Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså. Jag vet inte jag men jag flyttar gärna min semester till mindre attraktiva dagar/veckor om det hjälper en kollega att slippa ha barn på jourförskola.

Jag har barn men har det så förspänt med en man som oftast kan vara ledig när förskolan är stängd och mor/farföräldrar som gärna ställer upp. Alla har ju inte det och kan lösa barnpassningen de 5-6 (!) veckor förskolan har stängt på sommaren pluss alla andra dagar de stänger.

Känns som självklart för mig 🤷‍♀️

Är själv tacksam för att det inte gnälldes (vad jag vet 😅) den period jag var undantagen från att jobba kvällar eftersom min man jobbade borta under veckorna och vanliga förskolan stängde 18.00.

Jag hade gnällt om det gjort att jag fått jobba fler kvällspass ;)
Jag har själv ett jobb som innebär tjänstgöring till efter fritids stängt. (Nu spelar det ingen roll för min unge är stor men jag har jobbat i samma myndighet sen hon var ett år.) Jag löste det med att fixa en jäkla massa barnvakter. (Mina föräldrar bor nästan 50 mil bort så där hade jag inte möjlighet till avlastning.) Min unge är mitt ansvar, inte mina kollegors.
 
När man hör om sådant här förstår man varför småbarnsföräldrar inte alltid är attraktiva på arbetsmarknaden...

Vilket också är en anledning till att jag på samtliga anställningsintervjuer poängterar min frivilliga barnlöshet, trots att jag inte alls ska behöva nämna sådant. Man ser liksom att de intervjuande gubbarna läser skylten "kvinna i barnafödande ålder" med röda stora bokstäver. Och jag vill inte dra några fler nackdelar av att vara född i fel kön. I mitt jobb är det väldigt krångligt att lära upp folk, så om de sedan försvinner 1,5 år och därefter är borta titt som tätt kommer de att undvikas. Och även om det inte ska ske sådan selektering så gör det garanterat det ändå...
 
Självklart ska man få vara föräldraledig och ha vab. Men man behöver ställa upp för sina kollegor också. Jag har valt att lägga 2v semester i juni och tre i augusti. Chefen påtalade att jag hade rätt till sammanhängande ledighet, men jag valde det frivilligt. Jag vet nämligen att det alltid är problem med att få ihop sommaren. Då blir jag inte nöjd när folk tar ut föräldraledighet bara för att de inte får som de vill..

Men jag blir riktigt irriterad på att folk utnyttjar vab. Har haft en på tidigare jobb som utnyttjade systemet. Och det är inte jätteovanligt att jag hör att folk tar ut vab av helt andra anledningar än sjukt barn..
 
Sambons kollegor offrar sig för att sambon inte har någon semester?

Jag ogillar föräldraledighetslagen men jag kan också ogilla människor som utnyttjar ett system bara för att man kan. Jag föredrar att ha kollegor som är lösningsorienterade och vill arbetslagets bästa, inte sitt eget bästa 100 procent av tiden.
Ja, min sambos kollegor får ett litet helvete eftersom han har tagit föräldraledigt under förskolans stängningsveckor. Mina kollegor bryr sig inte om när jag har semester, men jag har ingen lust att lägga mina fyra veckor när jag är ensam med barnet.
 
Ja, min sambos kollegor får ett litet helvete eftersom han har tagit föräldraledigt under förskolans stängningsveckor. Mina kollegor bryr sig inte om när jag har semester, men jag har ingen lust att lägga mina fyra veckor när jag är ensam med barnet.

Du har ingen lust? Nu kanske dina nuvarande kollegor inte bryr sig men du kan ju få nya. De kollegorna kanske inte har lust att anpassa sig efter vad du känner för utan de kanske vill kompromissa.
 
Du har ingen lust? Nu kanske dina nuvarande kollegor inte bryr sig men du kan ju få nya. De kollegorna kanske inte har lust att anpassa sig efter vad du känner för utan de kanske vill kompromissa.
Nä den sitsen tänker jag försöka låta bli att sätta mig i, det är väldigt smidigt som småbarnsförälder att kunna göra lite som man vill med arbetstider och semester, det drabbar inte mina kollegor.
 
Ja, min sambos kollegor får ett litet helvete eftersom han har tagit föräldraledigt under förskolans stängningsveckor. Mina kollegor bryr sig inte om när jag har semester, men jag har ingen lust att lägga mina fyra veckor när jag är ensam med barnet.
Att ha lust till att ha ledigt vissa veckor har fler än småbarnsföräldrar. Även par utan barn föredrar ofta att ha semester tillsammans med andra, ja även ensamstående kan ha önskemål.

Rättvisast är väl då att jämka så att alla får så bra som möjligt och inte att småbarnsföräldrar går före.
 
Ja, min sambos kollegor får ett litet helvete eftersom han har tagit föräldraledigt under förskolans stängningsveckor. Mina kollegor bryr sig inte om när jag har semester, men jag har ingen lust att lägga mina fyra veckor när jag är ensam med barnet.

Det blir ju ett problem först när många vill ha ledigt samtidigt. Om det är så, då får man faktiskt offra sig ibland, om man vill ha en vettig stämning på sin arbetsplats.

Det fanns en tid när jag var aktiv med häst och då ville jag inte ha semester i juli när det inte var några tävlingar. Det passade ju jättebra för min (enda) kollega ville ju ha ledigt då. Win-win. Men alla har ju inte så bra matchningar och då får man ta vartannat år tycker jag. De flesta fattar det utan att det ska behöva tjafsas.
 
Nä den sitsen tänker jag försöka låta bli att sätta mig i, det är väldigt smidigt som småbarnsförälder att kunna göra lite som man vill med arbetstider och semester, det drabbar inte mina kollegor.

Det kan ju också vara så att det helt plötsligt spelar roll när du är ledig och dina kollegor helt plötsligt vill ha specifika veckor. Någon ska gifta sig, någon ska köpa en hundvalp och ytterligare någon har en ny partner och vill åka på kryssning med denne.
 
Det blir ju ett problem först när många vill ha ledigt samtidigt. Om det är så, då får man faktiskt offra sig ibland, om man vill ha en vettig stämning på sin arbetsplats.

Det fanns en tid när jag var aktiv med häst och då ville jag inte ha semester i juli när det inte var några tävlingar. Det passade ju jättebra för min (enda) kollega ville ju ha ledigt då. Win-win. Men alla har ju inte så bra matchningar och då får man ta vartannat år tycker jag. De flesta fattar det utan att det ska behöva tjafsas.
Ingen av oss är i dagsläget intresserade av att offra hälsa och relation för andras skull. Det är ju övergående och om några år kommer situationen se annorlunda ut, då får vi gilla läget åt andra hållet istället.
 
Det kan ju också vara så att det helt plötsligt spelar roll när du är ledig och dina kollegor helt plötsligt vill ha specifika veckor. Någon ska gifta sig, någon ska köpa en hundvalp och ytterligare någon har en ny partner och vill åka på kryssning med denne.
Nej det kommer inte hända på mitt jobb, vi är inte beroende av varandra på det sättet. Det är självvalt för att underlätta vardagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 688
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 389
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp