Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur lång är du, och hur hög är hästen??
Hur många har axeln i 1,70 höjd som de flesta hästar har?
Jag tror inte att din häst lider någon skada av om sambon rider, och allvarligt tror jag to m att han kan rida mer än bara något varv i skritt.
Beroende på hans kunskaper och tidigare erfarenhet, så skulle det nog funka med ridning 2-3 ggr per vecka. Är han riktigt erfaren, ser jag inga hinder alls att han rider hästen dagligen.
50 kg oerfaren ryttare är bra mycket jobbigare för hästen, än 90 kg erfaren ryttare. Så man ska inte se sig blind på ryttarens vikt, kunskaperna spelar stor roll också.
Läste på en engelsk hästsida att en häst bär mycket mer än vi tror. Där menar man att en häst bär med lätthet 35 % av sin vikt. Det skulle betyda att en häst som väger 500 kg ska kunna bära en ryttare som väger 175 kg.
Jag tror inte att vikten på ryttaren har så stor betydelse för hästens hållbarhet. Jag tror hur man tränar och rider sin häst har större betydelse. Vilket underlag man rider på. Hur länge man rider. Hur hårt hästen får gå. Hur ofta man rider. att man har en bra sadel som passar hästen o.s.v. Jag tror att det har större betydelse än några extra kilo på ryggen.