När man inte vill åka hem från jobbet....

Jag tvättar typ en gång varannan vecka. Har iofs kopiösa mängder kläder... :p
Wow igen...
Jag tvättar nog 3 dar i veckan. Fast ibland kör jag maraton på helgen och då blir tvättkorgen tom. Tycker inte problemet är att kläder tar slut utan att det är berg av smutsiga kläder som väller ut ur tvättkorgen (arna)

Wow igen...
Jag tvättar nog 3 dar i veckan. Fast ibland kör jag maraton på helgen och då blir tvättkorgen tom. Tycker inte problemet är att kläder tar slut utan att det är berg av smutsiga kläder som väller ut ur tvättkorgen (arna)

OMG tre dagar i veckan! :nailbiting: Har du en armé av smutsiga barn eller? ;) :laugh:
Jag brukar lämna in lite mer exklusiva plagg på kem då och då, annars kör jag en maskin var 10:e dag på sin höjd! :cool:

Nu blir jag säkert halshuggen här.. men om man tänker efter.
Du har ju själv valt att skaffa barn
Du har valt att skaffa hund
Du har gått med på att sköta markservice åt dottern trots att hon är kapabel att tvätta sina kläder själv

OMG tre dagar i veckan! :nailbiting: Har du en armé av smutsiga barn eller? ;) :laugh:
Jag brukar lämna in lite mer exklusiva plagg på kem då och då, annars kör jag en maskin var 10:e dag på sin höjd! :cool:
Nej ett smutsigt barn.
Och ett smutsigt jobb.
Och smutsiga hundar.. (en maskin med hundhandukar blir det lätt ...)
Men då tvättar jag ju kanske bara en maskin per dag ( mer hinner man ju inte när man jobbar)

Du har gått med på att sköta markservice åt dottern trots att hon är kapabel att tvätta sina kläder själv

Halshuggen. Behöver man ju inte bli eftersom det är sant det du sagt. Trots det kan man ju kanske ha det stressigt och vilja ha ett annat sätt att klara av vardagen.

Jo. Allt det där är sant. Men nu har TS insett att situationen inte är bra o behöver förändras.

Har du några hjälpsamma stöttande förslag? :)

Så därför ska @alazzi gå under av stress och leda?

Nä, det där var ju bara larvigt. Bättre måste du väl ändå kunna.

Men jag fattar inte riktigt, det måste ju gå att göra ngt åt situationen med ganska enkla medel? En 14:åring kan väl sköta rätt mkt av markservicen själv? Hunden kan omplaceras? TS kan skaffa ett fritidsintresse tex som känns trevligare än jobbet?

Men jag fattar inte riktigt, det måste ju gå att göra ngt åt situationen med ganska enkla medel? En 14:åring kan väl sköta rätt mkt av markservicen själv? Hunden kan omplaceras? TS kan skaffa ett fritidsintresse tex som känns trevligare än jobbet?
Hade det varit så enkelt så hade hon väl inte skapat tråden? Hon har gått ner sig i vardagsträsket, det är lätt gjort. Alla lever inte som du, vet du.

Att påpeka att hon själv valt att skaffa barn är både dumdrygt och skuldbeläggande. På vilket sätt hjälper det henne?

Du måste våga börja ställa krav på din dotter. Det är helt absurt att du ska serva henne som du gör idag. Hon är 14 år, inte 14 månader. Du måste börja involvera henne i ert hem. Sluta driva hotell och börja leva som den familj ni faktiskt är. Du är hennes mamma, inte hennes piga.
Är man två personer i familjen så ska de två bidra efter bästa förmåga. Att en fjortonåring lagar middag 1-2 dagar/vecka är inte för mycket begärt. Inte heller att hon sköter sin tvätt själv. Sätt er ner och diskutera. Våga var den vuxne i det här och var inte rädd för att lyssna på hennes argument och inte heller för att ställa krav på henne.

Hade det varit så enkelt så hade hon väl inte skapat tråden? Hon har gått ner sig i vardagsträsket, det är lätt gjort. Alla lever inte som du, vet du.

Att påpeka att hon själv valt att skaffa barn är både dumdrygt och skuldbeläggande. På vilket sätt hjälper det henne?

Allt går ju att lösa, eller hur? Det är ju inget av det som presenterats i tråden som är liksom "olösbart". Jag tänker att det är positivt! TS har gjort dessa val, MEN med relativt små medel så kan TS ändra om i livet så att hon mår bättre. Lite så tänkte jag, men jag är väl en obotlig optimist, vad vet jag? ;)

Jag tror allmän åsikt om att dottern självklart måste hjälpa till samt att hunden måste få förändring har gått fram nu till TS.

Jag har själv varit ensamstående morsa till två tonåringar som jag curlat enormt mycket vilket gett mig gråa hår när jag stått mitt uppe i det där ekorrhjulet där typ tamefan ALLT sköttes av mig medan döttrarna låg och pillade navelludd medan de surfade på tumblr. Till slut fick jag tuppjuck och blev en aptrist och mer eller mindre vrålande morsa som inte alls var kul att ha att göra med - jag tyckte jag gjorde liksom inget än att sköta jobb och hem och utan någon hjälp och med ständiga konflikter om att de borde hjälpa till men resultatlöst.Så jag slutade helt sonika tvätta deras kläder, laga mat till dem, jag gick inte ens in i deras rum och plockade som jag alltid gjort.
Det tog ett tag inan mina förbryllade döttrar fattade att jag menade allvar. Till slut var de tvugna att göra något, garderoberna tömdes i takt med att deras tvättberg växte, och när jag bara lagade mat JAG gillade var det inte roligt längre. då började det hända grejjer. Och livet blev lättare när de hjälpte till.

Varför kan dottern inte tvätta sina egna kläder? Om hon inte ens hinner det kanske hon ska dra ned på träningen? Jag skötte min egen tvätt från att jag var 12, trots att jag red 3-5 hästar varje dag.

När jag var 14 så tog jag hand om stallets alla hästar, eldade i pannan så man fick värme i huset och varmvatten, tvättade, diskade och lagade mat själv mer eller mindre när föräldrarna var bortresta ;) Fick hjälp med stallet av min bästa vän som var 15. Vi hjälptes åt i vardagen också såklart :)

Omplacera hunden
gör veckomatsedel med dottern. Duger inte maten får hon väl äta fil och flingor då.
köp fler träningskläder/låt dottern ha hand om tvätten av dessa. Det inkluderar ta hand om kläderna när tvätten är klar.
kan dottern ta sig till träningen själv någon dag? Måste hon träna så ofta?
Gör storkok
Försök veckohandla på helgen eller en ledig dag i veckan istället för att småhandla.

Nej på helgerna kan han klara väldigt många timmar utan att kissa. Jag går sista rundan kanske vid 21.00 och sen sover jag länge dagen efter. Inga problem för hunden alls.

Jag tycker att hon ska få välja om hunden ska vara kvar ska hon gå ut med den x dagar vecka annars omplaceras den för det är inte rättvist mot dig eller hunden som det är nu.

Passar inte maten(jag var sjukt kinkig och hade ätstörningar så jag dissade det mesta) gör som min mamma, tala om dagen innan eller morgonen vad som bjuds, passar inte det så kan hon göra egen mat. Det är hon gammal nog att klara.

Du ska inte behöva stressa såhär tycker synd om dig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 972
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar