För min egen skull hade jag i din situation talat om för/skrivit till kollegan och meddelat attJag vill ju helst undvika dålig stämning och tror att det blir sämre stämning om jag slutat svara helt jämfört om vi fortsätter att ha viss kontakt. Jag kommer dock att begränsa det så mycket jag kan för att inte inbjuda till något. Samtidigt har det ju i grunden varit en bra vän, så tråkigt att det skulle bli såhär.
Ja, jag hoppas han är nervös och inte bara tänker bygga vidare på igår. Nu hörde han av sig igen för några minuter sedan, vilket inte känns så smidigt av honom då jag fortfarande inte svarat på meddelandet från igår... Det är sällan bra att fortsätta skriva innan motparten svarat känner jag.
1, Jag är inte intresserad av en kärleksrelation med dig. (Varför är helt irrelevant. De flesta människor är jag inte intresserad av på det sättet och jag behöver inte förklara varför.)
2. Ditt beteende var gränslöst. Dessutom fortsatte du att klampa på över gränsen genom att tjata och påskina att jag gjorde fel val. Det var ett övergrepp mot mig och jag förväntar mig att du reflekterar över det och förhoppningsvis kommer till en vettig insikt.
3. Jag hade själv reflekterat över om min tillit till kollegan kvarstår och hut jag ville att vår fortsatte arbets- och eventuella vänskapsrelation skulle se ut. Och jag hade brytt mig noll om bad kollegan vill, utan försökt fokusera på mig och mina känslor. Svårt men nödvändigt tänker jag.