Nekade ledighet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är som sagt svårt att diskutera enskilda exempel. Jag tycker också det har varit lite svårt att helt först ditt case och vet inte om vare sig du har tolkat andra helt korrekt där, eller andra har tolkat din situation fullt ut.
Om jag förstår dig rätt nu så har du tagit ut semester från ditt ordinarie jobb för att då jobba på ett annat jobb, och under denna tid så är din sambo föräldraledig. Det är i så fall en bit ifrån de scenarier som är grunden i tråden.
Nej, vi är bara tillfrågade att gå in och jobba när vi kan. Tack vare att min sambo betett sig som man inte får enligt tråden kan jag🙏
 
Om man står hos chefen och uttryckligen säger att "jag har rätt till föräldraledighet enligt föräldraledighetslagen" när man inte har det så är det väl bedrägeri, eller iaf lögn. Men hur vanligt är det att folk faktiskt medvetet gör detta? Och oavsett är det ju enkelt avhjälpt av arbetsgivaren genom att helt enkelt begära in de intyg man har rätt att begära. Kan ju knappast vara ett problem i sammanhanget.

En del av problemet kanske är just att arbetsgivare är slappa med att begära in intyg utan förlitar sig på att resterande personalstyrka löser situationen. En del chefer undviker ju gärna att ställa krav och vill inte vara besvärliga, och då är vi tillbaka till att en del av detta kan hanteras genom att AG tar mer ansvar.
 
Jag menade mest att det inte går att vara obegränsat mycket ledig ens med föräldraledighet. Men det här kanske är ett jätteproblem i samhället som jag helt missat. Jag är väldigt tacksam över mitt föexibla jobb.
Fast det var ju inte vad mitt inlägg handlade om... :confused:
 
En del av problemet kanske är just att arbetsgivare är slappa med att begära in intyg utan förlitar sig på att resterande personalstyrka löser situationen. En del chefer undviker ju gärna att ställa krav och vill inte vara besvärliga, och då är vi tillbaka till att en del av detta kan hanteras genom att AG tar mer ansvar.

Jag tycker inte man ska behöva begära intyg. Man ska kunna lita på att anställda begär ledighet på giltiga grunder, om man inte uppenbart kan misstänka motsatsen.
 
Jag menade mest att det inte går att vara obegränsat mycket ledig ens med föräldraledighet. Men det här kanske är ett jätteproblem i samhället som jag helt missat. Jag är väldigt tacksam över mitt föexibla jobb.

Men det handlar ju inte om att begränsa föräldrars ledighet bara för att. Det handlar om att när man inte är villig att kompromissa på en arbetsplats så kommer den eller de utan barn behöva jobba alla de uppräknade tiderna även om inte varje förälder är ledig alla de gångerna.
 
Men det handlar ju inte om att begränsa föräldrars ledighet bara för att. Det handlar om att när man inte är villig att kompromissa på en arbetsplats så kommer den eller de utan barn behöva jobba alla de uppräknade tiderna även om inte varje förälder är ledig alla de gångerna.
Självklart, men om några år är det ju inte jag som är föräldraledig utan nån annan kollega.. man har ju liksom inte små barn för evigt. Tycker självklart inte man kan skita helt i sina kollegor bara för att man har barn men tycker kanske inte heller man behöver välja sämre skola för sina barn bara för att garantera att ha omsorg både dag och natt, typ.
 
Jag tycker inte man ska behöva begära intyg. Man ska kunna lita på att anställda begär ledighet på giltiga grunder, om man inte uppenbart kan misstänka motsatsen.

Ja det önskar jag också. Men om det inte är fallet och om den allmänna inställningen skulle bli att det inte är något fel att "använda" systemet till dess allra bortersta gränser och att det inte är bedrägeri förrän det upptäcks - ja då kanske det behövs för att upprätthålla förtroendet? Eller skriva om lagen. Men jag kan tycka det vore synd att börja dra in rättigheter också eftersom det finns dem som verkligen behöver de där yttersta möjligheterna.
 
Ja det önskar jag också. Men om det inte är fallet och om den allmänna inställningen skulle bli att det inte är något fel att "använda" systemet till dess allra bortersta gränser och att det inte är bedrägeri förrän det upptäcks - ja då kanske det behövs för att upprätthålla förtroendet? Eller skriva om lagen. Men jag kan tycka det vore synd att börja dra in rättigheter också eftersom det finns dem som verkligen behöver de där yttersta möjligheterna.
Är det ett utbrett problem tror du? Jag är på riktigt intresserad. Inser att jag aldrig haft jobb där man i nån högre utsträckning behöver anpassa sin semester.
 
Självklart, men om några år är det ju inte jag som är föräldraledig utan nån annan kollega.. man har ju liksom inte små barn för evigt. Tycker självklart inte man kan skita helt i sina kollegor bara för att man har barn men tycker kanske inte heller man behöver välja sämre skola för sina barn bara för att garantera att ha omsorg både dag och natt, typ.

Många har 2 eller 3 barn med 1-3 års mellanrum så några år blir det allt, särskilt om man vill nyttja systemet till max och t ex sparar sina fl-dagar genom att utöva verbal påtryckning men utan att faktiskt ta ut dem. Det är som sagt inte relevant att prata om enskilda fall, som ditt eller någon annans, utan det är ju när alla gör på ett visst sätt som det kan skapa problem. Och när det blir en normerande kultur att föräldrar alltid går före och barnlösa utan knot ska förstå och visa hänsyn utan att förvänta sig få hänsyn tillbaka. För den barnlösa kollegan som tog alla extrapass under dina småbarnsår spelar det ju ingen roll om det är du som får ett andra, tredje, fjärde eller femte barn och är FL igen, eller om det är en annan kollegas första barn. Om läget i gruppen är så att det är hen som återigen får jobba alla gånger föräldrar hellre är med sina barn så är det lika trist ändå.

Välja skola har jag inte skrivit något om. Jag skulle välja den skola jag tycker är lämplig utifrån mitt barns situation, och där finns det många aspekter att väga in.
 
Är det ett utbrett problem tror du? Jag är på riktigt intresserad. Inser att jag aldrig haft jobb där man i nån högre utsträckning behöver anpassa sin semester.
Skulle alla barnlösa som ställt upp "i det tysta" räckt upp handen på den frågan så skulle "problemet" nog börja uppdagas.

10+ år utan julisemester eller mellandagssemester eller en enda klämdag här. Jag skämdes förra året när jag bad om en vecka i juli pga en anledning jag inte kunde styra över själv.
 
Skulle alla barnlösa som ställt upp "i det tysta" räckt upp handen på den frågan så skulle "problemet" nog börja uppdagas.

10+ år utan julisemester eller mellandagssemester eller en enda klämdag här. Jag skämdes förra året när jag bad om en vecka i juli pga en anledning jag inte kunde styra över själv.
Jag menade om det var ett utbrett problem att folk fuskar..
 
Jag har inte skrivit att vab är samma som ledighet. Vad jag har skrivit är att man kanske ska tänka på de kollegors önskemål som man jobbar med också och inte bara på sina egna.

Jag håller helt med om att man, rent moraliskt, bör tänka på sina kollegor också, kompromissa osv. Men jag tycker inte att hur mycket någon vabbat eller inte den senaste månaden har ett dugg med saken och göra och inget som ska tas in i den kompromissen.
 
Är det ett utbrett problem tror du? Jag är på riktigt intresserad. Inser att jag aldrig haft jobb där man i nån högre utsträckning behöver anpassa sin semester.

Det var länge sedan jag hade ett jobb där vi helt ersatta varandra, och då var jag den som glatt tog alla extratimmar jag fick så jag vet inte. Flera av mina vänner har räknat noga på hur de ska göra med sina dagar vet jag, ett allmänt samtalsämne om tips sinsemellan typ. Men huruvida de verkligen tar ut sina dagar eller om det "löser sig ändå" vet jag inte, jag vet bara att många gör vad de kan för att ta ledigt samtidigt som partnern men jag brukar inte förhöra dem om vad det innebär.

Jag ser det nog mer som en allmän reflektion. Att vi har ett generöst välfärdssystem i Sverige som jag gärna vill ha kvar. Och i det ingår som jag ser det (för alla delar, inte bara FL) att man behöver vägas in vad som är rimligt med hänsyn till syftet med systemet och "om alla gör såhär, funkar det fortfarande då?" och inte bara försöka maximera sin egen direkta utdelning. Ska vi ha system som är helt vattentäta mot överutnyttjande, tänjning av gränser etc. skulle man tyvärr behöva dra ner grundnivån och det önskar jag inte.
 
Många har 2 eller 3 barn med 1-3 års mellanrum så några år blir det allt, särskilt om man vill nyttja systemet till max och t ex sparar sina fl-dagar genom att utöva verbal påtryckning men utan att faktiskt ta ut dem. Det är som sagt inte relevant att prata om enskilda fall, som ditt eller någon annans, utan det är ju när alla gör på ett visst sätt som det kan skapa problem. Och när det blir en normerande kultur att föräldrar alltid går före och barnlösa utan knot ska förstå och visa hänsyn utan att förvänta sig få hänsyn tillbaka. För den barnlösa kollegan som tog alla extrapass under dina småbarnsår spelar det ju ingen roll om det är du som får ett andra, tredje, fjärde eller femte barn och är FL igen, eller om det är en annan kollegas första barn. Om läget i gruppen är så att det är hen som återigen får jobba alla gånger föräldrar hellre är med sina barn så är det lika trist ändå.

Välja skola har jag inte skrivit något om. Jag skulle välja den skola jag tycker är lämplig utifrån mitt barns situation, och där finns det många aspekter att väga in.
Menade bara att jag om några år är den som får täcka upp för de som tar ut föräldraledighet.

Nån annan användare skrev att jag skulle behöva välja kommunalt alternativ på skola/förskola då de tydligen kan ställa upp med omsorg året om för att inte riskera stöta mig med kollegor och behöva kräva semester när förskolan är stängd. Så stor hänsyn har jag svårt att se att jag skulle ta i förhållande till mina kollegor. Försöker kompromissa med typ allt i övrigt :)
 
Jag har gjort det. Var långtidssjukskriven för några år sen och när jag kom tillbaka ville en kollega och jag ha samma ledighet över jul och nyår. Jag lät henne få den eftersom hon fått slita när jag var borta.

Så mycket som det var generöst gjort av dig, såklart, så tycker jag inte det är något som ska förväntas av dig från dina kollegor. De har ju ingen koll på hur du har haft det under din sjukskrivning och vad det innebär för ditt behov av återhämtning, eller dina personliga skäl till att vilja vara ledig.

Min egen erfarenhet från de arbetsplatser jag har varit på är också att kollegorna, föräldrar eller ej, har varit måna om att det ska fungera för alla och i det långa loppet bli rättvist.
 
Det jag menar är att det i mitt arbete inte handlar om att omsorgen är stängd sådär väldigt många dagar per år.

Det är givetvis ett problem att en dryg tredjedel av arbetslaget vill vara borta när det sen är ytterligare en tredjedel som vill ha semester de veckor som är aktuella.
Jag jobbar på en säkerhetsavdelning. Det innebär vissa krav som inte kan tummas på. Till exempel är vi högre säkerhetsklassade än de som jobbar på normalavdelningar. Vi har annan utrustning och andra utbildningar.

Att det skulle bli ett problem om det inträffade förstår jag givetvis, framför allt om det inte är förväntat.

Men det jag undrade var ifall det de facto var ett problem hos er att mer än en tredjedel av arbetsgruppen tar ut 8 veckors ledighet om somrarna.
 
Så mycket som det var generöst gjort av dig, såklart, så tycker jag inte det är något som ska förväntas av dig från dina kollegor. De har ju ingen koll på hur du har haft det under din sjukskrivning och vad det innebär för ditt behov av återhämtning, eller dina personliga skäl till att vilja vara ledig.

Min egen erfarenhet från de arbetsplatser jag har varit på är också att kollegorna, föräldrar eller ej, har varit måna om att det ska fungera för alla och i det långa loppet bli rättvist.
Jag tänker att om man behandlar andra som man själv vill bli behandlad så skapar man förhoppningsvis ett trevligt förhållningssätt mot varandra där man både kan ta och ge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 690
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Är så himla less och besviken på min chef och arbetsplats. Fredags förra veckan skickade jag en förfrågan till min ledighet om det fanns...
2
Svar
39
· Visningar
5 128
Senast: mumin
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 732
Senast: Angua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp