Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej. Alla behöver sina ledighetsdagar lika mycket. Jag jobbar exakt lika mycket som mina kollegor, bara för att jag inte har barn är det inte som att jag inte förtjänar ledighet lika mycket.
Nej det är BS. Det finns barnlösa som behöver mer ledighet än mig eftersom de har större behov av återhämtning. Men en småbarnsförälder får oftast väldigt lite eller ingen återhämtning alls under flera år, kombinerat med störd sömn. Så på ett generellt plan behöver en småbarnsförälder sin ledighet mer än en som är barnlös. Förtjänar har väl rätt lite med saken att göra.
 
Det som jag tycker är spännande i denna tråd (har inte läst de senaste fem sidorna så det kan ha tagits upp tidigare) är argumentet att man inte orkar med sin egna avkomma själv i ett par veckor, men inte har några problem att lämna bort dem i barngrupper där en vuxen kanske har ansvar för 3-4 stycken. :angel:

Det är inte alls så jag har uppfattat det.

Alla föräldrar som varit föräldralediga har ju alldeles uppenbarligen "orkat med sin egen avkomma själv" i typ ett år. Att man på semestern tycker att det är viktigt att kunna dela ansvaret med den andre föräldern för att kunna återhämta sig m.m. tycker jag är helt begripligt.

Och ja jag vet att det finns massor med helt ensamstående föräldrar som fixar det ändå. Hatten av. Men många av dem hade nog också tackat ja till avlastning under semestern om möjlighet funnits.
 
Det är inte alls så jag har uppfattat det.

Alla föräldrar som varit föräldralediga har ju alldeles uppenbarligen "orkat med sin egen avkomma själv" i typ ett år. Att man på semestern tycker att det är viktigt att kunna dela ansvaret med den andre föräldern för att kunna återhämta sig m.m. tycker jag är helt begripligt.

Och ja jag vet att det finns massor med helt ensamstående föräldrar som fixar det ändå. Hatten av. Men många av dem hade nog också tackat ja till avlastning under semestern om möjlighet funnits.

Precis så.
 
Det som jag tycker är spännande i denna tråd (har inte läst de senaste fem sidorna så det kan ha tagits upp tidigare) är argumentet att man inte orkar med sin egna avkomma själv i ett par veckor, men inte har några problem att lämna bort dem i barngrupper där en vuxen kanske har ansvar för 3-4 stycken. :angel:
Det är klart jag hade orkat, men då hade jag kanske inte orkat arbeta heltid. Jag skäms som sagt inte för att jag tycker det är slitigt (och extra slitigt just nu när det kan gå 2-3 veckor utan att man IRL pratar med någon som inte svarar bajs eller nej på alla frågor). Jag skäms inte heller för att jag vill förlägga min semester iaf delvis på de veckor där vi är två vuxna, så jag kan få sova lite, ta en löprunda utan vagn och förhoppningsvis kunna umgås med vänner och göra en vettig dialog. Sen att man inte borde tycka det, det har jag förstått! Min sambo har en helt annan ork för det, men han träffar ju iaf någon annan vuxen när han är föräldraledig, dvs jag.
 
Personligen förstår inte hur man står ut med att lämna sitt barn på en förskola och sen åka till en annan förskola och passa andras barn.

Men jag är ju glad att det finns folk som vill göra det.

Jag utgår att man som förskolelärare ser ett stort värde i den pedagogiska verksamheten som bedrivs på en förskola. Och att man inte ser det som optimalt att ha sitt eget barn i den grupp man är lärare för.

(Sen lär ju även förskolelärare ha behov av försörjning och det är väl himla tur att inte alla byter yrke när de får barn).
 
Ja det är ju olika det där.

Jag själv har jättesvårt att förstå att det är slitigt på så vis att konsekvensen är att man inte vill vara ensam med sitt barn.
Det har jag ju inte skrivit, bara att jag inte har lust att lägga alla mina semesterveckor när jag är helt ensam för att sen behöva jobba när vi är två och det finns lite återhämtningsmöjligheter. Jag är ensam med mitt barn betydligt mer än de flesta.
 
Det är klart jag hade orkat, men då hade jag kanske inte orkat arbeta heltid. Jag skäms som sagt inte för att jag tycker det är slitigt (och extra slitigt just nu när det kan gå 2-3 veckor utan att man IRL pratar med någon som inte svarar bajs eller nej på alla frågor). Jag skäms inte heller för att jag vill förlägga min semester iaf delvis på de veckor där vi är två vuxna, så jag kan få sova lite, ta en löprunda utan vagn och förhoppningsvis kunna umgås med vänner och göra en vettig dialog. Sen att man inte borde tycka det, det har jag förstått! Min sambo har en helt annan ork för det, men han träffar ju iaf någon annan vuxen när han är föräldraledig, dvs jag.

Jag skäms inte heller för att säga att jag aldrig hade pallat det rent mentalt att vara ensam med barnet alltid. Jag hade ju fått det att gå runt men jag hade mått väldigt dåligt. Jag vet att det finns de som trivs otroligt bra med det. Grattis till dem! Jag är inte en av dem tyvärr. Jag har alldeles för stort sömnbehov och behov av att få vara ensam och få tänka färdigt tankarna. Nåt man sällan får när man har ett litet barn att ta hand om. Att ens få gå på toaletten ifred var en lyx första året! När jag var föräldraledig första året så var det ett lyxigt äventyr att få åka till ICA och handla mat ensam.
 
Nä. Jag påstod att det vore bedrägeri om det gjordes på det sättet. Nån insyn i ett ärende där det har inträffat har jag inte.

Fast jag tänker nog också att det är ett bedrägeri att ansöka om föräldraledighet som man inte har rätt att ta, rent generellt. Och det tror jag händer i alla fall emellanåt. Om man vill söka ledigt på andra grunder kan man såklart komma överens om det, men söker man föräldraledigt bör det absolut vara grundat i de lagar och avtal som finns.

Alltså, det vore bedrägeri att ansöka om föräldraledigt (hel) för sin 5-årige son och sedan inte ta ut ersättning för dagarna, vilket är vad som krävs för att man skulle haft rätt att ha föräldraledigt mer än 25%. Då får man begära tjänstledigt och bedömas efter det regelverket.
 
Fast jag tänker nog också att det är ett bedrägeri att ansöka om föräldraledighet som man inte har rätt att ta, rent generellt. Och det tror jag händer i alla fall emellanåt. Om man vill söka ledigt på andra grunder kan man såklart komma överens om det, men söker man föräldraledigt bör det absolut vara grundat i de lagar och avtal som finns.

Alltså, det vore bedrägeri att ansöka om föräldraledigt (hel) för sin 5-årige son och sedan inte ta ut ersättning för dagarna, vilket är vad som krävs för att man skulle haft rätt att ha föräldraledigt mer än 25%. Då får man begära tjänstledigt och bedömas efter det regelverket.

Men det är ju inte alls det den här tråden handlar om.
 
Ja, det är tufft att vara småbarnsförälder och jobba heltid. Därför behöver sina ledigheter extra mycket. Vilket är det tråden handlar om.
Jag har själv varit ensamstående småbarnsförälder så jag vet hur det kan vara. Jag tyckte att det viktigaste var att barnen inte skulle behöva vara på dagis så mycket på sommaren, jag hade turen att ha föräldrar som var pigga nog att kunna hjälpa mig, snarare än att jag alltid skulle ha första tjing på veckorna i juli att vara ledig
 
Men det är ju inte alls det den här tråden handlar om.
Nej, det var ju en tangentivägspringning, det har du rätt i. Tråden handlade om när man agerade inom lagens gränser, men var villig att gå över kollegors hälsa för att få sina exakta veckor. Och det jag reagerat på är när det sker på ett så utstuderat och elakt sätt som möjligt. (att man först söker semester, blir missnöjd och först då drar föräldraledighetskortet)
 
Jag har själv varit ensamstående småbarnsförälder så jag vet hur det kan vara. Jag tyckte att det viktigaste var att barnen inte skulle behöva vara på dagis så mycket på sommaren, jag hade turen att ha föräldrar som var pigga nog att kunna hjälpa mig, snarare än att jag alltid skulle ha första tjing på veckorna i juli att vara ledig

Skönt för dig! När mitt barn var i den åldern jobbade alla hennes mor- och farföräldrar fortfarande. Heltid dessutom och på rätt krävande jobb. Några hade dessutom gamla föräldrar att ta hand om som tog mycket tid och energi.
 
Skönt för dig! När mitt barn var i den åldern jobbade alla hennes mor- och farföräldrar fortfarande. Heltid dessutom och på rätt krävande jobb. Några hade dessutom gamla föräldrar att ta hand om som tog mycket tid och energi.
Mina också men min pappa var lärare så han kunde vara med dom ändå under vissa veckor på sommaren, plus att min mamma hade vanlig semester och gärna var med barnbarnen
 
Jag har själv varit ensamstående småbarnsförälder så jag vet hur det kan vara. Jag tyckte att det viktigaste var att barnen inte skulle behöva vara på dagis så mycket på sommaren, jag hade turen att ha föräldrar som var pigga nog att kunna hjälpa mig, snarare än att jag alltid skulle ha första tjing på veckorna i juli att vara ledig
Ja och för många kräver ju det att man är föräldraledig på sommaren för att få ihop det. Och kanske ha pigga anhöriga som inte jobbar. Och återigen, jag ska jobba i covid-vården de bästa veckorna i juli så att andra får semester, och hinner nog knappt vara ledig alls i juli. Men det beror ju på att barnets pappa gjort som andra tycker är oskönt, dvs bara paxat hela sommaren. Även om han gjorde det i god tid.
 
Jag skulle aldrig lämna mitt barn till en person jag aldrig träffar och som min enda kontakt med har varit att personen har varit ett namn på en mailinglista. Bara för att en person har barn på samma förskola innebär inte det att personen per automatik är lämplig barnvakt. Nä, jag vill känna personen först innan jag ber hen vara barnvakt.
Man KAN utifrån en maillista ta kontakt och SEDAN lära känna en annan förälder innan man räcker över sitt barn, vet du. Man behöver inte boka tid via mail och räcka över utanför huset utan att ha träffats förut bara för att man tar första kontakt via mail....

Varför göra det så svårt?
 
Det finns ingen komplett mailinglista till föräldrarna i min dotters klass heller (mellanstadiet). Vi har helt enkelt ingen kontakt med varandra. Alls.
De flesta skolor har väl plattformar på nätet för kontakt där det läggs upp hur det går i skolan, man anmäler frånvaro och allt sånt där? Det brukar finns med mailingslista där, man får ange om man vill vara med eller ej.
 
De flesta skolor har väl plattformar på nätet för kontakt där det läggs upp hur det går i skolan, man anmäler frånvaro och allt sånt där? Det brukar finns med mailingslista där, man får ange om man vill vara med eller ej.

Ja, och alla har inte angett att de vill vara med. Alltså finns ingen komplett lista.
 
De flesta skolor har väl plattformar på nätet för kontakt där det läggs upp hur det går i skolan, man anmäler frånvaro och allt sånt där? Det brukar finns med mailingslista där, man får ange om man vill vara med eller ej.

Ja, och alla har inte angett att de vill vara med. Alltså finns ingen komplett lista.

Exakt samma hos oss. Det fanns en lista tidigt i höstas men den är borta nu. Och på grund av Covid har jag noll aning om vilka de andra föräldrarna är. Dessutom skulle det krävas att vi lär känna varandra väldigt väl innan jag lämnar bort mitt ganska lilla blöjbarn för barnpass till nån annan förälder, om nånsin.

Som sagt, olika förutsättningar. Bara för att en sak funkar för en familj, i vissa fall i en helt annan tid, betyder inte det att det funkar för en annan familj nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 689
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 128
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp