Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gjorde du själv, lämnade du bort ditt barn till farfar när det var spädis? Det verkar som om du anser att det är en skyldighet som inte alls hänger på individerna och relationerna?
Jag tillhör dem som absolut inte hade några problem eller såna band att jag blev olycklig av att inte vara med dem 24/7, men det är ju så olika.
Ja, jag förstår den aspekten av problemet även om jag själv är relativt förskonad genom att jag har mer progressiva föräldrar. Men jag läser ändå ditt inlägg mer som att det handlar om relationsproblem mellan de vuxna än som att det är en bra ide att mammans kontrollbehov får fritt spelrum.Jag uppfattade det på ett annat sätt när jag fick barn, då äntligen, tycktes vissa äldre släktingar anse, skulle jag bli en mer följsam och tillmötesgående kvinna som anpassade mig efter andras behov och rättade in mig i ledet. Mitt barn var inte mitt utan jag skulle inrätta mig i nån sorts kvinnogemenskap och veta min plats. Det respektlösa beteende som en del av mina släktingar uppvisade när jag hade min första spädis kommer jag inte att glömma i första taget.
g.
Fast om mamman lider av grav sömnbrist, men ändå inte mäktar med att lämna barnet till någon annan ens så länge att hon får sova lite, pratar vi då verkligen om släktens behov? Det är väl snarare mammans (alltför) nära band till barnet som gör att hon inte ens kan tillgodose grundläggande egna behov som mat och sömn?
Det kanske inte är onormalt (även om det verkar lite sorgligt), men bra tror jag absolut inte det är. Det blir onödigt tufft att vara förälder om man inte förmår sig till att bli avlastad ibland. Och barnen går miste om nära relationer de skulle kunna ha, om föräldrarna inte kan lämna dem ifrån sig.
Jag tror att det är fullt naturliga instinkter som får föräldrar att vilja vara med sitt barn så mkt som möjligt. Att det sedan, i vårt stressiga, opersonliga och snabba samhälle, inte längre riktigt passar in är nog i mina ögon mer sorgligt.
I detta fallet handlar det ju om barnvakt som föräldrarna uppenbarligen inte är bekväma med. Menar du att du skulle lämna bort ditt barn, tex på en veckolång resa som nån släkting vill ta med barnet på, trots att du inte tycker att det känns bra?
Men ett barn som inte är ens ett år bryr sig inte nämnvärt om att relationen byggs när mamma och pappa är med eller inte. Barnet behöver inte det, än. Det är ju inte så att barnet inte får träffa släkten alls.
Men precis!Men som jag läser det tar ju mamman och pappan tag i detta genom att sova över hos mormor och morfar. En kanonbra lösning tycker jag när mamman (och pappan?!) inte är redo att vara ifrån sitt barn.
Jag har svårt att förstå vad det är för skillnad på den relation som byggs mellan en släkting och ett 11 månaders barn då föräldern är i samma hus gentemot den när föräldern är frånvarande?
Vi var väldigt noga med att barnen skulle få bygga relation med sina far-och morföräldrar (som skedde i vår närhet) och lämnade inte bort dem förrän den var (i vårt tycke) nog stark. Hade det varit skitkrisigt och vi höll på att gå in i väggen hade vi kanske känt oss tvungna att göra det tidigare men jag vet heller inte hur jag hade fixat att vila eller sova om jag inte kände mig trygg med barnet.
Så har vi också resonerat. Vi lämnar bort när vi känner oss trygga med barnets och släktingens/arnas relation sinsemellan. Det vore ju orimligt att t ex far- eller morföräldrar i normalfallet ska avgöra när den relationen är tillräckligt stark?
Så de som inte hade problem att låta barnen bygga relationer med andra utan att vara med är sorgliga ?