Om du är hemma massor under en period med ditt fökylda barn så dina kollegor få dra ett tyngre lass, måste du då genast vara där och knipa klämdagen i maj när du ser att även din trötta kollega som ställt upp extra när du vabbat också vill vara ledig? När ditt förkylda barn och du är hemma i december återkommande, känner du dig då tvungen att vara ledig alla klämdagar och inte kan kompromissa så att ni kan dela lika du och dina kollegor så att ni alla kan vara lite elelr så, det är ju mer än du?
Klart man har rätt till semester, men man kanske inte alltid ska slänga sig över all ledighet man kan tänkas få, alltså på exakt de attraktivaste dagarna, när man ser hur någon kollega sliter extra när man själv inte är på jobbet.
Alltså, att jag inte kniper klämdagen utan att vi kommer överens om den och att vi kompromissar om ledigheten är ju en helt annan sak, det är klart vi gör. Men att jag skulle låta mitt vabbande eller min sjukskrivning tidigare spela in när vi fördelar tex julledigheten skulle vara för mig helt främmande!