När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag tror också man måste se mer till typ av häst eller ponny. En kallblodstyp orkar självklart mer än andra. Men som jag har skrivit tidigare är att om man vet att man väger i lite för mycket så är det oerhört viktigt att rida hästen/ ponnyn i rätt form. Klarar man det inte så bör man ta hjälp med detta, just för att felaktiga muskler inte ska belastas osv.

Har en fråga, hur mkt kan en maxad A-ponny, f.d ridskoleponny bära?
Jag vet inte vad han väger, men han har inte så bra kondition just nu.

Ebbs skrev:
Har en fråga, hur mkt kan en maxad A-ponny, f.d ridskoleponny bära?
Jag vet inte vad han väger, men han har inte så bra kondition just nu.
Jag har hört att en A-ponny inte bör bära mer än 35-45 kg. Jag är inte helt säker på detta, men jag tror något sådant.
Men om du rider lätta pass och bygger sakta upp den samt arbetar den i rätt form så ska det lösa sig med tiden. Använd sunt förnuft bara!!

Skrittade en sväng på mitt russ på 135 cm igår som precis satts igång från längre vila. Jag väger 75 kg och hon verkade då inte tycka att jag var för tung.

Du har helt rätt ! Det är ju ingen som tvingar er att rida stor häst !!

:mad:

Som ni sa innan så märker man ju på hästen om man är för tung för den å tror ni inte att islänningarna gör det också?! De rider ju inte sina hästar om de märker att de är för tunga.

Islänningar är en mer viktbärande ras eftersom de är mer kraftigt byggda oavsett hur stora de är. Ni klagar ju lixom inte på att fjordingarna får bära mer fast de inte alltid är så stora ... :confused:

Jag tycker absolut att du ska fortsätta att rida den ponnyn. Jag själv är lite över 170 cm och jag rider och tävlar min c-ponny (hon är ganska grov) får ofta höra att jag är för lång för henne men det känns bra när jag rider henne. Så jag tycker att du ska fortsätta att rida henne!;)

Hej!
Lite frågor om vikt gränser på ponny. Hoppas någon mer kunnig vill svara mej.
Min dotter håller på att växa ur sin B-ponny och vi har bestämt att sälja henne och köpa en större ponny som även jag kan rida. Problemet nu är att hitta en som passar oss båda..... Dottern, snart 14, är 160cm lång och väger ca 45 kg och vill kunna tävla lite klubb- o lokaltävling i både dressyr o hopp. Jag är 156cm lång och väger lite:angel: för mycket ca62-63 kg, vill mest rida i skogen och lite dressyr á lá AR.
Vi tycker båda mycket om welsh cob som ras:love: , tror ni det skulle passa oss? Welsh av cob-typ? Eller är jag för tung? Maxad C-ponny, typ new forest?
Tacksam för svar!!

Haha nej du är inte för tung så länge ni inte köper någon liten speta till ponny.

Tack för ditt svar!
Jag blir bara så osäker på detta med maxvikt på ponnier, man får olika svar från alla...:confused: En arbetskamrat som själv rider halvblod tyckte jag inte var klok när jag red på kompisars ponnier, den ena en new forest på 144cm, den andra en korsning arab/welsh på ca 140 cm, de fick inte bära mer än 60 kg inklusive sadel, enligt henne, ägarna tyckte dock att jag var lagom:) . Andra säger att jag kan ta skrittpromenader, ev lite trav på vår maxade, viktbärande B-ponny...vilket jag aldrig gjort då jag tycker själv att jag är i tyngsta laget.
På ridskolan som jag red på förut fick jag oftast rida D-ponny men även den viktbärande C-ponnyn men aldrig den lilla C:n, fullblodstyp, liksom. Jag antar att gränsen för mig går där nån stans..
Andra som har synpunkter och/eller goda råd...?

Jag har läst i ett gammalt nummer av Ridsport om vuxna som red russ. Vad tycker ni, klarar russ 170 cm och 60 kg?

På 70 talet så exporterades många russ till USA som ridponny åt vuxna.

Jag har läst i ett gammalt nummer av Ridsport om vuxna som red russ. Vad tycker ni, klarar russ 170 cm och 60 kg?

Utan tvekan - ja.
Det har varit en artikel om min f d granne och hennes vuxne son som red russ - kan ha varit i Ridsport. Jag såg dem i verkligheten många gånger, och det såg jättetrevligt ut.

Immer

En enkel regel är att ta hästens vikt och dela på sju, den vikt som du får ut är den maxvikt du inkl. utrustning max bör väga.

Ex:
Hästen (kg) - Ryttaren (inkl. sadel)
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg

Känns ju lite fel att säga så också. Beror på muskelmassa i första hand.
Har hört att en shettis klarar 150kg korta sträckor (då en välmusklad i bra kondition). Det tål att tänkas på. Tror de flesta är väldigt försiktiga, och rädda att hästen ska knäcka ryggen, få dåliga leder osv. Visst, det är bra att vara försiktig, men tänk på hur många som skulle kunna rida de små pållarna.
jag själv älskar små hästar, och har alltid trott att jag är för stor för dem. Är 166cm och väger 55kg. Om man går efter det någon skrev, att man skulle vara 10cm längre än hästen, ja då skulle jag vara för stor för min pålle. han är 154 :p
Min pappa har också ridit honom, då inte länge ca 15min. men han protesterade inte alls, utan krökte på nacken och travade på som vanligt. Min pappa är 180cm och väger ca 80 kg. Min syster är också 180 och väger väl 65 kg, klarar henne barbacka lätt som en plätt, och bangar inte galoppen. nu rider ju inte min familj jämt på min häst, några gånger i halvåret kanske. Men han klarar ju det.
Varierad träning, muskelmassa, kondition, ålder, leder, och inte allt för ofta, så tror jag inte det är någon fara.
Vill i alla fall inte att det ska vara det, då jag vill föda upp småttingar som jag också kan rida på.
Älskar små ponnyer, deras pyttesteg och busighet är underbar!!

Senast ändrad av en moderator:

Det där med att hästen inte ska vara mer än 10 cm lägre än ryttaren är lögn. Förresten så är det ju inte mankhöjden på hästen som avgör hur mycke den kan bära. Jag är lite över 160 cm och min fjording är 143,5cm är det nått fel med det? Absolut inte!!
Så du kan gott och väl rida c-d ponny om du är förnuftig och väljer kanske en lite grövre ponnyn. Nu minns jag inte vad du vägde men har för mej att det inte var speciellt mycke..:)

Har hört att det är 20cm högre än hästens manke :rofl: men det är ju helt fel egentligen, längden säger inget om vikten och tvärt om! Man måste gå efter vad man själv känner och vad hästen signalerar. En häst kanske trivs med en större ryttare medan en annan i samma storlek skulle försöka kasta av den.

Så alla som undrar, undrar ni verkligen egentligen? Jag skulle kunna ställa tusen viktfrågor för jag undrar också (vilket jag säkert har gjort....) Men innerst inne vet jag faktiskt svaren på de flesta om jag tänker efter. Ja - jag är för lång för B-ponny, passar ganska bra på C-ponny, kan skritta en sväng på shettis om det skulle falla mig in.. osv.

Egentligen ska det inte handla om vad andra tycker.. Om man har en häst som känns bra storleksmässigt i den ridningen man ägnar sig åt är den väl en bra storlek? Sedan kan andra ha åsikter om att man är för stor (eller för liten...) Att man läser om hästens anatomi och fysiologi är ett bra sätt att få bekräftelse om man känner sig osäker, men det säger långt ifrån allt. Människor är individer liksom hästar. Man får prova sig fram =)

KL!

Jag ska väl fram igenom köpa mej en ny pålle. Jag vill ha en ponny, så liten som möjligt utan att den tar skada utav att jag rider på den i skogen i alla gångarter, tränar enklare dressyr och kanske hoppar nått litet hinder på 50cm eller nått nån gång ibland. Jag är strax över 160cm och väger 45kg men hoppas kunna gå upp till 50kg. Jag ska alltså inte tävla nått eller träna hästen super hårt och hoppa en massa. Vad kan passa? Har hittat trevliga ponnysar som jag inte prov ridit än. Den ena är ett gotlandsruss på 128 cm och den andra är en welsh på 133cm. Dom är väl normal byggda för rasen, alltså inga viktbärnade direkt. Blir dom för små tror ni, eller är det värt att åka och provrida?

Hur mycket klarar en fjording av? Alla säger en vuxen man, men vilken vikt menar man då? Jag väger 90 kg, kan jag då rida en fjording?:confused:

Jag tror att en fjording skulle klara av dig, dom är starka hästar.
Du behöver inte oroa dig. :)

Det där med att hästen inte ska vara mer än 10 cm lägre än ryttaren är lögn.

Oj, det lät skumt..
Jag har hört att om man stråcker ut armen i höjd med axel, och anden når till manken, då bkrukar hästen vara nästitill perfekt höjd vs. länd mässigt.

Och jag tänkte på tabellen.
Ex:
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg"

Dom på 100kg, va ska dom rida för hästar? Kan dom bara rida Clydesdale och shires?
Kändes skumt..

Oj, det lät skumt..
Jag har hört att om man stråcker ut armen i höjd med axel, och anden når till manken, då bkrukar hästen vara nästitill perfekt höjd vs. länd mässigt.

Och jag tänkte på tabellen.
Ex:
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg"

Dom på 100kg, va ska dom rida för hästar? Kan dom bara rida Clydesdale och shires?
Kändes skumt..

Skumt? man får ju gå efter hur hästen är byggd.

jo, det förstår ju jag också. (jag antar aytt du syftear på mitt system med längden)
Men för att man ska bara o perfekt balans längd mässigt så brukar det funka prima. (sen finns det ju undantag)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar