När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

Nää, det tro inte jag heller....hi hi...:) fast det är inte så många som rider adenner, men det vore ju en bra lösning..ha ha;)

hej.. skulle vilja ha lite åsikter ang. detta:
efter att ha börjat rida storhäst känner jag mig för stor när jag rider ponny. jag älskar att rida ponny och det är vad jag föredrar, desto mindre, desto bättre. men efter detta känns det på något sätt lite fel att sätta mig på en ponny och jag vill inte att det ska göra det.. jag är 154 lång och väger 49kg.. är det bara noja eller börjar jag bli för stor?

Heej
Tycker ni att 53 kg är för mycket för en kraftig b-ponny russ/shettis på ca 122 cm?
Har tidigare blivit riden av en 17-årig tjej som säkert vägde upp emot 60-65 kg.
Mamma tjatar hela tiden och säjer att jag absolut inte är för stor. :crazy: men vill höra er åsikt nu!

Måste bara tillägga att han endast rids i skogen, någon enstaka gång på ridbanan.

Jag tycker man måste lyssna på hästen...den visar när det är för tungt! Har en medryttare som väger 90 + och det fungerar utmärkt på mitt lilla grova kallblod. Har prövat med andra medryttare(lättare) som hästen INTE godkänt, men den här ryttaren älskar hon :love:

Åh nej hon rider inte hästen varje dag och ja, hästen är mycket väl musklad! Att denna ryttare sedan är duktig och mycket välbalanserad har säkert en del med det hela att göra :angel:

Jag har också en minishettis som även han talar om när han inte vill :angel: Han stannar och tittar bakåt på ryttaren när han tycker de ska sitta av :rofl: Åh då pratar vi vikter på 35-40 kg. Behöver jag nämna att vi lyssnar på hästen?

Min häst är ca 163 cm hög och är rätt grov, väger säkert 650 kg. Han användes mycket till körning innan jag köpte honom för drygt ett år sedan. Nu är det så att jag har två medryttare till honom. Tjejerna är 13 år och rider varannan helg. De väger kanske 50 kg/person. Tror ni hästen fixar att båda rider samtidigt, barbacka? Typ skritturer och så?

SindaCelva skrev:
Jag undrar hur mycket en fjording klarar av. Min kompis vill åka på ett fjordingridläger men jag väger 90 kg så jag undrar om fjordingarna klarar av mig...:confused: :(

Jag har haft fjording hela livet och jobbat på en fjordhästridskola och du är inte för tung. Det finns stora och små fjordingar med. Jag är själv kraftig men har aldrig suttit på en fjording som inte orkat... Sen har det väl mycket att göra med hur balanserad man är och hur man är utformad i kroppen man kan ju som jag bestå av mer muskler än fett och då är man ju mer balanserad än om man är ploffsig liksom.
Jag tycker du ska åka på fjorridläger och njuta av dessa udnerbara stora hästar i liten förpackning.

Jag blir lite fundersam på allt det här snacket om att vara tung eller inte. Jag förstår mycket väl att man inte kan sätta en 60 kg klump på en shettis utan att det måste finnas rim och reson. Att det är självklart att en vältränad häst med en duktig ryttare kan bära mer vikt än en otränad häst med en nybörjare. Däremot så har jag en liten fråga:
Om jag mot all förmodan skulle få min sambo till att börja rida, vad för häst skulle klara av att bära 190 cm och 100 kg? Eller är det omöjligt för en lång och tung nybörjare att börja rida för att hästarna inte orkar med det? För även om hästen är vältränad så finns ju möjligheten att han inte är lika stadig i sadeln och välbalanserad som en som kan rida?

:confused:

Hej,
det är klart att din man kan börja rida men det får ju som du säjer vara på en vältränad häst, och gärna en ras som är avlad för ridning av fullvuxna män. Sådana är tex quarterhästar, islandshäst,spanska hästar eller araber. Det kan nog gå bra med någon kallblodsras också tex nordsvensk eller fjording. Visserligen är de avlade för att dra i första hand, men de är ju kraftigt byggda så de klarar nog vikten.
Undvik halvblod och fullblod de är numera avlade mest för att springa snabbt med ganska lätta kvinnor på ryggen. Pröva absolut inte med de engelska ponnyraserna, förr var de nog ganska viktbärande men numera avlas de för att vara söta och bära barn på ryggen.
Hälsningar experten;) ;) ;)

Tackar!! Har funderat rätt länge på det där... =) Visst är det quarterhorse som tornerspelsgrupperna använder?

Quarter är de som används vid westernridning (oftast). eftersom din sambo är så pass lång skulle jag dock inte rekomendera islandshäst eller fjording, araber gör mig oxå tveksam. Vet att det sägs att islandshästar kan bära tungt men hallå Netla, 190 cm och 100kg! stackars liten! Vad det gäller halvblod så finns det ju rejäla bitar på 180 cm, en sån bjässe borde han kunna rida.

Tja, när det gäller islandshästar är det väl som med humlan som egenrligen inte kan flyga.. De töltar ju uppenbarligen omkring på islands fjäll, friska och glada med vuxna karlar på. Isländska karlar lär vara de längsta världen! Avlar man på hästar som orkar bära så får man avkommor som orkar. Men, när det gäller många andra raser kan de godkännas för avel utan att haft en ryttare på ryggen överhuvudtaget det kan räcka med en snygg exteriör eller poäng i löshoppning(!). Klart det finns risk man avlar bort den viktbärande förmågan då. Men det är kanske dags att tänka om även i Sverige, det är ju inte bara småflickor som rider och vi andra blir allt fetare sägs det. :smirk:

rocki skrev:
:o Jag tycker inte en häst någonsin skulle behöva bära en ryttare över 90 kg, jag tycker det är djurglågeri...det finns säkert jätte många som reagera på detta nu, men hästen är inte byggd för att bära ryttare igentligen....Tänk alla dessa islandshästar som de säger är viktbärande:confused: förstår inte riktigt vad som menas med det igentligen....jag har sett sådana skräckexemplar på människor som väger 100- 140 kg som rider dessa små hästar.....är man så tung måste man gå ner i vikt för hästens skull, åtminstone....:cry:

:bow: :bow:

och till den som du citerade:
Så om man är lång och vältränad får man inte rida?
Är ridning en sport bara för små och nätta tjejjer?

Mestur skrev:

Har en fortsättning på detta:
Lite skarpt uttryckt, men jag tycker att använda djurplågeri som benämning på detta är lite att ta i. Det ordet bör inte användas så lättvindligt.

lillaP skrev:
hej.. skulle vilja ha lite åsikter ang. detta:
efter att ha börjat rida storhäst känner jag mig för stor när jag rider ponny. jag älskar att rida ponny och det är vad jag föredrar, desto mindre, desto bättre. men efter detta känns det på något sätt lite fel att sätta mig på en ponny och jag vill inte att det ska göra det.. jag är 154 lång och väger 49kg.. är det bara noja eller börjar jag bli för stor?
Nää lilla gumman du är inte för stor...Jag älskar oxå ponnyn trots min ålder, har både d-ponnyn och häst och rider/träna på...Jag är 1.62 cm lång och väger 58 kg....;)

Mestur skrev:
Det tycker jag absolut inte, men vad tycker du om en som väger mellan 100 -130 kg och rider på te x islandshästar,och vad menas med viktbärande? inte 120 kg i alla fall....Nu menar inte jag att de som väger så mycket inte får rida....men de kan ju åtminstone se till att gå ner lite i vikt när de rider på hästar som kanske inte ska ta mer än 70-80 kg.... inget elakt ment...:smirk:

*kl*

Man är för lång för hästen när ekipaget är obalanserat.

Man är för tung för hästen när hästen blir trött för fort eller blir obalanserad eller blir öm i ryggen av att bli riden.

jag lägger till detta i ett extra inlägg..

Är du mindre än 25-30 cm längre än vad hästen är hög och väger mindre än 1/6 del av hästens vikt (normalbyggd, c-ponny på 136 cm = 360 kg -> ryttare får väga max 60)

så är man ALDRIG FÖR LÅNG ELLER TUNG FÖR SIG HÄST!

(undantag sjuka, skadade, väldigt omusklade hästar)

som du med kallblodstravaren på 150, och du var 170 cm, det är bara 20 cm längre, och din häst väger förmodligen 500 kg, och du vägde 60? Din häst kommer med lätthet att bära en fullvuxen man på 185 cm och 100 kg (om den är i kondition och är normalmusklad).. så SLUTA FJANTA! :mad:

Ja nu när alla andra frågar så passar väl jag också på !
Jag är "påG" med ett varmblod på 1.68 nu . Han är ganska omusklad och klarar inte högergalopp med ryttare, bara i longering.:(
Klarar han mig ? jag är 178 och väger runt 75-80 . Som ni förstår så har jag en vanlig kroppsform, och väger ganska mkt eftersom jag är så pass lång, men eftersom han inte är speciellt musklig nu så undrar man ju endå ?:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar