När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

ja ditt system håller jag med om stämmer bra! det jag inte gillar är det där med att hästen inte får vara mer än 10 cm mindre än vad ryttaren är lång.

då smyger jag in en nervös fråga jag med :crazy:
hur mycket, ungefär, klarar en arabhäst av?
han är kraftigt byggd, kort rygg. bra konditon och god hälsa.
ca 153 hög.

jag är 174 (jag vet att jag är för lång :() och väger ca 60 kg, är jag för tung?

Skrota nervositeten! Tänk så här: vad är araben i grunden använd för? -Mestadels vuxna män som rider LÅNGA sträckor i öknen!!!! det är den byggd för-stark och uthållig!
//FPL

Håller helt med! Jag är också stenålders. ;) Hästar ska inte vara för stora, för då håller de inte.

Mina araber på ca 150-155 cm och 450 kg anser jag vara perfekta i storlek till mina 172 cm och 70 kg. Och det med god marginal eftersom de utan en min även bär min man på 182 cm och 95 kg. Plus 15 kg westernsadel!

Vår russvalack däremot tycker att jag är lite på gränsen för tung... Han är visserligen mycket grov i typen men bara 129 cm. Han tycker att det är ok med en skrittur i skogen med mig på ryggen ibland, men det får inte gå fortare än så och i uppförsbackarna stannar han och vill att jag kliver av och går, för annars blir det för jobbigt. ;)

Den här tråden är så typiskt svensk! I Sverige är ridning en tonårstjejsport i första hand och då tror man att hästar inte orkar bära mer än småtjejer. I länder där det är övervägande män som rider och i många kulturer ofta på små hästar skulle de säkert skratta gott. :) :) :)

Carina på Silver Arabians

Heja,heja!!!!

Hur mkt klarar en shettis? En som ja sköter,( men inte rider för ja är förstor) är ca 110? fast ja vet inte Hon är iaf än av de grövre shettisarna, den "största jag sett. :P

jag är ca 170 och väger nästan 60kg. Jag undrar max hur små hästar jag kan rida? svara gärna på e-post lr msn tovaforsberg@yahoo.se

jag har en shettis i den storleken som jag rider promenader med. Jag är starx över 160 och väger typ 45kg. och hästen brukar vara jätte pigg när vi är ute så jag tror inte hon har ont av det. Vi har skit kul:D

Jag tycker att alla borde sitta upp från en pall, för det sparar hästens rygg. Och all snedbelastning skadar, men det är ju självklart värre om någon som är tyngre sitter fel. Jag är själv fet, men jag har gått ner 24 kg sen i höstas, och min främsta målsättning har varit att kunna rida min häst utan dåligt samvete. Min målvikt är 75 kg, men ingen i det här forumet behöver oroa sig, för jag ska INTE rida ponny :d Däremot en paintkorsning och en nordsvenskkorsning. Ha det bra alla!

kl*
har nu fått en liten fundering och är lite nyfiken på vad ni bukare tycker om det hela.

Som många vet ska jag sälja min fjording, vi passar helt enkelt inte ihop och allt har blivit galet.
Jag har nu börjat intressera mej för körning(har varit och kollat på körtävlingar och varit med min kompis).
Har nu hittat en del inkörda fina russ som skulle passa utmärkt. Nu till min fråga, kan jag variera köningen med att rida ponnyn om jag skaffar en lite större modell på kanske 125cm i mankhöjd? Jag är strax över 160cm och väger 45-50kg. Vet att det kan vara svårt att säga då man inte vet hur musklad ponnyn är och så vidare... Men vad tror ni?
Jag gillar små ponnyer, dom är små och smidiga:angel:
Den ridningen jag tänkt isåfall är bara skogsridning och lättare dressyr.

kl*
har nu fått en liten fundering och är lite nyfiken på vad ni bukare tycker om det hela.

Som många vet ska jag sälja min fjording, vi passar helt enkelt inte ihop och allt har blivit galet.
Jag har nu börjat intressera mej för körning(har varit och kollat på körtävlingar och varit med min kompis).
Har nu hittat en del inkörda fina russ som skulle passa utmärkt. Nu till min fråga, kan jag variera köningen med att rida ponnyn om jag skaffar en lite större modell på kanske 125cm i mankhöjd? Jag är strax över 160cm och väger 45-50kg. Vet att det kan vara svårt att säga då man inte vet hur musklad ponnyn är och så vidare... Men vad tror ni?
Jag gillar små ponnyer, dom är små och smidiga:angel:
Den ridningen jag tänkt isåfall är bara skogsridning och lättare dressyr.

När vi var hos en russuppfödare på gotland menade han på att ett russ var starkt nog att bära 70 kg en kortare sträcka....
Red själv russ tills jag vägde ca 60 kg. Och den led inte kan jag garanterat säga! :-)

Tror man känner hur mycket den orkar!
Russ är också mina favoriter som mitt framtida barn ska få lära sig rida på!*haha*
Lycka till!

Oj, det lät skumt..
Jag har hört att om man stråcker ut armen i höjd med axel, och anden når till manken, då bkrukar hästen vara nästitill perfekt höjd vs. länd mässigt.

Och jag tänkte på tabellen.
Ex:
Hästen (kg) - Ryttaren (inkl. sadel)
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg"

Dom på 100kg, va ska dom rida för hästar? Kan dom bara rida Clydesdale och shires?
Kändes skumt..

Hur många har axeln i 1,70 höjd som de flesta hästar har?

Jag hade för mig att det var 1/6 av hästens vikt? Då blir tabellen så här istället vilket verkar ngt mer rimligt:
600/6=100 kg
500/6= 83 kg
450/6= 75 kg
350/6= 58 kg
(även om jag i första hand tycker att det är en individuell fråga där man utgår från båda individerna)

Jag tänker nu lägga in en bild på mig själv till häst - det blir väl min dödsdom, men det bjuder jag på ;)

Jag har ridit den här hästen i ett halvår och innan dess har jag haft ett uppehåll från hästar i säkert 5 år. Då hade jag framförallt kärhästar, vilket innebär att min ridning är KASS. Jag är ett klart blåbär, så att min sits, skänkeln och händernas placering är svajjig vet jag redan, men det var inte det som var tanken att visa med den här bilden.

Här kan ni få spekulera lite i om jag är för stor eller ej för den här hästen. Han är 154 hög. Vad kan jag väga hörrni? :smirk:

hast.jpg

Alltså, det är en jättebra fråga som jag funderat på länge. Hur sjutton vet man vad andra väger? Jag har ingen som helst uppfattning om vad andra väger.

Det här gillar jag, ni kan få gissa på mig också. Vi är ett 'icke politiskt korrekt ekipage' enligt allas teoretiska uppfattningar:

HPIM1573.jpg

(Iscalda är 144 cm)

Eller hur! Jag kan meddela att många i den här tråden skulle skrika rakt ut om de visste...

*KL*
Först och främst:
Konstigt att det i russdiskussionen här tas upp flera exempel på relativt stora ryttare som rider russ - och det anses vara helt okej :eek: Jag håller med er, men minns en tråd för några år sedan då 55 kg ansågs vara på tok för mycket för ett russ även om det bara rörde sig om en halvtimme. Tror knappast att hela buke har ändrats, men här finns det kloka människor :bow:

Sen det där med hästens storlek. Jag går efter känns det bra, så är det bra. Därför finns det vissa småttisar som jag (175 cm) rider utan att tänka efter en sekund, för det känns så bra. Däribland ett islandssto på ca 130. Jag väger förmodligen på gränsen till för mycket/för mycket enligt tabellerna här i tråden och är på tok för lång, men vi trivs både hon och jag och det ser inte tokigt ut alls.
Sedan finns det d-ponnyer och storhästar jag inte vill rida för jag känner mig så galet stor. Inte tung (tror hästar orkar mer än många tror) men för lång. Så hellre se till hästen än de cm och kg man mäter fram.
Och som sagts tidigare, tänk vad många som skulle skratta tills de grät om de hörde oss svenskar! Våra "längdregler" är ju rent ut sagt löjliga i många länder :p

*kl*
Va?? om man inte får vara mer än 10 cm längre än hästen så är ju jag för stor för min D-ponny :o Jag är 166cm lång och väger 51kg och jag har ganska långa ben... min ponny är 148cm i mkh.... e jag för stor??? :cry: :confused:

Knapplån...

Jag är 160cm/ 57kg, har en C-ponny på 135cm. Hon känns alldeles lagom. Dottern får däremot rida våra shettisar, för dom känner jag mig för stor:)
Har ingen bild på när vi rider men ska lägga ut sen!

AM.jpg

Jag gör samma sak som du. Jag går efter att det ska kännas bra, både för hästen och mig själv. Jag är 1,80 lång och väger över 100 kg. Om hästen jag rider skulle tycka att det var besvärligt att bära mig, pga min längd eller min vikt, så skulle man utan tveka märka det då han tydligt visar i alla situationer när han inte trivs. Jag tycker inte det ser ut som om han lider på bilden...

Nu rider jag honom förvisso inte mer än ungefär 30 min åt gången för jag vill sakta men säkert jobba upp min ridvana. När jag började rida honom skrittade vi bara. Nu har vi avancerat till trav, men galopp kör vi fortfarande bara framför vagnen (pga att jag själv känner mig osäker, inte pga att hästen inte klarar det).

Men poängen var att jag tror inte man skulle tippa på att jag väger en bit över 100 pannor när man ser den där bilden där jag rider. De flesta väger nog mer än vi tror, men det är inget man springer runt och gapar om, om man inte VET vikten på personen i fråga. Ingen har påpekat att det ser ut att vara synd om den "stackars" häst jag rider.

En stor och grov fjording klarar med lätthet 90 kg. En kompis till oss red våran STOORA fjording (h*n vägde över 100kg) och hästen såg inte ut att lida av det. Visserligen skulle det inte vara så bra MEN nån gång dör de inte av. Titta bara på hur man lastar på riddarhästarna! Åk på fjordlägret!:bump:

*kl*

Kände att jag var tvungen att lägga ut en bild på mig också. Jag rider en lätt fjording på 138 cm och jag väger mer än vad som är rekomenderat. Min ponny har aldrig haft problem med rygg/ben

P278539

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar