Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte nödvändigtvis, det beror på övriga anställdas anställningsgrad och arbetets art. Säg att du behöver ha någon på plats 8h, det räcker med en person men tar någon ledigt 25% så behöver man täcka upp dessa timmar ändå och en person förlorar möjligheten till semester.

Det är fortfarande en väsentlig skillnad gentemot 100 procent. I de fallen jag har stött på så har det inte handlat om partiell ledighet utan 100 procent precis de mest populära veckorna.
 
Men missar man inte målet då? Det är väl precis när ordinarie omsorg inte är möjlig (dvs de mest attraktiva sommarveckorna, jul, nyår, påsk och midsommar) som frågan är som känsligast? Det måste ju vara väldigt ovanligt att det blir ett bekymmer att föräldrar söker föräldraledighet när ordinarie omsorg är öppen någon vecka i november?

Nja, många föräldrar tenderar att ta ledigt betydligt fler dagar än ordinarie omsorg är stängd. Även om fritids är stängt till exempel 24-26 december så är det mest troligt öppet 20-23 december och 27-30 december. Eller så stänger det tre veckor på sommaren men föräldern tar gladeligen först fyra veckor semester och sen ytterligare fyra veckor föräldraledigt.
Dessutom hade jag, som sagt, önskat att man även bollar in den andra vårdnadshavaren om den är sammanboende med den första vårdnadshavaren. Barnet måste givetvis ha en vårdnadshavare hemma men det är ju därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste vara båda vårdnadshavarna alla stängningsveckorna.
 
Och då hade jag verkligen aldrig ställt upp för dig när du behövt byta pass 🙄
Handlar ju om att ge och ta, bara för att man har barnet som anledning så betyder det ju inte att man inte ställer upp åt andra vid andra tillfällen.

Sedan är det ju faktiskt upp till chefen att bestämma om det är värt att göra något undantag för att kunna behålla personen.

Som sagt, ge och ta. Det stod ingenting om just att ge och ta utan att du minsann inte skulle behöva jobba kvällar. (Istället för att du, som jag anser är logiskt, jobbar i ditt ordinarie schema och löser omsorgen på annat vis.)
 
Nej precis och då kan det finnas värdefull hjälp i att lära känna människor (kanske föräldrar till ungarna på sin egen unges förskola) i samma situation så man kan hjälpa varandra.
Men då är vi alltså tillbaka på att det är bättre att småbarnsföräldrar raggar privat barnvakt istället för är lediga med sina barn som de har laglig rätt till? Jag är inte särskilt sugen på att be mina kompisar om barnvaktshjälp, jag är mer sugen på att vara ledig med mina barn när förskolan är stängd.
 
Men alltså, är det verkligen rimligt att man ska kompensera någon för att man måste vara hemma och VABa? Eller att skippa ledighet för att man varit sjukskriven? :confused: Det är ju två vitt skilda saker med ledighet och sjukskrivning/VAB!

Verksamheten bör ju vara uppbyggd för att klara av sådant. Jag vet att den inte alltid är det, men om jag måste vara hemma med mitt sjuka barn (nu har jag för det mesta kunnat jobba hemifrån ändå, som tur är), eller ligger hemma och spyr i två veckor ska jag väl knappast behöva avstå semester för det? :confused:
Om du är hemma massor under en period med ditt fökylda barn så dina kollegor få dra ett tyngre lass, måste du då genast vara där och knipa klämdagen i maj när du ser att även din trötta kollega som ställt upp extra när du vabbat också vill vara ledig? När ditt förkylda barn och du är hemma i december återkommande, känner du dig då tvungen att vara ledig alla klämdagar och inte kan kompromissa så att ni kan dela lika du och dina kollegor så att ni alla kan vara lite elelr så, det är ju mer än du?

Klart man har rätt till semester, men man kanske inte alltid ska slänga sig över all ledighet man kan tänkas få, alltså på exakt de attraktivaste dagarna, när man ser hur någon kollega sliter extra när man själv inte är på jobbet.
 
På alla lov? På vissa lov fattar jag så klart. Jag bor i ett jätteprivilegierat område. Förskolan är ofta stängd på lov eller så är inga barn där. Min man och jag pusslar utifrån de förutsättningarna efter bästa förmåga.
För min del inga problem att vara ledig dock, styr mitt eget jobb och ingen annans semester påverkas om utifall jag är där eller inte.
På rätt många lov och klämdagar. FL, semester, komp och flex.
 
Men då är vi alltså tillbaka på att det är bättre att småbarnsföräldrar raggar privat barnvakt istället för är lediga med sina barn som de har laglig rätt till? Jag är inte särskilt sugen på att be mina kompisar om barnvaktshjälp, jag är mer sugen på att vara ledig med mina barn när förskolan är stängd.
Det förstår jag! Jag tänkte mer att det kan vara ett alternativ i brist på andra och inte bara specifika veckor på sommaren.
 
Det förstår jag! Jag tänkte mer att det kan vara ett alternativ i brist på andra och inte bara specifika veckor på sommaren.
Ja, så.
Ett nätverk med vettiga vuxna är ju aldrig dåligt för barnen så jag har svårt att se att man är så anti mot att kunna låta någon annan vara med sitt barn. Det kommer ske nog ändå och då kan det ju vara bra att ändå redan ha ett etablerat nätverk redan med barnen i samma ålder i närheten. Det kommer ske därför att barn blir äldre och vill sova över hos kompisar osv. Det känns för mig betydligt tryggare att de gör det hos någon jag redan känner och är van vid än någon jag mest hälsat på på föräldramöten och parkeringen på skolan.
 
Nja, många föräldrar tenderar att ta ledigt betydligt fler dagar än ordinarie omsorg är stängd. Även om fritids är stängt till exempel 24-26 december så är det mest troligt öppet 20-23 december och 27-30 december. Eller så stänger det tre veckor på sommaren men föräldern tar gladeligen först fyra veckor semester och sen ytterligare fyra veckor föräldraledigt.
Dessutom hade jag, som sagt, önskat att man även bollar in den andra vårdnadshavaren om den är sammanboende med den första vårdnadshavaren. Barnet måste givetvis ha en vårdnadshavare hemma men det är ju därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste vara båda vårdnadshavarna alla stängningsveckorna.

Jag har aldrig varit med om att det har varit ett problem bemanningsmässigt för att folk vill vara lediga 20-23 december, oavsett anledning till ledigheten. De förskolor som jag haft närmare "kontakt" med stänger även på vintern mellan jul och trettonhelgen. Och att föräldrar är föräldralediga lång period över sommaren är väl inte i sig det som är bekymret, utan när de vill vara lediga samtidigt som alla andra? Dvs det är de populära veckorna, när förskolan tenderar att vara stängd, som är problemet.
 
Ja, så.
Ett nätverk med vettiga vuxna är ju aldrig dåligt för barnen så jag har svårt att se att man är så anti mot att kunna låta någon annan vara med sitt barn. Det kommer ske nog ändå och då kan det ju vara bra att ändå redan ha ett etablerat nätverk redan med barnen i samma ålder i närheten. Det kommer ske därför att barn blir äldre och vill sova över hos kompisar osv. Det känns för mig betydligt tryggare att de gör det hos någon jag redan känner och är van vid än någon jag mest hälsat på på föräldramöten och parkeringen på skolan.

Självklart bra med nätverk. Dock rätt svårt att styra upp när man inte har varken kontaktuppgifter eller träffar övriga föräldrar via förskolan på grund av restriktioner.
Sen vidhåller jag att jag ändå inte hade tyckt det känts okej för egen del förrän i skolåldern, eller i alla fall inte förrän om kanske två år. Tidigast.
 
Om du är hemma massor under en period med ditt fökylda barn så dina kollegor få dra ett tyngre lass, måste du då genast vara där och knipa klämdagen i maj när du ser att även din trötta kollega som ställt upp extra när du vabbat också vill vara ledig? När ditt förkylda barn och du är hemma i december återkommande, känner du dig då tvungen att vara ledig alla klämdagar och inte kan kompromissa så att ni kan dela lika du och dina kollegor så att ni alla kan vara lite elelr så, det är ju mer än du?

Klart man har rätt till semester, men man kanske inte alltid ska slänga sig över all ledighet man kan tänkas få, alltså på exakt de attraktivaste dagarna, när man ser hur någon kollega sliter extra när man själv inte är på jobbet.

Tycker du på motsvarande sätt att folk som har varit sjukskrivna ska avstå semester till förmån för sina kollegor eftersom de ändå varit lediga så mycket?

På min arbetsplats är det ingen kollega som gör den andres jobb när den är hemma och vabbar. Mycket frånvaro för vabb innebär mycket att ta igen i efterhand, om man inte kan jobba samtidigt som man vabbar. Det lär ju knappast vara så att behovet av semester minskar.
 
Ja, så.
Ett nätverk med vettiga vuxna är ju aldrig dåligt för barnen så jag har svårt att se att man är så anti mot att kunna låta någon annan vara med sitt barn. Det kommer ske nog ändå och då kan det ju vara bra att ändå redan ha ett etablerat nätverk redan med barnen i samma ålder i närheten. Det kommer ske därför att barn blir äldre och vill sova över hos kompisar osv. Det känns för mig betydligt tryggare att de gör det hos någon jag redan känner och är van vid än någon jag mest hälsat på på föräldramöten och parkeringen på skolan.
Men herregud, jag fattar fortfarande inte varför du verkar tro att man inte umgås med andra familjer bara för man inte vill lämna (i mitt fall) sin tvååring och femåring hos sina kompisar och åka till jobbet. Jag känner ingen som gör så, jag och mina barn har massor av vänner. Jag ser inte behovet att lämna av dem hos andra, jag gissar att man får spara föräldradagar tills barnen är 12 för att man ska kunna vara med sina barn, inte för att man ska pussla med kompislösningar när förskolan är stängd (o ja, jag inser att det är en lyx att kunna spara många semesterdagar men fattar inte varför jag inte ska få använda dem om jag nog nu sparat dem..)
Småbarnsföräldrar kan ju ändå vara begränsat mkt lediga, dels är ju inte barnen små för evigt, dessutom är ju dagarna ändå begränsade..
 
Och ändå så skryter du om dina fem år? Som att du är bättre än dom som inte har dina gener. Och som inte håller sig friska genom att vistas ute. Dina inlägg osar av förakt för föräldrar som inte orkar vara perfekta arbetskollegor och skapa nätverk så dom kan lämna bort sina barn för att vara perfekta på jobbet. Föräldrar som har sin egen kamp. Som du dömer.

Men käre tid. Hur i hela friden får du ut det av inläggen?

Däremot är jag fast i min åsikt att mina kollegor inte ska behöva lida av mina livsval, oavsett om livsvalen innebär barn, hundvalpar eller lång pendling.
 
Självklart bra med nätverk. Dock rätt svårt att styra upp när man inte har varken kontaktuppgifter eller träffar övriga föräldrar via förskolan på grund av restriktioner.
Sen vidhåller jag att jag ändå inte hade tyckt det känts okej för egen del förrän i skolåldern, eller i alla fall inte förrän om kanske två år. Tidigast.
Man får så klart göra som man vill. Har man uppgifter till andra föräldrar är det ju en tanke som slängdes fram i tråden, en idé liksom. Fritt att välja.
 
Man får så klart göra som man vill. Har man uppgifter till andra föräldrar är det ju en tanke som slängdes fram i tråden, en idé liksom. Fritt att välja.

Absolut, men nu verkar ju jag och flera med mig inte kunna få tag på dessa uppgifter, och jag tror det är ganska vanligt nu för tiden. Vet inte om det beror på GDPR eller vad det är. Men det är en realitet.
 
Tycker du på motsvarande sätt att folk som har varit sjukskrivna ska avstå semester till förmån för sina kollegor eftersom de ändå varit lediga så mycket?

På min arbetsplats är det ingen kollega som gör den andres jobb när den är hemma och vabbar. Mycket frånvaro för vabb innebär mycket att ta igen i efterhand, om man inte kan jobba samtidigt som man vabbar. Det lär ju knappast vara så att behovet av semester minskar.
Nej det tycker jag inte. Jag nämner inte heller att någon ska avstå från semester. Utan att man ska försöka kompromissa med andra, så att man inte bara tar de attraktivaste dagarna hela tiden.

På många jobb får man täcka upp för varandra, jobbet väntar inte utan någon annan får ta det som inte blir gjort.
 
Men käre tid. Hur i hela friden får du ut det av inläggen?

Däremot är jag fast i min åsikt att mina kollegor inte ska behöva lida av mina livsval, oavsett om livsvalen innebär barn, hundvalpar eller lång pendling.
Det är arbetsgivarens ansvar. Så länge lagar o regler följs så ska ingen skugga falla på arbetstagaren. Barn är framtiden oavsett vem som väljer att föda dom. Dom är ett kollektivt ansvar.
 
Absolut, men nu verkar ju jag och flera med mig inte kunna få tag på dessa uppgifter, och jag tror det är ganska vanligt nu för tiden. Vet inte om det beror på GDPR eller vad det är. Men det är en realitet.
Jo så är det kanske. Jag är själv inskriven i föräldralistan för min yngsta. Men vet att man var tvungen att aktivt göra det. Aktivt välja.
 
Om du är hemma massor under en period med ditt fökylda barn så dina kollegor få dra ett tyngre lass, måste du då genast vara där och knipa klämdagen i maj när du ser att även din trötta kollega som ställt upp extra när du vabbat också vill vara ledig? När ditt förkylda barn och du är hemma i december återkommande, känner du dig då tvungen att vara ledig alla klämdagar och inte kan kompromissa så att ni kan dela lika du och dina kollegor så att ni alla kan vara lite elelr så, det är ju mer än du?

Klart man har rätt till semester, men man kanske inte alltid ska slänga sig över all ledighet man kan tänkas få, alltså på exakt de attraktivaste dagarna, när man ser hur någon kollega sliter extra när man själv inte är på jobbet.

Sånt ska chefen planera för. Det är ingen nyhet att småbarn ofta är sjuka. Det ska chefen ha i planeringen. Inte fasen tänker jag låta bli att ta semester för att jag vabbar. Då får kollegorna sätta ber foten till chefen och begära mer personal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 690
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 128
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp