Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu gör jag ju inte det, utan går in och jobbar i vården för att andra ska ha semester (när deras förskolor är stängda?). Egoism i sin renaste form känner jag att jag inte tar åt mig så mycket av ;)

Du får ta åt dig precis hur lite eller mycket du vill. Faktum kvarstår att många föräldrar drar det egoistiska barnkortet, vare sig det utifrån barnets håll är nödvändigt eller ej.
 
Givetvis kan vi utgå från att de flesta vill det. Det betyder inte att småbarnsföräldrars semesterönskan ska trumfa andras utan just kompromiss borde vara ledordet.
Om @vemsomhelst123 kräver semester till exempel vecka 29-32 eftersom omsorgen är stängd då, trots att partnern är föräldraledig, så blir det ju inte så skojigt för kollegorna som kanske får flytta sin semester. Då kanske man får vara beredd att justera sig lite åt ena eller andra hållet eftersom semesterönskemålen ska bedömas likvärdigt. Att omsorgen är stängd är ju trots allt inte ett hållbart argument eftersom partnern är föräldraledig. Argumentet är helt enkelt bara "jag vill". (Precis som för de flesta andra.)

Nej jag har aldrig påstått något annat än att alla som söker semester (enligt semesterlagen) givetvis ska göra det på lika villkor. @vemsomhelst123 kan ju inte "kräva" semester vissa veckor mer än någon annan, eftersom hon har sökt just semester. Och har inte heller påstått sig göra det.
 
Jag är rätt säker på att det för de flesta barn spelar ganska liten roll om föräldern har semester vecka 25-28 eller vecka 28-31. Just veckoönskemålen tenderar att hänga ihop med vad föräldrarna vill.
Dessutom har jag en lite annan teori kring vad barn och unga skulle må bra av men det är en helt annan diskussion.
Kanske inte. Jag tror kanske min unge skulle älska att vara på ny förskola nästa år, men i år känns hon lite för liten.
 
Jag är rätt säker på att det för de flesta barn spelar ganska liten roll om föräldern har semester vecka 25-28 eller vecka 28-31. Just veckoönskemålen tenderar att hänga ihop med vad föräldrarna vill.
Dessutom har jag en lite annan teori kring vad barn och unga skulle må bra av men det är en helt annan diskussion.

Det spelar stor roll om de den ena perioden får vara på sin egen förskola med personal de känner och den andra perioden måste vara på en okänd förskola med okänd personal.
 
Nej jag har aldrig påstått något annat än att alla som söker semester (enligt semesterlagen) givetvis ska göra det på lika villkor. @vemsomhelst123 kan ju inte "kräva" semester vissa veckor mer än någon annan, eftersom hon har sökt just semester. Och har inte heller påstått sig göra det.

I just det här fallet tycks ju inte kollegorna bry sig om semestern, trots att @vemsomhelst123 anser sig ha rätt att semester samtidigt som partnern (#116).
Det förekommer dock att småbarnsföräldern X minsann tycker sig ha större rätt till semester veckorna si och så eftersom de har just barn. (Och får man inte rätt veckor så tar man föräldraledigt.)
 
Det spelar stor roll om de den ena perioden får vara på sin egen förskola med personal de känner och den andra perioden måste vara på en okänd förskola med okänd personal.

Barnen behöver inte ha båda föräldrarna hemma alla stängd-omsorgs-veckor. Det finns dessutom många omsorger som är öppna alla veckor sommartid. (För övrigt är jag skeptisk till att man flyttar just ett barn, utan känd personal och utan känd miljö och utan kända kompisar. Jag har bara stött på att man blir flyttad gruppvis med medföljande personal.)
 
I just det här fallet tycks ju inte kollegorna bry sig om semestern, trots att @vemsomhelst123 anser sig ha rätt att semester samtidigt som partnern (#116).
Det förekommer dock att småbarnsföräldern X minsann tycker sig ha större rätt till semester veckorna si och så eftersom de har just barn. (Och får man inte rätt veckor så tar man föräldraledigt.
Om min sambo är ledig hela sommaren så förutsätter jag att jag precis som alla andra har rätt till 4 veckors semester. Även om jag nog inte får ihop mer än 2 sammanhängande.
 
Om min sambo är ledig hela sommaren så förutsätter jag att jag precis som alla andra har rätt till 4 veckors semester. Även om jag nog inte får ihop mer än 2 sammanhängande.

Du har rätt till 4 veckors sammanhängande semester om du vill ha det under perioden första juni till sista augusti. Men du har inte rätt att annat än önska placeringen av dem.
 
Barnen behöver inte ha båda föräldrarna hemma alla stängd-omsorgs-veckor. Det finns dessutom många omsorger som är öppna alla veckor sommartid. (För övrigt är jag skeptisk till att man flyttar just ett barn, utan känd personal och utan känd miljö och utan kända kompisar. Jag har bara stött på att man blir flyttad gruppvis med medfök

Bara för att gruppen flyttar så betyder det inte att barnet har kompisar med sig. Små barn har dessutom sällan tillräckligt stort utbyte av kompisar. Då tänker jag små barn 1,5-3 år. De är mer beroende av att det finns en vuxen de känner. Och ska man hålla på att synka sin semester med barnets förskolekompisars föräldrars semester också förutom ens partners så blir det väldigt komplicerat. En viss del av barngruppen går inte på förskolan alls på sommarlovet (15-timmars barnen) och andra är hos sina mor-farföräldrar en del. Det reducerar det en del och här har de iaf stängt ner den förskola som haft minst antal barn de veckorna så de som flyttas är de som också har med sig minst antal barn de känner sen innan.

På min dotters förskola stod det specifikt att de inte kan lova att det finns nån personal barnen känner där varje vecka under de veckor förskolorna var sammanslagna. De tog ofta in vikarier så att den ordinarie personalen skulle få så bra semester som möjligt.
 
Det har nog ingen i tråden argumenterat för, däremot att man får utnyttja sin föräldraledighet så länge man gör det enligt de ramar som kollektivavtalet sätter.

Eller lagen. Men man kan utnyttja sin föräldraledighet på sätt som är respektfullt mot arbetsgivare och kollegor, eller så kan man göra det på sätt som inte är respektfullt mot arbetsgivare och kollegor. Det senare är det som argumenteras emot. Som exemplet att avvakta med ansökan tills planeringen är slutförd och vid missnöje dra föräldraledighetskortet i sista stund. Det är total avsaknad av respekt, för ofta är det enda sättet arbetsgivaren kan lösa det är att dra in redan godkänd semester för någon kollega.
 
I just det här fallet tycks ju inte kollegorna bry sig om semestern, trots att @vemsomhelst123 anser sig ha rätt att semester samtidigt som partnern (#116).
Det förekommer dock att småbarnsföräldern X minsann tycker sig ha större rätt till semester veckorna si och så eftersom de har just barn. (Och får man inte rätt veckor så tar man föräldraledigt.)

Det finns vad jag kan se inget i #116 som säger att @vemsomhelst123 anser sig ha rätt att ha semester samtidigt som sin partner. Hon beskriver varför hon anser sig behöva det och vad hon tror skulle hända om hon inte hade det. Men det är ju verkligen inte samma sak som att kräva att kollegor anpassar sin semester efter sig själv.

Ja det förekommer med all säkerhet småbarnsföräldrar som anser sig ha större rätt till det, och jag har skrivit ett antal gånger i tråden nu att jag tycker det är helt fel. Jag har också skrivit att jag tycker att földraledighetslagen borde kunna ändras för att minska möjligheterna att utnyttja systemet vid tex nekad semester som du skriver. Men jag har ännu inte sett något sådant förslag som rent tekniskt rimligt skulle kunna funka.
 
Bara för att gruppen flyttar så betyder det inte att barnet har kompisar med sig. Små barn har dessutom sällan tillräckligt stort utbyte av kompisar. Då tänker jag små barn 1,5-3 år. De är mer beroende av att det finns en vuxen de känner. Och ska man hålla på att synka sin semester med barnets förskolekompisars föräldrars semester också förutom ens partners så blir det väldigt komplicerat. En viss del av barngruppen går inte på förskolan alls på sommarlovet (15-timmars barnen) och andra är hos sina mor-farföräldrar en del. Det reducerar det en del och här har de iaf stängt ner den förskola som haft minst antal barn de veckorna så de som flyttas är de som också har med sig minst antal barn de känner sen innan.

På min dotters förskola stod det specifikt att de inte kan lova att det finns nån personal barnen känner där varje vecka under de veckor förskolorna var sammanslagna. De tog ofta in vikarier så att den ordinarie personalen skulle få så bra semester som möjligt.
Och bara för att barnet inte har med sig kompisar/personal denne känner så innebär det inte att det inte kommer att fungera eller att barnet på något sätt skulle ta skada av det. Och som sagt, det finns då alternativet att ta av sina föräldradagar och ansöka i god tid. Barnet är inte 1,5-3 år för alltid utan snarare max 2 somrar.
 
Bara för att gruppen flyttar så betyder det inte att barnet har kompisar med sig. Små barn har dessutom sällan tillräckligt stort utbyte av kompisar. Då tänker jag små barn 1,5-3 år. De är mer beroende av att det finns en vuxen de känner. Och ska man hålla på att synka sin semester med barnets förskolekompisars föräldrars semester också förutom ens partners så blir det väldigt komplicerat. En viss del av barngruppen går inte på förskolan alls på sommarlovet (15-timmars barnen) och andra är hos sina mor-farföräldrar en del. Det reducerar det en del och här har de iaf stängt ner den förskola som haft minst antal barn de veckorna så de som flyttas är de som också har med sig minst antal barn de känner sen innan.

På min dotters förskola stod det specifikt att de inte kan lova att det finns nån personal barnen känner där varje vecka under de veckor förskolorna var sammanslagna. De tog ofta in vikarier så att den ordinarie personalen skulle få så bra semester som möjligt.

Små barn, möjligen. Då bör det således handla om en eller två somrar. Tänk så märkligt att det för vissa föräldrar pågår i år efter år ...

Nu vet jag inte hur stora grupperna är i omsorg nuförtiden men gissar på ca 15 barn. Sen har respektive grupp i normala fall kanske ett ganska nära samarbete med ytterligare en grupp så ca 30 barn. På det bör det väl vara 5-6 personal? Således ganska många kända ansikten att välja på.
Det är väl en "säkerhetsklausul" de använder sig av. Typ "Grundtanken är att minst en personal ska vara känd men den personalen kan givetvis bli sjuk några dagar så vi kan inte garantera det." Sen kan jag väl tycka att om stängningen pågår i 3-4 veckor så är ju inte personalen okänd mer än någon dag eller två.
 
Eller lagen. Men man kan utnyttja sin föräldraledighet på sätt som är respektfullt mot arbetsgivare och kollegor, eller så kan man göra det på sätt som inte är respektfullt mot arbetsgivare och kollegor. Det senare är det som argumenteras emot. Som exemplet att avvakta med ansökan tills planeringen är slutförd och vid missnöje dra föräldraledighetskortet i sista stund. Det är total avsaknad av respekt, för ofta är det enda sättet arbetsgivaren kan lösa det är att dra in redan godkänd semester för någon kollega.

Hade jag haft en kollega som körde scenario två hade jag blivit extremt oflexibel gentemot denne.
 
Och bara för att barnet inte har med sig kompisar/personal denne känner så innebär det inte att det inte kommer att fungera eller att barnet på något sätt skulle ta skada av det. Och som sagt, det finns då alternativet att ta av sina föräldradagar och ansöka i god tid. Barnet är inte 1,5-3 år för alltid utan snarare max 2 somrar.

Precis. Och det är ju just det folk här tycker är fel. Att FL går före semester. Sen tycker jag att det ör fult att först be som semester och sen när den avvisas ta ut FL de veckorna. Då tycker jag att är just de veckorna så viktiga så får mna ta ut FL för de veckor direkt. Så kan man ta semesterdagar andra veckor när det är mindre attraktivt att vara ledig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 689
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 389
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp