Sv: När är man för tung för sin häst?
Vet du vad KL betyder? det betyder att svaret inte är riktat specifikt till just dig.
Jag ser mycket väl på min häst vad han gillar och inte, jag känner min häst. När en häst tycker att ryttaren är ok att bära menar jag att den lyfter ryttaren med ryggen är avslappnad, har framåtbjudning osv... Inte att den går för att den lärt sig att den måste göra som människan säger eller att den springer stressat med höjt huvud och öronen bakåt osv. Det finns kanske de som inte märker det men jag kan läsa av mina hästar väldigt bra.
Jag har inte alls uttalat mig om vad den hästen si och så klarar av (förstår inte riktigt den biten av ditt inlägg?), allt jag säger är att min nsv burit min sambo på 120 kg (muskler) utan problem (bara i skritt dock) och att jag vet en häst som klarat 120 kg bra ryttare men blivit halt av en på 90 som red mycket dåligt ( detta var en MKT grov nordsvensk, med det ville jag säga att man inte ska stirra sig blind på kg hit och dit. Jag tror även att man får anpassa efter situation. Vilken sorts ridning det handlar om, hur hästen bär sig, hur länge de ska rida osv.
Jag har en häst som i stort sett bär sig själv om han är uppvärmd i kroppen och om ryttaren bara är mjuk i ridningen (händer, sits, harmoni i hjälperna osv) är ryttaren inte det utan van vid att "rida ner hästen på tygeln" går han skit (sänkt rygg, vinglar, stressar upp sig) och det sliter betydligt mer än om ryttaren väger lite mer.
Min sambo kommer aldrig att få rida min travare (om han inte får anorexia), hon är alldelles för smäcker för det, inte heller hoppa med nordisen, inte heller rida på honom så att han överanstränger sig utan att träna upp sig från mina 60 - ser det som styrketräning, inte heller kommer 50 kg dålig ryttare få rida någon av dem heller.
Men det är NI som tar ansvaret för vem som får rida på ERA hästar. Jag är mycket noga med vem som får rida mina hästar, ja vem som överhuvudtaget får ha med dem att göra.
Lycanthrope
Jag tror faktiskt att man lider värre själv utav dallret än vad hästen gör och jag tror inte många orkar skumpa runt så mycket att det skadar hästen.. Nu har jag aldrig varit överviktig som sagt, men jag vet hur det kan kännas att rida med en dålig BH
och då föredrar iallafall jag att skritta...