Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ferrari skrev:Jag skulle aldrig kunna rida en mindre häst än 145 cm och jag är 170 cm lång och väger 55 kg. Anledning: Jag känner mig för stor! Visst känns det OK att rida maxade grova c-ponny och kanske en mindre islänning någon gång ibland. Men aldrig regelbundet.
Jag tycker man är för stor då.[/QU
jag tycker defenetivt inte att man är för stor ör sin arab eler annan häst som är 1.48 om man själv är 1.70 och väger ca 60kg abolutinte!!!! de beror sig juh på om hästen är musklad och så men de e bara om man aknske väger 80 kg då måste man tänka på att hästen måste vara tillräckligt musklad för att bära en!!!!
om du känner dig för stor så är det ekipaget som är obalanserat, om det då äör du eller hästen spekulerar jag inte i.. men jag (173 cm) rider en c-ponny (136 cm) och jag känner mig inte för lång, vi har lika bra balans som när jag rider hästar på 170 cm..Ferrari skrev:Jag skulle aldrig kunna rida en mindre häst än 145 cm och jag är 170 cm lång och väger 55 kg. Anledning: Jag känner mig för stor! Visst känns det OK att rida maxade grova c-ponny och kanske en mindre islänning någon gång ibland. Men aldrig regelbundet.
Jag tycker man är för stor då.
SindaCelva skrev:Jag undrar hur mycket en fjording klarar av. Min kompis vill åka på ett fjordingridläger men jag väger 90 kg så jag undrar om fjordingarna klarar av mig...
BeastieBabe skrev:om du känner dig för stor så är det ekipaget som är obalanserat, om det då äör du eller hästen spekulerar jag inte i.. men jag (173 cm) rider en c-ponny (136 cm) och jag känner mig inte för lång, vi har lika bra balans som när jag rider hästar på 170 cm..
Mestur skrev:Det som jag frågade om från början handlar om min sambo, som är både lång och stadigt byggd. (190, 100 kg) Han är inte överviktig (BMI funkar inte på väldigt långa och väldigt korta personer, tyvärr). Jag ifrågasatte om det (enligt disskusionen på det här forumet) öht finns hästar som kan bära hans vikt.
Jag tycker iofs att en del av resonemangen är ite underliga. I slutändan så måste det under de tusentals år människan har använt hästen som transport och arbetsdjur ha skett en selektiv avel mot att kunna bära/dra mer och mer vikt. Att rida på en Prewalzki (tror det stavas så) är nog inte ens möjligt, men med den mångfald av häsar som avlats fram så måste det ha funnits med beräkninarna att hästen ska kunna bära en vuxen man. Givetvis så kan man inte sätta upp en fullvuxen karl på en d-ponny men när man tittar på stora hästar kan det inte vara ett problem (förutsatt att hästen inte är otränad). Ta tex det svenska halvblodet, är inte dom avlade för militär ursprungligen? Och hur många kvinnor har vart del av militärväsendet under tidigare århundranden?
Islandshästen är den väl den enda häsras som använts i större utsträckning på island under de senaste århundradena. Har alla isländska karlar gått dit dom ska?
Eller är det bara i vårt nuvarande samhälle vi förstått hur svaga hästar eg. är och att alla männikskor som hållit på med hästar under alla tider är djurplågare?
Givetvis så har jag antagit att hästen som ska brukas är tillräckligt gammal och färdigväxt, och att den är välmusklad och välskött.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.
rocki skrev:Jag tycker inte en häst någonsin skulle behöva bära en ryttare över 90 kg, jag tycker det är djurglågeri...det finns säkert jätte många som reagera på detta nu, men hästen är inte byggd för att bära ryttare igentligen....Tänk alla dessa islandshästar som de säger är viktbärande förstår inte riktigt vad som menas med det igentligen....jag har sett sådana skräckexemplar på människor som väger 100- 140 kg som rider dessa små hästar.....är man så tung måste man gå ner i vikt för hästens skull, åtminstone....
Geisli skrev:*knapplån*
Jag tycker så här: Det här att rida häst är inte något som hör till en av de mänskliga rättigheterna. Väger man mer än 90 kg så har man inte upp på en stackars hästrygg att göra! Är man så grov och kraftigt byggd att man väger mer så tror jag att man är mer än väl lämpad att själv bära sin egen kropp utan att belasta någon annan (häst) för det! Tänker på hur arméer måste sett ut en gång i tiden, till kavalleriet valde man nog inte de grövsta männen utan de utgjorde utmärkt fotfolk.
Och det här med islänningar. Jag har en islänning själv som är 139 cm hög och kraftigt byggd och jag vägrar låta någon som väger mer än 75 kg rida honom. 80 kg kan gå bra för bara en provsittning. Jag själv väger 63 kg och är 175 cm om nån undrar.
Jag kan inte förstå varför män på 190 cm och 90 kg måste tölta runt på dessa små tigande kämpande varelser. Har med egna ögon sett hur ryggar baxnar och benen springer allt vad de kan för att rusa undan vikten. Jag tycker inte det är ok. Min sambo fick provsitta en gång på min islänning (190 cm lång och 90 kg)...hästen ville bara tölta! Och inte på samma sätt som han brukar utan överenergiskt som om han försökte komma undan vikten... En beskrivning av Islänningen är ju att den är lugn från marken men ett fullblod när man är uppsutten...hm...Hur kan det komma sig??
Att man på Island bara haft tillgång till Islandshästen och varit beroende av den som transportmedel är inget argument för att hästen är gjord för att klara belastningen. Se på hur man överutnyttjar åsnor i fattigare länder - för att de inte har tillgång till något annat.
Alltid har jag väl nu retat någon?
miana skrev:Glöm inte att ridarnas rustningar vägde omkring 25 kg! Så hästarna fick bära omkring på dom OCH ryttarna.
QUOTE]
Att riddarna bar 25 kg rustning var för att skydda sig själva, tror inte att de tänkte mycket på hästarna, som bara var arbetsdjur! Bara för att de hade okunskap och bristande respekt för hästen behöver väl inte vi göra samma sak och överbelasta våra hästar.
miana skrev:Glöm inte att ridarnas rustningar vägde omkring 25 kg! Så hästarna fick bära omkring på dom OCH ryttarna.
Att riddarna bar 25 kg rustning var för att skydda sig själva, tror inte att de tänkte mycket på hästarna, som bara var arbetsdjur! Bara för att de hade okunskap och bristande respekt för hästen behöver väl inte vi göra samma sak och överbelasta våra hästar.
squarepants skrev:"En enkel regel är att ta hästens vikt och dela på sju, den vikt som du får ut är den maxvikt du inkl. utrustning max bör väga.
Ex:
Hästen (kg) - Ryttaren (inkl. sadel)
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg"
enligt den så väger jag TIO kilo förmycket för min häst
eller.. inklusive sadel också. då väger jag 11-12 kg förmycket