Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min moster skiljde sig tidigt, dvs hon var ofta ensam med tre små barn (två år mellan dem och sista omgången var tvillingar). Hon krävde verkligen inte att få ha företräde gentemot sina kollegor utan de brukade diskutera ihop sig inför helger osv. Ofta kunde hon börja rätt sent på julafton (ssk som jobbade natt) så hon kunde fira med familjen och hon jobbade oftast nyår eftersom hon hade flera yngre kollegor som gärna var lediga då. Dvs hon bjöd till...

Precis, ge och ta.
Jag har ungen varannan jul och vartannat nyår. Således kan jag jobba antingen julen eller nyåret. Skulle det vara så att mina föräldrar kommer på besök under aktuell högtid så jobbar jag och firar istället efter jobbet.
 
Har man valt att ha barn kan det vara ett pris man får betala och det är något ensamstående föräldrar och definitivt inget man kan kräva att andra jämt och ständigt offrar sig för för att man ska få slippa.

En del föräldrar har inte ens lyxen att kunna välja att inte ha ensamt ansvar för barnet när förskolan har stängt och då kanske dygnet runt och inte bara dagtid som det oftast gäller för de med partner.
För mig hade det i år varit dygnet runt. Och det känns lyxigt att det inte blir så.
 
Lite av min poäng var att hon var oftast ensam med tre små barn... dvs hon hade inte lyxen att inte orka vara ensam med dem. Var hon ledig hade hon barnen, punkt slut. Min mormor hjälpte till ibland men det var ju när moster jobbade och exet inte kunde ha barnen (han jobbade nattjour ibland), inte när moster var ledig.
Jag har den lyxen att jag ibland kan få vara ledig själv. Jag skäms inte alls för att säga att jag behöver det. Jag orkar absolut men jag är en bättre förälder om jag ibland får slippa.
 
Nu skulle jag ju inte diskutera min situation, men det finns ju en anledning till att jag valt att jobba som jag gör, och det är ju till stor del för flexibiliteten. Jag har i många år haft mindre flexibla jobb (med många småbarnskollegor som gjorde att jag oftast fick välja sist) och ett sånt jobb vill jag inte ha med ett litet barn.
Ja man kan tala om att folk väljer att ha den situationen, men alla har inte så lätt att hitta flexibla jobb när de kan ta ledigt som de vill utan att de drabbar andra. Det låter lite föraktfullt mot folk som inte har det som du även om du troligen inte menar det.
 
Självklart ska man få vara föräldraledig och ha vab. Men man behöver ställa upp för sina kollegor också. Jag har valt att lägga 2v semester i juni och tre i augusti. Chefen påtalade att jag hade rätt till sammanhängande ledighet, men jag valde det frivilligt. Jag vet nämligen att det alltid är problem med att få ihop sommaren. Då blir jag inte nöjd när folk tar ut föräldraledighet bara för att de inte får som de vill..

Men jag blir riktigt irriterad på att folk utnyttjar vab. Har haft en på tidigare jobb som utnyttjade systemet. Och det är inte jätteovanligt att jag hör att folk tar ut vab av helt andra anledningar än sjukt barn..
Jag har en föredetta kollega som alltid brukade vaba på sommaren om det var riktigt fint väder, då åkte de till sin sommarstuga. Andra kollegor hade faktiskt konfronterat honom och han menade på att barnen ju lika gärna kunde vara där som hemma när de var sjuka. :grin:
Jag tänker att det inte varar för evigt, utan bara under den tiden man har möjlighet att ta föräldraledigt vilket ju är en begränsad tid. Jag har gett väldigt mycket i många år och tänker att jag kommer göra det igen vid behov när mitt liv är annorlunda.
Fast den "begränsade tiden" är ju ändå tolv år. Det är lång tid, och har man viss ruljans på anställda så är det ju i princip garanterat att det alltid kommer finnas någon som kan ta ut FL.
 
Precis, ge och ta.
Jag har ungen varannan jul och vartannat nyår. Således kan jag jobba antingen julen eller nyåret. Skulle det vara så att mina föräldrar kommer på besök under aktuell högtid så jobbar jag och firar istället efter jobbet.
Ja så kan ju jag oxå göra (och har gjort) med skillnaden att det varannat år blir både jul och nyår och varannat år inget av det.
 
Jag har den lyxen att jag ibland kan få vara ledig själv. Jag skäms inte alls för att säga att jag behöver det. Jag orkar absolut men jag är en bättre förälder om jag ibland får slippa.

Det har jag full förståelse för men jag gillar inte attityden att dina behov ska gå före dina kollegors önskningar (nu vet jag att det inte är så för dig men jag pratar om principen). Det är så jäkla ego och jag som frivilligt barnlös blir faktiskt väldigt provocerad av det. Det, plus att det skulle vara så jobbigt att vara ensam med barnet... det kanske man skulle ha tänkt på innan man skaffade barn.
 
Det har jag full förståelse för men jag gillar inte attityden att dina behov ska gå före dina kollegors önskningar (nu vet jag att det inte är så för dig men jag pratar om principen). Det är så jäkla ego och jag som frivilligt barnlös blir faktiskt väldigt provocerad av det. Det, plus att det skulle vara så jobbigt att vara ensam med barnet... det kanske man skulle ha tänkt på innan man skaffade barn.
Jag är ju ensam med barnet (och jobbar heltid) långa perioder. Det funkar, men har jag möjlighet till återhämtning så tar jag gärna den. Det är inte något konstigt alls. Jag förstår inte vad det är som är så provocerande med att min sambo tagit föräldraledigt med ett par månaders framförhållning. Det blir alltid jobbigt på hans jobb när någon är ledig, men alternativet är ju då att ingen i den Mansdominerade branschen någonsin är föräldraledig. Det tycker jag vore jäkligt trist.
 
Att ha lust till att ha ledigt vissa veckor har fler än småbarnsföräldrar. Även par utan barn föredrar ofta att ha semester tillsammans med andra, ja även ensamstående kan ha önskemål.

Rättvisast är väl då att jämka så att alla får så bra som möjligt och inte att småbarnsföräldrar går före.
Jag som ensamstående vill ha semester samtidigt som de vänner jag brukar göra saker tillsammans med. En av mina närmsta vänner som jag brukar resa ihop med jobbar på ett föräldrakooperativ som är stängt en viss tid under sommaren. Jag har också andra vänner som jag umgås med men de har också situationer som de måste anpassa sig till.
En sommar för flera år sen ändrade jag på min semester för att anpassa mig till arbetsplatsen, och den semestern blev hemsk då jag bara hade sällskap en av fyra veckor. Jag var inte utvilad och pigg utan nästan deprimerad.

Nu har jag kommit fram till vilka veckor som passar mig bäst, och jag är väldigt tacksam mot mina kollegor varje sommar som det funkar att jag är ledig när jag önskar.
 
Men varför inte byta tjänster med någon annan förälder på omsorgen? De ungarna träffar ju ändå varandra.
Jag har knappt träffat någon annan förälder 🙄. Lämnar oftast först och hämtar sällan samtidigt som någon annan. Det blir ju inte heller något kallprat eftersom Max en vuxen i taget får vara inne. Det blir nog lättare om något år eller så när de faktiskt börjar leka med andra barn på ett annat sätt, och inte bara bredvid.
 
Jag har knappt träffat någon annan förälder 🙄. Lämnar oftast först och hämtar sällan samtidigt som någon annan. Det blir ju inte heller något kallprat eftersom Max en vuxen i taget får vara inne. Det blir nog lättare om något år eller så när de faktiskt börjar leka med andra barn på ett annat sätt, och inte bara bredvid.

Har du inte en mejllista? Det kan ju finnas andra föräldrar i motsvarande sits.
 
Har du inte en mejllista? Det kan ju finnas andra föräldrar i motsvarande sits.
Nope, och ingen lista med namn osv. Det har varit en del incidenter i kommunen så jag tror det är ett principbeslut att inte lämna ut något sånt.sen känner vi andra i samma situation men pga covid har vi haft svårt att hjälpas åt. Alla är oroliga för att bli sjuka när man är ensam så de flesta är väldigt försiktiga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 688
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 389
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp