Jag har aldrig haft någon sparad FL så har tagit semester som alla andra på sommaren. Dom första 3 somrarna som förälder jobbade jag säsong så då var jag inte ledig över huvud taget. Men ja det hade väl varit jättepraktisk om förskolan hade varit öppen jämt. Om inte annat så för att slippa tjuriga antydningar om att man åker i nån slags gräddfil som småbarnsförälder.
Nu pratar jag ju egentligen inte om hur just du gör eller hur du har gjort, utan hur samhällssystemet bör utformas. Men bra, då köper du argumentet att det finns en vändning på lösningen på problemet med stängda förskolor, nämligen att jobba för att hålla dem mer öppna (utöver lösningen att partnern kan vara hemma också).
Men tror du att det är något småbarnsföräldrar i allmänhet vill driva, om det riskerar att medföra att man i mindre utsträckning kan välja veckor (i princip) fritt?
Hur menar du att det är tjurigt att konstatera att det är en gräddfil till att välja lediga veckor på sommaren genom att vara förälder? Jag tycker att man ska hålla en trevlig ton kollegor emellan, men en gräddfil skulle jag väl kalla det att få välja först. Tycker du inte att det är en gräddfil att i större utsträckning än andra kunna välja när man ska vara ledig? (I många andra aspekter är det förstås dock inte någon gräddfil att vara småbarnsförälder)