Ni andra aspergerare, och vänskap?

Jag har inget problem med bilkörning i sig, men det är bästa sömnpillret som finns. Så jag kör helst inte långa sträckor och har lärt mig att en paus varje timme är ett måste.

Läkarintyg kommer du få lämna varje år under några år framöver... Eller jag behövde det i alla fall.

Det är ju lite roligt, varför liksom?

Jag tog ju körkort lååååångt innan jag hade min diagnos, så jag behöver ju inte lämna in läkarintyg. Gör det mig till en sämre bilförare på nåt sätt?

Det är ju lite roligt, varför liksom?

Jag tog ju körkort lååååångt innan jag hade min diagnos, så jag behöver ju inte lämna in läkarintyg. Gör det mig till en sämre bilförare på nåt sätt?
Jag tror att det totalt blev åtta läkarintyg inskickade. Men men nu sliper jag skiten.

Läkarintyg kommer du få lämna varje år under några år framöver... Eller jag behövde det i alla fall.
Kan det bero på det ursprungliga intyget? Jag har inte hört nånting om fler intyg men i det ursprungliga rekommenderades det att jag inte skulle behöva lämna fler och det står ingenting om det i körkortstillståndet iaf.

Hoppas definitivt på att slippa, de där intygen är ju skitdyra :meh:

Jag hade lite problem med körskolan (jag får klåda av auktoriteter som inte är trovärdiga, och vägrade således betala för lektioner... ;) ) och fick köra upp två gånger på grund av nervositet, men själva bilkörningen har jag aldrig upplevt som svår. Traktor däremot, det är ett jäkla helsicke - FYRA olika växlar, femtioelva spakar, framhjulsdrift, bakhjulsdrift, lyftarmar...nä fy bövelen. Det ligger mig i fatet ska jag säga, som lantbruksarbetare...

Kan det bero på det ursprungliga intyget? Jag har inte hört nånting om fler intyg men i det ursprungliga rekommenderades det att jag inte skulle behöva lämna fler och det står ingenting om det i körkortstillståndet iaf.

Hoppas definitivt på att slippa, de där intygen är ju skitdyra :meh:
Det står i beslutet från transportstyrelsen om det behövs ett nytt intyg om ett år. De kan ju ha hunnit ändra rutinerna de senaste åren.

Jag hade lite problem med körskolan (jag får klåda av auktoriteter som inte är trovärdiga, och vägrade således betala för lektioner... ;) ) och fick köra upp två gånger på grund av nervositet, men själva bilkörningen har jag aldrig upplevt som svår. Traktor däremot, det är ett jäkla helsicke - FYRA olika växlar, femtioelva spakar, framhjulsdrift, bakhjulsdrift, lyftarmar...nä fy bövelen. Det ligger mig i fatet ska jag säga, som lantbruksarbetare...
Du skulle ha kört Kurt. Koppling, gas och broms, inte en enda växel eller nånting krångligt alls förrän man skulle koppla släp, såhär i efterhand fattar jag inte varför det fanns en koppling ens. Eller så kanske jag missade växlarna, vem vet - traktorkortet fick jag iaf tack vare att läraren inte ville att jag skulle få IG på kursen :D

Det står i beslutet från transportstyrelsen om det behövs ett nytt intyg om ett år. De kan ju ha hunnit ändra rutinerna de senaste åren.
I beslutet om körkortstillstånd alltså? För isf lär jag slippa om mitt minne inte sviker.

Usch, traktor är hemskt! Kör det en del på jobbet när vi ska ha ut hösilage till hästarna. Mina kollegor kör snabbt och smidigt, mig tar det en halv dag just pga alla växlar och spakar och joysticks, och harar och sköldpaddor :meh:

Hur får ni vardagen att fungera?

Det gör den inte.

Vilket är en av anledningarna till att jag begärde aktivitetsersättningen. Jag orkar inte alltid laga mat, och ibland inte ens äta maten (om jag orkat laga). Orkar inte hålla på hygienen alltid, orkar inte städa/städar (fastnar) i fel grejor. Glömmer att betala räkningar. Klarar inte av kontakter med andra via telefon osv osv.

Inget går på rutin. Passar jag mig inte får jag mjöl i teet i stället för socker, tvål eller deodorant på tandborsten i stället för tandkräm, går ur duschen utan att sköljt ur schampot osv osv. Det gör ju inte heller att man blir mindre trött, liksom.

Hade tidigare mkt hjälp av min mamma, men när hon gick bort försvann liksom allt mitt stöd. Får boendstöd men vet inte hur mkt det faktiskt hjälper, speciellt eftersom det är så lätt att finta bort dem om jag är trött (och så blir inget gjort i alla fall).

Knapplån

När jag gjorde min utredning blev utredaren (som skall ha jobbat med detta ett tag) ganska överraskad över det faktum att jag har körkort. Utredaren påstod att det var ovanligt med körkort hos ASare, eller i alla fall svårare att ta dem.

Hur har ni upplevt det? Har ni körkort? Var det svårt att ta? Var det något speciellt ni upplevde/upplever som svårt med körning?

Jag har inte körkort än, är dock bara 20 och börjar just få livet under kontroll. Jag planerar och studerar för ett jobb jag måste ha körkort för så jag har inget val, det måste tas.

Det enda jag är orolig över är halkmattan/halkbanan(?), riktigt livrädd. Blir stressad i situationer där jag måste läsa vägskyltar, tar tid att läsa, uppfatta vad det står sen att jämföra det mot vart jag ska och sen vilken avfart skulle jag ta?
Sånt är jobbigt men hjälper nog inte att jag borde få skarpare linser snart så ser inte helt utmärkt:up:

Just nu känner jag mig inte stressad över uppkörningen/sitta i bil med främmande person. Kommer göra all min övningskörning med pojkvän/mormor/mamma.

Det gör den inte.

Vilket är en av anledningarna till att jag begärde aktivitetsersättningen. Jag orkar inte alltid laga mat, och ibland inte ens äta maten (om jag orkat laga). Orkar inte hålla på hygienen alltid, orkar inte städa/städar (fastnar) i fel grejor. Glömmer att betala räkningar. Klarar inte av kontakter med andra via telefon osv osv.

Inget går på rutin. Passar jag mig inte får jag mjöl i teet i stället för socker, tvål eller deodorant på tandborsten i stället för tandkräm, går ur duschen utan att sköljt ur schampot osv osv. Det gör ju inte heller att man blir mindre trött, liksom.

Hade tidigare mkt hjälp av min mamma, men när hon gick bort försvann liksom allt mitt stöd. Får boendstöd men vet inte hur mkt det faktiskt hjälper, speciellt eftersom det är så lätt att finta bort dem om jag är trött (och så blir inget gjort i alla fall).
Det låter som du har det väldigt jobbigt. :(

Ja... Min är långt ifrån hållbar.

Jag vill ha ett vanligt liv. Eller egentligen inte, jag vill ju ha en stor gård med hästar och jobba inom häst, inte särskilt vanligt om man tänker efter.

Men jag vill att en enkel sak som att plocka ur diskmaskinen ska ta 5 minuter istället för 3 dagar av att må dpligt över att jag inte orkar plocka ur den. Sen får jag ett ryck då jag städar HELA huset, golv till tak på en dag.
Jag orkar med min personliga hygien, oftast, kan gå någon dag extra från att jag tänker att jag borde nog duscha idag. Tandborstning är ett jävla byg men det går, sällan på morgonen dock. Tuggummi är väl samma sak? (:yuck:)

Ska på utredning över aktivitets ersättning snart, hoppas det går vägen, lever jsut nu på pojkvän och socialen det tar väldigt mycket på självkänslan.

Förstående sambo och inget jobb.
Om jag jobbar så går resten av mitt liv under, jag klarar bara inte av det.

Jag har precis fått beviljat aktivitetsersättning och ska pga andra diagnoser (borderline, tvång, social fobi och ÄS) få börja någon intensivvariant av DBTbehandling.

Jag kan, tack vare tvångssyndrom, hålla hem och hygien under kontroll. Men det känns på något sätt inte värdigt. Jag känner mig ofta som en parasit och jag märker att många ser på mig så.

Det ger mig väldigt, väldigt mycket självmordstankar. Och det är just nu mitt stora problem. Självmordstankar och impulser.

Förstående sambo och inget jobb.
Om jag jobbar så går resten av mitt liv under, jag klarar bara inte av det.

Jag har precis fått beviljat aktivitetsersättning och ska pga andra diagnoser (borderline, tvång, social fobi och ÄS) få börja någon intensivvariant av DBTbehandling.

Jag kan, tack vare tvångssyndrom, hålla hem och hygien under kontroll. Men det känns på något sätt inte värdigt. Jag känner mig ofta som en parasit och jag märker att många ser på mig så.

Det ger mig väldigt, väldigt mycket självmordstankar. Och det är just nu mitt stora problem. Självmordstankar och impulser.

@Energi Jag är i liknande situation och har väldigt starka självskadetankar. Men vet att det är stor chans att pojkvän lämnar mig om jag gör något, alternativt berättar för familj och jag blir tvångsinlagd någonstans så börjar luta mer mot självmord.

Jag vill ju inte dö. Jag vill bara ha det normalt, men det kan jag alrig få :(

@Energi Jag är i liknande situation och har väldigt starka självskadetankar. Men vet att det är stor chans att pojkvän lämnar mig om jag gör något, alternativt berättar för familj och jag blir tvångsinlagd någonstans så börjar luta mer mot självmord.

Jag vill ju inte dö. Jag vill bara ha det normalt, men det kan jag alrig få :(

:heart
Har du någon alls att prata med?

:heart
Har du någon alls att prata med?

Psykolog/terapi tant är pågång, står i väntelista ca tid en månad.
Men vet inte om jag törs prata om sånt, är väldigt paranoid och litar på väldigt få. Är så rädd att förlora friheten, typ tvångsinlagd. Ska se till att hon har full tystnadsplikt innan jag nämner något.

Jag kan prata med pojkvännen men det ger inget, jag får ge honom stöd istället :meh:

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 311
Senast: LovingLife
·
Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
16 979
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 512
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 270
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar