Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte, jag har mina barn i privat förskola och de har stängt. Exakt vilka förskoleformer mina vänner har sina barn i vet jag inte, kan bara konstatera att flera verkar ha stängt. Och jag gnäller inte, har inget emot att förskolan är stängd. Jag har själv alla möjligheter att vara ledig rätt veckor och hade jag inte haft lika lätt att få ut semester hade jag antagligen använt min lagliga rätt till föräldraledighet. Jag fattar inte vad det konstiga med det är. Föräldrar har enligt lag rätt att (under vissa förutsättningar..) vara föräldralediga. Gissar att det finns en anledning till att lagen finns på plats. Varför ska man som förälder inte få utnyttja det? Man är ju dessutom inte småbarnsförälder för evigt och har inte obegränsat antal dagar att ta ut.
Dina kollegor ska väl inte känna sig tvungna att täcka upp för att du valt en förskola som har stängt helger och lov? Kommunen är skyldiga att ordna barnomsorg till dig om du så önskar.

Ja föräldrar har laglig rätt men det är bra egoistiskt att lägga beslag på flertalet attraktiva tillfällen.
 
På min arbetsplats har det hänt sig så att de två personerna med småbarn hemma, också är de två som delar på konsultansvaret gentemot resten av sjukhuset. I.e en av dem måste täcka upp alla icke-röda dagar. Vi är totalt nio i arbetslaget men övriga sju saknar rätt kompetens.

Det hade kunnat bli infekterat och jag kan tycka att vi borde vara fler som kan avlasta på klämdagar etc. Men nu är det, tack och lov, två flexibla människor som samsas sinsemellan så att det löser sig. Att lära upp en till är en tanke men i och med att det ändå funkar så har det inte varit värt insatsen som hade krävts.
 
Ja precis, lite hänsyn är ju vad jag tänker på. I stället för att envist gno på om att man måste vara ledig vissa tillfällen kanske man kan diskutera mer med varandra hur de andra skulle vilja ha det också, vad som känns ok osv. Inte bara sommaren utan tex klämdagen. Även mellandagarna i jul, det är typiskt sådana dagar där det liksom på tidigare ställen har varit "den som skriver upp/säger ifrån först får ledigt", och ibland är man inte så långt i tanken kanske. En gammal kollega som ryckte in för vabbande föräldrar hela tiden blev lite paff och sa " är det redan dags för julledigt?" och var sist på bollen och insåg att det blev ingen ledighet för henne, någon var tvungen att jobba. Hon gick in i väggen två månader senare. Alltid ställt upp, hoppat in, varit den som fått rodda extra vid kris osv.

Nu är det ju inte kollegors ansvar att hålla sina kollegor friska heller, men jag tänker att det kostar inget att visa lite hänsyn, för på många jobb så är det någon kollega som får göra mer de dagar man själv är hemma. Jag ser det tex på mitt jobb, det gäller inte mig så mycket eftersom jag är anställd på det vis jag är, men jag ser det på de andra, är man en kollega kort så märks det, samma jobb ska göras men på en person färre. om man visar hänsyn på ena hållet får man ju ofta hänsyn tillbaka.
Att det inte blir en huggsexa där det gäller först till kvarn borde vara AGs ansvar. Det är ju AG som beslutar om vilken semester som ska beviljas och inte.

Har ni inte semesterlistor? I min värld är det en självklarhet att det finns ett datum som AG kommunicerar för när jul- resp. sommarönskemål ska vara lagda och sedan beslutas det samlat om det går att bevilja allt eller om det måste flyttas dagar/veckor och för vilka det ska vara.
 
Att det inte blir en huggsexa där det gäller först till kvarn borde vara AGs ansvar. Det är ju AG som beslutar om vilken semester som ska beviljas och inte.

Har ni inte semesterlistor? I min värld är det en självklarhet att det finns ett datum som AG kommunicerar för när jul- resp. sommarönskemål ska vara lagda och sedan beslutas det samlat om det går att bevilja allt eller om det måste flyttas dagar/veckor och för vilka det ska vara.
Jag skrev att det var så på ett jobb jag hade tidigare. Vissa arbetsgivare är inte helt bra på allt....

Vi har semesterlistor och vi får datum när det ska vara klart på detta stället så vi har inte det problemet alls. Vi ska komma överens sinsemellan och gör vi inte det så fixar chefen det (tex sommarsemestern).
 
Dina kollegor ska väl inte känna sig tvungna att täcka upp för att du valt en förskola som har stängt helger och lov? Kommunen är skyldiga att ordna barnomsorg till dig om du så önskar.

Ja föräldrar har laglig rätt men det är bra egoistiskt att lägga beslag på flertalet attraktiva tillfällen.
Mina kollegor behöver aldrig någonsin täcka upp för mig så du behöver inte oroa dig.
Jag känner nog helt enkelt större incitament till att ta hänsyn till mina barn än mina kollegor, alltså kommer jag välja den förskola/skola jag tror blir bäst för barnen (ev. då med baksidan att jag kan behöva vara ledig för att deras omsorg håller helt stängd.) På samma sätt försöker jag undvika att ha dem på sammanslagningar då jag inte tror de skulle gilla det = ändå mer ledigt. Sen så är vi två föräldrar så jag hade ju inte varit helt kompromisslös på ett annat jobb där jag ev hade behövt kompromissa.
 
Mina kollegor behöver aldrig någonsin täcka upp för mig så du behöver inte oroa dig.
Jag känner nog helt enkelt större incitament till att ta hänsyn till mina barn än mina kollegor, alltså kommer jag välja den förskola/skola jag tror blir bäst för barnen (ev. då med baksidan att jag kan behöva vara ledig för att deras omsorg håller helt stängd.) På samma sätt försöker jag undvika att ha dem på sammanslagningar då jag inte tror de skulle gilla det = ändå mer ledigt. Sen så är vi två föräldrar så jag hade ju inte varit helt kompromisslös på ett annat jobb där jag ev hade behövt kompromissa.
Jag tänker generellt, det blir meningslöst att diskutera enskilda personer som dessutom kan ta semester när de önskar. Dock reagerade på att du tryckte på dina rättigheter, varför inte trycka på hänsyn och samarbete och att man kanske inte ska välja en förskola som inte har öppet alla vardagar om man har problem med att ta hand om barnen på lov utan behöver ha ledigt många attraktiva dagar såsom mellandagarna, alla klämdagar, påskveckan och hela juli i konkurrens med sina kollegor.
 
Ja och därför är det för mig obegripligt att partnerns roll är så frånvarande i ekvationen hos dem som menar att föräldrar inte behöver ta hänsyn till andras behov och önskemål, utan glatt lämnar det till chefen och kollegorna att lösa med motiveringen att JAG vill ju vara med mitt BARN.
Men det blev ju ett himla liv kring min inställning; sambon får orsaka ett helvete för sina kollegor så jag kan jobba de veckor jag vill och vara ledig i augusti. Det förvånade mig väldigt. Jag tror jag till och med fick ge egoismen ett ansikte (anonymt) och höra att jag inte borde skaffat barn. Fast den bistra sanningen just i sommar är att jag inte kommer hinna med mitt eget jobb för att jag ska in i vården och avlasta...
 
Jag tänker generellt, det blir meningslöst att diskutera enskilda personer som dessutom kan ta semester när de önskar. Dock reagerade på att du tryckte på dina rättigheter, varför inte trycka på hänsyn och samarbete och att man kanske inte ska välja en förskola som inte har öppet alla vardagar om man har problem med att ta hand om barnen på lov utan behöver ha ledigt många attraktiva dagar såsom mellandagarna, alla klämdagar, påskveckan och hela juli i konkurrens med sina kollegor.
Självklart svårt att diskutera på individnivå, jag vidhåller ändå att mina barn är viktigare för mig än mina kollegor så om det var några år jag hade behövt vara ledig nåt påsklov, klämdagar samt hela juli för att lösa situationen hade det fått vara så oavsett vad mina kollegor tyckt. Man är ju ändå föräldralediga begränsat antal år och dagar.. Hade lätt valt den skolan jag ansett varit bäst framför omsorg öppen alla dagar. Men jag är kanske mer egoistisk än genomsnittet!? (Det tror jag verkligen inte, egentligen..)
 
Men det blev ju ett himla liv kring min inställning; sambon får orsaka ett helvete för sina kollegor så jag kan jobba de veckor jag vill och vara ledig i augusti. Det förvånade mig väldigt. Jag tror jag till och med fick ge egoismen ett ansikte (anonymt) och höra att jag inte borde skaffat barn. Fast den bistra sanningen just i sommar är att jag inte kommer hinna med mitt eget jobb för att jag ska in i vården och avlasta...
Vill du inte att folk ska nämna din inställning som exempel kanske du inte ska nämna den? §

Anser du själv inte att det är egoistiskt om någon lägger beslag på alla attraktiva dagar med hänvisning till att de har laglig rätt och struntar blankt i om det drabbar kollegorna. Jag har ingen koll på hur du gör, men det är ett exempel som varit uppe.
 
Självklart svårt att diskutera på individnivå, jag vidhåller ändå att mina barn är viktigare för mig än mina kollegor så om det var några år jag hade behövt vara ledig nåt påsklov, klämdagar samt hela juli för att lösa situationen hade det fått vara så oavsett vad mina kollegor tyckt. Man är ju ändå föräldralediga begränsat antal år och dagar.. Hade lätt valt den skolan jag ansett varit bäst framför omsorg öppen alla dagar. Men jag är kanske mer egoistisk än genomsnittet!? (Det tror jag verkligen inte, egentligen..)
Det är ett utmärkt exempel på varför barnföräldrar är oattraktiva på arbetsmarknaden. Om jag skulle anställa någon så hade jag definitivt inte valt någon med småbarn eller i ålder för att skaffa det om jag kunnat undvika efter denna diskussionen. Det verkar som alltför många inte har någon som helst vilja att ta hänsyn till andras behov. Då blir de lidande som har mer rimliga förväntningar och krav och kan tänka sig att inrätta sitt liv så att kollegorna också kan få ledigt på mellandagarna eller till kristiflygare någon gång,

Jag tror barn mår bättre med föräldrar som har ett visst mått av empati för andra också och inte bara för sig själv och barnet.
 
Anser du själv inte att det är egoistiskt om någon lägger beslag på alla attraktiva dagar med hänvisning till att de har laglig rätt och struntar blankt i om det drabbar kollegorna. Jag har ingen koll på hur du gör, men det är ett exempel som varit uppe.
Sen finns ju den detaljen med lagar att de har en avsedd användning och vissa bieffekter som inte är avsedda, men som kommer med att man inte kan detaljstyra med 100%-ig träffsäkerhet.

Det är naturligtvis tillåtet att använda FL så att man tar alla klämdagar på en arbetsplats under 10 års tid, samtidigt som andra aldrig kan få ut sin önskade semester samma dagar. Men det är inte det som är syftet med den.
Ju längre man kommer från den avsedda användningen och ju mer det drabbar andra att man hårddrar sina formella rättigheter, desto mer blir det fråga om etik.
 
Det är ett utmärkt exempel på varför barnföräldrar är oattraktiva på arbetsmarknaden. Om jag skulle anställa någon så hade jag definitivt inte valt någon med småbarn eller i ålder för att skaffa det om jag kunnat undvika efter denna diskussionen. Det verkar som alltför många inte har någon som helst vilja att ta hänsyn till andras behov.

Jag tror barn mår bättre med föräldrar som har ett visst mått av empati för andra också och inte bara för sig själv och barnet.
Jag kan lova dig att jag har ett stort mått av empati för andra, kanske bara något större för mina barn än för andra. Och jag är inte det minsta oattraktiv på arbetsmarknaden det är typ skrattretande att du ens skriver det.
Jag hjälper mina kollegor på massor av sätt, ibland känns det som jag gör en kvinnas hela jobb utan att klaga. Jag gör allt för att hjälpa till när jag är på plats.
 
Sen finns ju den detaljen med lagar att de har en avsedd användning och vissa bieffekter som inte är avsedda, men som kommer med att man inte kan detaljstyra med 100%-ig träffsäkerhet.

Det är naturligtvis tillåtet att använda FL så att man tar alla klämdagar på en arbetsplats under 10 års tid, samtidigt som andra aldrig kan få ut sin önskade semester samma dagar. Men det är inte det som är syftet med den.
Ju längre man kommer från den avsedda användningen och ju mer det drabbar andra att man hårddrar sina formella rättigheter, desto mer blir det fråga om etik.
Men man har ju bara rätt till 3 perioder föräldraledighet per år. Hur ska man då kunna sno åt sig alla klämdagar?
 
Men det blev ju ett himla liv kring min inställning; sambon får orsaka ett helvete för sina kollegor så jag kan jobba de veckor jag vill och vara ledig i augusti. Det förvånade mig väldigt. Jag tror jag till och med fick ge egoismen ett ansikte (anonymt) och höra att jag inte borde skaffat barn. Fast den bistra sanningen just i sommar är att jag inte kommer hinna med mitt eget jobb för att jag ska in i vården och avlasta...

Det är som sagt svårt att diskutera enskilda exempel. Jag tycker också det har varit lite svårt att helt först ditt case och vet inte om vare sig du har tolkat andra helt korrekt där, eller andra har tolkat din situation fullt ut.
Om jag förstår dig rätt nu så har du tagit ut semester från ditt ordinarie jobb för att då jobba på ett annat jobb, och under denna tid så är din sambo föräldraledig. Det är i så fall en bit ifrån de scenarier som är grunden i tråden.
 
Sen finns ju den detaljen med lagar att de har en avsedd användning och vissa bieffekter som inte är avsedda, men som kommer med att man inte kan detaljstyra med 100%-ig träffsäkerhet.

Det är naturligtvis tillåtet att använda FL så att man tar alla klämdagar på en arbetsplats under 10 års tid, samtidigt som andra aldrig kan få ut sin önskade semester samma dagar. Men det är inte det som är syftet med den.
Ju längre man kommer från den avsedda användningen och ju mer det drabbar andra att man hårddrar sina formella rättigheter, desto mer blir det fråga om etik.
Och desto mer risk blir det för bieffekter som svårigheter att ens få jobb eller risken för större detaljreglering och kontroll när man inser att det inte fungerar i praktiken.
 
Men man har ju bara rätt till 3 perioder föräldraledighet per år. Hur ska man då kunna sno åt sig alla klämdagar?
Nu var ju inte det huvudpoängen i det jag skrev. Byt ut det mot annan attraktiv ledighet då sommar, jul/nyår, påsk. Resonemanget hänger inte på vilken ledighet det handlade om...
 
Nu var ju inte det huvudpoängen i det jag skrev. Byt ut det mot annan attraktiv ledighet då sommar, jul/nyår, påsk. Resonemanget hänger inte på vilken ledighet det handlade om...
Jag menade mest att det inte går att vara obegränsat mycket ledig ens med föräldraledighet. Men det här kanske är ett jätteproblem i samhället som jag helt missat. Jag är väldigt tacksam över mitt föexibla jobb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 690
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 128
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp