Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner inte någon som har kunnat välja och vraka bland förskoleplatser och kunnat välja ut den som har bäst öppettider i förhållande tills ens behov. Man har fått vara glad att man öht får en plats vid önskat startdatum, och så blir det den huvudman det blir typ.

Googlade lite och hittade en undersökning gjord av Kommunal med 1000 föräldrar, samtliga kommuner samt 100 slumpvis utvalda förskolor. Följande resultat visar ju på att detta är ett större problem än för de som "letat upp en privat som inte erbjuder den servisen". Nu var den 10 år gammal så man kan ju alltid hoppas att det blivit väsentligt bättre sen dess!
  • Endast vart fjärde barn erbjuds sommaromsorg i sin ordinarie förskola eller fritidshem.
  • Fyra av fem förskolor stänger på sommaren. Det vanligaste är fyra veckors sommarstängt.
  • Många kommuner bryter mot lagen om att föräldrar som förvärvsarbetar, studerar, är arbetslösa eller föräldralediga ska erbjudas barnomsorg, även på sommaren.
  • Var femte förälder har inte fått något erbjudande om sommaromsorg när den ordinarie omsorgen är stängd
  • Fyra av tio av dem som har fått ett erbjudande om alternativ sommaromsorg erbjuds ett alternativ som inte uppfyller lagens krav på kontinuitet och trygghet.
Kommunen har skyldighet att erbjuda plats alla vardagar, inte på samma förskola dock men en plats.
 
Omsorgsfrågan har lagstiftaren löst genom att det finns en garanterad rätt till barnomsorg för att ingen ska hindras att vara tillgänglig för arbete enbart pga. att hen är förälder.
Så det är inte meningen att FL är det som primärt ska fylla den funktionen (efter att barnet nått en viss ålder)
Men vad är lagens syfte då? Och jag skulle säga att omsorgsfrågan inte alls är 100% löst. Tror man det har man inte en korrekt bild.
 
Hänger fortfarande inte med. Ställer du upp redan innan dina kollegor säger att de ska ta ut föräldraledighet?
Jag tror att många barnlösa liksom inte ens ger sig in fajten om de där attraktiva veckorna/dagarna för att de vet att de är chanslösa. Det jag menar är att OM de gjorde det, då skulle vi gissningsvis se en hel del kreativa lösningar runt FL för att ytterligare stärka sin rätt.

Personligen bryr jag mig inte så mycket, jag kan ha min semester annan tid på året så kan alla barnfamiljer få slåss om dyra semesterboenden och trånga turistanläggningar. Jag tycker mest att attityden är lite trist.
 
Jag tror inte ja förstår hur du menar. Hävdar personer att de ska vara föräldralediga utan att ta ut föräldraledighet från försäkringskassan för att försäkra sig om att vara lediga är ju min fråga. Det påverkas ju inte av om folk ställer upp eller ej?!

Om personen redan fått ledigt från arbetet pga kulturen är att föräldrars önskemål går först finns det väl inga skäl utöver ekonomi att ta ut FP? Dvs det är då bättre att spara dagarna om man kan tills att barnet är 18 mån då man måste ha dagar kvar för att ha rätt att vara ledig.
 
Om personen redan fått ledigt från arbetet pga kulturen är att föräldrars önskemål går först finns det väl inga skäl utöver ekonomi att ta ut FP? Dvs det är då bättre att spara dagarna om man kan tills att barnet är 18 mån då man måste ha dagar kvar för att ha rätt att vara ledig.
Absolut, innan 18 månader behöver man ju inte ens ta ut ersättning. Det var inte frågan, kanske är jag otydlig. Jag undrade mer om hur fallet är efter barnet passerat 18 månader.
 
Kommunen har skyldighet att erbjuda plats alla vardagar, inte på samma förskola dock men en plats.

Absolut. Men det är ju långt ifrån samma sak som "Förskolor har typiskt inte stängt om man inte letar upp en privat som inte erbjuder den servisen. Ingen behöver välja en sådan förskola och merparten har inte en sådan.".
 
Absolut, innan 18 månader behöver man ju inte ens ta ut ersättning. Det var inte frågan, kanske är jag otydlig. Jag undrade mer om hur fallet är efter barnet passerat 18 månader.

Ok då förstår jag nog inte frågan. Föräldrar tar ut föräldraledighet efter 18 mån, ja? Och för att kunna göra det men samtidigt skydda sin SGI behöver man väl ha sparat fp-dagar?
 
Ok då förstår jag nog inte frågan. Föräldrar tar ut föräldraledighet efter 18 mån, ja? Och för att kunna göra det men samtidigt skydda sin SGI behöver man väl ha sparat fp-dagar?
Precis! Frågan var om det finns ett utbrett fusk (fick känslan av det i tråden) att personer säger till arbetsgivaren att de ska ta ut föräldraledighet men sen skiter i att göra det för att få (obetald) ledighet.
 
Absolut. Men det är ju långt ifrån samma sak som "Förskolor har typiskt inte stängt om man inte letar upp en privat som inte erbjuder den servisen. Ingen behöver välja en sådan förskola och merparten har inte en sådan.".
Jo det är det på ett ungefär. Väljer man ett kommunalt alternativ så har kommunen både en skyldighet att erbjuda plats och att se till att det finns möjligheter att ha sina barn i förskolan alla vardagar man jobbar.

Väljer man ett privat alternativ så finns inte den skyldigheten och då kan det se annorlunda ut. Letar du rätt på en privatförskola kan du hamna i läget att de har stängt utan att erbjuda alternativ vissa dagar/perioder, det är klart ditt eget val men då har du också valt att inte ha garanterad omsorg.
 
Ah, som mina första 15-20 år på arbetsmarknaden då. Jag jobbade 10 jular i rad och tog ingen sommarsemester alls. För mig var det aldrig en grej utan självklart skulle de som hade barn vara hemma. Samma med skolavslutningar, påsklov etc. Jag klarade allt det där utan att känna mig överkörd eller kränkt.

Fast att det funkade utmärkt för dig att inte ha någon sommarsemester på 10 år kan du ju inte översätta till att ingen annan utan barn behöver eller vill ha sommarsemester. Det behovet (eller att någon jul kunna fira den med anhöriga) är ju inget som magiskt uppstår i samband med att man får barn.
 
Precis! Frågan var om det finns ett utbrett fusk (fick känslan av det i tråden) att personer säger till arbetsgivaren att de ska ta ut föräldraledighet men sen skiter i att göra det för att få (obetald) ledighet.

Tja...ska man vara strikt så är det ju inte fusk utan just bara att "nyttja" systemet som det ser ut.
 
Fast det är väl visst fusk! Efter 18 månader har du ju inte rätt att vara ledig om du inte tar ut föräldrapenning.

Aha nu tror jag att jag förstår hur du menar! Jag tror att hela grejen uppstod ur frågan huruvida det finns ett behov att ha mer kontroll huruvida man tar ut fp-dagar eller inte. Och därur kom ett spår om att om man inte tar ut dagarna tidigare så underlättar man att kunna ta ut FP senare (som en reaktion på att FL ändå är en kort tid). Så det var därur diskussionen om att begära FL men inte använda dagar för att istället spara dem. Men det har nog blivit sidospår nu så det har nog inte med det du frågar efter att göra.

Man får väl begära f-ledighet även utan fp-dagar men SGI:n kommer då inte vara skyddad?
Edit: eller nej det får man kanske inte, nu börjar jag bli snurrig och dags att lägga mig känner jag :D desto större anledning i så fall att spara dagar...
 
Senast ändrad:
Jo det är det på ett ungefär. Väljer man ett kommunalt alternativ så har kommunen både en skyldighet att erbjuda plats och att se till att det finns möjligheter att ha sina barn i förskolan alla vardagar man jobbar.

Väljer man ett privat alternativ så finns inte den skyldigheten och då kan det se annorlunda ut. Letar du rätt på en privatförskola kan du hamna i läget att de har stängt utan att erbjuda alternativ vissa dagar/perioder, det är klart ditt eget val men då har du också valt att inte ha garanterad omsorg.

Jag vet inte vad du har fått för bild av fristående förskolor. Det är ingenting man behöver "leta reda på", det är supervanligt. 20 % av alla förskolebarn i Sverige går i en fristående förskola. Det varierar ju såklart mellan olika kommuner och i vissa kommuner är det ovanligt, och i andra existerar nästan enbart fristående förskolor.

Inte heller är det så att fristående inte har någon skyldighet att erbjuda omsorg på sommaren. Såväl kommunala som fristående förskolor har den skyldigheten.

Kommunen har också en skyldighet att erbjuda samtliga barn (med rätt till det) plats på på förskola, oavsett om det är hos en kommunal eller enskild huvudman.

Men det betyder inte som du påstod att de flesta förskolor har öppet på sommaren. Det finns ingen skyldighet att erbjuda omsorg på den egna förskolan, oavsett huvudman.
 
Nej, det får man inte. Efter 18 månader har man bara rätt att vara ledig i den utsträckning man tar ut föräldrapenning. Man har alltså ett begränsat antal dagar man kan vara ledig.

Men det spelar i vilket fall inte någon större roll eftersom poängen var att genom att spara dagar så kan man använda dem för sommar och jul under flera år, och med 2 barn per kollega så är det inte en obetydligt problem. Och det var där vi började. Obegränsad ledighet har ingen trott att man har.
 
Har suttit och funderat igenom olika arbetsplatser genom åren och kan bara konstatera att de kollegor jag haft som varit superegoistiska angående semesteruttag har varit egotrippade individer överlag helt utan koppling till föräldraledighet. Ovilliga till samarbete och ifråga om kollegialitet mest intresserade av AW absolut skulle anpassas datum så dom kunde delta - av 30 personer.
 
Ja och därför är det för mig obegripligt att partnerns roll är så frånvarande i ekvationen hos dem som menar att föräldrar inte behöver ta hänsyn till andras behov och önskemål, utan glatt lämnar det till chefen och kollegorna att lösa med motiveringen att JAG vill ju vara med mitt BARN.

Fast oavsett pappans närvaro eller ej så VILL ju jag vara med mitt barn. Annars hade jag inte skaffat det. Jag vill dessutom vara med min man (inte gå omlott hela semestern och leva nåt jäkla parallellt liv). Småbarnsåren är ofta slitiga för en relation och man behöver tid tillsammans för att relationen ska hålla. Så ja, jag kommer göra det som är bäst för min familj. Inte för mina kollegor. Men jag har aldrig tagit ut FL på veckor där chefen avvisat min semesteransökan. Nu har det aldrig hänt pga hur mitt jobb ser ut. Men det förfarandet är främmande för mig. Men jag kan förstå de som gör så.

Det var dessutom några år sen jag ens fick ta ut FL. När mitt barn var i den åldern var det till barnet är 8 år gällde. Mitt barn är äldre än så och den sista FL-dag är uttagen sen flera år tillbaka.
 
Jag tänker generellt, det blir meningslöst att diskutera enskilda personer som dessutom kan ta semester när de önskar. Dock reagerade på att du tryckte på dina rättigheter, varför inte trycka på hänsyn och samarbete och att man kanske inte ska välja en förskola som inte har öppet alla vardagar om man har problem med att ta hand om barnen på lov utan behöver ha ledigt många attraktiva dagar såsom mellandagarna, alla klämdagar, påskveckan och hela juli i konkurrens med sina kollegor.

För att det är skillnad på olika förskolor. Som förälder vill man (eller iaf ska man vilja, undantag finns tyvärr) sitt barns bästa och då väljer man (i den mån det går att välja) den förskola man tror kommer ge ens barn de bästa förutsättningarna att trivas och må bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 691
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 128
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp