Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj! Det var märkligt. Mina barn har vetat genast att jag är deras mamma. Ett exempel är när jag äntligen fick komma upp till neontalen där sonen låg. Han hade legat och gnällt hela tiden oavsett vad de hade gjort men så fort han fick komma till min famn så tystnade han och var nöjd.
Jag vet att när jag väntade sonen så läste jag att de hade gjort undersökningar på just detta och alla barn kunde bland en mängd olika hjärtljud urskilja sin mammas hjärtljud som nyfödda. Alla kunde också urskilja vilken mjölk som kom från just deras mamma när de var någon dag gamla. Man har kunnat bevisa att bebisar känner igen röster och musik ifrån livet då de låg i sin mammas mage också. Bebisar är fantastiska och man ska inte underskatta dem.
Och de har då tex inte försökt amma andra?
Det låter mycket ovanligt. Jag minns tex en liten bebis som försökte amma min son, när sonen var kanske tio år. Min erfarenhet är att bebisar letar mat på alla när man håller dem.
Det stämmer med min erfarenhet. Dofter och intryck skiljer sig rimligtvis ganska mycket åt, tex ligger bebis ju i vatten i magen.
Jag tror inte heller att min bebis hade blivit mer förvirrad och otrygg än han redan högst troligt redan var efter att ha fötts, vilket måste vara en underlig upplevelse för en så liten som inte har några erfarenheter av något i stort sett, om man hade lagt över honom till någon annan person än mig.
I vårt stall får vi för tillfället ofta besök av en ca femmånadersplutt, och hon visar inga särskilt tydliga tecken på att göra skillnad på oss andra och sina föräldrar, och hon försöker amma alla som håller i henne, även när vi har tjocka vinterkläder på oss.
Men vad är det som gör detta relationsbyggande med tex mormor så komplicerat att det tar flera år innan relationen är trygg nog för en övernattning?
Vad är det som gör att det tar flera år innan föräldrarna känner sig lugna med att barnet sover hos tex mormor en natt nu och då?
Vad är det som gör att den otryggheten hos föräldrarna bör tas på så oerhört stort allvar?
Och om nu övernattningen hos mormor inte blir en orgie i trygghet, utan kanske en aning spännande, varför är det i så fall ett problem? Motsvarande grad av otrygghet kan ju barnet lika gärna uppleva hemma, tex pga okända ljud utifrån eller tex lite magknip eller förkylning. Allt sådant kan ju göra nattsömnen lite orolig.
När bebisen är nyfödd känner den ju ingen. Är det inte oerhört olämpligt att den vilt främmande mamman - för att inte tala om pappan - direkt beter sig som om barnet var deras och att de är de viktigaste människorna i världen för varandra? Där finns ju ingen relation, faktiskt.
Oj! Alla mina tre barn har redan efter någon dag eller två känt igen mig. Dom har tydligt visat att dom vet vem som står för maten.
Men vad är det som gör detta relationsbyggande med tex mormor så komplicerat att det tar flera år innan relationen är trygg nog för en övernattning?
Vad är det som gör att det tar flera år innan föräldrarna känner sig lugna med att barnet sover hos tex mormor en natt nu och då?
Vad är det som gör att den otryggheten hos föräldrarna bör tas på så oerhört stort allvar?
Relationen bildas under de första timmar barnet ligger hos mamma, det är biologisk och psykologisk vetenskap och kan INTE jämföras med relationen till en barnvakt ett år senare...Är det inte oerhört olämpligt att den vilt främmande mamman - för att inte tala om pappan - direkt beter sig som om barnet var deras och att de är de viktigaste människorna i världen för varandra? Där finns ju ingen relation, faktiskt.
Relationen bildas under de första timmar barnet ligger hos mamma, det är biologisk och psykologisk vetenskap och kan INTE jämföras med relationen till en barnvakt ett år senare...
De har reviderat anknytningsteorin såvitt jag vet, till att kunna gälla flera personer, inte bara mamman utan också pappan men även de släktingar som ger tillfälle.