Ingen fara! Det var intressant läsning.
Nu såhär i efterhand har det varit en del kommentarer som faller inom denna kategori… Nu blir det ju lite taget ur sitt sammanhang, men för en tid sedan var vi på en utställning om ett ämne vi båda är intresserade av (i min värld något man kan göra med en vän), vi tog en fika efteråt och han sa då bl.a. ”det här är typ som en dejt”. När han fick höra att jag precis börjat dejta en kille (som jag inte längre träffar) var en av hans första kommentarer ”se nu till att du inte blir gravid”. Han har även frågat om jag sover naken… Det är alla frågor/kommentarer som jag har blivit obekväm av men inte sagt ifrån. Är det något jag har lärt mig av denna historia är att jag i fortsättningen ska stå upp för mig själv och våga riskera dålig stämning genom att säga nej och markera när jag inte upplever kommentarer som ok.
Han frågade även en gång om jag ville ha nackmassage på kontoret efter arbetstid. Jag var dum nog att säga ja
– jag kände att det var artigare att säga ja än nej. Jag var dock obekväm då massage för mig är något intimt om man inte går till en massör vill säga. Han har efter den första gången kommit in i mitt rum någon gång per vecka, har man en gång sagt ja är det ju så svårt att sedan säga nej… Några gånger har jag skyllt på jobb som måste bli klart eftersom jag varit lika obekväm varje gång. Jag har aldrig uppmuntrat eller frågat efter massage och som sagt lyckats avstyra det några gånger.
Gud vad jag känner mig som världens mes när jag läser vad jag skriver, men jag har som sagt lärt mig och kommer förhoppningsvis aldrig låta någon känna mig obekväm igen.