Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
+ @vemsomhelst123

Om ni nu är så många föräldrar som tycker att systemet är skevt, varför går ni inte ihop och försöker påverka då? Det händer ju rätt många gånger inom andra områden när det gäller barn.
Skulle jag försöka påverka skulle jag ju mötas av svaret att föräldrarna är nöjda. Förändringen behöver komma inifrån.
Jag upplever att föräldrar försöker påverka förskole och skolsituationen väldigt mycket. Är massa med motioner, sammanslutningar, namninsamlingar, debattartiklar, insändare, vanliga artiklar om inskränkningar i öppettider och nedstängningar av förskolor/skolor i kommunerna härikring men det verkar inte lyssnas på ’glesbygdsföräldrar’ (vilka ffa är de som har problem eftersom de är de enheterna som dras in och allt centraliseras)
 
Därför att det ändå (med stöd av lagen) går att lösa tills barnet är stort nog för att reda ut en eventuell förflyttning till ny enhet.
Vilket gynnar föräldrar som vill få sin semester de attraktiva veckorna. Det är ju ett cirkelproblem som främst drabbar de som inte ens är inblandade i det. Föräldrar (de flesta) vill ha semester veckorna som förskolan stänger, inte för ATT de stänger utan för att veckorna är "de bästa" men ATT de stänger är en sjujäkla bra anledning, bättre än att hävda sitt "vill ha" tillsammans med övriga 90% på jobbet som bara har sitt "vill ha" som argument. Klart att det inte finns ett intresse i att försöka ändra det när det som du skriver backas av lagen dessutom.
 
Jag tog ut FL då och hade inga problem med det. Vi lyckades lösa det. Mitt barn är nu en bra bit över förskoleålder så jag känner inte att det är min fight att ta. Dessutom är det troligtvis inte så stor sannolikhet att kommunen hade gått med på en så pass mycket dyrare lösning som det då hade blivit. Troligtvis hade man uppmanats att ta ut FL eller semester de veckorna om man gått till kommunen med problemet. Ju färre som vill ha sina barn på förskolan påsommaren desto lättare ha de att lösa semesterledigheten för sina anställda.
Vet du vad "såpass mycket dyrare lösning" är, i kronor?
 
Vilket gynnar föräldrar som vill få sin semester de attraktiva veckorna. Det är ju ett cirkelproblem som främst drabbar de som inte ens är inblandade i det. Föräldrar (de flesta) vill ha semester veckorna som förskolan stänger, inte för ATT de stänger utan för att veckorna är "de bästa" men ATT de stänger är en sjujäkla bra anledning, bättre än att hävda sitt "vill ha" tillsammans med övriga 90% på jobbet som bara har sitt "vill ha" som argument. Klart att det inte finns ett intresse i att försöka ändra det när det som du skriver backas av lagen dessutom.

Men är det verkligen så att det är vissa veckor som är så mycket mer attraktiva än andra? Även när jag jobbade med semesterlistor för flera enheter med säkert över 100 anställda verkade det väldigt utspritt när folk ville ha semester. Många hade säkert pratat ihop sig lite innan inom de mindre arbetsgrupperna, men det verkade inte alls som att alla nödvändigtvis ville ha v27-31 och att allt annat var ett andrahandsval liksom.

Upplevde inte heller något faktiskt problem med att folk tog ut föräldraledighet när de inte fick semester, trots att jag sjlv inte hade några barn vid tillfället, det är liksom ett helt fiktivt problem för mig som jag aldrig stött på i verkligheten (förstår såklart att det finns, men jag har aldrig sett det). Det var en hel del småbarnsföräldrar och några tog ut lite föräldraledighet under sommaren, men i alla de fallen gjordes det på ett sätt så att det funkade bra i verksamheten.

Nu när jag själv har småbarn har jag tänkt vara fö.ledig en dag i veckan "hela" sommaren utöver semestern. Men det påverkar ingen annan. Och vi (jag och maken, som dessutom fått semester samtidigt utan några problem eller något dragande av något barn-kort) har lyckats ta semester 3 av fyra veckor som förskolan är sammanslagen här, vilket förskolepersonalen vädjat om att vi ska göra i så stor utsträckning som möjligt, men jag är först på jobbet tillsammans med en kollega att gå på semester den veckan eftersom ingen annan vill ha semester så tidigt.
 
Men är det verkligen så att det är vissa veckor som är så mycket mer attraktiva än andra? Även när jag jobbade med semesterlistor för flera enheter med säkert över 100 anställda verkade det väldigt utspritt när folk ville ha semester. Många hade säkert pratat ihop sig lite innan inom de mindre arbetsgrupperna, men det verkade inte alls som att alla nödvändigtvis ville ha v27-31 och att allt annat var ett andrahandsval liksom.

Upplevde inte heller något faktiskt problem med att folk tog ut föräldraledighet när de inte fick semester, trots att jag sjlv inte hade några barn vid tillfället, det är liksom ett helt fiktivt problem för mig som jag aldrig stött på i verkligheten (förstår såklart att det finns, men jag har aldrig sett det). Det var en hel del småbarnsföräldrar och några tog ut lite föräldraledighet under sommaren, men i alla de fallen gjordes det på ett sätt så att det funkade bra i verksamheten.

Nu när jag själv har småbarn har jag tänkt vara fö.ledig en dag i veckan "hela" sommaren utöver semestern. Men det påverkar ingen annan. Och vi (jag och maken, som dessutom fått semester samtidigt utan några problem eller något dragande av något barn-kort) har lyckats ta semester 3 av fyra veckor som förskolan är sammanslagen här, vilket förskolepersonalen vädjat om att vi ska göra i så stor utsträckning som möjligt, men jag är först på jobbet tillsammans med en kollega att gå på semester den veckan eftersom ingen annan vill ha semester så tidigt.
100+ anställda och vid fri önskan valde 2/3 vecka 29-30 med plusminus en vecka före och två v efter vilket gav att typ 90% ville ha semester någon gång under vecka 27-32. Jag skrattade lite när jag såg det. På vår arbetsplats är det ett enormt problem.
Andra år har vi haft andra varianter av fördelning och då har det alltid kommit upp ifrån ett par håll att förskola är stängd, jag måste, annars måste jag ta FL och så har andra fått anpassa.
 
Jag tog ut FL då och hade inga problem med det. Vi lyckades lösa det. Mitt barn är nu en bra bit över förskoleålder så jag känner inte att det är min fight att ta. Dessutom är det troligtvis inte så stor sannolikhet att kommunen hade gått med på en så pass mycket dyrare lösning som det då hade blivit. Troligtvis hade man uppmanats att ta ut FL eller semester de veckorna om man gått till kommunen med problemet. Ju färre som vill ha sina barn på förskolan påsommaren desto lättare ha de att lösa semesterledigheten för sina anställda.
Kommunen har inte rätt att hänvisa dig till att ta föräldraledighet, de har skyldighet att erbjuda förskoleverksamhet även på sommaren.

Vad jag vet är det inte större problem att lösa ledighet under sommaren på förskolor än på andra ställen. Tvärt om då många ändå vill ha sina barn hemma.
 
Men är det verkligen så att det är vissa veckor som är så mycket mer attraktiva än andra? Även när jag jobbade med semesterlistor för flera enheter med säkert över 100 anställda verkade det väldigt utspritt när folk ville ha semester. Många hade säkert pratat ihop sig lite innan inom de mindre arbetsgrupperna, men det verkade inte alls som att alla nödvändigtvis ville ha v27-31 och att allt annat var ett andrahandsval liksom.

Upplevde inte heller något faktiskt problem med att folk tog ut föräldraledighet när de inte fick semester, trots att jag sjlv inte hade några barn vid tillfället, det är liksom ett helt fiktivt problem för mig som jag aldrig stött på i verkligheten (förstår såklart att det finns, men jag har aldrig sett det). Det var en hel del småbarnsföräldrar och några tog ut lite föräldraledighet under sommaren, men i alla de fallen gjordes det på ett sätt så att det funkade bra i verksamheten.

Nu när jag själv har småbarn har jag tänkt vara fö.ledig en dag i veckan "hela" sommaren utöver semestern. Men det påverkar ingen annan. Och vi (jag och maken, som dessutom fått semester samtidigt utan några problem eller något dragande av något barn-kort) har lyckats ta semester 3 av fyra veckor som förskolan är sammanslagen här, vilket förskolepersonalen vädjat om att vi ska göra i så stor utsträckning som möjligt, men jag är först på jobbet tillsammans med en kollega att gå på semester den veckan eftersom ingen annan vill ha semester så tidigt.
Tror det varierar mycket mellan arbetsplatser. Sen är det väldigt olika hur mycket man kan dra ner på arbetsuppgifterna också, dvs. hur stor andel av personalen som kan släppas iväg samtidigt.
 
Vilket gynnar föräldrar som vill få sin semester de attraktiva veckorna. Det är ju ett cirkelproblem som främst drabbar de som inte ens är inblandade i det. Föräldrar (de flesta) vill ha semester veckorna som förskolan stänger, inte för ATT de stänger utan för att veckorna är "de bästa" men ATT de stänger är en sjujäkla bra anledning, bättre än att hävda sitt "vill ha" tillsammans med övriga 90% på jobbet som bara har sitt "vill ha" som argument. Klart att det inte finns ett intresse i att försöka ändra det när det som du skriver backas av lagen dessutom.

Kan du snälla sluta uttala dig om vad föräldrar vill och varför? Har du gjort empiriska studier i ämnet eller nåt, när du så tvärsäkert uttalar dig?

Jag kan bara tala för min egen del men jag vill såklart vara ledig när förskolan är stängd för att sonen ska slippa slussas runt mellan olika barnvakter alt sättas i sommarförskola (annan personal, andra lokaler och ny barngrupp). Tror knappast jag är ensam om dom här känslorna.
 
Kan du snälla sluta uttala dig om vad föräldrar vill och varför? Har du gjort empiriska studier i ämnet eller nåt, när du så tvärsäkert uttalar dig?

Jag kan bara tala för min egen del men jag vill såklart vara ledig när förskolan är stängd för att sonen ska slippa slussas runt mellan olika barnvakter alt sättas i sommarförskola (annan personal, andra lokaler och ny barngrupp). Tror knappast jag är ensam om dom här känslorna.

Den intressanta frågan här är väl om du har dessa alternativ att välja på:

a) förskolan är stängd delar av sommaren och du har då rätt att ta ut FL, andra utan små barn får anpassa sig
b) förskolan är öppen hela sommaren och du får ta ledighet enligt samma logik som andra, t ex genom att man följer ett rullande schema över åren - tidig, mitten, sen

Vilket väljer du då?
 
Kan du snälla sluta uttala dig om vad föräldrar vill och varför? Har du gjort empiriska studier i ämnet eller nåt, när du så tvärsäkert uttalar dig?

Jag kan bara tala för min egen del men jag vill såklart vara ledig när förskolan är stängd för att sonen ska slippa slussas runt mellan olika barnvakter alt sättas i sommarförskola (annan personal, andra lokaler och ny barngrupp). Tror knappast jag är ensam om dom här känslorna.
Precis, jag skulle snarare säga att det stressade mig enormt innan vi bestämde att sambon får vara hemma hela sommaren. Det är ju av respekt och empati för barnet och även för pedagogerna som man försöker lösa det. Inte för att jag vill vara oskön mot mina kollegor i en fiktiv värld där de har med saken att göra.
 
Kan du snälla sluta uttala dig om vad föräldrar vill och varför? Har du gjort empiriska studier i ämnet eller nåt, när du så tvärsäkert uttalar dig?

Jag kan bara tala för min egen del men jag vill såklart vara ledig när förskolan är stängd för att sonen ska slippa slussas runt mellan olika barnvakter alt sättas i sommarförskola (annan personal, andra lokaler och ny barngrupp). Tror knappast jag är ensam om dom här känslorna.
Jag har faktiskt aldrig någonsin hört en enda förälder säga att de inte vill vara hemma med sitt barn när förskolan är stängd. Inte i den här tråden, inte i någon annan tråd och aldrig i verkliga livet. Menar du att det inte är så?

Jag har flera gånger skrivit att jag förstår att föräldrar vill vara hemma och inte behöva flytta sitt barn. Men att det inte skulle kunna ske andra tider på sommaren än några veckor i juli ser jag ingen anledning till. Cirkeln som är ett moment 22 behöver brytas är allt jag säger men så länge alla inblandade tycker att det är bra så händer ju inget och alla som står utanför och inte kan/får påverka blir lidande. Och om alla inte tycker det är bra utan får ångest, blir stressade osv, gör något! Det måste komma från er.
 
Den intressanta frågan här är väl om du har dessa alternativ att välja på:

a) förskolan är stängd delar av sommaren och du har då rätt att ta ut FL, andra utan små barn får anpassa sig
b) förskolan är öppen hela sommaren och du får ta ledighet enligt samma logik som andra, t ex genom att man följer ett rullande schema över åren - tidig, mitten, sen

Vilket väljer du då?
Alternativ B alla dagar i veckan för min del!
 
Den intressanta frågan här är väl om du har dessa alternativ att välja på:

a) förskolan är stängd delar av sommaren och du har då rätt att ta ut FL, andra utan små barn får anpassa sig
b) förskolan är öppen hela sommaren och du får ta ledighet enligt samma logik som andra, t ex genom att man följer ett rullande schema över åren - tidig, mitten, sen

Vilket väljer du då?
Jag har aldrig haft någon sparad FL så har tagit semester som alla andra på sommaren. Dom första 3 somrarna som förälder jobbade jag säsong så då var jag inte ledig över huvud taget. Men ja det hade väl varit jättepraktisk om förskolan hade varit öppen jämt. Om inte annat så för att slippa tjuriga antydningar om att man åker i nån slags gräddfil som småbarnsförälder.
 
Jag har faktiskt aldrig någonsin hört en enda förälder säga att de inte vill vara hemma med sitt barn när förskolan är stängd. Inte i den här tråden, inte i någon annan tråd och aldrig i verkliga livet. Menar du att det inte är så?

Jag har flera gånger skrivit att jag förstår att föräldrar vill vara hemma och inte behöva flytta sitt barn. Men att det inte skulle kunna ske andra tider på sommaren än några veckor i juli ser jag ingen anledning till. Cirkeln som är ett moment 22 behöver brytas är allt jag säger men så länge alla inblandade tycker att det är bra så händer ju inget och alla som står utanför och inte kan/får påverka blir lidande.
Jag har ju skrivit det (och fick lite föräldraskamning på köpet)
 
Jag har faktiskt aldrig någonsin hört en enda förälder säga att de inte vill vara hemma med sitt barn när förskolan är stängd. Inte i den här tråden, inte i någon annan tråd och aldrig i verkliga livet. Menar du att det inte är så?

Jag har flera gånger skrivit att jag förstår att föräldrar vill vara hemma och inte behöva flytta sitt barn. Men att det inte skulle kunna ske andra tider på sommaren än några veckor i juli ser jag ingen anledning till. Cirkeln som är ett moment 22 behöver brytas är allt jag säger men så länge alla inblandade tycker att det är bra så händer ju inget och alla som står utanför och inte kan/får påverka blir lidande. Och om alla inte tycker det är bra utan får ångest, blir stressade osv, gör något! Det måste komma från er.
Ok, jag tolkade ditt inlägg som att föräldrar (nästan alla) har en dold agenda och maskerar sina önskemål om semester under industriveckorna (de mesta "attraktiva") med att förskolan är stängd då. Om du läser ditt eget inlägg ser du kanske att det är väldigt lätt att tolka så.
 
Jag har ju skrivit det (och fick lite föräldraskamning på köpet)
Att du inte vill vara hemma med ditt barn när det var stängt? Det var väl att vara ensam hemma med barnet folk reagerade på?
Men att det försvaras med att det blir för dyrt (För kommunen. Siffror?) Att förskolepersonal inte får sin semester mm tyder i mina öron på att man ändå tycker systemet är bra/Ok?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 691
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 128
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp