Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, om man hävdar sin rätt att få ledigt på grund av att man ska ut ta ut föräldrapenning, och sedan inte gör det för att behålla rätten till senare tillfälle. Det är bedrägeri, eftersom man de facto då inte hade rätt att få ledigt i första läget.

Fast det är ju arbetsgivarens fulla rätt att begära att medarbetaren efter 18 månader intygar att det finns föräldradagar kvar att ta ut för att att föräldraledighet ska beviljas. Precis som arbetsgivaren har möjlighet att bevilja ledighet även om det inte finns dagar var. Så det är ju knappast bedrägeri av medarbetaren om inte arbetsgivaren använder sin rätt till intyg.
 
Nja, det är väl rätten till att arbeta deltid. Det kallas väl partiell föräldraledighet? Inte knutet till att ta föräldraledigt över attraktiva semesterveckor.
Nja tar man den typen av föräldraledighet över attraktiva semesterveckor så måste ju den tiden täckas upp ändå.
 
Fast det är ju arbetsgivarens fulla rätt att begära att medarbetaren efter 18 månader intygar att det finns föräldradagar kvar att ta ut för att att föräldraledighet ska beviljas. Precis som arbetsgivaren har möjlighet att bevilja ledighet även om det inte finns dagar var. Så det är ju knappast bedrägeri av medarbetaren om inte arbetsgivaren använder sin rätt till intyg.

Bedrägeriet inträffar när man använder motivationen till att kräva och få ledigheten beviljad enligt föräldraledighetslagen när man inte uppfyller kriterierna i den. Om AG inte ifrågasätter det utan godkänner utan att fråga på vilken grund ledigheten söks så är det inget problem.
 
Eller att det görs uttag av föräldrapenning så att dagarna minskar i samma takt som man är föräldraledig från jobbet? (Så man inte tar ut föräldraledighet från AG men struntar i att ta ut föräldrapenning så man fortsatt har kvar trumfkortet föräldraledighet.)
Man kan ta dubbeldagar fram tills att ungen fyllt ett år, om jag inte minns tokigt.

Det har jag ju heller inte påstått. Jag har för mig att rätt till föräldraledighet utan att ta ut föräldrapenning upphör när barnet är 18 månader. Således kan man vara föräldraledig utan uttag innan dess men efter det ta ut föräldrapenning.

Jag förstod ditt första citat som att du föreslog att man kunde lösa problemet genom ändra så att uttag av föräldrapenning skulle göras i samma takt som man var föräldraledig och inte kunna vara ledig utan föräldrapenning. Men det var kanske något annat du menade?
 
Kan man inte "spara kortet" genom att ta mycket obetalt under den tidiga perioden för att ha många betalda dagar kvar som går att använda tvingande senare?

Till viss del, ja. Men det finns sedan ett antal år tillbaka en begränsning i hur många dagar man får spara efter fyraårsdagen.
 
Jag förstod ditt första citat som att du föreslog att man kunde lösa problemet genom ändra så att uttag av föräldrapenning skulle göras i samma takt som man var föräldraledig och inte kunna vara ledig utan föräldrapenning. Men det var kanske något annat du menade?

När ungen är äldre än 18 månader, ja. Jag upplever att det är först när ungarna är i den åldern som det börjar joxas med att kräva ledighet vissa veckor. Om man efter den åldern kräver intyg på att ordinarie omsorg inte är möjlig att använda så kan trumfkort dras. Annars bedöms föräldraledigt på samma sätt som semester.
 
Den upphör inte men minskas till högst 25% av arbetstiden. Fram till barnet fyller 8.
Barn födda 2014 får spara som mest 96 dagar från deras fyraårsdag. Dessa dagar går att använda fram tills barnet fyller 12 år.

Fram till 12 år går det att jobba 75% med 25% obetald föräldraledighet om man vill.
 
Bedrägeriet inträffar när man använder motivationen till att kräva och få ledigheten beviljad enligt föräldraledighetslagen när man inte uppfyller kriterierna i den. Om AG inte ifrågasätter det utan godkänner utan att fråga på vilken grund ledigheten söks så är det inget problem.

Om man står hos chefen och uttryckligen säger att "jag har rätt till föräldraledighet enligt föräldraledighetslagen" när man inte har det så är det väl bedrägeri, eller iaf lögn. Men hur vanligt är det att folk faktiskt medvetet gör detta? Och oavsett är det ju enkelt avhjälpt av arbetsgivaren genom att helt enkelt begära in de intyg man har rätt att begära. Kan ju knappast vara ett problem i sammanhanget.
 
Men efter 18 månaders ålder är rätten att spara dagar samtidigt som man tar föräldraledigt begränsad.

Precis, sen tycker jag att ďen tiden SGI;n är skyddad borde vara knuten till hur länge föräldern varit hemma och inte till barnets ålder. Som det är nu missgynnas den förälder som inte tar ut ledigheten först. Jag och min man var hemma ett år var men han har tagit ut fler f-dagar för att skydda sin SGI. Jag var alltså tvungen att snåla med dagarna jag tog ut första året så att min man skulle ha samma möjlighet som jag att vara föräldraledig.
 
När ungen är äldre än 18 månader, ja. Jag upplever att det är först när ungarna är i den åldern som det börjar joxas med att kräva ledighet vissa veckor. Om man efter den åldern kräver intyg på att ordinarie omsorg inte är möjlig att använda så kan trumfkort dras. Annars bedöms föräldraledigt på samma sätt som semester.

Men missar man inte målet då? Det är väl precis när ordinarie omsorg inte är möjlig (dvs de mest attraktiva sommarveckorna, jul, nyår, påsk och midsommar) som frågan är som känsligast? Det måste ju vara väldigt ovanligt att det blir ett bekymmer att föräldrar söker föräldraledighet när ordinarie omsorg är öppen någon vecka i november?
 
Jag hade gnällt om det gjort att jag fått jobba fler kvällspass ;)
Jag har själv ett jobb som innebär tjänstgöring till efter fritids stängt. (Nu spelar det ingen roll för min unge är stor men jag har jobbat i samma myndighet sen hon var ett år.) Jag löste det med att fixa en jäkla massa barnvakter. (Mina föräldrar bor nästan 50 mil bort så där hade jag inte möjlighet till avlastning.) Min unge är mitt ansvar, inte mina kollegors.
Och då hade jag verkligen aldrig ställt upp för dig när du behövt byta pass 🙄
Handlar ju om att ge och ta, bara för att man har barnet som anledning så betyder det ju inte att man inte ställer upp åt andra vid andra tillfällen.

Sedan är det ju faktiskt upp till chefen att bestämma om det är värt att göra något undantag för att kunna behålla personen.
 
Om man står hos chefen och uttryckligen säger att "jag har rätt till föräldraledighet enligt föräldraledighetslagen" när man inte har det så är det väl bedrägeri, eller iaf lögn. Men hur vanligt är det att folk faktiskt medvetet gör detta? Och oavsett är det ju enkelt avhjälpt av arbetsgivaren genom att helt enkelt begära in de intyg man har rätt att begära. Kan ju knappast vara ett problem i sammanhanget.

Nu måste ni skilja på två olika saker:

1) Rätten att vara föräldraledig med sitt barn

Och

2) Rätten att få ersättning för att man är föräldraledig med sitt barn.

Det två är inte samma sak. Man har full rätt att (om man har råd) var föräldraledig på heltid barnets första år (18 mån?) utan att behöva ta ut en enda f-dag.

Efter ett år (18 mån?) måste man tar samma antal f-dagar som man skulle ha jobbat för att skydda sin SGI.
 
Utan att skriva något om sakfrågan tycker jag alltid attityden, lite oavsett ämne, att "kan jag så kan andra" är tråkig. Människor har olika förutsättningar och jag vägrar tro att den stora majoriteten inte bara gör sitt bästa för att få ihop sina liv.
Självklart existerar rövhattar, men det torde inte vara den stora massan.

Och sen att ens barn är det viktigaste för en förälder, det är väl inte så konstigt? Det hade varit konstigare om det inte varit så. Jag bryr mig om mina kollegor men jag kommer aldrig låta mitt barns välmående få stå tillbaka för dom. Nu är det inte ett problem på min arbetsplats men på andra ställen jag arbetat på där andra haft barn har jag aldrig tyckt det varit konstigt att de behöver vara lediga när omsorgen är stängd. Det är en del av livet.
 
Såklart. Men 25 procent i fem veckor är ganska stor skillnad från 100 procent i fem veckor.
Inte nödvändigtvis, det beror på övriga anställdas anställningsgrad och arbetets art. Säg att du behöver ha någon på plats 8h, det räcker med en person men tar någon ledigt 25% så behöver man täcka upp dessa timmar ändå och en person förlorar möjligheten till semester.
 
Spånar vidare lite och undrar hur man har råd att frivilligt vabba flera dagar varje månad? De flesta bör väl förlora 1000-tals kr varje månad om man vabbar mycket.
 
Däremot kan jag tycka att det är fult att göra som vissa lärare gör. De jobbar deltid (p.g.a. de har barn under 8 år och därför rätt att jobba 75% trots att tjänsten är 100%) men under sommarlovet (när de är lediga) går de upp till 100%. de ansöker alltså om deltid från augusti när skolan börjar till skolavslutningen i juni och där emellan "jobbar" de heltid och får ut lön motsvarande heltid. Utan att överhuvudtaget jobba heltid nån gång under terminerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 689
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 127
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp