Sv: När är man för tung för sin häst?
Jag hade en medryttahäst för inte alls länge sedan och ni skulle bara veta, den hästen glömmer man inte!
Hösten 04 mötte jag min drömhäst, inte för att jag hade nån aning då, en liten welsh mountain hingst på 1,25, envis som en åsna. Första gångerna kunde han bara stanna med mig, han ställde sig stadigt, tycktes gräva ner alla fyra hovar i marken. Kampen om vem som var envisast höll på i en månad, det var inte konstigt att ingen annan velat bli medryttar, tyckte jag då. Men efter en månad var det jag som vann, trodde jag.
Resten av hösten damp jag i backen flera gånger om dagen och restiden på över en och en halv timme hem var mer eller mindre en plåga. Men plötsligt en dag, efter ännu en rodeoritt i 35 cm snö, kolmörker bortsett från en stor gul måne så stämde allt. Jag hade fått fyra ben, den känslan, av ben tramande under sig, en höjd rygg och en äkta krökt hingstnacke!
Hans ägare hade i ett halvår muntrat upp mig med orden "lär känna honom, då kommer han att göra allt för dig!" Aldrig hade jag förstått att de orden var så sanna. Vi hoppade över meterhöga hinder i skogen, jagade älgar, en femtimmars ritt till närmaste bensinmack,
galoppsträckor över ängar. Vi sparkade boll, rullade däck och välte stubbar. Att spansk skritt skulle vara så svårt? En baggis! Vi var bästa kompisar, skulle alltid vara!
Men mina föreldrar ville att jag skulle sattsa på skolan, den tiden kommer, de sa att jag ändå var för stor.
Jag har inte hälsat på min vän på länge, vet att jag skulle bryta ihop om jag såg honom igen. Jag vill sluta tänka på honom, men jag kommer alltid att minnas honom, vad jag än gör, jag kommer att tänka på honom varje dag.
Men det finns en tröst, kanske snarare en dröm. När jag fyller 18 om tre år ska jag köpa tillbaka min vän, där han står nu är han ändå
bara en sällskapshäst, 7 år gammal får han för lite motion. Det är
kanske en dum dröm, men e inte alla drömmat det? Min räddsla är bara att jag är för stor för att kunna rida honom, som tur är har jag inte växt en milimeter på längden det senaste halvåret. Bredden ska vi inte tala om
Idag mätte och vägde jag mig, exakt 158 cm lång och 48 kg tung. Han är ca. 125cm hög, ett krafigt muskelpaket, men ändå? Men man får tänka på att ridning inte e allt, slår vad om att vi sparkade boll lika mycket som vad jag red
Något lustigt föresten, jag har aldrig ridit honom på en volt ens, undrar om han ens SETT ett ridhus i sitt liv.
ponies in my heart forever and ever...