Nej det får man inte men det är ju också relativt svårt att bevisa?
Ja det kanske är en sunkig bild men det är liksom baserat på erfarenheter. Jag har jobbat med småbarnsföräldrar som varit guld värda och alltid ställer upp, jag skulle tom säga att de flesta gör det men det finns rötägg och de är vanligare än vad många verkar vilja acceptera?
Det finns ju liksom en anledning till att kvinnor i "barnafödande ålder" kan få svårare med jobb och det är inte bara sexism utan det grundar sig liksom i sådant som händer. Som arbetsgivare vet du ju inte vad du får, du kan få någon som i princip aldrig är borta, aldrig vabar som sköter jobbet felfritt. Du kan också få någon som är sjukskriven större delen av graviditeten, krånglar med FL när det är som värst med bemanningen, vabar mer än de jobbar vissa månader osv. För att inte tala om alla forumtrådar och liknande i stil med "måste jag tala om på intervjun att jag är gravid/planerar att skaffa barn?"
Att vårat system är så otroligt generöst mot föräldrar som jobbar är jättebra för barnen men det bidrar också till att de blir oattraktiva på arbetsmarknaden.