Ärligt talat, det där är utopi. Att dra in HR är ju att först göra en höna av en fjäder, men sen är det också att lämna bort makten över situationen till någon annan, som kanske har en helt annan agenda. Aldrig i livet att jag hade utlämnat mig till någon där jag tappar kontrollen över situationen.Jag tycker att man får fundera på om man vill ta hjälp av HR. Beroende på hur det fungerar på arbetsplatsen. Hos oss är instruktionen tydlig att göra det vid den typen av händelser, men hur allvarligt det betraktas beror lite på vilken arbetsrelation som föreligger och var/när det hände.
Är det chef/underställd eller hände på arbetstid / arbetsplats är två av de faktorer som gör att disciplinära åtgärder direkt kommer sättas igång, ihop med erbjuda stöd till utsatt, övervakning av repressalier och ihop med utsatt prata om rättsliga efterföljder.
Varje år blir vi matade med utbildning om det, och om än lite jobbigt repetitivt, så är det tydligt vad som gäller.
Och ärligt, hahaha, ska man sitta där sen i möte med honom och förklara hur man känner framför chefer och HR? Men aldrig i livet.
Snälla, var smartare än så nu.