När man inte vill åka hem från jobbet....

Jag lagar mest pasta. Dottern äter inte kött. Eftersom dottern tränar 6-9 gångr i veckan så blir det mycket tvätt. Jag måste köra hennes träningskläder varannan dag minst.

Koka mycket pasta och använd färdiga såser som du varierar mellan. Pesto, tomat, formaggi är vegetariska. Felix potatisbullar är vegetariska (rent av veganska tror jag) går bra att äta med bara ketchup så bacon är absolut inte ett måste. Sen finns det en del vegetariska pizzor och Keldas soppor är riktigt goda, t ex tomatsoppan, sparrissoppan och skogssvampssoppan.

Jag lagar mest pasta. Dottern äter inte kött. Eftersom dottern tränar 6-9 gångr i veckan så blir det mycket tvätt. Jag måste köra hennes träningskläder varannan dag minst.
Dottern är gammal nog att tvätta sina egna träningskläder. Lär henne hur hon ska göra och ge henne det ansvaret.
Med maten, låt henne bestämma (rimlig) mat tex varannan dag eller vissa dagar i veckan. Även laga mat vissa dagar! Hon är inte liten längre ;)
Hunden har du fått bra tips om, det är ju inte hållbart som det är. Dagmatte kanske är det trevligaste alternativet? Annonsera i närområdet!

Ja jag har nämt att det är ohållbart som det är nu. Hon är inte alls intresserad av hunden. Men hon vill int att hunden omplaceras heller.
Känner igen det där. Vill ha kvar, det ska vara som det alltid varit. Även om intresset egentligen inte finns längre.
Där måste du nog vara den vuxna. Prata med henne och gör klart för henne att ingen av er mår bra av nuvarande situation. Är hon inte ens intresserad av hunden, så varför ska den behöva må dåligt 5 dagar i veckan när du är på jobbet? Det finns ingen logik i det och det måste hon förstå. Eller bara acceptera.
Jo, enklaste lösningen är att omplacera hunden. Men vem vill ha en hund som inte kan vara ensam mer än någon timme?
Säkerligen en hel del pensionärer, som är hemma hela dagarna.
Måla inte fan på väggen innan han ens tänkt tanken att stå modell för det... ;)

Gör veckoplanering av maten tillsammans, så kan ju dottern få vara med och säga till om vad ni ska äta.

Mår dottern bra av att ha så långa dagar PLUS, vad det låter som, väldigt mycket träning ovanpå det. Kanske man måste dra ner på det också för bådas skull?

Förstår att du känner dig stressad. Jag tycker ni ska omplacera hunden. Dottern kan ta hand om sina egna träningskläder, och även hjälpa till att laga pasta! Det tycker jag absolut att man kan kräva av en 14-åring!

Att sätta på maskinen tar ca 30 sekunder. Det kan alla göra. Barn som vuxna.

Vi köpte en maskin som både tvättar och tumlar på en gång.

Vi är fyra stycken i familjen och jag tvättar bara en gång i veckan, som mest. Trots byte av kläder varje dag. Detta i kombination med en veckas träningskläder borde göra jobbet.
Maskinen tar 10 kg tvätt och var faktiskt billig eftersom det var ett bra men okänt märke.

Annars tycker jag du fått bra tips i tråden. Barn kan vara stressade av skolan men pinka en hund 10 minuter och sätta på en maskin tvätt varje dag är ju inte mycket tid.
Kanske skita i att bädda sängen istället? Den mår dessutom bäst av att vara obäddad.

Jo, hunden är stress för mig. Jag funderar på lösningar där. Duktigt less på allt kring hunden nu när han protestkissar inne dessutom.
Kan du hitta en dagmatte/husse åt hunden? Ett hunddagis? Någon som åtminstone kan gå ut med den en stund på dagen? Kissar (och bajsar??) den inomhus är det kanske inte protest utan ren nödighet. Min hund skulle inte göra sina behov inomhus om det inte var absolut nödvändigt och då skulle han må jättedåligt efteråt. Du behöver få hjälp med hunden, eller lämna bort den. Känner du någon som vill ta över den ett tag?

Att sätta på maskinen tar ca 30 sekunder. Det kan alla göra. Barn som vuxna.

Vi köpte en maskin som både tvättar och tumlar på en gång.

Vi är fyra stycken i familjen och jag tvättar bara en gång i veckan, som mest. Trots byte av kläder varje dag. Detta i kombination med en veckas träningskläder borde göra jobbet.
Maskinen tar 10 kg tvätt och var faktiskt billig eftersom det var ett bra men okänt märke.

Annars tycker jag du fått bra tips i tråden. Barn kan vara stressade av skolan men pinka en hund 10 minuter och sätta på en maskin tvätt varje dag är ju inte mycket tid.
Kanske skita i att bädda sängen istället? Den mår dessutom bäst av att vara obäddad.
Wow med tvätt en gång i veckan.
Är det hela dagen då eller?
Mvh tvättar massor mer...

Jo, enklaste lösningen är att omplacera hunden. Men vem vill ha en hund som inte kan vara ensam mer än någon timme?
Visst är det en Bostonterrier? Dvs ingen Brukshund direkt. Den skulle få ett jättetrevligt liv hos en pigg pensionär t.ex. som har all tid i världen och kan gå långa promenader med den om dagarna. Tänk positivt. Börja leta nu så ska du se att du hittar en bra lösning! Dottern ska inte bestämma. Hon måste börja lära sig konsekvenser - vill man ha sin hund måste man ge den tid. Och inte tid för att man "måste", det blir ingen hund glad av, utan en hund ska ha tid för att man vill hålla på med den. Det räcker inte att man tycker om hunden, man måste också tycka om livet med hund, som tar tid, tid som ska vara glad och ömsesidigt intressant!

Måste du ha en hund om du mest tycker att det är jobbigt och som en belastning? Kissar den inne och är hemma hela dagen själv så mår den ju ändå inte så bra av situationen. Att ha hund ska ju kännas trevligt och som en fin bonus. Jag hade i ditt läge gjort mig av med den!
I övrigt vet jag inte riktigt. Kan du kanske skaffa en meningsfull hobby? Bjuda folk på middag? Det känns ju viktigt med ett socialt liv utanför jobbet!

Jag skulle vilja tillägga att du glr dottern en tjänst om hon får lära sig att ta ansvar. Att tex kunna tvätta sina egna kläder eller laga mat till familjen någon kväll i veckan tycker jag inte är orimligt.

Sen tror jag det handlar om planering som aldra påpekat dvs laga storkok så det finns mat att värma, se över om dottern behöver skjuts så ofta ellet kam hon åka själv eller samåka med andra?

Usch. Mitt jobb är ett urtrist industrijobb men jag vill ändå hellre stanna på jobbet än att komma hem. Hemma är det totalstress! Ut med hunden. Torka den senaste kisspölen från djuret:turd:. Laga mat som helst ska gå snabbt och enkelt. Sen dissas maten typ alltid av dottern och så står man där och blir bara less på att man ens har försökt fixa mat på bordet. Starta en tvättmaskin. Ta hand om den torra tvätten. Hänga nästa maskin på tork. Handla mat. Skjutsa dottern till stationen när hon har träning. Hämta dottern i stan efter träningen, 21.15. Försöka hinna sova. Somnar inte pga av stress. Upp 05.00 och ut med hunden igen. Göra matsäck och sen till jobbet.

På jobbet är det åtminstone ett rent rutinjobb. Jag jobbar på och trivs faktiskt bra med att få jobba. Men att komma hem...Jag håller på att gå sönder av all stress hemma.

Jag måste förändra något. Men hur och vad? Idag frågade en kollega om jag tyckte det var skönast att komma till jobbet eller att få gå därifrån. Han ville förstås få svaret "gå därifrån". Men jag tänkte att det är skönare på jobbet än hemma.
Du så känner jag oxå ibland. Att det är så mycket att göra hemma att det är mysigare på jobbet. Förbannelsen med att vara vuxen...
Ibland skiter jag i middag och tvätt. ...
Men det är inte alla dagar Tack och lov.

Tänker att en 14 åring borde åka hem till kompisar rätt ofta? Och då kunna åka antingen till eller från träning med någon annan?
Och då kan du tvätta en dag när du inte behöver köra på träning?

Håller med om att det är ditt beslut om hunden.
Du måste orka och det är ditt ansvar nu.
Jag har djur men dottern vill gärna tycka och tänka kring dem, men jag fattar besluten om dem då det är jag som sköter dem.
Hon är också 14.
Se det som att du ger dig själv mer tid
Hund kan ni skaffa igen om situationen förändras, nu måste du tänka på hunden med även om det är svårt.

Whaaat, vaddå tvätta hennes träningskläder varannan dag? både min 17 åring och 14 åring vet hur tvättmaskinen fungerar och sköter viss tvätt själva. Utom veckotvättandet, här tvättar vi rubbet på lördagar och den som är närmast maskinerna då de är klara laddar om.
För övrigt, så diskmaskinen är även 12 åringen och 11 åringen kompetenta nog att plocka i och ur samt atarta varje dag.
Samtliga fyra hjälper till med matlagning,dukning etc varje dag. och eftersom de är kräsna vad gäller frukost så ansvarar var och en för sin egna frukost. Kravet är att äta något. vilket innebär att en äter varma koppen, en äter heinz tomatsoppa, en makaroner och köttbullar och en äter äggröra. Lillfisan på snart 2 år serveras ordinär frukost av päronen. alla äter samtidigt. Praxis är att man fixar sitt eget mellis när man kommer hem från skolan.

Jag tror, om jag ska vara ärlig, att det inte är du som håller i rodret i din familj. Är man 14 år så är det inte många år kvar förrän man teoretiskt anses vuxen. Om mina barn inte kan klara sysslorna i ett hushåll på egen hand vid 18årsdagen skulle jag se det som ett misslyckande för mig själv.
Kanske vore ett husmöte något för er? där man pratar om viktiga saker, lägger handlingsplan och konsekvensplan tillsammans. Med tillsammans menar jag att man som förälder och den vuxna tydligt förklarar från punkt a till punkt b. vem ansvarar för vad. när och hur och vad innebär det om sysslan inte utförs. Husmöte innebär att även barnets röst ska höras och ibland får man förhandla. Om jag gör detta, vad gör du då istället? Det handlar inte om bestraffning, det handlar om konsekvenstänk och en förberedande för hur vuxenlivet ser ut. Har man ändå bekymmer kan man arbeta utefter belöningssystem. Gör ett schema där hon själv får peka ut vad som är jobbigt och tråkigt att utföra. poängsätt och fördela ut veckopengen efter det. rasta hunden kanske är värt tio kronor. Diska är värt fem. Städa värt 50. när helgen kommer summerar man hur många som genomförts och hon belönas med den sammanräknade summan. Väljer hon att steunta i en syssla så är det ett aktivt val hon gjort med vetskap att konsekvensen blir mindre veckopeng den veckan.
Det handlar lite om jobba-pengar-mat.dvs motivering. Nu kanske ni inte har sådana här tonårsbekymmer. Det kanske handlar mer om din inställning att hon inte ska behöva göra något för hon är ett barn.... ställ dig frågan om det förbereder henne för vuxenlivet att frånta henne egenansvaret över vardagliga saker.
Hoppas du/ni kommer fram till en mer fungerande situation än vad ni har nu. kram

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 943
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 972
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar