Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Små barn, möjligen. Då bör det således handla om en eller två somrar. Tänk så märkligt att det för vissa föräldrar pågår i år efter år ...

Nu vet jag inte hur stora grupperna är i omsorg nuförtiden men gissar på ca 15 barn. Sen har respektive grupp i normala fall kanske ett ganska nära samarbete med ytterligare en grupp så ca 30 barn. På det bör det väl vara 5-6 personal? Således ganska många kända ansikten att välja på.
Det är väl en "säkerhetsklausul" de använder sig av. Typ "Grundtanken är att minst en personal ska vara känd men den personalen kan givetvis bli sjuk några dagar så vi kan inte garantera det." Sen kan jag väl tycka att om stängningen pågår i 3-4 veckor så är ju inte personalen okänd mer än någon dag eller två.

5-6 personal på 15 barn hade varit en dröm!
 
Det finns vad jag kan se inget i #116 som säger att @vemsomhelst123 anser sig ha rätt att ha semester samtidigt som sin partner. Hon beskriver varför hon anser sig behöva det och vad hon tror skulle hända om hon inte hade det. Men det är ju verkligen inte samma sak som att kräva att kollegor anpassar sin semester efter sig själv.

Ja det förekommer med all säkerhet småbarnsföräldrar som anser sig ha större rätt till det, och jag har skrivit ett antal gånger i tråden nu att jag tycker det är helt fel. Jag har också skrivit att jag tycker att földraledighetslagen borde kunna ändras för att minska möjligheterna att utnyttja systemet vid tex nekad semester som du skriver. Men jag har ännu inte sett något sådant förslag som rent tekniskt rimligt skulle kunna funka.

Nej, men jag uppfattar undertonen som ganska tydlig. Jag kan också föreställa mig hur det är att vara kollega och höra någon kollega uttrycka sig "om jag inte får semester med min partner så går jag in i väggen för jag kan inte vara ensam med barnet".

Jag vet inte om en variant med att föräldraledighet som trumfkort kräver att ordinarie omsorg är stängd och att annan vårdnadshavare inte är tillgänglig? :confused:
 
Jag skulle aldrig lämna mitt barn till en person jag aldrig träffar och som min enda kontakt med har varit att personen har varit ett namn på en mailinglista. Bara för att en person har barn på samma förskola innebär inte det att personen per automatik är lämplig barnvakt. Nä, jag vill känna personen först innan jag ber hen vara barnvakt.
Den där mejllistan kan ju vara en möjlighet till att lära känna en förälder (om man vill). Första mejlet behöver ju inte bestå av "Hej kan du passa min unge?".
 
Precis. Och det är ju just det folk här tycker är fel. Att FL går före semester. Sen tycker jag att det ör fult att först be som semester och sen när den avvisas ta ut FL de veckorna. Då tycker jag att är just de veckorna så viktiga så får mna ta ut FL för de veckor direkt. Så kan man ta semesterdagar andra veckor när det är mindre attraktivt att vara ledig.
Jag har inte sätt någon här som tycker det är fel att folk kan ta föräldraledighet när det verkligen behövs även om det är attraktiva dagar, alla invändningar jag sett är att man använder föräldraledighet för att få sina önskemål tillgodosedda på andras bekostnad när det gäller vad man önskar och inte vad man absolut behöver.
 
Nej, men jag uppfattar undertonen som ganska tydlig. Jag kan också föreställa mig hur det är att vara kollega och höra någon kollega uttrycka sig "om jag inte får semester med min partner så går jag in i väggen för jag kan inte vara ensam med barnet".

Jag vet inte om en variant med att föräldraledighet som trumfkort kräver att ordinarie omsorg är stängd och att annan vårdnadshavare inte är tillgänglig? :confused:
Fast det kanske är så för just mig just nu. Jag tror inte mina kollegor hade haft något att säga om det om jag hade uttryckt mig så denna sommar om de hade haft några synpunkter på när jag skulle ha semester. De har ju sett att det varit otroligt slitigt under våren med VAB, egen sjukdom i kombination med VAB och sen behöva jobba ikapp med otroligt långa dagar när sambon är hemma. Jag hade blivit förvånad om jag inte fått ”förtur” för några veckor med de kollegor jag har. Precis som en annan kollega som haft ett otroligt tufft år på annat sätt fått ledigt ett par veckor nu i vår där bla jag kommer täcka upp en del ( en av de få kollegor som behöver täckas för).
 
Nej, men jag uppfattar undertonen som ganska tydlig. Jag kan också föreställa mig hur det är att vara kollega och höra någon kollega uttrycka sig "om jag inte får semester med min partner så går jag in i väggen för jag kan inte vara ensam med barnet".

Jag vet inte om en variant med att föräldraledighet som trumfkort kräver att ordinarie omsorg är stängd och att annan vårdnadshavare inte är tillgänglig? :confused:

Och jag uppfattar inte alls den undertonen. Jag tycker också att steget mellan att själv känna att man skulle gå in i väggen om man inte fick semester tillsammans med sin partner och beskriva det i en tråd om ämnet på ett internet forum, och att faktiskt använda det som argument och uttrycka det till sina kollegor och faktiskt kräva det vid semesteransökan är enormt stort.

I teorin ja kanske. Men jag har svårt att se hur det skulle funka i praktiken annat än att konsekvensen blir att det inte längre kommer vara tillåtet öht för föräldrar att vara föräldralediga samtidigt som den andre föräldern har semester?
 
Fast det kanske är så för just mig just nu. Jag tror inte mina kollegor hade haft något att säga om det om jag hade uttryckt mig så denna sommar om de hade haft några synpunkter på när jag skulle ha semester. De har ju sett att det varit otroligt slitigt under våren med VAB, egen sjukdom i kombination med VAB och sen behöva jobba ikapp med otroligt långa dagar när sambon är hemma. Jag hade blivit förvånad om jag inte fått ”förtur” för några veckor med de kollegor jag har. Precis som en annan kollega som haft ett otroligt tufft år på annat sätt fått ledigt ett par veckor nu i vår där bla jag kommer täcka upp en del ( en av de få kollegor som behöver täckas för).

Det bygger ju på att man vet hur ens kollegor har det i slit-och-släp-nivå och det är det ju långtifrån alltid som man vet.
Om jag använder mig själv som exempel så har jag 100 procent närvaro i mer än fem år. Ingen sjukdom och inget VAB. Det betyder inte att jag har det glassigt och plättlätt på alla nivåer.
 
Och jag uppfattar inte alls den undertonen. Jag tycker också att steget mellan att själv känna att man skulle gå in i väggen om man inte fick semester tillsammans med sin partner och beskriva det i en tråd om ämnet på ett internet forum, och att faktiskt använda det som argument och uttrycka det till sina kollegor och faktiskt kräva det vid semesteransökan är enormt stort.

I teorin ja kanske. Men jag har svårt att se hur det skulle funka i praktiken annat än att konsekvensen blir att det inte längre kommer vara tillåtet öht för föräldrar att vara föräldralediga samtidigt som den andre föräldern har semester?

Man kan ju uppfatta saker olika.

Tillåtet blir det ju men det blir mer av en individuell bedömning, precis som med semester. Alltså att föräldraledighet blir mer jämställt med semester.
 
Det bygger ju på att man vet hur ens kollegor har det i slit-och-släp-nivå och det är det ju långtifrån alltid som man vet.
Om jag använder mig själv som exempel så har jag 100 procent närvaro i mer än fem år. Ingen sjukdom och inget VAB. Det betyder inte att jag har det glassigt och plättlätt på alla nivåer.
Nej det är det ju inte för någon! Det låter fantastiskt att slippa VAB i 5 år, det bådar för att det blir bättre 🙄. Du är säkert gjord av ett annat virke än mig oxå, och det har ju redan påpekats i tråden att man inte ska skaffa barn om man tycker det är jobbigt att vara själv med dem längre perioder. Jag vinner kanske inte föräldratävlingen eller kollegetävlingen men jag tror jag är good enough.
 
Man kan ju uppfatta saker olika.

Tillåtet blir det ju men det blir mer av en individuell bedömning, precis som med semester. Alltså att föräldraledighet blir mer jämställt med semester.

Ja och det där den där bedömningen som jag tror blir orimlig att lagstifta om och för arbetsgivaren att bedöma. Konsekvensen blir ju att arbetsgivaren ska sitta och bedöma sina medarbetares barns omsorgsbehov och deras respektives tillgänglighet, som då på något sätt även ska intygas. Jag har bara svårt att få ihop det rent praktiskt med annat än att man inte tillåter kombination semester och föräldraledighet.
 
Jag hade inte reagerat alls om en kollega med barn hade valt att lägga FL under de veckor/delar av veckor som förskola/fritids är stängt, absolut inte! Jag skulle heller inte få för mig att bråka om att jag också ska vara ledig sportlov/påsklov/höstlov (och även om jag skulle vilja det av någon väldigt specifik händelse så skulle det förmodligen gå bra eftersom de veckorna inte är superattraktiva för någon utan barn och därför finns det flera personer som garanterat kommer jobba). Men att först lägga vanlig semester som alla andra, och när chefen nekar det lägga in FL bara för att få som man vill, och sätta det i system, det är det jag tycker är så j-vla fult. Och som någon annan påpekade tidigare, det kan hålla på under väldigt många år och person X kan ha flera barn så att det pågår länge.

Det är precis likadant som att en före detta bekant som jobbade i äldreomsorgen sjukanmälde sig julaftons morgon varje gång hen blev schemalagd att jobba jul (personen saknar för övrigt barn), det sätter kollegor som kanske räknat med att vara lediga i skiten eftersom någon får täcka upp för personens "sjukdom". Eller en 60-årig man på min förra arbetsplats som "råkade" bli sjuk varje gång vi skulle göra något jobbigt eller ha ett trist möte. Så j-vla genomskinligt. Självklart är det en chefsfråga, men har de sin lagliga rätt som föräldrar har är det svårt för chefen att komma åt det.
 
Jag har inte sätt någon här som tycker det är fel att folk kan ta föräldraledighet när det verkligen behövs även om det är attraktiva dagar, alla invändningar jag sett är att man använder föräldraledighet för att få sina önskemål tillgodosedda på andras bekostnad när det gäller vad man önskar och inte vad man absolut behöver.

Hur mycket det går ut över ens kollegor kan organisationen och chefen påverka rätt mycket. En dålig organisation och/eller en dålig chef gör problemet mycket större än vad det hade behövt vara.
 
Fast det kanske är så för just mig just nu. Jag tror inte mina kollegor hade haft något att säga om det om jag hade uttryckt mig så denna sommar om de hade haft några synpunkter på när jag skulle ha semester. De har ju sett att det varit otroligt slitigt under våren med VAB, egen sjukdom i kombination med VAB och sen behöva jobba ikapp med otroligt långa dagar när sambon är hemma. Jag hade blivit förvånad om jag inte fått ”förtur” för några veckor med de kollegor jag har. Precis som en annan kollega som haft ett otroligt tufft år på annat sätt fått ledigt ett par veckor nu i vår där bla jag kommer täcka upp en del ( en av de få kollegor som behöver täckas för).
Men om det finns enskilda omständigheter som gör att någon har det extra slitigt vid ett specifikt tillfälle så är ju inte det något systematiskt missbruk av barnkortet.
Det kan ju hända alla att t.ex. deras mamma dör samtidigt som systern är svårt cancersjuk. Jag förutsätter att de flesta AG kan ha viss humanitet och flexibilitet för att prioritera hur dessa personer får ut sin semester under en begränsad period. Och att vettiga kollegor på en arbetsplats som har någorlunda rättvis semesterhantering inte har något emot det.

Men det är ju situationer som har noll relevans för det systematiska kravet på förtur bara för att det är barn inblandade som diskussionen handlade om.
 
Ja och det där den där bedömningen som jag tror blir orimlig att lagstifta om och för arbetsgivaren att bedöma. Konsekvensen blir ju att arbetsgivaren ska sitta och bedöma sina medarbetares barns omsorgsbehov och deras respektives tillgänglighet, som då på något sätt även ska intygas. Jag har bara svårt att få ihop det rent praktiskt med annat än att man inte tillåter kombination semester och föräldraledighet.

Är det verkligen så svårt? Om omsorgen stänger är det inte så svårt att få ut ett intyg på det. Sen är det väl bara att lämna in intyg på att det inte görs uttag av föräldraledighet från den andra vårdnadshavaren.
Jag vet kollegor som idag måste lämna in intyg på att de tar ut föräldrapenning från FK de dagar/veckor som de har föräldraledigt från jobbet. Lite samma sak men tvärtom tänker jag.
 
Nej det är det ju inte för någon! Det låter fantastiskt att slippa VAB i 5 år, det bådar för att det blir bättre 🙄. Du är säkert gjord av ett annat virke än mig oxå, och det har ju redan påpekats i tråden att man inte ska skaffa barn om man tycker det är jobbigt att vara själv med dem längre perioder. Jag vinner kanske inte föräldratävlingen eller kollegetävlingen men jag tror jag är good enough.

Jag har inte VAB:at mycket innan heller. Fem dagar totalt i dotterns liv. Mina föräldrar VAB:ade nog inte mycket mer än så för mig heller. Vi är väl bara friska. (Utomhus mycket kanske spelar in, vad vet jag?)
Sen tror jag inte att det handlar om annat virke utan att det helt enkelt är en omöjlighet att bedöma hur andra sliter och hur andra reagerar på sitt eventuella slitande. Därför är det inte alltid så lätt för kollegor, eller chefer för den delen, att bedöma vem som förtjänar vad och när och hur.
Det handlar definitivt inte om att vinna någon sorts tävling i vem som är bäst förälder eller vem som jobbar bäst!
 
Är det verkligen så svårt? Om omsorgen stänger är det inte så svårt att få ut ett intyg på det. Sen är det väl bara att lämna in intyg på att det inte görs uttag av föräldraledighet från den andra vårdnadshavaren.
Jag vet kollegor som idag måste lämna in intyg på att de tar ut föräldrapenning från FK de dagar/veckor som de har föräldraledigt från jobbet. Lite samma sak men tvärtom tänker jag.

Men det handlar väl inte bara om att intyga att det inte görs uttag av föräldraledighet från den andra vårdnadshavaren? Så är det väl förresten redan idag att man inte kan vara föräldralediga åt samma barn samtidigt?
 
Hur mycket det går ut över ens kollegor kan organisationen och chefen påverka rätt mycket. En dålig organisation och/eller en dålig chef gör problemet mycket större än vad det hade behövt vara.
Nja det är nog mest arbetets art och sammansättningen på anställda som styr, hur många som har små barn exempelvis. Hur bra organisation man än har så går det inte att ge en rimligt rättvis prioritering och hälften tar föräldraledig/vabar vid var storhelg. De som inte kan göra detta är automatiskt i strykklass i så fall. Det gör också att än fler känner sig tvingade att göra samma sak för att få chansen även om de egentligen tycker det är fel.

I min grupp jobbar mest män och med varierande ålder. Det gör att det är få som VABar eller har föräldraledigt och då påverkar det inte så mycket.
 
Nja det är nog mest arbetets art och sammansättningen på anställda som styr, hur många som har små barn exempelvis. Hur bra organisation man än har så går det inte att ge en rimligt rättvis prioritering och hälften tar föräldraledig/vabar vid var storhelg. De som inte kan göra detta är automatiskt i strykklass i så fall. Det gör också att än fler känner sig tvingade att göra samma sak för att få chansen även om de egentligen tycker det är fel.

I min grupp jobbar mest män och med varierande ålder. Det gör att det är få som VABar eller har föräldraledigt och då påverkar det inte så mycket.

Hade männen i din grupp som är föräldrar tagit sitt ansvar som föräldrar mer hade det underlättat i andra grupper att alla ska få semester de veckorna som de vill. Kul för dig att de inte gör det men trist för de som jobbar med deras partners.
 
Men det handlar väl inte bara om att intyga att det inte görs uttag av föräldraledighet från den andra vårdnadshavaren? Så är det väl förresten redan idag att man inte kan vara föräldralediga åt samma barn samtidigt?

Eller att det görs uttag av föräldrapenning så att dagarna minskar i samma takt som man är föräldraledig från jobbet? (Så man inte tar ut föräldraledighet från AG men struntar i att ta ut föräldrapenning så man fortsatt har kvar trumfkortet föräldraledighet.)
Man kan ta dubbeldagar fram tills att ungen fyllt ett år, om jag inte minns tokigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 689
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 389
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp