Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte VAB:at mycket innan heller. Fem dagar totalt i dotterns liv. Mina föräldrar VAB:ade nog inte mycket mer än så för mig heller. Vi är väl bara friska. (Utomhus mycket kanske spelar in, vad vet jag?)
Sen tror jag inte att det handlar om annat virke utan att det helt enkelt är en omöjlighet att bedöma hur andra sliter och hur andra reagerar på sitt eventuella slitande. Därför är det inte alltid så lätt för kollegor, eller chefer för den delen, att bedöma vem som förtjänar vad och när och hur.
Det handlar definitivt inte om att vinna någon sorts tävling i vem som är bäst förälder eller vem som jobbar bäst!
Och ändå så skryter du om dina fem år? Som att du är bättre än dom som inte har dina gener. Och som inte håller sig friska genom att vistas ute. Dina inlägg osar av förakt för föräldrar som inte orkar vara perfekta arbetskollegor och skapa nätverk så dom kan lämna bort sina barn för att vara perfekta på jobbet. Föräldrar som har sin egen kamp. Som du dömer.
 
Nu måste ni skilja på två olika saker:

1) Rätten att vara föräldraledig med sitt barn

Och

2) Rätten att få ersättning för att man är föräldraledig med sitt barn.

Det två är inte samma sak. Man har full rätt att (om man har råd) var föräldraledig på heltid barnets första år (18 mån?) utan att behöva ta ut en enda f-dag.

Efter ett år (18 mån?) måste man tar samma antal f-dagar som man skulle ha jobbat för att skydda sin SGI.

Jag är helt medveten om det. Det vi pratar om (som jag uppfattat det) är den potentiella situationen att en person har förbrukat alla sina föräldradagar för sitt barn som är äldre än 18 månader men ändå står hos arbetsgivaren och kräver ledighet enligt föräldraledighetslagen, och att det då skulle vara ett bedrägeri. Vilket som jag skrev vore väldigt enkelt avhjälpt från ag:s sida.
 
Utan att skriva något om sakfrågan tycker jag alltid attityden, lite oavsett ämne, att "kan jag så kan andra" är tråkig. Människor har olika förutsättningar och jag vägrar tro att den stora majoriteten inte bara gör sitt bästa för att få ihop sina liv.
Självklart existerar rövhattar, men det torde inte vara den stora massan.

Och sen att ens barn är det viktigaste för en förälder, det är väl inte så konstigt? Det hade varit konstigare om det inte varit så. Jag bryr mig om mina kollegor men jag kommer aldrig låta mitt barns välmående få stå tillbaka för dom. Nu är det inte ett problem på min arbetsplats men på andra ställen jag arbetat på där andra haft barn har jag aldrig tyckt det varit konstigt att de behöver vara lediga när omsorgen är stängd. Det är en del av livet.
Mina kollegor skulle aldrig ifrågasätta att jag vill vara ledig med mitt barn och sa från dag 1 att de hjälper mig om jag hamnar på beredskap över julen. Jag är den enda i mitt arbetslag som har barn men det är aldrig någon som andas att jag skulle åka i gräddfilen. Trots att jag är den som utnyttjar flexen mest och jobbar 6 h/dag varannan vecka och 10 h/dag varannan. Så himla trist att ha ett arbetsklimat där det gnälls och där man inte kan samarbeta.
 
Jag är helt medveten om det. Det vi pratar om (som jag uppfattat det) är den potentiella situationen att en person har förbrukat alla sina föräldradagar för sitt barn som är äldre än 18 månader men ändå står hos arbetsgivaren och kräver ledighet enligt föräldraledighetslagen, och att det då skulle vara ett bedrägeri. Vilket som jag skrev vore väldigt enkelt avhjälpt från ag:s sida.

Men gör folk det?
 
Det som jag tycker är spännande i denna tråd (har inte läst de senaste fem sidorna så det kan ha tagits upp tidigare) är argumentet att man inte orkar med sin egna avkomma själv i ett par veckor, men inte har några problem att lämna bort dem i barngrupper där en vuxen kanske har ansvar för 3-4 stycken. :angel:
 
Det som jag tycker är spännande i denna tråd (har inte läst de senaste fem sidorna så det kan ha tagits upp tidigare) är argumentet att man inte orkar med sin egna avkomma själv i ett par veckor, men inte har några problem att lämna bort dem i barngrupper där en vuxen kanske har ansvar för 3-4 stycken. :angel:

Förhoppningsvis får personalen sova ordentligt på nätterna. Något småbarnsföräldrar ofta inte får. Och personalen gör det inte dygnet runt 7 dagar i veckan utan har helger ledigt. Är man ensam med ett litet barn i flera veckor (och inte har nån barnvakt att ta till) så kan man glömma att få vara ensam. Mig hade det slitit på enormt att inte få vara ensam. Att inte ens kunna gå ut gå en promenad själv eller sätta sig med en bra bok utan att offra sömn för det.
 
Det som jag tycker är spännande i denna tråd (har inte läst de senaste fem sidorna så det kan ha tagits upp tidigare) är argumentet att man inte orkar med sin egna avkomma själv i ett par veckor, men inte har några problem att lämna bort dem i barngrupper där en vuxen kanske har ansvar för 3-4 stycken. :angel:

Fast jag tror att förutsättningarna är lite olika där... Både vad gäller lokaler och hur det är att sysselsätta barnet.
Jag hade tyckt det varit lättare att ta hand om 3 stycken treåringar i förskolelokaler än att underhålla en hemma.
Dels leker barnen ofta eller får åtminstone utbyte av varandra, och dels är hela tillvaron anpassad efter barn.
Därmed inte sagt att jag hyser stor respekt för det personalen gör!

Man kan bli ganska trött av att underhålla ett barn på heltid också.
Och som sagt, alla har olika förutsättningar.
 
Ja, det har jag oxå gjort. Och jag har också varit en sån som flyttat veckor många år för att folk ska ha föräldraledigt. Jag tycker det är helt ok att ta fl de mest attraktiva veckorna de åren det är aktuellt. Vi tycker olika där helt enkelt.
Problemet är väl att det för den barnlöse alltid kommer finnas med någon som trumfar med sina barn. Vissa får alltså alltid stå tillbaka även om det är för olika personer i längden
 
Förhoppningsvis får personalen sova ordentligt på nätterna. Något småbarnsföräldrar ofta inte får. Och personalen gör det inte dygnet runt 7 dagar i veckan utan har helger ledigt. Är man ensam med ett litet barn i flera veckor (och inte har nån barnvakt att ta till) så kan man glömma att få vara ensam. Mig hade det slitit på enormt att inte få vara ensam. Att inte ens kunna gå ut gå en promenad själv eller sätta sig med en bra bok utan att offra sömn för det.
fast ganska ofta är väl personal på förskolor också småbarnsföräldrar?
 
Förhoppningsvis får personalen sova ordentligt på nätterna. Något småbarnsföräldrar ofta inte får. Och personalen gör det inte dygnet runt 7 dagar i veckan utan har helger ledigt. Är man ensam med ett litet barn i flera veckor (och inte har nån barnvakt att ta till) så kan man glömma att få vara ensam. Mig hade det slitit på enormt att inte få vara ensam. Att inte ens kunna gå ut gå en promenad själv eller sätta sig med en bra bok utan att offra sömn för det.
Fast din avkomma, ditt ansvar. 🙄🤷🏻‍♀️
 
Nej. Alla behöver sina ledighetsdagar lika mycket. Jag jobbar exakt lika mycket som mina kollegor, bara för att jag inte har barn är det inte som att jag inte förtjänar ledighet lika mycket.

Staten tänker ur ett barnperspektiv. Barnen har rätt att vara hemma med sina föräldrar.
 
Problemet är väl att det för den barnlöse alltid kommer finnas med någon som trumfar med sina barn. Vissa får alltså alltid stå tillbaka även om det är för olika personer i längden
Hur kan det egentligen vara ett problem? Det är ju BARNET som är trumfen, barnet som ska få fördelen. Vi har ju alla varit barn och förhoppningsvis också fått den fördelen att en förälder kunde ta hand om oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 689
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 128
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp