Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen finns ju den detaljen med lagar att de har en avsedd användning och vissa bieffekter som inte är avsedda, men som kommer med att man inte kan detaljstyra med 100%-ig träffsäkerhet.

Det är naturligtvis tillåtet att använda FL så att man tar alla klämdagar på en arbetsplats under 10 års tid, samtidigt som andra aldrig kan få ut sin önskade semester samma dagar. Men det är inte det som är syftet med den.
Ju längre man kommer från den avsedda användningen och ju mer det drabbar andra att man hårddrar sina formella rättigheter, desto mer blir det fråga om etik.

Nej det är inte tillåtet att använda föräldraledighet så att man tar alla klämdagar under 10 års tid. Du får ta ut max 3 perioder per år, vilket gör det tekniskt omöjligt. Och är det någon som använder alla sina perioder till klämdagar så har ju den personen ingen föräldraledighet att ta ut på sommaren, vilket borde göra personen till ett ganska litet problem på det stora hela.
 
Jag håller helt med om att man, rent moraliskt, bör tänka på sina kollegor också, kompromissa osv. Men jag tycker inte att hur mycket någon vabbat eller inte den senaste månaden har ett dugg med saken och göra och inget som ska tas in i den kompromissen.

Jag håller med dig om det principiellt, och tycker inte att man ska behöva skämmas eller slå knut på sig själv för att man råkar ha fått ett barn som är sjukt mycket.

Sen är just VAB lite svårt, eftersom det används så olika och man såklart egentligen inte har en aning om hur respektive familj har det. Men när man hör "Edvin är lite hostig idag så vi kan lika gärna åka ut till landet en dag tidigare" kombinerat med en vårfin VAB-fredag så skulle i alla fall jag ha svårt att inte kolla lite snett som kollega (jag var dock inte själv kollega). Dock tror jag inte att det är just de kollegorna som skulle tänka på hänsyn vid andra tidpunkter, utan troligare är att det är de föräldrar som redan slår knut på sig själv för att räcka till och göra alla nöjda, som slår ytterligare en hänsynsknut.

Men hänsyn genom att ändå lyssna på andras önskemål kan man ju alltid visa. Och har man en förskola som är öppen eller man kan ordna barnvakt så kan man ju lämna de mest populära veckorna. Det är exempel på hänsyn tycker jag, behöver inte vara svårare än så.
 
Barnen behöver inte ha båda föräldrarna hemma alla stängd-omsorgs-veckor. Det finns dessutom många omsorger som är öppna alla veckor sommartid. (För övrigt är jag skeptisk till att man flyttar just ett barn, utan känd personal och utan känd miljö och utan kända kompisar. Jag har bara stött på att man blir flyttad gruppvis med medföljande personal.)
Så fungerar det i Umeå. Några förskolor är öppna, vikarier och personal som av ngn anledning inte vill ha semester i juli jobbar. Ingen garanti på känd personal eller barn man känner. De flesta är ju lediga.
 
Nej det är inte tillåtet att använda föräldraledighet så att man tar alla klämdagar under 10 års tid. Du får ta ut max 3 perioder per år, vilket gör det tekniskt omöjligt. Och är det någon som använder alla sina perioder till klämdagar så har ju den personen ingen föräldraledighet att ta ut på sommaren, vilket borde göra personen till ett ganska litet problem på det stora hela.
Som jag redan sagt, var det specifika exemplet dåligt, men det var inte det som var poängen. Byt ut mot alla somrar och jular så kvarstår fortfarande det jag ville säga om om förhållningssätt till lagstiftningen i relation till dess syfte.
 
Det är kanske inte ett utbrett problem tack vare alla som ställer upp i det tysta?
Jag tror inte ja förstår hur du menar. Hävdar personer att de ska vara föräldralediga utan att ta ut föräldraledighet från försäkringskassan för att försäkra sig om att vara lediga är ju min fråga. Det påverkas ju inte av om folk ställer upp eller ej?!
 
Som jag redan sagt, var det specifika exemplet dåligt, men det var inte det som var poängen. Byt ut mot alla somrar och jular så kvarstår fortfarande det jag ville säga om om förhållningssätt till lagstiftningen i relation till dess syfte.
Vad tror du är syftet? Jag tänker att syftet ju bla bör vara att föräldrar ska kunna ta hand om sina barn när skolor/förskolor typiskt har stängt, vilket de ju har de attraktivaste tiderna (mitt i sommaren och jul..). Vad är annars syftet?
 
Jag kan lova dig att jag har ett stort mått av empati för andra, kanske bara något större för mina barn än för andra. Och jag är inte det minsta oattraktiv på arbetsmarknaden det är typ skrattretande att du ens skriver det.
Jag hjälper mina kollegor på massor av sätt, ibland känns det som jag gör en kvinnas hela jobb utan att klaga. Jag gör allt för att hjälpa till när jag är på plats.
Nu är vi här igen, jag diskuterar inte dig specifikt utan generellt sett, ärligt talat det blir lite tungrott att diskutera när du hela tiden, som jag upplever det, går i försvar och talar om hur bra du är. Det är uppenbart att det inte är så överallt och många gånger får särskilt unga kvinnor med små barn svårt att hävda sig på arbetsmarknaden?

Vem vill du ha som kollega, någon som är flexibel och ger och tar och ger när det gäller semester eller någon som viftar med föräldrapenningkortet så fort det är en dag många vill ha ledigt? Och vem skulle du anställa?
 
Nu är vi här igen, jag diskuterar inte dig specifikt utan generellt sett, ärligt talat det blir lite tungrott att diskutera när du hela tiden, som jag upplever det, går i försvar och talar om hur bra du är. Det är uppenbart att det inte är så överallt och många gånger får särskilt unga kvinnor med små barn svårt att hävda sig på arbetsmarknaden?

Vem vill du ha som kollega, någon som är flexibel och ger och tar och ger när det gäller semester eller någon som viftar med föräldrapenningkortet så fort det är en dag många vill ha ledigt? Och vem skulle du anställa?
Jag skulle gått på kompetens snarare än vem som kan kompromissa mest med semesterplaneringen. Det trodde jag var självklart.
Och förlåt för att jag, enligt dig försöker hävda min förträfflighet, det kanske blir så eftersom du skriver att småbarnsföräldrar inte är anställningsbara (typ).
 
Vad tror du är syftet? Jag tänker att syftet ju bla bör vara att föräldrar ska kunna ta hand om sina barn när skolor/förskolor typiskt har stängt, vilket de ju har de attraktivaste tiderna (mitt i sommaren och jul..). Vad är annars syftet?
Förskolor har typiskt inte stängt om man inte letar upp en privat som inte erbjuder den servisen. Ingen behöver välja en sådan förskola och merparten har inte en sådan.
 
Jag tror inte ja förstår hur du menar. Hävdar personer att de ska vara föräldralediga utan att ta ut föräldraledighet från försäkringskassan för att försäkra sig om att vara lediga är ju min fråga. Det påverkas ju inte av om folk ställer upp eller ej?!
Det behövs ju inte fuskas om andra ställer upp och inte kräver samma tid för ledighet. Om alla som idag ställer upp, slutade göra det och AG hamnar i en omöjlig situation då skulle fuskandet gissningsvis triggas. Därav ser vi kanske inte hur stort ett problem egentligen är/skulle kunna bli.
 
Förskolor har typiskt inte stängt om man inte letar upp en privat som inte erbjuder den servisen. Ingen behöver välja en sådan förskola och merparten har inte en sådan.
Men herregud, jag har inte letat för att hitta privat förskola, där jag bor finns precis hur många som helst. Är det på riktigt helt främmande för dig att man kan ha fler parametrar än öppettider när man väljer förskola eller skola till sina barn? Eller skojar du?
 
Det behövs ju inte fuskas om andra ställer upp och inte kräver samma tid för ledighet. Om alla som idag ställer upp, slutade göra det och AG hamnar i en omöjlig situation då skulle fuskandet gissningsvis triggas. Därav ser vi kanske inte hur stort ett problem egentligen är/skulle kunna bli.
Hänger fortfarande inte med. Ställer du upp redan innan dina kollegor säger att de ska ta ut föräldraledighet?
 
Jag skulle gått på kompetens snarare än vem som kan kompromissa mest med semesterplaneringen. Det trodde jag var självklart.
Jag förutsatte givetvis att det enda som skiljer är just att den ena har små barn, den andra är lite äldre. Jag trodde det var uppenbart att man som så ofta har flera lämpliga kandidater att välja på. Frågan är alltså om du väljer en som kan förväntas roffa åt sig alla attraktiva dagar att vara ledig eller en som kan vara med och dela på ledigheterna på ett rättvist vis.
 
Om du är hemma massor under en period med ditt fökylda barn så dina kollegor få dra ett tyngre lass, måste du då genast vara där och knipa klämdagen i maj när du ser att även din trötta kollega som ställt upp extra när du vabbat också vill vara ledig? När ditt förkylda barn och du är hemma i december återkommande, känner du dig då tvungen att vara ledig alla klämdagar och inte kan kompromissa så att ni kan dela lika du och dina kollegor så att ni alla kan vara lite elelr så, det är ju mer än du?

Klart man har rätt till semester, men man kanske inte alltid ska slänga sig över all ledighet man kan tänkas få, alltså på exakt de attraktivaste dagarna, när man ser hur någon kollega sliter extra när man själv inte är på jobbet.
Jag känner inte en enda småbarnsförälder som inte har kaninpuls vid snorig näsa nu i coronatider. Nästan ingen VILL vabba så mycket som man är tvungen till och även jag har skitit i att sova för att jobba igen nattetid. Ska jag då också skita i att ta semester för att inte vara så hänsynslös mot mina kollegor? Kom igen...
Det är arbetsgivarens ansvar. Så länge lagar o regler följs så ska ingen skugga falla på arbetstagaren. Barn är framtiden oavsett vem som väljer att föda dom. Dom är ett kollektivt ansvar.
Exakt så. Lägg ansvaret där det hör hemma.
Om det alltid vore barnet som var i centrum och orsaken så tror jag folk skulle se med lite mer förstående ögon på saken. Små barn ger blanka katten i om man har semester i juli eller september. De föredrar förmodligen om man inte är ledig över OS och kanske föredrar de om mamma och pappa inte har semester samtidigt då blir det mer fokus på barnet än på partnern.

Strängt taget finns det få anledningar att för barnets skull vara ledig på de mest attraktiva tiderna och ändå är det där det blir mest krockar.
Alltså jag vill ju som de flesta andra ha en semester tillsammans med min partner och våra barn, just för att kunna hjälpas åt och kunna ha roligt med barnen. Jag har aldrig haft en förälderkollega som har tagit semester av andra anledningar än för att barnen varit hemma då så jag kan inte uttala mig om OS.
Då är vi här igen. Det är inte den barnlöses ansvar att ordna med återhämtning för barnföräldern och inte arbetsgivarens. Klart att de flesta vill underlätta men att behöva göra det genom att stå tillbaks varje gång när det är semester lär inte ge mer återhämtning än att fördela de mest attraktiva tiderna så det blir så bra och rättvist som möjligt.
I ett normalt fungerande arbetslag och med en normalt fungerande chef så ser man till så att det fungerar. Jag har ett mycket litet behov av återhämtning och jobbar dag trots att jag har jobbat många timmar på natten. Jag tar inte heller ut hel sammanhängande semester för behovet finns inte. En annan kollega (barnlös i 50-årsåldern) behöver mycket återhämtning. Han tar ledigt halva dagar om han jobbat någon timme på natten och säger att det tar 2 veckor innan han varvat ner. Klart vi måste se till att han får möjlighet att ha en sammanhängande semester! Är man inte en rövhatt så ser man till att stå tillbaka där man kan.
Men med de förutsättningarna så är nog inte ditt arbetslag så representativt för de problem som lyfts i tråden. Med EN person som har barn vore det snarast anmärkningsvärt om det INTE gick att hantera. Men om man vänder på det, så att det istället var EN person som INTE har barn, så skulle den personen behöva jobba alla jular, nyår, påsk, klämdagar och aldrig få ha semester i juli om föräldrarna vill ha ledigt då. Och då kan det kännas lite trist för den personen.
Ah, som mina första 15-20 år på arbetsmarknaden då. Jag jobbade 10 jular i rad och tog ingen sommarsemester alls. För mig var det aldrig en grej utan självklart skulle de som hade barn vara hemma. Samma med skolavslutningar, påsklov etc. Jag klarade allt det där utan att känna mig överkörd eller kränkt.



Skulle alla barnlösa som ställt upp "i det tysta" räckt upp handen på den frågan så skulle "problemet" nog börja uppdagas.

10+ år utan julisemester eller mellandagssemester eller en enda klämdag här. Jag skämdes förra året när jag bad om en vecka i juli pga en anledning jag inte kunde styra över själv.
Se ovan. Din skam är inte andras fel. Behöver du så behöver du.
 
Jag förutsatte givetvis att det enda som skiljer är just att den ena har små barn, den andra är lite äldre. Jag trodde det var uppenbart att man som så ofta har flera lämpliga kandidater att välja på. Frågan är alltså om du väljer en som kan förväntas roffa åt sig alla attraktiva dagar att vara ledig eller en som kan vara med och dela på ledigheterna på ett rättvist vis.
Jag har nog en annan typ av jobb än dig. Har aldrig varit med om att två personer varit lika lämpliga utifrån kompetens, personlighet, etc så har svårt att sätta mig in i frågan.
 
Förskolor har typiskt inte stängt om man inte letar upp en privat som inte erbjuder den servisen. Ingen behöver välja en sådan förskola och merparten har inte en sådan.

Jag känner inte någon som har kunnat välja och vraka bland förskoleplatser och kunnat välja ut den som har bäst öppettider i förhållande tills ens behov. Man har fått vara glad att man öht får en plats vid önskat startdatum, och så blir det den huvudman det blir typ.

Googlade lite och hittade en undersökning gjord av Kommunal med 1000 föräldrar, samtliga kommuner samt 100 slumpvis utvalda förskolor. Följande resultat visar ju på att detta är ett större problem än för de som "letat upp en privat som inte erbjuder den servisen". Nu var den 10 år gammal så man kan ju alltid hoppas att det blivit väsentligt bättre sen dess!
  • Endast vart fjärde barn erbjuds sommaromsorg i sin ordinarie förskola eller fritidshem.
  • Fyra av fem förskolor stänger på sommaren. Det vanligaste är fyra veckors sommarstängt.
  • Många kommuner bryter mot lagen om att föräldrar som förvärvsarbetar, studerar, är arbetslösa eller föräldralediga ska erbjudas barnomsorg, även på sommaren.
  • Var femte förälder har inte fått något erbjudande om sommaromsorg när den ordinarie omsorgen är stängd
  • Fyra av tio av dem som har fått ett erbjudande om alternativ sommaromsorg erbjuds ett alternativ som inte uppfyller lagens krav på kontinuitet och trygghet.
 
Jag känner inte en enda småbarnsförälder som inte har kaninpuls vid snorig näsa nu i coronatider. Nästan ingen VILL vabba så mycket som man är tvungen till och även jag har skitit i att sova för att jobba igen nattetid. Ska jag då också skita i att ta semester för att inte vara så hänsynslös mot mina kollegor? Kom igen...

Exakt så. Lägg ansvaret där det hör hemma.

Alltså jag vill ju som de flesta andra ha en semester tillsammans med min partner och våra barn, just för att kunna hjälpas åt och kunna ha roligt med barnen. Jag har aldrig haft en förälderkollega som har tagit semester av andra anledningar än för att barnen varit hemma då så jag kan inte uttala mig om OS.

I ett normalt fungerande arbetslag och med en normalt fungerande chef så ser man till så att det fungerar. Jag har ett mycket litet behov av återhämtning och jobbar dag trots att jag har jobbat många timmar på natten. Jag tar inte heller ut hel sammanhängande semester för behovet finns inte. En annan kollega (barnlös i 50-årsåldern) behöver mycket återhämtning. Han tar ledigt halva dagar om han jobbat någon timme på natten och säger att det tar 2 veckor innan han varvat ner. Klart vi måste se till att han får möjlighet att ha en sammanhängande semester! Är man inte en rövhatt så ser man till att stå tillbaka där man kan.

Ah, som mina första 15-20 år på arbetsmarknaden då. Jag jobbade 10 jular i rad och tog ingen sommarsemester alls. För mig var det aldrig en grej utan självklart skulle de som hade barn vara hemma. Samma med skolavslutningar, påsklov etc. Jag klarade allt det där utan att känna mig överkörd eller kränkt.




Se ovan. Din skam är inte andras fel. Behöver du så behöver du.
Kom igen.
Jag skrev ingenstans att man ska skita i att ta semester.
 
Vad tror du är syftet? Jag tänker att syftet ju bla bör vara att föräldrar ska kunna ta hand om sina barn när skolor/förskolor typiskt har stängt, vilket de ju har de attraktivaste tiderna (mitt i sommaren och jul..). Vad är annars syftet?
Omsorgsfrågan har lagstiftaren löst genom att det finns en garanterad rätt till barnomsorg för att ingen ska hindras att vara tillgänglig för arbete enbart pga. att hen är förälder.
Så det är inte meningen att FL är det som primärt ska fylla den funktionen (efter att barnet nått en viss ålder)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 690
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 128
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp