När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

*knapplån*

har inte läst hela tråden, men jag är 1.60 lång och väger 48 kg.
för 2 år sedan började jag rida in mitt gotlandsruss på 129 cm, som var 4 år då. Då vägde jag lite över 40 kg. Sen har vi "växt tillsammans", och idag rider och tränar jag henne regelbundet i både hoppning och dressyr. Och piggare häst får man leta efter! När hon ska skritta av så måste jag hoppa av och leda henne, annars bara taktar hon. Blir aldrig av med energin. Grejen e att hon är van vid min vikt, hade hon varit van vid en liten tjej på 30 kilo hade jag ju aldrig suttit upp på henne! Hon har aldrig varit skadad, har aldrig haft problem med ryggen eller något.

I sommras var det en tjej på 11 år, kanske vägde 35 kilo eller nått, som skulle rida henne en gång. Het som hästen är så blev flickan rädd och drog henne i munnen, skumpade runt i sadeln och hade allmnänt ingen kontroll. Det blev hon urless på och och gick med huvet i taket och öronen bakåt hela tiden, så det syntes lång väg att hon inte trivdes. Med mig går hon som vilken normal pigg och glad häst som helst, för jag följer med i hennes rörelser och vi känner varandra väl. Tror att ryttarens rörelser är mer betydande än ryttarens vikt.
Behöver jag säga att detta är en häst som säger till när hon inte trivs?

Sen har jag för mig att man har gjort ett experiment på strömsholm en gång, när en ryttare på 60 kilo som inte var särskilt duktig eller följsam, och en annan ryttare som var betydligt tyngre (kommer inte ihåg hur mycket) och mycket bättre och följsammare skulle hoppa. Det visade sig att 60 kilosryttaren vägde mer än vad den tyngre ryttaren gjorde när hästen landade från språnget.

Eller är jag helt ute och svamlar i nattmössan?:crazy: .
/M

Senast ändrad:

Visst kan jag hålla med många här inne att det är värre för en häst om man inte sitter i balans och är tung... men egentligen så kvittar det där om man är tung eller lätt.
Jag är 1,77 och rider ponnys när jag kan. Just nu ligger mitt BIM lite för högt, men för sjutton det gäller att fodra rätt då och rida på rätt sätt så är det ingen fara om man råkar vara lite tungviktig. Samt tänka på efter ridningen att spola och sköta om benen extra. Även ge före och efter hästen ordentlig massage och rykt. Då klarar de flesta ponnys det mesta.

Men kom också ihåg att en riddare kanske bara hade en eller två hästar som han tränat tillsammans med, tror du denne inte hade tankar på att hästen skulle må bra?

Om människan inte skulle viljat att hästen mådde bra förr i tiden, varför finns det då hästar idag, och var kommer all nutida kunskap från?

rocki skrev:
:o Jag tycker inte en häst någonsin skulle behöva bära en ryttare över 90 kg, jag tycker det är djurglågeri...det finns säkert jätte många som reagera på detta nu, men hästen är inte byggd för att bära ryttare igentligen....Tänk alla dessa islandshästar som de säger är viktbärande:confused: förstår inte riktigt vad som menas med det igentligen....jag har sett sådana skräckexemplar på människor som väger 100- 140 kg som rider dessa små hästar.....är man så tung måste man gå ner i vikt för hästens skull, åtminstone....:cry:

Djurplågeri tycker jag är en emorm överdrift. Tänk på western ridningen, där rider ofta stadiga karlar på små vältränade hästar som är sunda o hållbara trots att de väger över 90 kg.
Och hoppningen, Jan Tops tex måste ju väga upp emot 90 kg och tävlar med stor framgång och hästarna håller år efter år.
Sen tycker jag inte att jättar ska rida islänningar.

Lutta skrev:
miana skrev:
Glöm inte att ridarnas rustningar vägde omkring 25 kg! Så hästarna fick bära omkring på dom OCH ryttarna.

Att riddarna bar 25 kg rustning var för att skydda sig själva, tror inte att de tänkte mycket på hästarna, som bara var arbetsdjur! Bara för att de hade okunskap och bristande respekt för hästen behöver väl inte vi göra samma sak och överbelasta våra hästar.

Två invändningar:
1: Tror du verkligen att man skulle vara som okänslig inför ett djur som betydde liv och död för en? En riddare utan häst är ett lätt byte för bönder med högafflar. En välriden och välskolad riddarhäst kunde kosta lika mycket som en mindre borg, så att plåga den var nog det man undvikte in i det längsta. Det vat tex under tornerspel så att en riddare som råkade skada eller döda en annan riddare, det var väl inte så farligt, medan en riddare som råkade skada eller döda en häst var vanärad och automatikt utesluten. Det finns anledning till varför hästarna också var bepansrade.

2: Hästarna som riddarna hade är tyvärr en nu utdöd ras, så det är svårt att diskutera om dem, men den ras som liknar närmast är Shire (eller eg Old English Black) och jag har svårt att tro att en (återigen) vältränad och välskolad Shire inte kan bära en man i rustning.

:bow: Till EternalDark och Bison för sunda resonemang.

Lia: Kan man inte bara vara nyfiken?

Jo, det gör jag, men det är ockå intressant att få höra hur folk resonerar. Jag har tyvärr ingen egen häst ännu, men kommer nog då ekonomin tillåter att skaffa mig. Är ganska sugen på stooor häst (eller grov D-ponny) så jag tror inte att min tyngd kommer att vara ett problem. Har däremot en sambo som tycker att det där med häst verkar lite kul, han är däremot både lång (1,90m) och tung (95-100kg) så det måste ju vara en rätt stadig häst för att han inte ska känna sig som en jättelik kloss.
Han har inga planer på att rida isisar eller araber eller ngt annat sådant, han tycker att de ser för klena ut:D men har börjat snegla mot shire och andra stora kallblod, däremot så verkar det finnas folk som anser att det också är djurplågeri. :confused:

Nåväl. Min slutgiltiga åsikt är väl den jag upprepat ett par gånger:
Alla fall måste bedömmas enskillt. Tror att hästar ofta är mer tåliga än vad vi tror, och fram för allt att de kan säga ifrån då dom inte vill vara med något mer. :bump:

Men jag håller med dig, om man måste ställa sig frågan så bör man fundera över situationen, men också: mår hästen bra, jobbar ordentligt och inte har ont, så är det nog ingen fara.:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Med tanke på alla hästar med div fysiska problem ska man kanske ta sig en extra funderare om man tillhör "riskgruppen".

Det här ämnet har varit uppe till intensiv debatt i det tidigare "Handikapp-forumet". Jag vet inte om man fortfarande kan söka efter gamla trådar där. Kolla!

LIA

det tycker jag med, men hästars fysikska problem kan ha så väldigt många orsaker...
Det jag retade mig på är att 90 kg är djurplågeri, det tycker jag är en sjuk gräns.....

Problemet är väl att veta var man ska sätta gränsen från gång till gång.
Såg en variant här att man skulle utgå från hästens egen vikt. (En enkel regel är att ta hästens vikt och dela på sju, den vikt som du får ut är den maxvikt du inkl. utrustning max bör väga.)
Det måste väl ända vara helfel? Skulle ett välfött hbl på säg 700kg kunna bära 30 kg mer än ett på 500kg? När det redan släpar på dessa 200 kg???

Tänk på hästen i första hand!

Kolla viktdiskussion i den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=500133&highlight=handikapp+vikt

LIA

tycker oxå att det är en dålig riktlinje, isf är jag för tung för min häst. Man måste ju se till hur hästen ser ut, en vältränad liten häst orkar ju betydligt mer än en stor fet otränad häst som då självklart väger mer.
Men igen så retade jag mig på att 90 kg är djurplågeri.

Hade för mig att riktlinjen är hästens vikt /6 däremot. Har aldrig hört /7 förrän i den här tråden....

Jag tror ändå inte att alla storvuxna män om ridit genom tiderna har vart djurplågare och bara sett hästen som ett redskap. Som någon så klarsynt påpekade: Hade det vart så hade vi nog inte haft hästar på det sätt vi har i dag.

Det var "matematiken" i inlägget och dess konsekvenser jag kommenterade.

LIA

Grova kallblod kan klara av MKT mera en 85 kg!!!!!!

Nu när ja läst igenom hela tråden saknar jag min fox, åker ut nu och har det mysigt med mitt nästintill 1.70 höga varmblod, med mig på ryggen , 178 cm lång och 75 kg .:smirk:
Sluta oroa er alla så mkt ! Ni märker om ni är för tunga ...
Take care !:rofl:

Jag väger 105 kg och är 1.69 cm lång min häst är 155 och väger 550 kg....änn så länge så har jag inte märkt att hon skulle vara "liten" för mig ...jag kollar hennes rygg ofta och är noga med lindor för stöd under motion....Det jag har lärt mig är att en häst kan dra tre gånger så mycket sin egen vikt ....inte för att jag tror att dom kan bära så mycket men någon sanning ligger det väl i det !:confused:

Det jag har lärt mig är att en häst kan dra tre gånger så mycket sin egen vikt ....inte för att jag tror att dom kan bära så mycket men någon sanning ligger det väl i det
Du drar väl inga paralleller mellan vad en häst kan dra och vad den kan bära på ryggen? :crazy:

Den dagen du märker på hästen att du är för tung, är det antagligen för sent. För hästen!

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar