Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så länge det finns barn som barnet känner där samtidigt så ser jag inte riktigt problemet om det inte finns npf eller andra orsaker till att barnet har extra svårt med förändringar. Det är nog mitt bästa minne av förskolan när man fick leka på ”fel” avdelnings gård för att det var sommar och verksamheten var ihopslagen med fler årskullar.
Mitt sämsta minne av förskolan: sommarsammanslagningarna när man placerades på annan förskola. Fruktansvärt! Mamma gjorde vad hon kunde för att undvika det, men som ensamstående med vårdjobb var det omöjligt att lösa helt. Ingen npf.
Min unge kommer aldrig behöva vara på föris under sammanslagningar (nej det går inte ut över nån annan, jag lägger min semester när jag vill, vilket även mina kollegor gör).
 
Får nog konstatera att jag är glad åt att bara någon enstaka kollega har barn. Dvs, inte många som kan tänkas försöka med föräldraledighet för att få det som de vill med ledighet. De som har barn hos oss är dessutom ganska flexibla. Den ena kollegan har sitt barn hos sig nästan på heltid, men brukar ta ut semester under tex påsklov och sportlov och inte lika mycket under sommaren. Det tycker jag är smidigt :p

För egen del är jag sådan som gärna har semester på andra tider än "alla andra". Chefen tycker såklart att det är utmärkt. Desto mindre utmärkt känns det nu när jag vill ha semstern på hösten istället för på sommaren och han inte är säker på att det går att ordna :meh: Trots att vi måste(!) ha personal på plats så måste visst alla ha semester under sommaren, enbart för att inte ha "för mycket" semester att ta ut senare under året när det oftast är mer att göra på jobbet. Imorgon ska jag få besked om hur det blir med min sommarsemester. Lite spännande eftersom chefen just nu satt upp att jag ska ha semester i mitten/slutet av juni. Det är underbart bra framförhållning med allt på mitt jobb ibland :cautious: (något år tidigare var en kollega inte ens säker på om sommarsemestern blivit beviljad eller inte när det var dags för första semesterdagen, så jag är egentligen inte förvånad)
 
Men om omsorgen är stängd tre veckor och ni föräldrar har fyra veckor var semesterledigt så bör ni kunna få till ledighet även tillsammans.
Jag har varit ensamstående och haft barn, nästintill på heltid, och heltidsjobb sen innan min unge var två år. Du behöver inte föreläsa på något sätt om hur det är att vara förälder.

Dessutom är det ju så att om föräldrar konstant ska ha trumf på hand så kanske övriga på arbetsplatsen aldrig får ha semester tillsammans med sin partner.
Här är omsorgen stängd fyra veckor och min sambo har inte semester.
 
Vilken slags arbete har din partner som gör att du skulle vara "ledig dygnet runt ensam med en tvååring"? Föräldraledigheten är väl visst till för föräldrar; föräldrar som vill ha tid att ta hand om sina barn på tid där de annars måste arbeta. Jag hänger inte riktigt med i vad du menar.

Jag tror du kan stryka "ledig med" ur din sista mening. Det kan vara enormt påfrestande att vara förälder, men jag förstår inte varför det skulle prioriteras på ett sätt som gör att det ska gå ut över andras möjlighet att få semester?

Nu lyder föräldraledighet under ett annat regelverk, och planerar man och informerar i god tid så har man möjligheten att ta ledigt och om man gör det under några få småbarnsår tror jag ingen reagerar speciellt negativt. Sätter man i system att söka föräldraledigt först efter planeringen är klar för att man är missnöjd, eller "hotar" med att ta föräldraledigt istället om man inte får de semesterveckor man vill - så får man räkna med att det reageras starkt negativt.

(Det kan till och med reageras så starkt negativt att personen som gör det helt plötsligt får ett helvete med sitt liv hela hösten och våren - för ingen, ingen alls är särskilt intresserad att ens diskutera byten av pass längre. Hypotetiskt exempel som skulle kunna ha inträffat på slutet av 90-talet.)
Det finns många såna jobb :). I sommar hade jag behövt lägga all ledighet så jag var helt ensam med barnet 4 v om inte min sambo tagit föräldraledigt. För mitt jobb hade det funkat fint men för mig otroligt dåligt. För min sambos jobb funkar det oxå dåligt men de har iaf ingen semesterplanering att ta hänsyn till där!
 
Det finns många såna jobb :). I sommar hade jag behövt lägga all ledighet så jag var helt ensam med barnet 4 v om inte min sambo tagit föräldraledigt. För mitt jobb hade det funkat fint men för mig otroligt dåligt. För min sambos jobb funkar det oxå dåligt men de har iaf ingen semesterplanering att ta hänsyn till där!
Vad hindrar att i god tid ansöka om föräldraledighet och sen ha en semester tillsammans vid annat tillfälle?

Jobbar din sambo på annan ort eller om du är helt ensam i 4 veckor?
 
Det finns många såna jobb :). I sommar hade jag behövt lägga all ledighet så jag var helt ensam med barnet 4 v om inte min sambo tagit föräldraledigt. För mitt jobb hade det funkat fint men för mig otroligt dåligt. För min sambos jobb funkar det oxå dåligt men de har iaf ingen semesterplanering att ta hänsyn till där!

Är det alltså så svårt att vara ensam med barnet?

Jag antar att din sambo typ jobbar på ojeplattform eller som sjöman om du är helt själv när sambon jobbar.
 
En kompis som var schemaansvarig på en butik berättade att de hade en personal som alltid VAbbade både måndag och fredag - ALLTID inga undantag.

Fast då undrar man ju varför det inte har blivit ett ärende hos försäkringskassan för länge sen, eller om någon inte reagerat på att barnet är sjukt konstant flera dagar i veckan... Låter ju smått absurt att det kan pågå.

Skulle ändå tro att det är extremt ovanligt att systemet utnyttjas på det viset. Men sådana människor kommer det ju alltid att finnas tyvärr, oavsett om det gäller barn eller sjukskrivningar eller vård av närstående eller vad det nu kan vara.
 
Så dina kollegor ska offra sig för att din partner inte har någon semester?

När alternativen är att barnet får betala priset eller att ens kollegor får göra det är valet enkelt.

Nu har jag tack och lov aldrig behövt göra det valet. Min semester är inte beroende av någon annan utan enbart beroende av hur mycket jobb det finns att göra just då. Mina arbetsuppgifter står till största delen ogjorda när jag har semester och brukar oftast inte behöva fråg om lov utan jag informerar chefen om att jag tänkte ha semester vecka x, y och z. Svaret brukar vara "tack för info".
 
Egoism i dess finaste form. (Det är ju ni föräldrar som har valt ett upplägg där den ena föräldern inte har någon semester.)

Inte jag. Jag har inga problem med semester och det har inte min man heller (även om han måste lämna in semesteransökan osv). Men jag kan förstå de som sitter i den sitsen.
 
När alternativen är att barnet får betala priset eller att ens kollegor får göra det är valet enkelt.

Nu har jag tack och lov aldrig behövt göra det valet. Min semester är inte beroende av någon annan utan enbart beroende av hur mycket jobb det finns att göra just då. Mina arbetsuppgifter står till största delen ogjorda när jag har semester och brukar oftast inte behöva fråg om lov utan jag informerar chefen om att jag tänkte ha semester vecka x, y och z. Svaret brukar vara "tack för info".
Sen får andra barn (eller ens eget) betala priset när småbarnsföräldrar är oattraktiva på arbetsmarknaden och det är svårt att få nytt jobb när man förlorat det. Det är det andra sidan av myntet som förstärks om en chef får dåliga erfarenheter av småbarnsföräldrar som förutom att de naturligt hr en del frånvaro pga barn dessutom utnyttjar systemet.
 
Så dina kollegor ska offra sig för att din partner inte har någon semester?

Om det är några som "offrar sig" så är det väl sambon kollegor isf? Men jag tycker det är ett väldigt märkligt sätt att se på det att det är kollegorna som offrar sig när medarbetare använder sig av sin lagstadgade rätt till ledighet (även om jag som jag skrivit tidigare helt håller med om att konsekvenserna av lagstiftningen blir problematiskt ibland). Om föräldern som är föräldraledig sköter det enligt konstens alla regler och har sökt föräldraledighet från början med rätt framförhållning osv finns det ju liksom ingen anledning. Jag fattar inte varför man ska bli upprörd på någon annan än lagstiftaren.
 
Alltså. Jag vet inte jag men jag flyttar gärna min semester till mindre attraktiva dagar/veckor om det hjälper en kollega att slippa ha barn på jourförskola.

Jag har barn men har det så förspänt med en man som oftast kan vara ledig när förskolan är stängd och mor/farföräldrar som gärna ställer upp. Alla har ju inte det och kan lösa barnpassningen de 5-6 (!) veckor förskolan har stängt på sommaren pluss alla andra dagar de stänger.

Känns som självklart för mig 🤷‍♀️

Är själv tacksam för att det inte gnälldes (vad jag vet 😅) den period jag var undantagen från att jobba kvällar eftersom min man jobbade borta under veckorna och vanliga förskolan stängde 18.00.
 
Jag har både fått anpassa semester själv efter småbarnsföräldrar och haft bekymmer som chef med att få ihop rättvisa semestrar i arbetsgrupper där flera har småbarn och tar ut föräldraledighet de mest attraktiva sommarveckorna - och bemanning krävs hela sommaren. Jag tycker verkligen inte "valet är enkelt" som @Lingon skriver ovan. Barnens välmående är föräldrarnas ansvar, inte kollegornas. Jag har också varit med om att VAB konsekvent tas ut på extra jobbiga arbetsdagar, ibland inplanerat i förväg (vad sägs om kalenderanteckningen "kanske sjuk, annars VAB"?). Japp, vi har en lagstiftning som ger föräldrar stora möjligheter. Det ska förstås användas när det är nödvändigt. Men samtidigt är lite lojalitet och förståelse för att andra personer inte tycker det är jättekul att konsekvent stå tillbaka för andras barn en trevlig egenskap också.
 
Jag har både fått anpassa semester själv efter småbarnsföräldrar och haft bekymmer som chef med att få ihop rättvisa semestrar i arbetsgrupper där flera har småbarn och tar ut föräldraledighet de mest attraktiva sommarveckorna - och bemanning krävs hela sommaren. Jag tycker verkligen inte "valet är enkelt" som @Lingon skriver ovan. Barnens välmående är föräldrarnas ansvar, inte kollegornas. Jag har också varit med om att VAB konsekvent tas ut på extra jobbiga arbetsdagar, ibland inplanerat i förväg (vad sägs om kalenderanteckningen "kanske sjuk, annars VAB"?). Japp, vi har en lagstiftning som ger föräldrar stora möjligheter. Det ska förstås användas när det är nödvändigt. Men samtidigt är lite lojalitet och förståelse för att andra personer inte tycker det är jättekul att konsekvent stå tillbaka för andras barn en trevlig egenskap också.

När man hör om sådant här förstår man varför småbarnsföräldrar inte alltid är attraktiva på arbetsmarknaden...
 
Om det är några som "offrar sig" så är det väl sambon kollegor isf? Men jag tycker det är ett väldigt märkligt sätt att se på det att det är kollegorna som offrar sig när medarbetare använder sig av sin lagstadgade rätt till ledighet (även om jag som jag skrivit tidigare helt håller med om att konsekvenserna av lagstiftningen blir problematiskt ibland). Om föräldern som är föräldraledig sköter det enligt konstens alla regler och har sökt föräldraledighet från början med rätt framförhållning osv finns det ju liksom ingen anledning. Jag fattar inte varför man ska bli upprörd på någon annan än lagstiftaren.

Sambons kollegor offrar sig för att sambon inte har någon semester?

Jag ogillar föräldraledighetslagen men jag kan också ogilla människor som utnyttjar ett system bara för att man kan. Jag föredrar att ha kollegor som är lösningsorienterade och vill arbetslagets bästa, inte sitt eget bästa 100 procent av tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 687
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 387
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp