När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

Lånade dotterns kompis connemara; ganska tjock, 1,46 cm . Tänkte bara skritta ut lite eftersom jag är ca. 1.72 lång och välfylld, ca. 85 pannor. Men se det ville han inte veta av. Han taktade och ville gå fortare och när dom andra hästarna galloperade runt en äng så då hakade han på, med glädje! Jag fick honom i god form och han gick i ett gott tempo. Så han orkade. Connemara är ju som bekant viktbärande, användes i gruvorna med vuxna karlar på. (Säkert var dom mera tränade på det och mer musklade än denna herre!);)

Jag låter ingen som väger mer än 80 kg rida min ridtravare som är 158 cm hög.

Och vilken vetenskap underbygger detta självklara påstående?

Mitt vblsto är ca 152 cm hög o blir 7 i sommar. Själv är jag 164 cm o väger 83 kg..:angel: Ska tillägga att hon är inriden av mig som nästan 5 åring när jag köpte henne o hade då stått 1,5 år innan senaste körningen....
Men det har gått jättebra:)
Så jag tror inte vikten har har sådär jättestor betydelse. Men man måste "känna av" hästen, ha anpassad utrustning o bygga upp hästens muskler innan man belastar den tyngre.

*knapplån*

Tänk att det är alltid smala personer som skriver "jag skulle aldrig låta nån häst bära mer än 90 kg då det är djurplågeri" typ.

Det låter så enkelt att "det är väl bara att gå ner i vikt" men det är ett rent h-vete.

Jag är lång och kraftig, har både mkt muskler och mkt fett, långa ben. Vägde för ca 8 år sen 85 men efter jag blev ihop med min nuvarande sambo + 2 barn så ligger vikten på 20 kg mer.

Hade för ett par år sen en kallblodstravare på 150cm som bar mig + w-sadel = ca 120 kg utan problem i full galopp och uppför branta backar, hur kunde han orka det om jag var alldeles för tung?
Han var visserligen i full travtävlingskondition då jag köpte han.

Nu har jag en kallblodstravare (igen), en 2 åring som skall ridas in nästa år (om han vuxit ordentligt). Han är i dagsläget bara 145 cm och slutar väl på 150-155 cm, ganska smäcker modell.

Jag har tänkt att jag ska gå ner iaf 25 kg innan jag påbörjar nån inridning (så hästen kanske hinner dö innan det händer...haha)
men jag vet inte om jag kommer att lyckas med det.
Kallblodstravare är ju starka hästar men när det gäller tex min unghäst så skulle jag inte rida in han med den vikten jag har idag.
(Undrar ibland om jag verkligen gjorde rätt som köpte han)

Tycker en del är lite fula i "munnen" när de skriver om övervikt.
Övervikt/fetma är en sjukdom och för vissa otroligt svårt att göra nåt åt, "men sluta rid då" säger en del av er smala.
Varför då, varför vara så brutal och sårande när det faktiskt finns hästar som orkar bära en tungviktare, med glädje dessutom?????

Om ngn har nåt superbra bantningstips kan ni gärna PMa mig...det måste dock passa ihop med min diabetes

Min kompis vill höra lite åsikter från er angående hennes häst och om ni tror att hon är för tung. Hästen i fråga är ett gotlandsruss på ca 122cm, ganska grov för att vara russ. I bra kondition, han körs mest men rids ca 3 ggr i veckan av min kompis. Min kompis väger ca 53kg, rider med en sadel som väger max 1kg. Hästen har inte klagat, han är lite lat av sig men det har han alltid varit, även med mindre ryttare. Han går glatt med på galopper, spelar ingen roll om det är uppförsbacke eller rakt. Blir lite flåsig av uppförsbackar (galopp), men det behöver ju inte betyda att han tycker det är jobbigt med hennes vikt. Han är 8år gammal.

Hon vill gärna höra era åsikter, då hon är orolig för att hon är för tung och på så sätt orsakar honom onödigt lidande. :crazy:

Tycker en del är lite fula i "munnen" när de skriver om övervikt.
Övervikt/fetma är en sjukdom och för vissa otroligt svårt att göra nåt åt, "men sluta rid då" säger en del av er smala.
Varför då, varför vara så brutal och sårande när det faktiskt finns hästar som orkar bära en tungviktare, med glädje dessutom?????
Det är inte alls någon sjukdom (oftast) utan en "enkel" fråga om att inte äta mer än kroppen gör av med.
Och naturligtvis ska man låta bli att rida om man är för tung för en häst.
Tänk på, att den inte är konstruerad för en massa extra vikt på ryggen.
Tänk på, att det inte är någon mänsklig rättighet att rida på en häst.
Tänk först, och rid ev därefter.

LIA

Det finns ju inget som bevisar att hästar INTE tar skada i längden av att bära tunga ryttare, så varför prova?

Jag bryr mig om mina hästar, tack.

Och det skulle inte andra göra menar du? Härligt påhopp.

Jag beundrar människor som kan dela in världen i svart och vitt, OK & inte OK, över och under 80 kg, och som dessutom gör detta helt kategoriskt utan krusiduller och betänkligheter. Så bekvämt och bekymmersfritt! :smirk:

Ingen som har någon åsikt...?

Min kompis vill höra lite åsikter från er angående hennes häst och om ni tror att hon är för tung. Hästen i fråga är ett gotlandsruss på ca 122cm, ganska grov för att vara russ. I bra kondition, han körs mest men rids ca 3 ggr i veckan av min kompis. Min kompis väger ca 53kg, rider med en sadel som väger max 1kg. Hästen har inte klagat, han är lite lat av sig men det har han alltid varit, även med mindre ryttare. Han går glatt med på galopper, spelar ingen roll om det är uppförsbacke eller rakt. Blir lite flåsig av uppförsbackar (galopp), men det behöver ju inte betyda att han tycker det är jobbigt med hennes vikt. Han är 8år gammal.

Hon vill gärna höra era åsikter, då hon är orolig för att hon är för tung och på så sätt orsakar honom onödigt lidande. :crazy:
Jag tror inte det är någon fara för din kompis, sålänge hon inte är för lång för ponnyn. Kanske inte ska rida stenhårt regelbundet, men det som görs nu verkar ju jättebra!

Det är inte alls någon sjukdom (oftast) utan en "enkel" fråga om att inte äta mer än kroppen gör av med.
Och naturligtvis ska man låta bli att rida om man är för tung för en häst.
Tänk på, att den inte är konstruerad för en massa extra vikt på ryggen.
Tänk på, att det inte är någon mänsklig rättighet att rida på en häst.
Tänk först, och rid ev därefter.

LIA
Håller med! :bow:
Det är mycket få av de överviktiga som har en sjukdom/orsak till sin övervikt, bortsett från kassa matvanor.
Jag själv är 10 kg överviktig, det är mitt fel, mina matvanor. :angel:
Det är ingen rättighet.
man kan inte säga att jag har väl också rätt att rida! om jag nu väger för mycket. Vill man så gärna så får man väl för sjutton banta, sluta vara så egoistisk.

Och det skulle inte andra göra menar du? Härligt påhopp.

Jag beundrar människor som kan dela in världen i svart och vitt, OK & inte OK, över och under 80 kg, och som dessutom gör detta helt kategoriskt utan krusiduller och betänkligheter. Så bekvämt och bekymmersfritt! :smirk:
Jodå, jag är övertygad om att många bryr sig om sina hästar.
Men det finns även många som inte vet deras bästa, faktiskt.

Det finns INGA som helst fakta som visar att det inte skulle vara skadligt för en stor människa att rida, så jag tar inte risken.
Vill man så gärna rida får man gå in i kampen mot vikten, så är det bara. Det är ingen som säger att det är enkelt.

Jag tror inte det är någon fara för din kompis, sålänge hon inte är för lång för ponnyn.

Detta påstående verkar vara vedertaget så länge personen inte väger över 70-80 kg, under det verkar man inte bry sig särskilt om det finns ngn relation mellan hästens vikt/höjd/bärkraft och ryttarens vikt, men om man börjar väga uppåt 80 kg så blir det genast mer känsligt. Vet att vi diskuterat detta intensivt i en annan tråd så jag skall inte upprepa mig men jag tycker fortfarande inte att det finns några magiska trappstegsgränser, riktvärden kan jag hålla med om men inte kategorier utan avsteg.

Funderar också på hur du praktiserar detta, är 79 ok men inte 81? eller var går gränsen. Frågar du folk innan de får sitta upp eller gör du din egen bedömning?

Det är väl bra med den här tråden att tillåta individuella bedömningar t o m med foto för att det verkligen skall ge ngt. Att säga att 80 kg är för tungt för en ridtravare blir lite väl generellt tycker jag (det kanske är det för din men utan att se hästen är det svårt att bedöma...).

Detta påstående verkar vara vedertaget så länge personen inte väger över 70-80 kg, under det verkar man inte bry sig särskilt om det finns ngn relation mellan hästens vikt/höjd/bärkraft och ryttarens vikt, men om man börjar väga uppåt 80 kg så blir det genast mer känsligt. Vet att vi diskuterat detta intensivt i en annan tråd så jag skall inte upprepa mig men jag tycker fortfarande inte att det finns några magiska trappstegsgränser, riktvärden kan jag hålla med om men inte kategorier utan avsteg.

Funderar också på hur du praktiserar detta, är 79 ok men inte 81? eller var går gränsen. Frågar du folk innan de får sitta upp eller gör du din egen bedömning?

Det är väl bra med den här tråden att tillåta individuella bedömningar t o m med foto för att det verkligen skall ge ngt. Att säga att 80 kg är för tungt för en ridtravare blir lite väl generellt tycker jag (det kanske är det för din men utan att se hästen är det svårt att bedöma...).

Jag har ingen ridtravare :confused:

Men 50 kg på ett grovt russ några dgr i veckan ser jag inget problem med.

Det är svårt att säga som så:"är 79 ok men inte 81?"
Jag tror det är en svår fråga att diskutera utan att se människor.
80 kg kan vara mycket och dallrigt och inte bra för en häst på en människa, medan 80 kg kan vara lagom på plats och bra för en häst, på en annan människa.
Man får se och avgöra därefter.

Men hur mycket man än väger, om det så är en 12 åring med 20 kg övervikt, väger tex 70 kg, eller en vuxen kvinna med 20 kg övervikt, ca 90 kg, vilket ju är mer att bära än 70, så tyckerj ag att vill man nödvändigtvis rida får man ta tag i sin vikt och gå ner.
Det finns inga bortförklaringar eller undanflykter.
Man ska se till hästarnas bästa och inget annat.

Förlåt förväxlingen med ridtravare, blev så eftersom du svarade på min första fråga kring påståendet av ImFabulous.

Skall jag tolka ditt övriga svar som att det är övervikten i sig som är ett problem för hästen och inte ryttarens totala vikt :confused: Dvs är det ok att bära en vuxen normalviktig ryttare om 70 kg men inte än överviktig ungdom om 70 kg? Anser du alltså att man skall var normalviktig innan man ger sig på att rida, då borde vi väl diskutera BMI här och inte kg? :confused:

Att ta tag i sitt viktproblem är en helt annan fråga som jag absolut stöttar men det har väl egentligen inget med grundfrågan i det här forumet att göra.

Förlåt förväxlingen med ridtravare, blev så eftersom du svarade på min första fråga kring påståendet av ImFabulous.

Skall jag tolka ditt övriga svar som att det är övervikten i sig som är ett problem för hästen och inte ryttarens totala vikt :confused: Dvs är det ok att bära en vuxen normalviktig ryttare om 70 kg men inte än överviktig ungdom om 70 kg? Anser du alltså att man skall var normalviktig innan man ger sig på att rida, då borde vi väl diskutera BMI här och inte kg? :confused:

Att ta tag i sitt viktproblem är en helt annan fråga som jag absolut stöttar men det har väl egentligen inget med grundfrågan i det här forumet att göra.

Det beror helt på vilken häst ryttaren väljer att rida.
Att vara grovt överviktig skapar en viss obalans som inte är bra för hästen, även om den är viktbärande.

Väljer en överviktig 12åring att rida ponny så är ju det ett problem, men även en häst i större size kan ju uppleva problem med övervikten från ryttaren.
Jag har vart på många kurser, clinics, och lektioner, och hållt i många själv, och har sett få överviktiga ryttare som kan få till balanserad sits på rätt sätt. Självklart finns det även benrangel som dunsar osv.

Skulle jag väga tex 80 kg, min normalvikt är nog 55-60, så skulle jag gå ner i vikt innan jag red. Varför lasta mer än nödvändigt.

Jag undrar hur mycket en fjording klarar av. Min kompis vill åka på ett fjordingridläger men jag väger 90 kg så jag undrar om fjordingarna klarar av mig...:confused: :(

Prata med dom på lägret istället :)
Dom känner sina hästar och vet om dom har någon som passar dig. :)

Det beror ju helt på hästen enligt mig. Tex islandshästar är ju starka hästar även om dom flesta inte är så stora. :)

KL
En sak som verkar komma upp i denna tråden är att "väger man 90 kg vältränad är det ok att rida men inte om man väger 90 men borde väga 70" Det tycker jag rent av är helt förkastligt att säga! De som sitter här och säger att det bara är att gå ner i vikt har gisningsvis alltid varit smala?
Jag har själv alltid varit smal, men jag har sett hur det varit för andra att kämps med vikten, tycker det är en rent fördomsfullt att säga som ni gör. Jag har även läst om övervikt i min psykologikurs på universitetet - det finns både psykologiska och fysiska orsaker bakom, till största delen fysiska. Kroppen är inställd på att hålla en viss "fettthalt" när man går ner SKRIKER kroppen efter mat för att få upp fetthalten igen. Den signalerar att den svälter. Det är inte lätt att gå ner - men det går! Tyvärr finns det inte mycket hjälp att få från sjukvården.

Fast det var väl knappast det denna tråden skulle handla om eller?
Själv släpper jag gärna upp min sambo på 120 kg som bara ridit en gång i sitt liv på min nordsvensk men aldrig i livet en ridskoletjej som minsann fått lära sig att man driver hästen framåt och tar upp det i handen (banka och såga) eller som ett fall på ridskolan där jag gick där nordsvensken varje vecka gick lektion (ej hoppning) med en tjej på ca 120 kg som red väldigt bra mjukt och med bra balans de gjorde mycket framsteg ihop, men blev halt efter en lektion med en som vägde 90 som trodde hon kunde rida - se ovan nämnda ridskoleridning men lägg till obalans och dunsa i sadeln...

Summan av kardemumman:

en som rider bra kan väga mer

Tycker hästen det är ok att bära ryttaren så är det det

vi säger att muskler väger mer än fett - FEL!!!! 10kg muskler väger PRECIS lika mycket som tio kg fett!!!!!

Men överlag så är det så att tex en vältränad man sitter bättre än en överviktig. Likaså kvinna.

Man kan ha bra balans osv som överviktig, men man kommer inte undan det överflödiga "dallret".

Jag själv är (på väg ner) överviktig, jag har all rätt i världen att säga att det bara är att gå ner i vikt. Vill man något så gör man det! Så är det bara.
Och älskar man hästar så gör man det för deras skull.
Man behöver ju inte vara så ego hela tiden.

En sak som verkar komma upp i denna tråden är att "väger man 90 kg vältränad är det ok att rida men inte om man väger 90 men borde väga 70"
Det har du aldrig sett mig skriva!!

En duktig ryttare är lättare för hästen att bära än en klumpig, det är sant, och det gäller oavsett vikt. Men det är inte det det jag kommenterat, utan vikten i sig.

Tycker hästen det är ok att bära ryttaren så är det det
Tveksamt, mycket tveksamt. Hästar har den tråkiga (för dom!) egenskapen att ofta vara tåliga to the bitter end. Hur många kan se att ryttaren är för tung för hästen, men att hästen ändå gör vad den är ombedd att göra???

vi säger att muskler väger mer än fett - FEL!!!! 10kg muskler väger PRECIS lika mycket som tio kg fett!!!!!
Vem har sagt det? Inte jag i a f.

Säger inte ditt förnuft att en tyngd på 120 kg som sätts på hästryggen och läggs till allt annat hästen förutsätts göra och klara, är att begära för mycket? :confused: Har du sett hur hästen är konstruerad?

Lycanthrope inser vad det handlar om. Varför inte du?

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar