När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

Jag är 170 cm lång, väger 60 kg. Brukar rida en kallblodstravare på 150 cm, och öh, ja. Jag är rätt dålig på det här med att förklara kroppsbyggnader på hästar, men hon ser iallafall ut såhär. Ursäkta den dåligt tagna bilden.
2112-03.jpg

Är jag för tung? 60 kg i sig är väl kanske inget, men plus sadel lär det ju bli en del?

Gullan86 skrev:
detta går jag efter men det beror helt på hur duktig människan är och vad som görs. och hur mkt.
A ponny -50kilo
B ponny -60kilo
C ponny -65kilo
D ponny -70-80max
stora hästar från 148 - 70-80kilo
grova kallblod -70-85kilo
grova varmblod -70-75kilo

och så liknande fast på islandshäst.

B ponny -65-70kilo
C ponny -70-80kilo
grov och mer viktbärande oavsätt höjd: 100kilo

Då kan jag rida shettis, är 164 och väger 49 :) :love:

Baxeol skrev:
Då kan jag rida shettis, är 164 och väger 49 :) :love:

Ironi, skulle aldrig sätta mig på en sån stackare, haha. Men drömma kan man ju :smirk:

NEj nej nej, inte är du för stor! Vi får inte gå till överdrift här nu. Jag ser när jag läser mina förra inlägg att det kan låta hårt och det är inte meningen. Jag talar om extrem övervikt, inte lite mullighet som vi väl alla kan ha. Pratar alltså om ett halvblod nomralbyggt på ca 165 cm som får bära cirka 125 kg. DET är för mycket. Anser jag. Men ni får inte bli anorektiker här, ber om ursäkt om jag i mina inlägg har låtit extrem.:o

att ett grovt kallblod tar 85 knappast :smirk:
den tar mkt min nordsvensk korsn tar ca. 100 kg ! då är hon ändå korsad med varmblod..

SindaCelva skrev:
Jag undrar hur mycket en fjording klarar av. Min kompis vill åka på ett fjordingridläger men jag väger 90 kg så jag undrar om fjordingarna klarar av mig...:confused: :(
dom orkar *S*

jag tittar fnissandes på tråden o inser att enl "normel" borde jag nog bli skjuten när jag sitter upp på min häst *asg*
jag har en tinker cob på 140cm som jag rider ..jag är 164cm o väger 78kilo :bump:

sätter in en bild på min ögonsten så får ni se en mkt grov c /d ponny enl mått tabbeler *hehhe*
DSCN1229.jpg

min lilla son rider henne på bilden *S* inte jag *S

*lånar knapp*

Jag tror på sunt förnuft, oavsett ras!
Varför skulle man inte märka på en islänning precis som på andra hästar, om man är för tung??
DET MÄRKS..

Tror även att man kan vara för liten för en häst, tror t ex att en rejäl stark tjej på 80 kilo skulle palla en stark häst på 750 kg bättre, än en liten tanig tjej som väger 45 kilo!
Hästen ska ju känna att den har någon på ryggen, inte en myra på en elefant så att säga:p

Sen finns det ju dom som det sunda förnuftet säger inte ska bära mycket vikt av olika anledningar!

:bump:

*kl*

Vad tycker ni om en person på 163 och ca (lite mindre) 50 kg, med ganska kort överkropp på en lite kralligare c-ponny? Maxad, att tävla hoppning?

ja hade en ex travare på 157 å vägde över 70 kg...hon vaså ghott som oriden när ja fick henne å har alldrig visat minsta tendens på att tycka ja va för tung så som sag....är dessutom 178 lång... vi har tävlat en hel del tillåme å ingen har kommenterat oss så ta d elungt där ute..bara ni rider me vett... kan man bara rida kvittar de hur stor hästen är...=)

att tilläga är att ja vägde en bra bit över 70..hehe :angel:
red dessutom barbackaå hade mig... å hon har ändå hoppat 120 me mig utan att gå av *S*;)
så ännu en gång känn av hur de känns inte va folk här säger utan tänk mer på hur de känns och verkar....:banana:

NU blev jag glad..jag har ioförsej häst och nästan alltid ridit hästar med, har hela tiden trott att jag var för lång + för tung för att rida D-ponny..jag väger ca 67-68 kg, och är 170 lång..men enligt er ska det inte vara några problem då?:banana:

squarepants skrev:
"En enkel regel är att ta hästens vikt och dela på sju, den vikt som du får ut är den maxvikt du inkl. utrustning max bör väga.

Ex:
Hästen (kg) - Ryttaren (inkl. sadel)
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg"

enligt den så väger jag TIO kilo förmycket för min häst :eek::eek:
eller.. inklusive sadel också. då väger jag 11-12 kg förmycket :crazy:

Men rider du bra och inte skumpar i sadlen så går det säkert bra :) Vad har du för häst?
Då skulle jag kunna väga (eeh, måste hämta miniräknaren..) hm... 114 kg. Rider en ardenner som väger 800 kg. (Andvändarnamnet, framkallat av min lille..eller store Tyson) Ja han är snäll trots namnet (känd hemsk boxare hette så..)
Som tur är väger inte jag så mkt (114 kg), men jag är lååång. Är 180 cm och väger 76 kg. Väldigt långt för min ålder (14 i år).
Jag gillar att rida höga hästar eftersom jag känner min för stor annars .. Rider även ett fullblod/halvblod som är 170 cm :D

*lånar knapp*

Jag som är 170 cm lång o väger 55 kg är alldeles för lång för min nya medryttarhäst. Han är 146 cm hög och rätt ädel.

Img_0765.jpg

Img_0781.jpg

Lite lång är jag kanske men inte helt överdrivet som man kanske kan tro.

jag tycker inte alls att du ser för lång ut på den där hästen, inte det minsta!

Jag tycket inte du ser för lång ut för din häst. Det ser ut som ett perfekt ekipage :rofl:

Jag hade en medryttahäst för inte alls länge sedan och ni skulle bara veta, den hästen glömmer man inte!
Hösten 04 mötte jag min drömhäst, inte för att jag hade nån aning då, en liten welsh mountain hingst på 1,25, envis som en åsna. Första gångerna kunde han bara stanna med mig, han ställde sig stadigt, tycktes gräva ner alla fyra hovar i marken. Kampen om vem som var envisast höll på i en månad, det var inte konstigt att ingen annan velat bli medryttar, tyckte jag då. Men efter en månad var det jag som vann, trodde jag.
Resten av hösten damp jag i backen flera gånger om dagen och restiden på över en och en halv timme hem var mer eller mindre en plåga. Men plötsligt en dag, efter ännu en rodeoritt i 35 cm snö, kolmörker bortsett från en stor gul måne så stämde allt. Jag hade fått fyra ben, den känslan, av ben tramande under sig, en höjd rygg och en äkta krökt hingstnacke!

Hans ägare hade i ett halvår muntrat upp mig med orden "lär känna honom, då kommer han att göra allt för dig!" Aldrig hade jag förstått att de orden var så sanna. Vi hoppade över meterhöga hinder i skogen, jagade älgar, en femtimmars ritt till närmaste bensinmack,
galoppsträckor över ängar. Vi sparkade boll, rullade däck och välte stubbar. Att spansk skritt skulle vara så svårt? En baggis! Vi var bästa kompisar, skulle alltid vara!
Men mina föreldrar ville att jag skulle sattsa på skolan, den tiden kommer, de sa att jag ändå var för stor.

Jag har inte hälsat på min vän på länge, vet att jag skulle bryta ihop om jag såg honom igen. Jag vill sluta tänka på honom, men jag kommer alltid att minnas honom, vad jag än gör, jag kommer att tänka på honom varje dag.

Men det finns en tröst, kanske snarare en dröm. När jag fyller 18 om tre år ska jag köpa tillbaka min vän, där han står nu är han ändå
bara en sällskapshäst, 7 år gammal får han för lite motion. Det är
kanske en dum dröm, men e inte alla drömmat det? Min räddsla är bara att jag är för stor för att kunna rida honom, som tur är har jag inte växt en milimeter på längden det senaste halvåret. Bredden ska vi inte tala om ;)
Idag mätte och vägde jag mig, exakt 158 cm lång och 48 kg tung. Han är ca. 125cm hög, ett krafigt muskelpaket, men ändå? Men man får tänka på att ridning inte e allt, slår vad om att vi sparkade boll lika mycket som vad jag red :)
Något lustigt föresten, jag har aldrig ridit honom på en volt ens, undrar om han ens SETT ett ridhus i sitt liv.

ponies in my heart forever and ever...

Då stämmer inte 20 cm regeln :smirk:

Jag är ju 24 cm längre än vad han är hög, dessutom är han ju som sagt väldigt smäcker. Men vad jag ville få fram var att man kan vara lite längre, bara det ser rätt ut i förhållande till hästen.

Men jag behövde också höra ifall jag var för lång. Tack för orden "perfekt ekipage". Det värmde gott :)

:o Jag tycker inte en häst någonsin skulle behöva bära en ryttare över 90 kg, jag tycker det är djurglågeri...det finns säkert jätte många som reagera på detta nu, men hästen är inte byggd för att bära ryttare igentligen....Tänk alla dessa islandshästar som de säger är viktbärande:confused: förstår inte riktigt vad som menas med det igentligen....jag har sett sådana skräckexemplar på människor som väger 100- 140 kg som rider dessa små hästar.....är man så tung måste man gå ner i vikt för hästens skull, åtminstone....:cry:

Du tänker på ett snällt sätt, men jag tror inte att 90 kg på en musklad ardenner eller annan mycket stor och musklad häst gör så mycket :D

Men det är skönt att höra att det finns dem som bryr sig med :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar