Jag har aldrig varit med om att det har varit ett problem bemanningsmässigt för att folk vill vara lediga 20-23 december, oavsett anledning till ledigheten. De förskolor som jag haft närmare "kontakt" med stänger även på vintern mellan jul och trettonhelgen. Och att föräldrar är föräldralediga lång period över sommaren är väl inte i sig det som är bekymret, utan när de vill vara lediga samtidigt som alla andra? Dvs det är de populära veckorna, när förskolan tenderar att vara stängd, som är problemet.
De omsorger jag och mina kollegor kommer i kontakt med tycks ha stängt helgdagar och några strödagar resten av året. Ett par stänger 2-3 veckor på sommaren. I mitt eget fall har varken förskola eller fritids stängt under sommaren.
Att det ställer till problem med föräldraledighet kontra semester sker både jul/nyår och under sommaren på min arbetsplats. Det gör att vi får ta in vikarier på tjänster de egentligen inte borde gå på för att övrig ordinarie personal ska kunna få ledigt.
I mitt arbetslag får max en tredjedel vara borta samtidigt. Det blir ju lätt besvärligt om då drygt en tredjedel vill vara föräldralediga, kombinerat med semester, under kanske åtta veckor på sommaren.