Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag som ensamstående vill ha semester samtidigt som de vänner jag brukar göra saker tillsammans med. En av mina närmsta vänner som jag brukar resa ihop med jobbar på ett föräldrakooperativ som är stängt en viss tid under sommaren. Jag har också andra vänner som jag umgås med men de har också situationer som de måste anpassa sig till.
En sommar för flera år sen ändrade jag på min semester för att anpassa mig till arbetsplatsen, och den semestern blev hemsk då jag bara hade sällskap en av fyra veckor. Jag var inte utvilad och pigg utan nästan deprimerad.

Nu har jag kommit fram till vilka veckor som passar mig bäst, och jag är väldigt tacksam mot mina kollegor varje sommar som det funkar att jag är ledig när jag önskar.

Samma här. Jag tänkte därför i år för ovanlighetens skull ha ledigt hela juli, för att kanske få göra nåt ihop med mina vänner som oftast är lediga då. Efter 1,5 år av coronaisolering kan man behöva lite socialt normalt umgänge känner jag. Jag är ledig ganska mkt emellanåt men är ju oftast ensam då folk i regel har semester i juli, blir deprimerad och längtar till jobbet.
Hade nu någon haft den dåliga smaken att säga en bokstav om att hen minsann ska vara hemma med sitt barn och jag tvingas jobba i juli då hade jag nitat hen. Nu finns det ingen sådan. Tackolov är det ingen på jobbet som gnäller om att jag är borta i juli, jag har istället tagit på mig den äran att jobba hela midsommarhelgen som det alltid är lite krig om att få slippa göra. Det är så osannolikt att det ska gå att fira midsommar på normalt vis i år så jag kan lika gärna signa upp och jobba, så kan jag slippa det nästa år när corona förhoppningsvis släppt sitt järngrepp över allt och alla.
 
Har du inte en mejllista? Det kan ju finnas andra föräldrar i motsvarande sits.

Jag skulle aldrig lämna mitt barn till en person jag aldrig träffar och som min enda kontakt med har varit att personen har varit ett namn på en mailinglista. Bara för att en person har barn på samma förskola innebär inte det att personen per automatik är lämplig barnvakt. Nä, jag vill känna personen först innan jag ber hen vara barnvakt.
 
Jag skulle aldrig lämna mitt barn till en person jag aldrig träffar och som min enda kontakt med har varit att personen har varit ett namn på en mailinglista. Bara för att en person har barn på samma förskola innebär inte det att personen per automatik är lämplig barnvakt. Nä, jag vill känna personen först innan jag ber hen vara barnvakt.

Då får man hitta barnvakt på annat vis.
 
Jag som ensamstående vill ha semester samtidigt som de vänner jag brukar göra saker tillsammans med. En av mina närmsta vänner som jag brukar resa ihop med jobbar på ett föräldrakooperativ som är stängt en viss tid under sommaren. Jag har också andra vänner som jag umgås med men de har också situationer som de måste anpassa sig till.
En sommar för flera år sen ändrade jag på min semester för att anpassa mig till arbetsplatsen, och den semestern blev hemsk då jag bara hade sällskap en av fyra veckor. Jag var inte utvilad och pigg utan nästan deprimerad.

Nu har jag kommit fram till vilka veckor som passar mig bäst, och jag är väldigt tacksam mot mina kollegor varje sommar som det funkar att jag är ledig när jag önskar.
Ja alla har sitt liv och många gånger önskemål. Jag har matchat min semester utifrån liknande kriterier och ser inte att någons önskemål skulle övertrumfa andras - nu fick alla den semester de önskade. Måste småbarnsföräldrar vara lediga för att barnomsorgen stänger helt, vilket knappast kan vara vanligt, så behöver de ansöka i tid och inte först om man inte får semester eller liknande dumheter.

Skönt att du fick ledigt när du önskade :)
 
Aha, du tänker så. Jag åsyftade att personen ifråga bestämt sig för att ha semester samtidigt som partnern är föräldraledig bara för att den hade lust.

Men i så fall förstår jag inte alls vad du menar. Varenda människa oavsett barn eller ej har väl lust att ha semester samtidigt som sin partner? Att sambon är föräldraledig är ju helt irrelevant för @vemsomhelst123s kollegor. Man har väl knappast större skyldighet att vara solidarisk för att partnern är föräldraledig, samtidigt som man själv inte har större rättigheter eftersom det är semester man söker.

Sen kan det ju vara betydligt svårare att få ihop semester tillsammans för föräldrar eftersom man också måste få ihop det med omsorg av barnet. Menar att det är lättare om en enda aspekten är att det ska vara samtidigt, jämfört med om det också ska vara på de veckor som förskolan är stängd. Jag har massor av år tagit tidig eller sen semester och skippat de mest attraktiva veckorna just eftersom det då varit lätt för mig och min man att få lång semester ihop. Men det är ju betydligt lättare när det inte är något barn med i ekvationen.
 
Det finns många såna jobb :). I sommar hade jag behövt lägga all ledighet så jag var helt ensam med barnet 4 v om inte min sambo tagit föräldraledigt. För mitt jobb hade det funkat fint men för mig otroligt dåligt. För min sambos jobb funkar det oxå dåligt men de har iaf ingen semesterplanering att ta hänsyn till där!

Då är det väl bara att jag inte känner till de eller inte har i min närhet, men särskilt många kan det inte vara som har det så. Det närmaste jag känner till bekanta är sjömän, men de jag känner är ute 14-16 dagar och sedan hemma lika lång tid ungefär.

Det vanligaste är att man gör touch på home base (hemma) ungefär varje dygn, och för de som veckopendlar blir det varje vecka, och för de som ligger i fält på olika sätt brukar det handla om 10-16 dagar som mest innan touch home inträffar ; och då brukar det dessutom vara en längre stunds ledighet.

Kan du inte bara hinta om vad det skulle kunna vara för jobb som gör att man tvingas vara borta 4 veckor dygnet runt från sin familj i stöten? Utlandsstationerad soldat? När du benämner det som "många såna jobb" blir jag extremt nyfiken på min kunskapsbrist.
 
Aha, du tänker så. Jag åsyftade att personen ifråga bestämt sig för att ha semester samtidigt som partnern är föräldraledig bara för att den hade lust.
Han är föräldraledig hela sommaren så jag kommer ha semester samtidigt. De mest attraktiva veckorna kommer jag dock arbeta på sjukhus för att mina kollegor där ska få semester. Det hade jag inte kunnat om inte min sambo tagit ledigt, för då hade jag behövt ta ledigt för att vara med barnet.
 
Då är det väl bara att jag inte känner till de eller inte har i min närhet, men särskilt många kan det inte vara som har det så. Det närmaste jag känner till bekanta är sjömän, men de jag känner är ute 14-16 dagar och sedan hemma lika lång tid ungefär.

Det vanligaste är att man gör touch på home base (hemma) ungefär varje dygn, och för de som veckopendlar blir det varje vecka, och för de som ligger i fält på olika sätt brukar det handla om 10-16 dagar som mest innan touch home inträffar ; och då brukar det dessutom vara en längre stunds ledighet.

Kan du inte bara hinta om vad det skulle kunna vara för jobb som gör att man tvingas vara borta 4 veckor dygnet runt från sin familj i stöten? Utlandsstationerad soldat? När du benämner det som "många såna jobb" blir jag extremt nyfiken på min kunskapsbrist.
Han är till sjöss. 4/4 eller 5/5 verkar vara det vanligaste bland de jag känner.
 
Han är till sjöss. 4/4 eller 5/5 verkar vara det vanligaste bland de jag känner.

Ok. När du säger det så vill jag nog minnas att min bekant jobbade på sånt schema också tidigare, men bytte jobb för att få de här ca 2veckor ute + ca 2veckor hemma istället. Ska man långt till havs tar det lång tid :-)
 
Men i så fall förstår jag inte alls vad du menar. Varenda människa oavsett barn eller ej har väl lust att ha semester samtidigt som sin partner? Att sambon är föräldraledig är ju helt irrelevant för @vemsomhelst123s kollegor. Man har väl knappast större skyldighet att vara solidarisk för att partnern är föräldraledig, samtidigt som man själv inte har större rättigheter eftersom det är semester man söker.

Sen kan det ju vara betydligt svårare att få ihop semester tillsammans för föräldrar eftersom man också måste få ihop det med omsorg av barnet. Menar att det är lättare om en enda aspekten är att det ska vara samtidigt, jämfört med om det också ska vara på de veckor som förskolan är stängd. Jag har massor av år tagit tidig eller sen semester och skippat de mest attraktiva veckorna just eftersom det då varit lätt för mig och min man att få lång semester ihop. Men det är ju betydligt lättare när det inte är något barn med i ekvationen.

Givetvis kan vi utgå från att de flesta vill det. Det betyder inte att småbarnsföräldrars semesterönskan ska trumfa andras utan just kompromiss borde vara ledordet.
Om @vemsomhelst123 kräver semester till exempel vecka 29-32 eftersom omsorgen är stängd då, trots att partnern är föräldraledig, så blir det ju inte så skojigt för kollegorna som kanske får flytta sin semester. Då kanske man får vara beredd att justera sig lite åt ena eller andra hållet eftersom semesterönskemålen ska bedömas likvärdigt. Att omsorgen är stängd är ju trots allt inte ett hållbart argument eftersom partnern är föräldraledig. Argumentet är helt enkelt bara "jag vill". (Precis som för de flesta andra.)
 
Om alla föräldrar hade prioriterat sina barn mer hade dagens barn mått så mycket bättre än vad de gör nu. Egoism är att inte prioritera sina barn utan sitt eget väl och ve.
Ja och som någon påpekade tidigare i tråden att alla har inte min lyx att välja ett flexibelt jobb. Min sambo har haft svårt att välja nytt jobb då hans bransch varit kraftigt påverkad av pandemin. Även om det vore ett önskeläge att han kunde haft semester.
 
Om alla föräldrar hade prioriterat sina barn mer hade dagens barn mått så mycket bättre än vad de gör nu. Egoism är att inte prioritera sina barn utan sitt eget väl och ve.

Jag är rätt säker på att det för de flesta barn spelar ganska liten roll om föräldern har semester vecka 25-28 eller vecka 28-31. Just veckoönskemålen tenderar att hänga ihop med vad föräldrarna vill.
Dessutom har jag en lite annan teori kring vad barn och unga skulle må bra av men det är en helt annan diskussion.
 
Givetvis kan vi utgå från att de flesta vill det. Det betyder inte att småbarnsföräldrars semesterönskan ska trumfa andras utan just kompromiss borde vara ledordet.
Om @vemsomhelst123 kräver semester till exempel vecka 29-32 eftersom omsorgen är stängd då, trots att partnern är föräldraledig, så blir det ju inte så skojigt för kollegorna som kanske får flytta sin semester. Då kanske man får vara beredd att justera sig lite åt ena eller andra hållet eftersom semesterönskemålen ska bedömas likvärdigt. Att omsorgen är stängd är ju trots allt inte ett hållbart argument eftersom partnern är föräldraledig. Argumentet är helt enkelt bara "jag vill". (Precis som för de flesta andra.)
Nu gör jag ju inte det, utan går in och jobbar i vården för att andra ska ha semester (när deras förskolor är stängda?). Egoism i sin renaste form känner jag att jag inte tar åt mig så mycket av ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 688
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 389
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp