Det gjorde jag inte.Det var du som jämförde honom med ett barn. Jag bara visade hur absurd den jämförelsen är.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gjorde jag inte.Det var du som jämförde honom med ett barn. Jag bara visade hur absurd den jämförelsen är.
Det gjorde jag inte.
Jag tycker inte jag har sett någon som övertolkar svaren. Jag har fått rätt taskiga svar som gör att jag är glad för att jag inte tar åt mig av, men jag tycker de flesta som försöker förklara varför man kan behöva vissa veckor har hållit god ton. Jag har bara sett en förälder som inte har känt behovet av att ha den flexibiliteten som föräldraförsäkringen innebär och den personen tror jag fick barn rätt tidigt, vilket säkert gör mycket lättare både i fråga om att hitta barnvakter (vi stod ju i kö för att passa barn åt den av oss i kompisgänget som fick barn som 25-åring, not so much längre) och kanske i ork, det vet jag inget om!Det blir lätt så när man i inlägg efter inlägg påtalar att man har mer rätt till ledighet än andra och sen övertolkar svaren man får.
Sen är en del som missbrukar VAB/föräldrarledighet, men det har nog snarare med personens läggning och brist på samvete att göra än att de har barn. Folk missbrukar även sjukskrivning mm.
Och, det har vi diskuterat till leda, vid det här laget borde du inse att ingen i tråden kan ha missat det.Fast man har ju mer rätt till ”ledighet” så länge man har föräldradagar kvar.
Jag förstår absolut att barnet behöver tillsyn men har ofta märkt att barnfamiljer vill ha fyra- fem veckor ihop dvs att vara lediga samtidigt. "för det behöver vi som familj."
Ibland undrar jag om vissa familjer tror att de som är singlar sitter själv hemma och inte träffar en enda människa då jag fått kommentarer om att "som singel kan man ju ta semester närsom." Istället har jag ju mkt att planera om jag vill kunna ha semester tillsammans med andra människor såsom familj/ vänner.
Ja jag kan förstå det. Men på samma sätt är det bra att föräldrar förstår att jag med tex många sjukdomar etc också har det slitigt och behöver också träffa personen för min hälsas skull.Fast man kan verkligen behöva vara ledig tillsammans som familj. Småbarnsåren är rätt slitiga. Man får sova alldeles för lite. Stressa mellan hem, förskola, skola/fritids, jobb. Det är otroligt stor press att vara den perfekta föräldern, den perfekta anställde och den perfekta partnern. Det är otroligt lätt att glömma bort sin partner och att då glida isär just under småbarnsåren om man inte tar sig tid att vara tillsammans utan att behöva krama ur den sista droppen av energi hela tiden. Att bara få vara med sin familj. Det behovet var defintivt större för mig under småbarnsåren än det är nu när barnet närmar sig tonåren. Under småbarnsåren var jag nära att gå in i väggen konstant kändes det som. Hur mycket jag än ansträngde mig var jag aldrig bra nog på något. Energin och tiden räckte inte till. Konstant dåligt samvete för barnet, för jobbet osv. Det finns en anledning till att så många småbarnsföräldrar skiljer sig/separerar. Och någonstans mitt i allt det där ska man inte tappa bort sig själv. Otroligt lätt hänt!
Jag upplevde småbarnsåren som ett nödvändigt ont man ska ta sig igenom för att komma till tiden då barnet är äldre. Balansen i livet var helt satt ur spel. Att jobba deltid hjälpte lite. Att kunna ha lite mer ledigt under året (ta ut FL) hjälpte också. Men vardagen fick inte balans förrän barnet blev äldre och lite mer självgående.
Det var @vemsomhelst123 som sade att allt handlade om val som kommentar på mitt tidigare inlägg. (som i sig inte hade det fokuset)Jo, du jämförde valet att skaffa barn med valet att skaffa en viss make.
Och så har vi det här med behöver, det är faktiskt inte så för det mesta. Behöver är ett utryck jag använder när det inte finns några andra möjligheter. Så är det sällan. Är det så att kommunen faktiskt bryter mot reglerna och inte erbjuder dagis på sommaren trots att de är skyldiga eller att de erbjuder ett dagis som kräver att man har bil och inte har det och liknande, så behöver man ledigt dessa veckor. De flesta andra gånger så är det så att man vill, önskar starkt och liknande.Jag tycker inte jag har sett någon som övertolkar svaren. Jag har fått rätt taskiga svar som gör att jag är glad för att jag inte tar åt mig av, men jag tycker de flesta som försöker förklara varför man kan behöva vissa veckor har hållit god ton. Jag har bara sett en förälder som inte har känt behovet av att ha den flexibiliteten som föräldraförsäkringen innebär och den personen tror jag fick barn rätt tidigt, vilket säkert gör mycket lättare både i fråga om att hitta barnvakter (vi stod ju i kö för att passa barn åt den av oss i kompisgänget som fick barn som 25-åring, not so much längre) och kanske i ork, det vet jag inget om!
Det vet du väl, vi är alla jämlika, småbarnsföräldrar är bara lite mer jämlika så de går före...Ja jag kan förstå det. Men på samma sätt är det bra att föräldrar förstår att jag med tex många sjukdomar etc också har det slitigt och behöver också träffa personen för min hälsas skull.
Det behöver gå åt båda håll. Det är inte bara småbarnsförälder som sliter.
Alltså det är en sån sjukt tråkig, ironiserande, generaliserande ton mot småbarnsföräldrar nu så jag lämnar tråden.
Ingen har väl förespråkat att man helt ska bortse från barnen eller anpassning till dem. Men att det blir problematiskt när anpassningen blir mer eller mindre ensidig för en part.
Tänk om jag har en partner som sitter fast i obligatorisk industrisemester. Och jag aldrig -under ett helt arbetsliv- kan få semester samtidigt för att dessa veckor alltid ska gå till dem som har barn.
Tror ingen i den situationen klagar på att ett antal juliveckor anpassas bort. Men om det inte går att ordna så någon vecka kan bli gemensam i vart fall vissa år så börjar det bli en annan sak.
Så bara för att man logiskt kan tänka ska man alltid behöva anpassa sig?
Jag argumenterar ju för att förskolor ska ha öppet hela sommaren för att alla föräldrar ska kunna vara med sina barn då och det utan att alla andra ska behöva anpassa sig.
Men iom att detta fortsätter vara ett "problem" år efter år efter år så kan det ju dels inte upplevas som ett problem stort nog för föräldrar (no shit Sherlock, julisemester here I come. Sorry, var tvungen, lite elakt jag vet) att försöka göra något åt. Och för de som faktiskt upplever det som ett problem år efter år har no saying in the matter.
Jag "löser" det genom att aldrig ens försöka få semester de attraktiva tiderna och därmed slippa besvikelsen att bli nekad pga föräldrar. (Då hade jag nog varit extremt bitter på barn vid det här laget och det vill jag inte) Det innebär inte att jag också skulle vilja vara ledig de där mellandagarna, Falsterboveckan mm någon gång. Jag klagar inte, det är "självvalt" men inget jag skulle gjort år efter år om det inte var för att jag redan vet utgången.
Jag önskade att någon gång också bli bemött med ett ärligt förstående från en förälder över att andra behöver anpassa sig för deras barns skull men det kommer aldrig utan det kommer alltid bara att de har sin rätt. DET tycker jag är det sorgligaste faktiskt.
Fast - de allra flesta barn har två föräldrar. Om förskolan är stängd säg vecka 28-31 som väl är typ det som förr kallades för industrisemestern/byggsemestern, så behöver inte både mamma och pappa vara lediga 28-31 tillsammans. Barnet är nog minst lika nöjd om föräldrarna delar upp det och är hemma under en längre tid med barnet men nödvändigtvis inte med varandra. Mina föräldrar har aldrig kunnat ta mer än två veckor gemensamt under den tiden de hade barn i barnomsorgen, vilket var ganska länge eftersom de har en spridning på åtta år mellan yngst och äldst. Det var först när minsta barnet var så pass stort att barnomsorgen inte längre var aktuellt/äldre syskon kunde ställa upp som barnvakt som de kunde börja ha gemensam semester. Har man färre barn är detta under en mer begränsad tid.
Jag som barnlös skulle aldrig argumentera/bråka för att mina behov skulle gå före en ensamstående förälder som måste lösa sommaren för sitt barn. Men argumentet att föräldrar vill vara lediga tillsammans med den andra föräldern ska inte gå före att någon annan vill vara ledig samtidigt som sin partner eller ens att någon vill vara ledig vissa veckor oavsett anledning. Det har inte ett skit med barnet att göra, barnet kan föräldern vara ledig med vecka 25 eller 33 också, men handlar det om att föräldern vill vara ledig med sin partner ska väl inte det prioriteras bara för att dessa två har barn? Och är det så fruktansvärt viktigt att vara ledig just då, lägg föräldraledighet från början. Ändra inte det när det redan blivit nej på semesteransökan från chefen bara för att få sin vilja fram.
Tror att ni som tolkar det så missuppfattar hela fokus i diskussionen.Alltså det är en sån sjukt tråkig, ironiserande, generaliserande ton mot småbarnsföräldrar nu så jag lämnar tråden.
Alltså det är en sån sjukt tråkig, ironiserande, generaliserande ton mot småbarnsföräldrar nu så jag lämnar tråden.
Såhär, jag tror inte småbarnsföräldrar i allmänhet skulle opponera sig mot att förskolorna är öppna på sommaren. Tror jag att de skulle kunna tänka sig att tja, skriva under någon slags protestlista mot stängda förskolor? Ja, kanske. Men jag tror att engagemanget i frågan kanske sträcker sig nånstans dit för dom allra flesta.
Ja, jag tycker många i tråden låter tjuriga. Även vi som har barn har varit barnlösa, och kommer i framtiden ha äldre barn som inte behövs tas hänsyn till på samma sätt. Men barn är små en kort period, och bör tas hänsyn till av samhället när dom är just små barn. Jag tycker man missar att se den större helheten här.
Fast oavsett pappans närvaro eller ej så VILL ju jag vara med mitt barn. Annars hade jag inte skaffat det. Jag vill dessutom vara med min man (inte gå omlott hela semestern och leva nåt jäkla parallellt liv). Småbarnsåren är ofta slitiga för en relation och man behöver tid tillsammans för att relationen ska hålla. Så ja, jag kommer göra det som är bäst för min familj. Inte för mina kollegor. Men jag har aldrig tagit ut FL på veckor där chefen avvisat min semesteransökan. Nu har det aldrig hänt pga hur mitt jobb ser ut. Men det förfarandet är främmande för mig. Men jag kan förstå de som gör så.
Det var dessutom några år sen jag ens fick ta ut FL. När mitt barn var i den åldern var det till barnet är 8 år gällde. Mitt barn är äldre än så och den sista FL-dag är uttagen sen flera år tillbaka.
När "oftare" blir till "alltid", är det ok?Näe, men man kanske får vara den som får göra det oftare i vissa avseenden?
Tänk om du åker buss och det kommer på en gammal eller skör person, då är det rimligt när man själv är frisk och kry att man erbjuder sin plats. Även om det såklart är goare att sitta kvar. Så jag som ung och frisk får resa mig oftare än någon äldre än mig. Helt rimligt.
Din andra meningen fattar jag inte riktigt.. Men jag kanske bara är trög. Menar du att småbarnsföräldrar inte upplever semestrarna som problem så därför gör dom inget åt det?
Alltså jag tror att de flesta med små barn pusslar ganska ordentligt för att få ens en eller två veckors semester tillsammans. Och det unnar jag dom lika väl som jag unnar barnfria det.
Fast man kan verkligen behöva vara ledig tillsammans som familj. Småbarnsåren är rätt slitiga. Man får sova alldeles för lite. Stressa mellan hem, förskola, skola/fritids, jobb. Det är otroligt stor press att vara den perfekta föräldern, den perfekta anställde och den perfekta partnern. Det är otroligt lätt att glömma bort sin partner och att då glida isär just under småbarnsåren om man inte tar sig tid att vara tillsammans utan att behöva krama ur den sista droppen av energi hela tiden. Att bara få vara med sin familj. Det behovet var defintivt större för mig under småbarnsåren än det är nu när barnet närmar sig tonåren. Under småbarnsåren var jag nära att gå in i väggen konstant kändes det som. Hur mycket jag än ansträngde mig var jag aldrig bra nog på något. Energin och tiden räckte inte till. Konstant dåligt samvete för barnet, för jobbet osv. Det finns en anledning till att så många småbarnsföräldrar skiljer sig/separerar. Och någonstans mitt i allt det där ska man inte tappa bort sig själv. Otroligt lätt hänt!
Jag upplevde småbarnsåren som ett nödvändigt ont man ska ta sig igenom för att komma till tiden då barnet är äldre. Balansen i livet var helt satt ur spel. Att jobba deltid hjälpte lite. Att kunna ha lite mer ledigt under året (ta ut FL) hjälpte också. Men vardagen fick inte balans förrän barnet blev äldre och lite mer självgående.
När "oftare" blir till "alltid", är det ok?
Jag menar att de som skulle kunna påverka att förskolor inte stänger samma veckor år efter år inte gör det tillräckligt för att det ska till en förändring. Det gissar jag betyder att de inte anser att problemet är stort nog. Och de i det här fallet är föräldrarna som får pussla evinnerligt för att få ihop det. Icke föräldrar kommer aldrig kunna driva det till en förändring.
* vidare tanke, ej svar på ditt inlägg.
Jag tror aldrig jag hört en förälder säga till en barnlös att de flyttar på sin sem/FL så att denne kan få fira jul/semester med sin familj och kanske syskonbarn som de står nära. Däremot har jag hört väldigt många utan barn som tagit julen för x:e raden i följd så att föräldern kan få fira med sina barn, igen.
Jag har verkligen inga problem med att anpassa och ställa upp "oftare" men när det övergår till alltid och känslan är att det inte ens uppskattas utan det hänvisas till sin lagliga rätt. Där lackar jag ur.