När man inte vill åka hem från jobbet....

Din dotter är 14. Hon borde lätt kunna ta en runda med hunden när hon kommer hem och även ta sig till och från träningen på egen hand. Och gillar hon inte maten, föreslå att hon lagar mat 1-2 ggr/v. Då kan hon välja vad hon vill.

För ärligt, så stressigt är det inte att gå i skolan. Man har aldrig så mycket fritid som när man pluggar.

Fast det där stämmer inte. Hon har galet långa dagar och efter skolan skall hon hinna med läxor och slappna av.
Det är ett barn vi pratar om.

Usch. Mitt jobb är ett urtrist industrijobb men jag vill ändå hellre stanna på jobbet än att komma hem. Hemma är det totalstress! Ut med hunden. Torka den senaste kisspölen från djuret:turd:. Laga mat som helst ska gå snabbt och enkelt. Sen dissas maten typ alltid av dottern och så står man där och blir bara less på att man ens har försökt fixa mat på bordet. Starta en tvättmaskin. Ta hand om den torra tvätten. Hänga nästa maskin på tork. Handla mat. Skjutsa dottern till stationen när hon har träning. Hämta dottern i stan efter träningen, 21.15. Försöka hinna sova. Somnar inte pga av stress. Upp 05.00 och ut med hunden igen. Göra matsäck och sen till jobbet.

På jobbet är det åtminstone ett rent rutinjobb. Jag jobbar på och trivs faktiskt bra med att få jobba. Men att komma hem...Jag håller på att gå sönder av all stress hemma.

Jag måste förändra något. Men hur och vad? Idag frågade en kollega om jag tyckte det var skönast att komma till jobbet eller att få gå därifrån. Han ville förstås få svaret "gå därifrån". Men jag tänkte att det är skönare på jobbet än hemma.

Måste du tvätta och laga mat varje dag? Jag brukar strunta helt i tvätt när jag jobbar, utan jag låter maskinen gå varm på söndagar istället. Mat laga jag i sådana mängder att det räcker i två-tre dagar, dvs matlagning max varannan dag. Jag lagar gärna även mat på förhand så man slipper stå och paniklaga mat hungrig som tusan. Exempelvis såhär:

Sön: lagar mat till sön, mån, tis
Tis: lagar mat till ons, tors
Tors: lagar mat till fre, lör

Försök planera upp alla måsten så att det känns bra för dig. Antingen kan man sprida ut allt så man inte behöver handla mat samma dag som man måste tillaga den och köra dottern till träningen, eller så kanske du trivs med att "kötta på" och få dagar som är helt fria. Sen vet jag inte vad du lagar för typ av mat, men jag kan tycka att har man ont om tid och ork är det väldigt hälsosamt att äta färdig krögarpytt, fiskpinnar och pulvermos, potatisbullar och bacon, familjen dafgårds flerportionsförpackningar osv. Allt måste inte vara från grunden...

Det fina med prefab är att den maten ganska ofta klarar sig själv, dvs man kan slänga in en färdig lasagne i ugnen och gå till tvättstugan och vika tvätt.

Aha, jag tänkte att han inte kunde hålla sig, helt enkelt. Jag trodde inte att hundar kissar i protest.
Min hund började klösa på ytterdörren eller tugga sönder saker. Kissande hade jag tolkat som samma sak. Jag vet inte om protest är rätt ord. Men min hund visade att hon inte mådde bra och att hon inte tyckte det var acceptabelt att jag inte var hemma.

Jo, enklaste lösningen är att omplacera hunden. Men vem vill ha en hund som inte kan vara ensam mer än någon timme?
Fast kissar han efter bara någon timme även när han inte är hemma hela dagarna själv? Alltså, kissar han även på helgen när ni är hemma mer?

Hur känner dottern inför hunden, och har ni pratat om hur stressad du känner dig, och att du funderar på hur du skall lösa det. Kanske går det att få lite mer hjälp om du berättar om hur du känner och att du funderar på att lämna iväg hunden. Inte som ett hot, utan bara som en familjediskussion angående läget.
Ja jag har nämt att det är ohållbart som det är nu. Hon är inte alls intresserad av hunden. Men hon vill int att hunden omplaceras heller.

Fast kissar han efter bara någon timme även när han inte är hemma hela dagarna själv? Alltså, kissar han även på helgen när ni är hemma mer?
Nej på helgerna kan han klara väldigt många timmar utan att kissa. Jag går sista rundan kanske vid 21.00 och sen sover jag länge dagen efter. Inga problem för hunden alls.

Min hund började klösa på ytterdörren eller tugga sönder saker. Kissande hade jag tolkat som samma sak. Jag vet inte om protest är rätt ord. Men min hund visade att hon inte mådde bra och att hon inte tyckte det var acceptabelt att jag inte var hemma.
Jag ser det som att hon inte mådde bra. Och vad gäller att tugga sönder saker så hade hon väl inget annat att göra. Det blev ett sätt att sysselsätta sig.

Jag känner ju igen uttrycket protestkiss från kattvärlden och jag är inte förtjust i det, för det låter beräknande och trotsigt. När katten, eller i det här fallet då hunden, faktiskt känner sig otrygg eller stressad.

Jo, enklaste lösningen är att omplacera hunden. Men vem vill ha en hund som inte kan vara ensam mer än någon timme?
Någon som gillar att vara hemma :up:
Nä jag vet att det är jättesvårt. Min hund kunde vara ensam, med bara en rastning vid lunch, vissa dagar. Ibland. Uppblandat med att jag var helt hemma andra dagar. Men när jag började jobba fem dagar i veckan gick det inte mer.
Så det kan också ändras för din hund i en annan familj där inte så många dagar ser likadana ut.

Jag håller med Ramona. Det är bara du som kan ta ner din egen press. Sätt dig ner med dottern och behandla henne som en halvvägs vuxen, d v s vad hon är. Hur vill hon lösa matfrågan? Det är en stress för dig, och ni måste lösa det, vad har hon för förslag?

Hunden mår inte bra, du mår inte bra - lös hundfrågan omgående. Ingen hund ska behöva vara ensam mer än ett par timmar, så det är väl inget konstigt med att en hund behöver uppmärksamhet? Omplacera eller avliva, det är ingen skam i att det inte fungerar. Men ni ska inte behöva ha det såhär, varken du eller hunden.

Sedan har jag börjat se hemmapysslet som avkoppling. Tvättning, plockning och småpill är numera min avkoppling från andra tankar. Det handlar om vad vi berättar för hjärnan, helt enkelt. Ta ner ambitionsnivån, låt dottern hjälpa till och skaffa dig kanske något som är bara ditt - även om det bara är en långpromenad varannan kväll.

Jag lagar mest pasta. Dottern äter inte kött. Eftersom dottern tränar 6-9 gångr i veckan så blir det mycket tvätt. Jag måste köra hennes träningskläder varannan dag minst.

Måste du tvätta och laga mat varje dag? Jag brukar strunta helt i tvätt när jag jobbar, utan jag låter maskinen gå varm på söndagar istället. Mat laga jag i sådana mängder att det räcker i två-tre dagar, dvs matlagning max varannan dag. Jag lagar gärna även mat på förhand så man slipper stå och paniklaga mat hungrig som tusan. Exempelvis såhär:

Sön: lagar mat till sön, mån, tis
Tis: lagar mat till ons, tors
Tors: lagar mat till fre, lör

Försök planera upp alla måsten så att det känns bra för dig. Antingen kan man sprida ut allt så man inte behöver handla mat samma dag som man måste tillaga den och köra dottern till träningen, eller så kanske du trivs med att "kötta på" och få dagar som är helt fria. Sen vet jag inte vad du lagar för typ av mat, men jag kan tycka att har man ont om tid och ork är det väldigt hälsosamt att äta färdig krögarpytt, fiskpinnar och pulvermos, potatisbullar och bacon, familjen dafgårds flerportionsförpackningar osv. Allt måste inte vara från grunden...

Det fina med prefab är att den maten ganska ofta klarar sig själv, dvs man kan slänga in en färdig lasagne i ugnen och gå till tvättstugan och vika tvätt.

Jag lagar mest pasta. Dottern äter inte kött. Eftersom dottern tränar 6-7 gångr i veckan så blir det mycket tvätt. Jag måste köra hennes träningskläder varannan dag minst.
Nej, du måste inte tvätta hennes träningskläder. Det kan hon själv göra. Eller så gör ni en deal dela på ansvaret - varannan dag tvätt, varannan dag hunden. Den senare behöver få en bättre livssituation också, ni måste prata om det och utgå från hundens behov, inte dotterns.
Och som någon innan sa - matlådor. Planering.

Jag ser det som att hon inte mådde bra. Och vad gäller att tugga sönder saker så hade hon väl inget annat att göra. Det blev ett sätt att sysselsätta sig.

Jag känner ju igen uttrycket protestkiss från kattvärlden och jag är inte förtjust i det, för det låter beräknande och trotsigt. När katten, eller i det här fallet då hunden, faktiskt känner sig otrygg eller stressad.
Kom jag hem, rastade hundarna och gick sen ut fem minuter så bet hon sönder något. Och då menar jag verkligen 5 minuter. Så sysselsättning i att hon hade långtråkigt var det ju inte. Men som du skriver, stress. Inte bra och det måste man ta på allvar för allas skull.

Jag lagar mest pasta. Dottern äter inte kött. Eftersom dottern tränar 6-9 gångr i veckan så blir det mycket tvätt. Jag måste köra hennes träningskläder varannan dag minst.
Dottern är 14 år? Jag hjälpte till med tvätten från det att jag var 6-7 år gammal och från att jag var 9-10 år gammal så tvättade jag helt själv. Om inte din dotter har någon typ av funktionshinder som gör det omöjligt för henne att hjälpa till (vilket det ju inte låter som i den här tråden iaf) så borde väl din 14åriga dotter utan problem kunna hjälpa till lite mer med sådant som behöver ordnas i hemmet?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 943
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 972
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar