Jag vill fråga er en sak. Jag har själv inga problem med hygienen, jag har andra problem. Min 12-åring (med AS) däremot har stora problem med hygienen och jag jag vet inte riktigt hur jag ska möta honom i det. Det är den enda av hans svårigheter där jag känner mig osäker. Antagligen för att jag aldrig har haft de problemet själv.
Jag upplever att han dels inte har någon uppfattning om hur ofta man behöver duscha och borsta tänderna och kamma håret osv. Han har liksom ingen inbyggd känsla för det och jag måste säga åt honom varje gång, annars gör han det inte. När jag säger till honom gör han det, han har ingen motvilja inför det på något sätt, han tänker bara inte på det själv.
Däremot är det rätt uppenbart att han inte kan. Trots att jag under hela hans uppväxt tränat med honom på saker som att tvätta håret, borstat tänderna osv så kan han inte. Trots att han duschar tre gånger i veckan så har han ingrodd skit på kroppen. Trots att han borstar tänderna morgon och kväll har han tjockt med beläggningar. Trots att han sköljer ur schampot är det ofta schampo kvar. Han klarar heller inte av saker som att skölja av disk, göra rent toan med toaborsten, osv. Det spelar ingen roll hur mycket jag visar för det går inte ändå. Så jag har faktiskt slutat med det nu. Jag känner att han är i en känslig ålder och för varje gång jag visar hur man tex sköljer en tallrik så tänker jag att jag inkräktar på hans självkänsla. Att han är så stor nu att han fattar att det är "onormalt" att inte kunna göra en sådan sak, att jag inte också behöver köra upp det i ansiktet på honom.
Min fråga är egentligen flera.
1. Är det någon av er som har, eller hade när ni var yngre, svårigheter som han med att motoriskt klara av momenten?
2. Hur bemötte era föräldrar era specifika svårigheter?
3. Var det bra eller önskar ni att de hade bemött er annorlunda?
4. Hur upplevde ni att "bli tjatade på" ang. duschning och sådant (om ni blev det)?
5. Hur skulle ni säga att jag ska bemöta min son och hjälpa honom?
Han är ju i puberteten nu och luktar tidvis mycket svett. Jag brukar vara ärlig mot honom och säga, på ett avdramatiserat och icke skuldläggande sätt, att han luktar svett och behöver duscha. Han känner det inte själv. Jag brukar också säga till honom att för min del får han lukta hur mycket svett som helst, jag älskar honom ändå, men det kan hända att kompisarna i skolan inte tycker att det är trevligt. Vi pratar ofta och öppet om hans känsla av att vara annorlunda i skolan (vi har verkligen världens finaste relation) och han kan själv resonera kring att om man luktar svett kan man kanske bli kallad smeknamn eller så. För mig är det viktigt att han vet att han är perfekt precis som han är i alla avseenden, men också att han förstår att samhället har normer och vad konsekvenserna kan bli om man inte passar in i dem, självvalt eller icke självvalt.
Nu blev det en uppsats här. Som vanligt när jag skriver