Sv: När lämna sitt barn första gången?
Är du jag?! Mkt väl formulerat.
Det är väl ingen som sagt att det "SKA ta flera år för att..."??
Det är väl bara så att vi är några som inte tycker det är så konstigt med mamman som beskrivs i TS. Som själva varit sådana att de inte velat lämna barnet över natten till far- eller morföräldrar när barnet varit litet. Och som inte ser det som något så oerhört farligt eller osunt. Eller som helt enkelt inte ser varför man ska göra det om man (=förälder) inte känner att man behöver den "avlastningen".
Det är inte osunt att kunna lämna bort sin bebis i normal omfattning. Men det är heller inte osunt att inte göra det. Alla föräldrar är olika. Alla barn är olika.
*delvis kl*
Om nu far- och morföräldrar, vänner och bekanta vill just avlasta och hjälpa föräldrar så är det väl DET som de ska lägga fokus på att göra kan jag tycka. Om föräldrarna inte känner att det är någon avlastning att lämna bort barnet över natten (utan kanske bara en enorm stressbelastning) så är det väl bättre att avlasta/hjälpa på annat sätt. Laga matlådor, åka och handla, hjälpa till med städningen, passa barnet hemma hos föräldrarna några timmar, tja, vad de nu behöver hjälp med.
Är du jag?! Mkt väl formulerat.