När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

Det som jag frågade om från början handlar om min sambo, som är både lång och stadigt byggd. (190, 100 kg) Han är inte överviktig (BMI funkar inte på väldigt långa och väldigt korta personer, tyvärr). Jag ifrågasatte om det (enligt disskusionen på det här forumet) öht finns hästar som kan bära hans vikt.
Jag tycker iofs att en del av resonemangen är ite underliga. I slutändan så måste det under de tusentals år människan har använt hästen som transport och arbetsdjur ha skett en selektiv avel mot att kunna bära/dra mer och mer vikt. Att rida på en Prewalzki (tror det stavas så) är nog inte ens möjligt, men med den mångfald av häsar som avlats fram så måste det ha funnits med beräkninarna att hästen ska kunna bära en vuxen man. Givetvis så kan man inte sätta upp en fullvuxen karl på en d-ponny men när man tittar på stora hästar kan det inte vara ett problem (förutsatt att hästen inte är otränad). Ta tex det svenska halvblodet, är inte dom avlade för militär ursprungligen? Och hur många kvinnor har vart del av militärväsendet under tidigare århundranden?
Islandshästen är den väl den enda häsras som använts i större utsträckning på island under de senaste århundradena. Har alla isländska karlar gått dit dom ska?
Eller är det bara i vårt nuvarande samhälle vi förstått hur svaga hästar eg. är och att alla männikskor som hållit på med hästar under alla tider är djurplågare?

Givetvis så har jag antagit att hästen som ska brukas är tillräckligt gammal och färdigväxt, och att den är välmusklad och välskött.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Ferrari skrev:
Jag skulle aldrig kunna rida en mindre häst än 145 cm och jag är 170 cm lång och väger 55 kg. Anledning: Jag känner mig för stor! Visst känns det OK att rida maxade grova c-ponny och kanske en mindre islänning någon gång ibland. Men aldrig regelbundet.

Jag tycker man är för stor då.[/QU

jag tycker defenetivt inte att man är för stor ör sin arab eler annan häst som är 1.48 om man själv är 1.70 och väger ca 60kg abolutinte!!!! de beror sig juh på om hästen är musklad och så men de e bara om man aknske väger 80 kg då måste man tänka på att hästen måste vara tillräckligt musklad för att bära en!!!!:devil:

Ferrari skrev:
Jag skulle aldrig kunna rida en mindre häst än 145 cm och jag är 170 cm lång och väger 55 kg. Anledning: Jag känner mig för stor! Visst känns det OK att rida maxade grova c-ponny och kanske en mindre islänning någon gång ibland. Men aldrig regelbundet.

Jag tycker man är för stor då.
om du känner dig för stor så är det ekipaget som är obalanserat, om det då äör du eller hästen spekulerar jag inte i.. men jag (173 cm) rider en c-ponny (136 cm) och jag känner mig inte för lång, vi har lika bra balans som när jag rider hästar på 170 cm..

Hej! Är det nån som vet hur tung ryttare en shetlandsponny klarar av, som är otränad (omusklad och överviktig) och rätt smalbent? :o

Skulle inte låta den bära mer än kanske 35 kg... Mer musklad så orkar den nog mer... =)

SindaCelva skrev:
Jag undrar hur mycket en fjording klarar av. Min kompis vill åka på ett fjordingridläger men jag väger 90 kg så jag undrar om fjordingarna klarar av mig...:confused: :(

Du behöver absolut inte vara orolig! Jag vet två fjordingar (ganska kraftiga) som reds av en tjej (nåja, kvinna) som var kankse 1.55 lång och som vägde 100 - 120 kilo. Det gick alldeles utmärkt och kvinnan var en nybörjare. Fjordingar är mycket starka, dem klarar av mycket :D

Ja, jag har också en fråga XD

Min pappa är ungefär 1.70 lång och väger 100 kilo (ca), tror ni att han är för stor/tung för en nordsvensk som är bra musklad? Han är nybörjare, har aldrig ridit :)

min brorsa håller på o tränar mycket ska tävla i bodybuilding han väger 120 o rider 1 av våra araber ville ba säga d, hläsningar

BeastieBabe skrev:
om du känner dig för stor så är det ekipaget som är obalanserat, om det då äör du eller hästen spekulerar jag inte i.. men jag (173 cm) rider en c-ponny (136 cm) och jag känner mig inte för lång, vi har lika bra balans som när jag rider hästar på 170 cm..

Jag kände mig för stor för att jag mest hade ridit stora hästar under tre års tid. Nu när jag skött en d-ponny, 146 cm, i två månder känner jag mig inte stor längre. Balansen är inga problem heller, tycker jag. Men tack för ditt svar, förstår hur du tänker. Jag tror det är mycket av en vanesak. :idea:

Fast jag föredrar hästar som är ca 155-160 cm höga :)

Just det, när jag red en islandshäst 128 cm, på ett ridläger 2004 (då var jag ca 167 cm lång) då kände jag mig helt lagom för honom. Balansen var inga problem och han kändes nästan lika stor som d-ponnyerna. Det enda som var skillnaden var när man skulle hoppa av. :D Inte så långt till marken.

*knapplån*

Jag tycker så här: Det här att rida häst är inte något som hör till en av de mänskliga rättigheterna. Väger man mer än 90 kg så har man inte upp på en stackars hästrygg att göra! Är man så grov och kraftigt byggd att man väger mer så tror jag att man är mer än väl lämpad att själv bära sin egen kropp utan att belasta någon annan (häst) för det! Tänker på hur arméer måste sett ut en gång i tiden, till kavalleriet valde man nog inte de grövsta männen utan de utgjorde utmärkt fotfolk. :idea:

Och det här med islänningar. Jag har en islänning själv som är 139 cm hög och kraftigt byggd och jag vägrar låta någon som väger mer än 75 kg rida honom. 80 kg kan gå bra för bara en provsittning. Jag själv väger 63 kg och är 175 cm om nån undrar.

Jag kan inte förstå varför män på 190 cm och 90 kg måste tölta runt på dessa små tigande kämpande varelser. Har med egna ögon sett hur ryggar baxnar och benen springer allt vad de kan för att rusa undan vikten. Jag tycker inte det är ok. Min sambo fick provsitta en gång på min islänning (190 cm lång och 90 kg)...hästen ville bara tölta! Och inte på samma sätt som han brukar utan överenergiskt som om han försökte komma undan vikten... En beskrivning av Islänningen är ju att den är lugn från marken men ett fullblod när man är uppsutten...hm...Hur kan det komma sig?? :crazy:

Att man på Island bara haft tillgång till Islandshästen och varit beroende av den som transportmedel är inget argument för att hästen är gjord för att klara belastningen. Se på hur man överutnyttjar åsnor i fattigare länder - för att de inte har tillgång till något annat. :eek:

Alltid har jag väl nu retat någon? :devil:

Mestur skrev:
Det som jag frågade om från början handlar om min sambo, som är både lång och stadigt byggd. (190, 100 kg) Han är inte överviktig (BMI funkar inte på väldigt långa och väldigt korta personer, tyvärr). Jag ifrågasatte om det (enligt disskusionen på det här forumet) öht finns hästar som kan bära hans vikt.
Jag tycker iofs att en del av resonemangen är ite underliga. I slutändan så måste det under de tusentals år människan har använt hästen som transport och arbetsdjur ha skett en selektiv avel mot att kunna bära/dra mer och mer vikt. Att rida på en Prewalzki (tror det stavas så) är nog inte ens möjligt, men med den mångfald av häsar som avlats fram så måste det ha funnits med beräkninarna att hästen ska kunna bära en vuxen man. Givetvis så kan man inte sätta upp en fullvuxen karl på en d-ponny men när man tittar på stora hästar kan det inte vara ett problem (förutsatt att hästen inte är otränad). Ta tex det svenska halvblodet, är inte dom avlade för militär ursprungligen? Och hur många kvinnor har vart del av militärväsendet under tidigare århundranden?
Islandshästen är den väl den enda häsras som använts i större utsträckning på island under de senaste århundradena. Har alla isländska karlar gått dit dom ska?
Eller är det bara i vårt nuvarande samhälle vi förstått hur svaga hästar eg. är och att alla männikskor som hållit på med hästar under alla tider är djurplågare?

Givetvis så har jag antagit att hästen som ska brukas är tillräckligt gammal och färdigväxt, och att den är välmusklad och välskött.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Att människor varit tvungna att använda hästen för transport är något av nöden och långt bak i historien. Att somliga individer (hästar) då fick ta stryk tror jag inte var något som de lät hindra sig. Angående att även de allra största och kraftigaste männen "fick" rida.

Nu tror jag inte att människor varit så stora som 190 cm och 100 kg mer än i väldigt sällsynta undantagsfall. Då. Idag är det vanligare, särskilt här i norden. Så stora män kunde och kan nog både gå själva och bli dragna i vagn före de knäckte ryggen på nån stackars häst.... (förlåt mig att jag är brysk ;) )

En annan sak som tycks underskattad är att Människan faktiskt är den snabbaste landlevande arten vad gäller långa distanser. Som vandrande folk är vi mest effektiva när vi tagit våra egna ben i bruk. Vi står inte å betar 12 timmar (?) om dygnet utan håller en långsam med seg vandringstakt. Så vi är fullt kapabla att bära oss själva. När vi blev vän med hästen så var det nog skönt att den kunde bära lite packning åt oss...

Angående att ridning inte är en sport för de tyngsta männen - Nä det är det inte, varför skulle det vara det? Lerduveskytte är inte en sport för blinda, lika lite som slalom är en sport för lama.

Kan inte du och din sambo intressera er för Körning tillsammans? Då delar ni ju s a s ändå ett intresse inkl häst. :idea: Jag håller just nu på att köra in min sambos Ardenner medan sambon håller på å lär sig brevid...

Senast ändrad av en moderator:

rocki skrev:
:o Jag tycker inte en häst någonsin skulle behöva bära en ryttare över 90 kg, jag tycker det är djurglågeri...det finns säkert jätte många som reagera på detta nu, men hästen är inte byggd för att bära ryttare igentligen....Tänk alla dessa islandshästar som de säger är viktbärande:confused: förstår inte riktigt vad som menas med det igentligen....jag har sett sådana skräckexemplar på människor som väger 100- 140 kg som rider dessa små hästar.....är man så tung måste man gå ner i vikt för hästens skull, åtminstone....:cry:

Precis det jag också säger... :bow: :bow:

Inget som har med djur att göra är en rättighet. Man har skyldigheter att se till att de djur man har i sin närhet mår bra. Det håller jag med dig fullständigt. Men jag tror inte att människan har utnyttjat och missbrukat hästen under alla tider.
Jag vet själv med berättelser från min släkt att hästen var det första som farfar tog hand om då de vart i skogen en hel dag och arbetat och att om det var kallt klädde han hästen med sina egna kläder, även om han frös istället...
Men visst, det finns platser där hästdjuren utnyttjas hejdlöst, det förnekar jag inte heller.

Däremot så funderar jag på tex riddarna under medeltiden: deras häster åt bättre än de flesta människor under den tiden och var bokstavligt tala värda sin vikt i guld. Var dessa hästar också misshandlade?
Nu så är min sambo av åsikten att han stenvägrar ens fundra på att sätta sig på en häst som är mindre än 170. (Isisar tycker han ser ut som my little pony ung... :rofl: ) Visade bilder på Shire, vilket var det första hästar han sett där han sagt: Jo, dom där såg rätt lagom ut.

Det jag retar mig på är att det generaliseras en hel massa utan att det engageras ngt större tankeverksamhet. Jag tror att det här tyvärr är ett ämne man måste disskutera, häst för häst, ryttare för ryttare. Och jag opponerar mig fortfarande mot att det svängs med ordet djurplågeri så fort man är av en annan åsikt. Effekten av att använda sådana starka uttryck blir densamma av att ropa varg.:bump:

Jag tror inte heller att man utnyttjat och missbrukat hästdjuren i alla tider, jag bara opponerar mig mot att använda sig av det som ett argument att Idag påstå att djuren är "gjorda" för att tåla en väldans massa vikt - som de kanske vid närmare eftertanke inte alls mår så väl utav.

Vart gränsen går för djurplågeri vill jag inte ens ge mig in i att diskutera, jag pratar hellre om en sund gränsdragning i vart enskilt fall. Att man inte stirrar sig blind på "tradition" eller är för hårt driven av sin egen lust och behov, utan lyssnar till den enskilda hästen i det enskilda fallet.

Är övertygad att kärleken till hästen varit lika stor i alla tider och därtill omsorgen. Precis som överutnyttjandet förekommit då som nu... "det finns folk till allt i alla läger och har så gjort i alla tider" - brukar jag säga.

Geisli skrev:
*knapplån*

Jag tycker så här: Det här att rida häst är inte något som hör till en av de mänskliga rättigheterna. Väger man mer än 90 kg så har man inte upp på en stackars hästrygg att göra! Är man så grov och kraftigt byggd att man väger mer så tror jag att man är mer än väl lämpad att själv bära sin egen kropp utan att belasta någon annan (häst) för det! Tänker på hur arméer måste sett ut en gång i tiden, till kavalleriet valde man nog inte de grövsta männen utan de utgjorde utmärkt fotfolk. :idea:

Och det här med islänningar. Jag har en islänning själv som är 139 cm hög och kraftigt byggd och jag vägrar låta någon som väger mer än 75 kg rida honom. 80 kg kan gå bra för bara en provsittning. Jag själv väger 63 kg och är 175 cm om nån undrar.

Jag kan inte förstå varför män på 190 cm och 90 kg måste tölta runt på dessa små tigande kämpande varelser. Har med egna ögon sett hur ryggar baxnar och benen springer allt vad de kan för att rusa undan vikten. Jag tycker inte det är ok. Min sambo fick provsitta en gång på min islänning (190 cm lång och 90 kg)...hästen ville bara tölta! Och inte på samma sätt som han brukar utan överenergiskt som om han försökte komma undan vikten... En beskrivning av Islänningen är ju att den är lugn från marken men ett fullblod när man är uppsutten...hm...Hur kan det komma sig?? :crazy:

Att man på Island bara haft tillgång till Islandshästen och varit beroende av den som transportmedel är inget argument för att hästen är gjord för att klara belastningen. Se på hur man överutnyttjar åsnor i fattigare länder - för att de inte har tillgång till något annat. :eek:

Alltid har jag väl nu retat någon? :devil:

Javisst, man retar alltid upp någon :rofl: Men grejen är att du tycker att en person på 90 kg inte ska rida överhuvudtaget? Tycker du även att personen är för stor för en shire häst på ca 1,83 cm?! (Kanske tog i lite men hoppas du fattar grejen) Jag tycker att det inte ska vara nått problem att rida på en fjording.

Glöm inte att ridarnas rustningar vägde omkring 25 kg! Så hästarna fick bära omkring på dom OCH ryttarna.

Hoppas du inte tog illa upp:crazy:
:bump:

miana skrev:
Glöm inte att ridarnas rustningar vägde omkring 25 kg! Så hästarna fick bära omkring på dom OCH ryttarna.
QUOTE]

Att riddarna bar 25 kg rustning var för att skydda sig själva, tror inte att de tänkte mycket på hästarna, som bara var arbetsdjur! Bara för att de hade okunskap och bristande respekt för hästen behöver väl inte vi göra samma sak och överbelasta våra hästar.

miana skrev:
Att riddarna bar 25 kg rustning var för att skydda sig själva, tror inte att de tänkte mycket på hästarna, som bara var arbetsdjur! Bara för att de hade okunskap och bristande respekt för hästen behöver väl inte vi göra samma sak och överbelasta våra hästar.

Klart att du inte är för tung!

Jag är 1,78, väger 68 kg och brukar rida en arab som är 145 i mkh (ganska kraftigt byggd för att vara arab). Rider henne mest i skogen och hon traskar glatt på, två-timmars turer har aldrig varit nåt problem! Däremot så syns det ju att hon får kämpa på lite extra i uppförsbackarna när hon har en ryttare som väger 20 kg mer än mig. Så där nånstans går hennes gräns.

Det beror ju mycket på hur man rider och vad man vill göra med hästen. Jag rider ju mest i skogen och då är det ju bara att anpassa tempot.

Min längd är det största problemet, eftersom hon är lite hoppig och skyggar ibland och då kan det kännas lite svajigt. Vad gäller längden så beror det ju oxå på hästens byggnad, en häst med djup bål och lång hals kan kännas bättre att rida än en som är högre men nättare byggd.

Lyssna på hästen, det är den som vet bäst!

squarepants skrev:
"En enkel regel är att ta hästens vikt och dela på sju, den vikt som du får ut är den maxvikt du inkl. utrustning max bör väga.

Ex:
Hästen (kg) - Ryttaren (inkl. sadel)
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg"

enligt den så väger jag TIO kilo förmycket för min häst :eek::eek:
eller.. inklusive sadel också. då väger jag 11-12 kg förmycket :crazy:

Klart att du inte är för tung!

Jag är 1,78, väger 68 kg och brukar rida en arab som är 145 i mkh (ganska kraftigt byggd för att vara arab). Rider henne mest i skogen och hon traskar glatt på, två-timmars turer har aldrig varit nåt problem! Däremot så syns det ju att hon får kämpa på lite extra i uppförsbackarna när hon har en ryttare som väger 20 kg mer än mig. Så där nånstans går hennes gräns.

Det beror ju mycket på hur man rider och vad man vill göra med hästen. Jag rider ju mest i skogen och då är det ju bara att anpassa tempot.

Min längd är det största problemet, eftersom hon är lite hoppig och skyggar ibland och då kan det kännas lite svajigt. Vad gäller längden så beror det ju oxå på hästens byggnad, en häst med djup bål och lång hals kan kännas bättre att rida än en som är högre men nättare byggd.

Lyssna på hästen, det är den som vet bäst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar