv
Om han vill kunna vara självständigare så hitta ett annat hjälpmedel som stöttar honom i att påminnas om när det är dags att utföra aktiviteten.
En rutin med fasta tidpunkter, som ett schema kan vara alternativ. Lista där alla punkter ska prickas av innan du går till skolan? Eller koppla ihop saker till processflöden, typ från frukostbordet går jag alltid direkt in i duschen.
Kan han inte alls känna igen svettlukten om du frågar? Om ni luktar på rena och smutsiga kläder och övar på att bedöma vad som är ok och inte. Då kan det fungera att medvetet planera in tillfällen då man ska kolla av hur man själv luktar. Om han kan bedöma men bara glömmer bort att tänka efter ifall det behövs eller ej. (värdefullt att kunna som äldre, men bara en rutin är enklare)
När det är så många praktiska moment som är svåra undrar jag om en arbetsterapeut på habiliteringen skulle hjälpa er? Det kan vara på olika ställen i processen från tanke till fullt genomförd handling som det trasslar till sig i hjärnans arbete med att styra det hela. Och därför olika hur man bäst stödjer.
Om han själv börjar tänka att det är onormalt att inte kunna så är sluta visa inte en lösning, för då kan han väl inte bli bättre. Men kanske få hjälp med att göra det på ett sätt som fungerar bättre.
Men kan ju också vara att det faktiskt är för mycket att kräva att han ska klara just dessa sysslor av olika skäl. Svår balansgång.
.
Ett exempel kan vara att det behövs absurt detaljerade instruktioner. Inte visa - se på - härma.
Utan förklara exakt vilken funktion varje del av rörelsen fyller och hur man märker om det fick rätt effekt. Och öva många gånger med detaljerad feed-back tills det sitter som ett uttantillärt mönster.
(gnugga in tvålen på utsidan av armen, tre gånger upp och ner, fick du med alla ställen, vänd armen och gnugga insidan tre gånger, armhålan, här kan det bli extra mycket svett, kolla om du har tillräckligt med tvål i handen, fem cirkelrörelser, andra armen samma sak, utsida tre gånger...).
Att bara säga tvåla in dig blir för stort och abstrakt. Testa hur det känns om man trycker olika hårt med handen vid gnuggandet och tala om vad som är lagom för att det ska ge effekt. Hur märker man om allt schampo blivit ursköljt eller inte?
Vissa är hjälpta av bildstöd eller listor över delmomenten.
Kanske jobba med bara en aktivitet år gången tills den sitter?
Skulle sonen vara motiverad och intresserad att vilja satsa på det själv?
För mig ligger nyckeln till om det blir positiv hjälp eller pressande krav mycket i att du kan prata med honom och göra en plan som båda är ok med hur de olika sakerna ska antingen jobbas med eller läggas åt sidan för tillfället. (ingen barnerfarenhet så tänker generellt, inte exakt hur det anpassas till hans ålder)
Om han vill kunna vara självständigare så hitta ett annat hjälpmedel som stöttar honom i att påminnas om när det är dags att utföra aktiviteten.
En rutin med fasta tidpunkter, som ett schema kan vara alternativ. Lista där alla punkter ska prickas av innan du går till skolan? Eller koppla ihop saker till processflöden, typ från frukostbordet går jag alltid direkt in i duschen.
Kan han inte alls känna igen svettlukten om du frågar? Om ni luktar på rena och smutsiga kläder och övar på att bedöma vad som är ok och inte. Då kan det fungera att medvetet planera in tillfällen då man ska kolla av hur man själv luktar. Om han kan bedöma men bara glömmer bort att tänka efter ifall det behövs eller ej. (värdefullt att kunna som äldre, men bara en rutin är enklare)
När det är så många praktiska moment som är svåra undrar jag om en arbetsterapeut på habiliteringen skulle hjälpa er? Det kan vara på olika ställen i processen från tanke till fullt genomförd handling som det trasslar till sig i hjärnans arbete med att styra det hela. Och därför olika hur man bäst stödjer.
Om han själv börjar tänka att det är onormalt att inte kunna så är sluta visa inte en lösning, för då kan han väl inte bli bättre. Men kanske få hjälp med att göra det på ett sätt som fungerar bättre.
Men kan ju också vara att det faktiskt är för mycket att kräva att han ska klara just dessa sysslor av olika skäl. Svår balansgång.
.
Ett exempel kan vara att det behövs absurt detaljerade instruktioner. Inte visa - se på - härma.
Utan förklara exakt vilken funktion varje del av rörelsen fyller och hur man märker om det fick rätt effekt. Och öva många gånger med detaljerad feed-back tills det sitter som ett uttantillärt mönster.
(gnugga in tvålen på utsidan av armen, tre gånger upp och ner, fick du med alla ställen, vänd armen och gnugga insidan tre gånger, armhålan, här kan det bli extra mycket svett, kolla om du har tillräckligt med tvål i handen, fem cirkelrörelser, andra armen samma sak, utsida tre gånger...).
Att bara säga tvåla in dig blir för stort och abstrakt. Testa hur det känns om man trycker olika hårt med handen vid gnuggandet och tala om vad som är lagom för att det ska ge effekt. Hur märker man om allt schampo blivit ursköljt eller inte?
Vissa är hjälpta av bildstöd eller listor över delmomenten.
Kanske jobba med bara en aktivitet år gången tills den sitter?
Skulle sonen vara motiverad och intresserad att vilja satsa på det själv?
För mig ligger nyckeln till om det blir positiv hjälp eller pressande krav mycket i att du kan prata med honom och göra en plan som båda är ok med hur de olika sakerna ska antingen jobbas med eller läggas åt sidan för tillfället. (ingen barnerfarenhet så tänker generellt, inte exakt hur det anpassas till hans ålder)