Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
En annan variant på detta är de som hävdar att det inte går att lägga viktiga/intressanta saker när det är skollov. Men det är ju skollov jätteofta, det går ju inte att pausa jobbet för det? Jag brukar vara en trist typ och säga att vi alla har gått ut skolan, så det kan vi inte ta hänsyn till.
 
Eller att det görs uttag av föräldrapenning så att dagarna minskar i samma takt som man är föräldraledig från jobbet? (Så man inte tar ut föräldraledighet från AG men struntar i att ta ut föräldrapenning så man fortsatt har kvar trumfkortet föräldraledighet.)
Man kan ta dubbeldagar fram tills att ungen fyllt ett år, om jag inte minns tokigt.

Fast man har rätt till ledigheten oavsett om man tar ut ersättning för den eller inte. Så trumfkortet existerar i olika omfattning ända tills barnet är 8 om jag minns rätt. (Men rätt till hel ledighet är också kopplat till uttag av dagar läste jag på nu). Det känns som en form av bedrägeri att hävda en rätt som baseras på helt uttag av föräldrapenning och sedan inte ta ut det.
 
Eller att det görs uttag av föräldrapenning så att dagarna minskar i samma takt som man är föräldraledig från jobbet? (Så man inte tar ut föräldraledighet från AG men struntar i att ta ut föräldrapenning så man fortsatt har kvar trumfkortet föräldraledighet.)
Man kan ta dubbeldagar fram tills att ungen fyllt ett år, om jag inte minns tokigt.

Fast då är vi ju inne på ett helt annan diskussion dvs hur stor föräldraförsäkringen ska vara. Om det vore så att man från dag 1 var tvungen att ta ut föräldrapenning för samtliga dagar man är föräldraledig skulle ju alla föräldrars samtliga dagar vara förbrukade strax efter att barnet fyllt 1½. Då har man kanske tappat barnperspektivet lite i frågan.
 
Fast man har rätt till ledigheten oavsett om man tar ut ersättning för den eller inte. Så trumfkortet existerar i olika omfattning ända tills barnet är 8 om jag minns rätt.
Jag tror inte man har det efter 18 månader. Jag är rätt säker på att min arbetsgivare kan kräva att få se hur många föräldradagar jag har om jag ska vara ledig.
 
Jag tror inte man har det efter 18 månader. Jag är rätt säker på att min arbetsgivare kan kräva att få se hur många föräldradagar jag har om jag ska vara ledig.

Ja, det stämmer att rätten trappas ned efter 18 månader. Då har man bara rätt till deltidsledigt om man inte har dagar kvar.
 
Den här diskussionen blir ju alltmer absurd. Den förälder som tar minst hand om sitt barn vinner? Jag tycker personligen inte att det är ett okej sätt att ungen ska flänga runt mellan olika personer för att föräldrarna prioriterar sitt yrke/sina kollegor framför barnen. Och självklart är barnen alltid det viktigaste, egna och andras. Hundar eller en båtresa eller whatever är faktiskt underordnat nästa generation. Vi som arbetar är vuxna och har också en betydligt större möjlighet till att tänka sig in i andras situation, och möjligheten att kunna tänka "jag är inte ledig nu men jag kan vara ledig sen". Den förmågan är väldigt dåligt utvecklad hos små barn.

För egen del är jag ensamstående och här stänger förskolan 5 veckor varje sommar. Det är en förskola där priviligerade barn går så nej hela gruppen flyttar INTE. Jag har faktiskt inte hört talas om att ett enda barn INTE har varit ledig. Jag har jobbat mig igenom en sommar (kunde inte ta ut semester den sommaren pga tillfällig anställning) och det var en hemsk stressnivå och mycket långa dagar där ungen skulle transporteras fram och tillbaka mellan pappan och mina föräldrar. Det var skit för alla inblandade och kommer aldrig göras om.

En kollega har det tuffare, han är ensam med sitt barn eftersom mamman inte är förmögen att hjälpa till alls just nu. Hans föräldrar hjälper till någon gång varannan månad. Någon annan barnpassning finns inte. Barnet har varit sjukt av och till hela våren och jag kan ju känna hans ångest när han måste vabba IGEN. Det blir många nätter när han sitter och försöker jobba igen efter att barnet har somnat. Han håller dock på att bli så utbränd att han kommer ta 6 veckors sammanhängande semester och föräldraledighet på bästa tiden och som tur är har han en chef som beviljar utan att blinka. Jag är bra sugen på att utdela en avhyvling till den som anser att han är egoistisk och illojal som tar ut sin välbehövliga ledighet.
 
Eller att det görs uttag av föräldrapenning så att dagarna minskar i samma takt som man är föräldraledig från jobbet? (Så man inte tar ut föräldraledighet från AG men struntar i att ta ut föräldrapenning så man fortsatt har kvar trumfkortet föräldraledighet.)
Man kan ta dubbeldagar fram tills att ungen fyllt ett år, om jag inte minns tokigt.

Fast det är ju upp till var och en om man vill/behöver ta fullt antal f-dagar. Inget fult eller regelbrott att spara dagar när man kan och får.
 
Hade männen i din grupp som är föräldrar tagit sitt ansvar som föräldrar mer hade det underlättat i andra grupper att alla ska få semester de veckorna som de vill. Kul för dig att de inte gör det men trist för de som jobbar med deras partners.
Männen i min grupp som har barn har både tagit ansvar och haft föräldrar ledigt och de VABar också. Som jag skrev så var de i varierande åldrar. Jag tror bara det är 3 av 25 som har små barn och en som har en strulig tonåring som tar tid och fokus. Trist att du utgår från att folk inte tar ansvar utan att ha koll.

Den ena har varit föräldraledig 1,5 år nu, dock är det en kvinna, en annan ett halvår (man). De två männen börjar en timme tidigare än oss andra för att få ihop dagen bättre hemmavid och den ena har haft sitt barn med på jobb flera gånger utan problem.

Vi är helt enkelt lyckligt lottade just nu med få som har små barn. Det kan snabbt ändras då det finns några unga killar i barnalstrande ålder som kanske står på tur.
 
Fast då är vi ju inne på ett helt annan diskussion dvs hur stor föräldraförsäkringen ska vara. Om det vore så att man från dag 1 var tvungen att ta ut föräldrapenning för samtliga dagar man är föräldraledig skulle ju alla föräldrars samtliga dagar vara förbrukade strax efter att barnet fyllt 1½. Då har man kanske tappat barnperspektivet lite i frågan.

Det har jag ju heller inte påstått. Jag har för mig att rätt till föräldraledighet utan att ta ut föräldrapenning upphör när barnet är 18 månader. Således kan man vara föräldraledig utan uttag innan dess men efter det ta ut föräldrapenning.
 
Fast det är ju upp till var och en om man vill/behöver ta fullt antal f-dagar. Inget fult eller regelbrott att spara dagar när man kan och får.

Jo, om man hävdar sin rätt att få ledigt på grund av att man ska ut ta ut föräldrapenning, och sedan inte gör det för att behålla rätten till senare tillfälle. Det är bedrägeri, eftersom man de facto då inte hade rätt att få ledigt i första läget.
 
Fast man har rätt till ledigheten oavsett om man tar ut ersättning för den eller inte. Så trumfkortet existerar i olika omfattning ända tills barnet är 8 om jag minns rätt. (Men rätt till hel ledighet är också kopplat till uttag av dagar läste jag på nu). Det känns som en form av bedrägeri att hävda en rätt som baseras på helt uttag av föräldrapenning och sedan inte ta ut det.

Jag tror att den rätten gäller fram till 18 månaders ålder på barnet. Så ja, det är väl pga bedrägeridelen AG begär intyg på uttag av dagar.
 
Fast man har rätt till ledigheten oavsett om man tar ut ersättning för den eller inte
Det där tycker jag är så märkligt? Barn som har föräldrar med en högre inkomst som kan vara lediga utan ersättning har väl inte mer behov av att ha föräldrarna hemma än de vars föräldrar inte kan vara hemma om de inte får ut ersättning.
Det blir i praktiken en sorts förtur till obetald tjänstledighet. Och det finns väldigt liten anledning att det ska prioriteras framför andras semester.
 
Det har jag ju heller inte påstått. Jag har för mig att rätt till föräldraledighet utan att ta ut föräldrapenning upphör när barnet är 18 månader. Således kan man vara föräldraledig utan uttag innan dess men efter det ta ut föräldrapenning.
Den upphör inte men minskas till högst 25% av arbetstiden. Fram till barnet fyller 8.
 
Det där tycker jag är så märkligt? Barn som har föräldrar med en högre inkomst som kan vara lediga utan ersättning har väl inte mer behov av att ha föräldrarna hemma än de vars föräldrar inte kan vara hemma om de inte får ut ersättning.
Det blir i praktiken en sorts förtur till obetald tjänstledighet. Och det finns väldigt liten anledning att det ska prioriteras framför andras semester.

Nej, det är föräldraledighet och är en viktig lag.
 
Jo, om man hävdar sin rätt att få ledigt på grund av att man ska ut ta ut föräldrapenning, och sedan inte gör det för att behålla rätten till senare tillfälle. Det är bedrägeri, eftersom man de facto då inte hade rätt att få ledigt i första läget.

Nu får du nog ta och läsa på lite mer.
 
Jag tror att den rätten gäller fram till 18 månaders ålder på barnet. Så ja, det är väl pga bedrägeridelen AG begär intyg på uttag av dagar.
Kan man inte "spara kortet" genom att ta mycket obetalt under den tidiga perioden för att ha många betalda dagar kvar som går att använda tvingande senare?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 689
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp