Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Saken är bara att det ofta spelas på föräldrakortet typ jämt utan att FL ens är med i samtalet. Min mamma får exempelvis alltid stå tillbaka vid storhelger för de som har barn men FL är slut för att jag är strax under 30. Att vi också vill fira jul tillsammans slår inte lika högt. Eller så tar de ut FL trots att schemat är satt och mamma får jobba istället. Tänker att artikeln mer trycker på attityden, hon som är författare skriver massor om hur barnlösa (frivilligt eller ofrivilligt) ofta på arbetsplatser förväntas ställa upp och täcka upp för "de har ändå inga barn", som att hennes relationer eller lediga tid är mindre värda för att hon inte avlat av sig.
Som tur är så är det ganska bra upplagt på mitt jobb, jag vill ha sjukt sen semester mot vad mina kollegor med barn har, så det krockar inte.

Det är ju bedrövligt om det hanteras så, och då definitivt ett attitydproblem. Men då attitydproblem hos arbetsgivaren i att behandla sina medarbetare lika.
 
Jag tänker om man har problem med hur lagen för föräldraledighet ser kanske man inte ska jobba inom ett yrke där minimiibemanning är en issue. Om man har problem med att ens arbetsgivare ger fördelar till föräldrar kanske man ska jobba för en annan arbetsgivare.

Jag har jobbat i ca 15 år och haft fyra arbetsgivare och har aldrig blivit nekad en ledighet. (Jag kan inte minnas att någon av mina kollegor har blivit nekade heller.)
 
Jag tänker om man har problem med hur lagen för föräldraledighet ser kanske man inte ska jobba inom ett yrke där minimiibemanning är en issue. Om man har problem med att ens arbetsgivare ger fördelar till föräldrar kanske man ska jobba för en annan arbetsgivare.

Jag har jobbat i ca 15 år och haft fyra arbetsgivare och har aldrig blivit nekad en ledighet. (Jag kan inte minnas att någon av mina kollegor har blivit nekade heller.)

Jag upplever ibland att vissa arbetstagare tar lite för stor hänsyn till arbetsgivaren och inte söker ledighet som man vet är lite obekväm för arbetsgivaren. Istället för att man gör det i god tid och därmed ger arbetsgivaren alla möjligheter i världen att lösa sina problem i god tid. Jag tänker nog att ett bra samarbete mellan både arbetsgivare och arbetstagare och mellan kollegor, gör att ledighet sällan behöver nekas eller åtminstone att den allra viktigaste och mest prioriterade ledigheten kan fås.
 
Så alla vi som aldrig får några barn ska behöva stå tillbaka hela arbetslivet?

Det undrar jag med.

Om än jag genom åren ofta suckat över gubbarna i min bransch, så inser jag i den här tråden att det finns en fördel. De är mindre benägna att vilja vara lediga med sina barn. Det största problemet med detta med FL-kortet hade jag inom vården och då jag jobbade i en storstad (mer moderna män kanske..?):angel:
 
Och de som, frivilligt eller ofrivilligt, aldrig skaffar några barn? Ska de aldrig få den semester de vill, för att de inte har det heliga småbarnskortet att dra? Är det inte framför allt att salta rejält i ett redan väldigt svidande sår för någon som kanske tampas med ofrivillig barnlöshet? "Du kan inte få några barn och nu ska du minsann inte få den semester du vill ha heller, för andra på din arbetsplats har minsann barn."
Men jösses. Nog för jag stött på egoistiska kollegor vad gäller semesterplanering men det är nog mer dina känslor du projicerar på föräldrar.
 
Beteende? De använder sig av de lagar och regler som finns.

För mig är det stor skillnad på att använda sig av lagar och regler som de är tänkta att användas, jämfört med att utnyttja lagar och regler på andras bekostnad. Vilket det blir om man spelar ett spel där ens egen ledighetsperfektion är högsta prioritet oavsett vad det innebär för kollegorna.

I praktiken har jag sällan sett det, men jag tänker på när man inväntar beslut från planeringen och sedan trumfar det med föräldraledighetsansökan för att man är missnöjd , som ett bra exempel på det.
 
Men det betyder ju inte att man inte kan vara lite betänksam över sina kollegors situation och tänka att även de vill vara lediga samma veckor. Ge och ta tycker jag är fullt rimligt att kunna göra även som förälder.

Men om nu skolan/förskolan är stängd just de veckorna och barnet då skulle behöva vara på en förskola hen aldrig varit på med personal och barn hen aldrig träffat innan? Den situationen är verklighet för många föräldrar och barn på sommarlovet. Eftersom förskolornas personal också ska vara lediga. Eftersom det är färre barn på förskolan på sommarlovet så är det vanligt att förskolor slås ihop på sommaren. De kan då inte garantera att det finns nån personal som ens barn känner där varje dag. Sånt är viktigt för de flesta små barn.
 
Men jösses. Nog för jag stött på egoistiska kollegor vad gäller semesterplanering men det är nog mer dina känslor du projicerar på föräldrar.
Nu har jag absolut inte sagt att det är så på min arbetsplats. Jag svarade på en annan användares inlägg om att de som gör så tidigare varit barnlösa och därför har fog att göra så.
 
Dom som tjafsar på mitt jobb är två medålders karlar. Varje år ska dom ha samma veckor. Varje år får chefen säga att ni får turas om. Riktigt fula ord har yttrats om chefen i denna fråga.
 
Men om nu skolan/förskolan är stängd just de veckorna och barnet då skulle behöva vara på en förskola hen aldrig varit på med personal och barn hen aldrig träffat innan? Den situationen är verklighet för många föräldrar och barn på sommarlovet. Eftersom förskolornas personal också ska vara lediga. Eftersom det är färre barn på förskolan på sommarlovet så är det vanligt att förskolor slås ihop på sommaren. De kan då inte garantera att det finns nån personal som ens barn känner där varje dag. Sånt är viktigt för de flesta små barn.
Om man är ensam förälder kan det såklart se annorlunda ut, de flesta barn har dock minst två föräldrar som kan dela på ledigheten.
 
Men om nu skolan/förskolan är stängd just de veckorna och barnet då skulle behöva vara på en förskola hen aldrig varit på med personal och barn hen aldrig träffat innan? Den situationen är verklighet för många föräldrar och barn på sommarlovet. Eftersom förskolornas personal också ska vara lediga. Eftersom det är färre barn på förskolan på sommarlovet så är det vanligt att förskolor slås ihop på sommaren. De kan då inte garantera att det finns nån personal som ens barn känner där varje dag. Sånt är viktigt för de flesta små barn.
Så länge det finns barn som barnet känner där samtidigt så ser jag inte riktigt problemet om det inte finns npf eller andra orsaker till att barnet har extra svårt med förändringar. Det är nog mitt bästa minne av förskolan när man fick leka på ”fel” avdelnings gård för att det var sommar och verksamheten var ihopslagen med fler årskullar.
 
Så länge det finns barn som barnet känner där samtidigt så ser jag inte riktigt problemet om det inte finns npf eller andra orsaker till att barnet har extra svårt med förändringar. Det är nog mitt bästa minne av förskolan när man fick leka på ”fel” avdelnings gård för att det var sommar och verksamheten var ihopslagen med fler årskullar.

Nä, du gör inte det. Föräldern som har ett osäkert barn som behöver stöd och trygghet från en vuxen hen känner upplever nog situationen annorlunda. Åldern på barnet spelar dessutom stor roll. Tvååringar bryr sig sällan om andra barn så till den grad att de fungerar som ett stöd istället för en trygg vuxen famn att krypa upp i. För en 5-åring är det ju annorlunda och då kan det absolut räcka att det finns kompisar där.
 
Så föräldrarna har inget ansvar för sitt beteende?

Vilket beteende? Om medarbetare försöker övertyga sina kollegor om att de minsann förtjänar semestern bättre pga barn så är det ju inteett särskilt trevligt beteende som personen såklart har ansvar för i relationen kollegor emellan, Det gäller ju samtliga kollegor oavsett vad ens anledning till ledigheten är.

Men själva situationen är ju arbetsgivarens ansvar. Har man ett så dåligt system för semesteransökningar att situationen uppstår att medarbetarna "går på" varandra så är det verkligen dags att göra något åt saken.
 
Men om nu skolan/förskolan är stängd just de veckorna och barnet då skulle behöva vara på en förskola hen aldrig varit på med personal och barn hen aldrig träffat innan? Den situationen är verklighet för många föräldrar och barn på sommarlovet. Eftersom förskolornas personal också ska vara lediga. Eftersom det är färre barn på förskolan på sommarlovet så är det vanligt att förskolor slås ihop på sommaren. De kan då inte garantera att det finns nån personal som ens barn känner där varje dag. Sånt är viktigt för de flesta små barn.
De allra flesta barn klarar den situationen bra så länge de har några kompisar och de flesta förskolor gör sitt bästa för att någon vuxen ska vara med som känner barnet. Visst om man har ett mycket otryggt barn med speciella behov och ingen pappa till barnet som an rycka in kan det säkert bli problem i enstaka fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 686
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 387
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp