Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du måste ju kunna diskutera utifrån ett annat scenario? Att diskutera utifrån sin egen lilla bubbla är ju inte alltid så vettigt utan man måste liksom se det strukturella bekymret.
Ja, det har jag oxå gjort. Och jag har också varit en sån som flyttat veckor många år för att folk ska ha föräldraledigt. Jag tycker det är helt ok att ta fl de mest attraktiva veckorna de åren det är aktuellt. Vi tycker olika där helt enkelt.
 
Ingen av oss är i dagsläget intresserade av att offra hälsa och relation för andras skull. Det är ju övergående och om några år kommer situationen se annorlunda ut, då får vi gilla läget åt andra hållet istället.

Lycka för dig att era kollegor ställer upp på det då. Jag hoppas det varar för evigt och att du med den inställningen aldrig hamnar i en sits där andra behöver hjälpa och ställa upp för dig men har samma inställning som du uppvisar här. Inte så roligt att smaka på sin egen medicin. Ge och ta med lite ödmjukhet brukar vara framgångsrikt i de flesta läger.
 
Sambons kollegor offrar sig för att sambon inte har någon semester?

Jag ogillar föräldraledighetslagen men jag kan också ogilla människor som utnyttjar ett system bara för att man kan. Jag föredrar att ha kollegor som är lösningsorienterade och vill arbetslagets bästa, inte sitt eget bästa 100 procent av tiden.

Ja? Det var ju sambon som tog ut föräldraledighet eftersom han inte hade någon semester. Om man nu ska prata om att offra sig.
 
Lycka för dig att era kollegor ställer upp på det då. Jag hoppas det varar för evigt och att du med den inställningen aldrig hamnar i en sits där andra behöver hjälpa och ställa upp för dig men har samma inställning som du uppvisar här. Inte så roligt att smaka på sin egen medicin. Ge och ta med lite ödmjukhet brukar vara framgångsrikt i de flesta läger.
Jag tänker att det inte varar för evigt, utan bara under den tiden man har möjlighet att ta föräldraledigt vilket ju är en begränsad tid. Jag har gett väldigt mycket i många år och tänker att jag kommer göra det igen vid behov när mitt liv är annorlunda.
 
Jag tänker att det inte varar för evigt, utan bara under den tiden man har möjlighet att ta föräldraledigt vilket ju är en begränsad tid. Jag har gett väldigt mycket i många år och tänker att jag kommer göra det igen vid behov när mitt liv är annorlunda.

Får hoppas att du inte får in nån ny kollega med samma önskemål/krav tills de åren gått då. Som sagt, det blir ju bara ett problem när många gör anspråk på samma veckor.
 
Så slitigt så att föräldrar ska styra och ställa över sina kollegors semesterveckor? (Som sagt, jag och fler med mig har varit ensamma nästintill hela tiden. Utan att ha semester exakt rätt veckor.)

Min moster skiljde sig tidigt, dvs hon var ofta ensam med tre små barn (två år mellan dem och sista omgången var tvillingar). Hon krävde verkligen inte att få ha företräde gentemot sina kollegor utan de brukade diskutera ihop sig inför helger osv. Ofta kunde hon börja rätt sent på julafton (ssk som jobbade natt) så hon kunde fira med familjen och hon jobbade oftast nyår eftersom hon hade flera yngre kollegor som gärna var lediga då. Dvs hon bjöd till...
 
Min moster skiljde sig tidigt, dvs hon var ofta ensam med tre små barn (två år mellan dem och sista omgången var tvillingar). Hon krävde verkligen inte att få ha företräde gentemot sina kollegor utan de brukade diskutera ihop sig inför helger osv. Ofta kunde hon börja rätt sent på julafton (ssk som jobbade natt) så hon kunde fira med familjen och hon jobbade oftast nyår eftersom hon hade flera yngre kollegor som gärna var lediga då. Dvs hon bjöd till...
Då hade hon kanske andra möjligheter till avlastning än vad jag med många andra har. Jag hade ju inte kunnat jobba helger tex, det finns ingen som kan ta hand om barnet. Men därför har jag oxå valt ett jobb där jag inte behöver det.
 
Får hoppas att du inte får in nån ny kollega med samma önskemål/krav tills de åren gått då. Som sagt, det blir ju bara ett problem när många gör anspråk på samma veckor.
Nu skulle jag ju inte diskutera min situation, men det finns ju en anledning till att jag valt att jobba som jag gör, och det är ju till stor del för flexibiliteten. Jag har i många år haft mindre flexibla jobb (med många småbarnskollegor som gjorde att jag oftast fick välja sist) och ett sånt jobb vill jag inte ha med ett litet barn.
 
Då hade hon kanske andra möjligheter till avlastning än vad jag med många andra har. Jag hade ju inte kunnat jobba helger tex, det finns ingen som kan ta hand om barnet. Men därför har jag oxå valt ett jobb där jag inte behöver det.

Man får se till att skaffa någon som kan passa barnet, typ barnvakt. Så har jag lyckats göra i flera år, utan att ha någon släkt eller dylikt i närheten.
 
Min moster skiljde sig tidigt, dvs hon var ofta ensam med tre små barn (två år mellan dem och sista omgången var tvillingar). Hon krävde verkligen inte att få ha företräde gentemot sina kollegor utan de brukade diskutera ihop sig inför helger osv. Ofta kunde hon börja rätt sent på julafton (ssk som jobbade natt) så hon kunde fira med familjen och hon jobbade oftast nyår eftersom hon hade flera yngre kollegor som gärna var lediga då. Dvs hon bjöd till...
Och jag bjuder faktiskt till oxå, även om jag valt att vara anti i denna tråd tex ska jag under de mest attraktiva veckorna i sommar in och jobba i covid vården för att de som slitit där i över ett år ska kunna ha semester. Men det kräver ju att min sambos kollegor får offra sig eftersom förskolan är stängd.
 
Ja jag tycker det är ganska slitigt att vara helt själv med en två åring i en månad.
Har man valt att ha barn kan det vara ett pris man får betala och det är något ensamstående föräldrar och definitivt inget man kan kräva att andra jämt och ständigt offrar sig för för att man ska få slippa.

En del föräldrar har inte ens lyxen att kunna välja att inte ha ensamt ansvar för barnet när förskolan har stängt och då kanske dygnet runt och inte bara dagtid som det oftast gäller för de med partner.
 
Då hade hon kanske andra möjligheter till avlastning än vad jag med många andra har. Jag hade ju inte kunnat jobba helger tex, det finns ingen som kan ta hand om barnet. Men därför har jag oxå valt ett jobb där jag inte behöver det.

Lite av min poäng var att hon var oftast ensam med tre små barn... dvs hon hade inte lyxen att inte orka vara ensam med dem. Var hon ledig hade hon barnen, punkt slut. Min mormor hjälpte till ibland men det var ju när moster jobbade och exet inte kunde ha barnen (han jobbade nattjour ibland), inte när moster var ledig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 687
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 388
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp