Många har 2 eller 3 barn med 1-3 års mellanrum så några år blir det allt, särskilt om man vill nyttja systemet till max och t ex sparar sina fl-dagar genom att utöva verbal påtryckning men utan att faktiskt ta ut dem. Det är som sagt inte relevant att prata om enskilda fall, som ditt eller någon annans, utan det är ju när alla gör på ett visst sätt som det kan skapa problem. Och när det blir en normerande kultur att föräldrar alltid går före och barnlösa utan knot ska förstå och visa hänsyn utan att förvänta sig få hänsyn tillbaka. För den barnlösa kollegan som tog alla extrapass under dina småbarnsår spelar det ju ingen roll om det är du som får ett andra, tredje, fjärde eller femte barn och är FL igen, eller om det är en annan kollegas första barn. Om läget i gruppen är så att det är hen som återigen får jobba alla gånger föräldrar hellre är med sina barn så är det lika trist ändå.
Välja skola har jag inte skrivit något om. Jag skulle välja den skola jag tycker är lämplig utifrån mitt barns situation, och där finns det många aspekter att väga in.